Ei, otin vain kantaa "jos Norjalle kelpaa niin miksei meillekin"-kommenttiin..
Minä taas en enää muista kuka lopulta sanoi mitä ja kenelle
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei, otin vain kantaa "jos Norjalle kelpaa niin miksei meillekin"-kommenttiin..
Tutkaohjuksilla kyllä, mutta aktiivisilla tutkaohjuksilla? Selailin eilen vähän lähteitä enkä onnistunut löytämään Hornetin mukaantuloa edeltävää lähdettä jossa olisi mitenkään vaadittu aktiivista tutkaohjusta.
Ottiko Ruotsin vertailu kantaa koneiden hintoihin?
Käsittääkseni C/D:n saatavuus ei ollut kiinni vientiluvasta vaan GD ei vaan halunnut tarjota sitä.
Kiitos @fulcrum jos skannailet sen jutun näkyville. Yritin katsella tuon numeron perään, mutta ihan äkkiä ei Huuto.netistä tai muualtakaan tärpännyt.
'Ere we go! Skannasin samalla myös seuraavan aukean Hornet-uutisen.
@Rannari. Ööh, kympin? kulttuuriteko olisi tietysti myös jos joku viitseliäs voisi skannata koko lehden..
Muutens, Siivet-lehti on tehnyt comebackin Apalin konkurssin jälkeen. Vanha tilaaja-arkisto ei ole säilynyt, joten entiset tilaajat vaan kipin kapin tilaamaan!
'Ere we go! Skannasin samalla myös seuraavan aukean Hornet-uutisen.
@Rannari. Ööh, kympin? kulttuuriteko olisi tietysti myös jos joku viitseliäs voisi skannata koko lehden..
Muutens, Siivet-lehti on tehnyt comebackin Apalin konkurssin jälkeen. Vanha tilaaja-arkisto ei ole säilynyt, joten entiset tilaajat vaan kipin kapin tilaamaan!
F-16 on esitelty lähemmin Siivet-lehden numerossa 2/87.
MLU modenisoidun F-16A/B -koneen suorituskyä General Dynamics on analysoinut tietokonesimulaatiolla. Vertailupohjana nykyisenä F-16A/B -koneena käytettiin OCU-modifikaatiolla varustettua konetta. OCU-modifikaatio saadaan valmiiksi kaikkiin tuotantoerän 15 koneisiin ensi vuoden aikana.
Analyysin mukaan olivat MLU-koneiden pudotusluvut 34 prosenttia OCU koneita suuremmat, tämä johtuu lähinnä paremmasta tutkasta sekä lentäjän paremmasta tilannetietoisuudesta. Myös välttyminen vihollisen suorittamilta pudotuksilta oli MLU:lla kuusi prosenttia suurerlpi. Maamaaleja vastaan rynnäköitäessä MLU oli 61 prosenttia tehokkaampi, jos se oli varustettu yötoimintalaittein (FLIR ja hämäräkiikari).
Suomen osalta tarjolla ovat perusmallit F-18 A/B ja C/D.
Tuon tiedoston voisi laittaa jotenkin foorumille. Ulkoiset linkit tuppaavat harmillisen usein kuolemaan nopeastikin.
Viimeisistä sanoista uuteen kysymykseen: Mitä vaaditaan, jotta Suomen ilmavoimien konemäärää kasvatettaisiin nykyisestä? Sota?
Ei tule tapahtumaan, todennäköisemmin päinvastoin. Riippuu toki hankittavasta koneestakin. Kai tässäkin koitetaan kehitellä jotain yhteistyötä Ruotsin kanssa. Ruotsihan toki haluaa myydä Suomelle uudempaa versiota Gripenistä.
