Kyllä, näin tekevät sellaiset firmat jotka eivät muuten menesty.
Pelkkään brändiin luottaminen on vaarallista etenkin niin oikukkailla markkinoilla kuin kännykät. Ei tarvi kuin yksi uusi trendioikku, ja markkinat karkaavat käsistä. Ei ole mitään syytä miksei tämä voisi käydä Applelle ihan yhtä hyvin kuin Nokiallekin - itse asiassa paljon todennäköisemmin, koska Apple on nykyään käytännössä yhden hitin ihme.
Täyttä skeidaa. Montako Applen tuotetta omistat?
Otetaampa vertailuksi, että Nokian markkina-arvo on parhaimmillaankin ollut vain 100 miljardia euroa ja senkin vain yhden kerran, ennen kuin Apple pääsi edes vauhtiin. Nykyisin Nokian markkina-arvo on tuosta kaukana, ei ole edes puoliakaan siitä. Applen markkina-arvo on vähintäänkin 700 miljardia tänä päivänä, joidenkin mukaan paljon enemmän.
Nokialta tuli uutta puhelinta jatkuvasti, ei mitään mullistavaa niissä. Siihen aikaan oli muutama lippulaivapuhelin, jotka olivat järkyttävän hintaisia ja Nokia teki sitten muille halvempia puhelimia, joissa oli perusominaisuudet. Ne riittivät vuosia, mutta tekniikka kehittyy ja vielä viime vuosinakin Nokia koitti pärjätä kamerapuhelimilla ja Windowsilla. Kumpikaan ei vaan nykyään riitä menestykseen.
Apple ei todellakaan ole yhden ihmeen tuote. Kaikki tuotelinjat ovat edelläkävijöitä, iPod, iPhone, iPad ja Macit. Eivät todellakaan ole halpoja tuotteita, mutta menestyvät silti ja markkinaosuudet ovat merkittävät. Sitä ei ehkä suomalaisena osaa ajatella, mutta esimerkiksi Amerikassa Applen tuotteet ovat erittäin suosittuja ja monesta kodista ja yrityksestä löytyy Mac sen Windowsin XP:n sijaan.
Tulevaisuus on avoin, iWatch tullee tänä vuonna, Apple TV:tä on huhuttu vuosia, lisäksi Apple on ostanut useita yrityksiä, joiden tuotteista voi tulla seuraavia menestyksiä. Apple on edelläkävijä ja heidän tuotteensa kiinnostavat ihmisiä ympäri maailmaa, vaikka he eivät tuotetta ensimmäisenä julkaisisikaan. Sanokaa minun sanoneen, että jos ja kun iWatch tänä vuonna julkaistaan, se nousee hyvin nopeasti menestystuotteeksi, ohittaen kilpalijat ja valtaavan markkinat, vaikka Samsung onkin julkaissut älykellojaan useamman vuoden.
Brändi on se asia jolla voi tehdä rahaa ja muuttaa maailmaa, ei yritykset nykyään halua pelkällä yhdellä tuotteella ratsastaa, se vasta oikukasta toimintaa olisikin. Brändin perusteella rakentuu yrityksen markkina-arvo ja mitä arvokkaampi yritys, sitä enemmän se on mediassa esillä ja ihmisiä kiinnostaa kyseinen yritys.
Omistanko itse Applen tuotteita? Erittäin paljon. Nokiasta/Windowsista pysyn kaukana.