Ja täsmälleen oikeaan lukuun pääsemiseksi pitäisi tosiaan selvittää milloin laskuja on oikeasti maksettu ja mikä valuuttakurssi on tuona päivänä ollut. Ihan turhaa hommaa joten tyydytään suuruusluokkaan. MLU2-vaiheen jälkeen se alkuperäinen koneen hinta on joka tapauksessa jo alle puolet kokonaiskuluista..
Kuinkahan tänä päivänä halutaan näinkin suurien kauppojen jäävän europpaan, jo ihan valuuttariskien minimoimiseksi? Vai onko eurooppalaisetkin tuotteet riippuvaisia Yhdysvalloista niin että dollari-euro kurssilla olisi oleellisesti vaikutusta asiaan?
Valuuttariski voidaan pienissä mittakaavoissa suojata, mutta onnistuuko enää 6 miljardin euron kokonaisuuksissa esim 5 vuoden ajalla? Valuuttariski
Dollari-Euro kurssi näyttää vaihdelleen 5 vuoden aikana noin 20%, joten huonolla tuurilla sillä on varmasti vaikutusta toteutuvaan konemäärään (näinhän kävi myös Hornet kaupoissa : 60 kpl F-18C -> 57 kpl F-18C )