Taitaa viimesodasta olla liikaa aikaa... Tai sitten oli liian vähän kaatuneita ja sankari vainajia. Siis suuren yleisön mielestä. Monet löytävät monta tärkeämpää kohdetta kuin kotomaan koskemattomuus ja turvallisuus, mikä on outoa koska niillä turvallisuus toimenpiteillä juuri luodaan ja taataan ne muut tärkeät kohteet. Omasta mielestäni valtiolla on yksi tehtävä ylitse muiden ja se on taata maan sisäinen ja ulkoinen turvallisuus. Kaikki sen päälle tuleva on boonusta.Tämä on toki todennäköinen skenaario, mutta itseäni, ja arvatenkin monia muita foorumilaisia, ottaa päähän se, ettemme varaudu torjumaan uhkaa kaikilla tasoilla, vaikka se olisikin taloudelliset realiteetit huomioiden saavutettavissamme. Venäjän bruttokansantuote on kuitenkin vain n. 8 kertaa suurempi, ja sotilasmenot ovat jotain 4-5% BKT:sta. Meillä olisi ihan mahdollista luoda 150-200 koneen ilmavoimat ja 20 hyvin varustetun prikaatin maavoimat. Vaan ei kun ei...
Ei useamman maalin yhtäaikainen torjunta onnistu oikein muuten kuin aktiivisilla tutkaohjuksilla..
Ei ole nyt Haavelaskua hyppysissä niin en muista missä vaiheessa tämä vaatimus tuli kehiin, luulisin kuitenkin että hyvin varhain.
Täh? Miksiköhän näin? Estikö jokin yhtä valmistajaa tarjoamasta useampaa mallia, minkä vuoksi tarjottiin halvinta?
En tiennyt, että tuo vanhakin malli oli tarjolla. Olisiko se mahtanut olla jotakin retrotuotantoa vai kenties käytettyjä koneita?
Tämä on toki todennäköinen skenaario, mutta itseäni, ja arvatenkin monia muita foorumilaisia, ottaa päähän se, ettemme varaudu torjumaan uhkaa kaikilla tasoilla, vaikka se olisikin taloudelliset realiteetit huomioiden saavutettavissamme. Venäjän bruttokansantuote on kuitenkin vain n. 8 kertaa suurempi, ja sotilasmenot ovat jotain 4-5% BKT:sta. Meillä olisi ihan mahdollista luoda 150-200 koneen ilmavoimat ja 20 hyvin varustetun prikaatin maavoimat. Vaan ei kun ei...
30 kpl ilmaherruus koneita ja loppu rahalla A-10 30-50kpl ))))
Tämäkin oli kiinnostava huomio:
En tiennyt, että tuo vanhakin malli oli tarjolla. Olisiko se mahtanut olla jotakin retrotuotantoa vai kenties käytettyjä koneita? Espanja osti lisää A/B-mallien koneita käytettyinä 1990-luvulla, joten olisiko meillekin harkittu USN:n ylijäämää?
Millähän rahalla?
Venäjällä valtion rahat eivät ainakaan mene hyvinvointivaltion ylläpitämiseen.
In the early 1980s, Sweden spent approximately 3% of its GDP on defense.
Mulla ei lehteä ole mutta kaverilla on kaikki nrosta 1 alkaen. Hän suojelee kokoelmaa kuin kruununjalokiveä joten ei taida lähteä kympillä. Skannaaminen voisi ollakin mahdollisuuksien rajoissa. Selvitellään.
Sillä samalla kuin Ruotsi:
Suomi pääsisi (/olisi päässyt) pitkälle jo budjetin tuplaamisella nykyisestä 1,4% BKT:sta. Joukkomäärät kasvaisivat yli kaksinkertaisiksi tuplaamalla budjetti, koska esimerkiksi varusmieskoulutusta ei kuitenkaan tarvitsisi tuplata, kuten ei myöskään monia muita toimintoja. Hyvin suuri osa rahasta voitaisiin siis ohjata suoraan kalustohankintoihin. Osa pitäisi tietysti siirtää myös henkilöstökuluihin (vakinainen henkilöstö) ja harjoitustoimintaan (kertausharjoitukset, lentotunnit jne.).