Ilmavoimien tulevaisuus

Ja tuo hinta lienee se pelkkä kone - ja moottori tietysti. Laskutavalla voi vaikuttaa mitä suurimmassa määrin lopputulokseen. Mitä se maksaa kun koneeseen hommataan se muu tarpeellinen jotta koneen voi aikuisten oikeesti ottaa käyttöön. Mitäs meidän herhiläiset muuten maksoivat samalla tavalla laskettuna? Ja mitä mahtavat muut koneet maksaa jos kaikkien hinta lasketaan precis samalla tavalla? Kaikki valmistajat välttelevät vertailukelpoisten lukujen antamista. Ehkäpä juuri siksi.

Jaa-a vaikea sanoa, senhän näkee vasta kun pyydetään tarjous ja määritetään mitä halutaan. Tämän hetken julkisten tietojen pohjalta F-35 näyttäisi olevan osapuilleen samassa hintaluokassa kuin kilpailijatkin. Siten hinta ei näyttäisi olevan tärkein hankintaan vaikuttava tekijä. Tietty käyttökulut vaikuttaa kanssa. Tärkein kriteeri on se, kuinka hyvä kone on.

Wikipedia mukaan meikäläiset hornetit maksoi 3,16€ miljardia ja uudistuksien kokonaissumma oli 1,625 miljardia. Horneteihin on pantu siis 4,785 miljardia. Koska koneita ostettiin 64 kpl ja kauppasumma oli 3,26 miljardia niin yhden koneen hinnaksi muodostui n. 50 miljoonaa ja uudistuksineen yksi kone on maksanut 75 miljoonaa kpl.

Lisäksi Wikipedia artikkelissa on vielä lause "Horneteiden kappalehinnaksi on 1990-luvulla arviotu tulleen noin 25 000 000 euroa." Jos hinta olisi ollut 25 miljoonaa kpla tällöin koko kauppa olisi ollut vain 1,6 miljardia joten jos tähän artikkeliin on uskominen ja päätelmät menevät oikein niin yhden koneen päälle on ostettu lisäksi toisen koneen hinnan edestä verran aseistusta, varaosia, moottoreita, tarvikkeita ja on myös tarvittu simulaattori jne.

Ilmavoimien arsenaalissa oleva aseistus saattaa tietysti sopia Hornetin seuraajaan. Migien ja Drakeneiden aseistus ei varmaankaan hyödyttänyt horneteja mitenkään?
 
Egypti hankki parasta mitä rahalla on saatavilla kun toimitusaikataulu on erittäin kiireellinen. Rafale ei ole tarkoitettu vain "hiekkaneekerien" pommitukseen vaan sillä voi mennä kehittyneen ilmapuolustuksen läpi EW:n avulla.

En usko että saavat ihan heti Meteor ohjuksia koneisiin, kyseessä on kuitenkin niin kehittynyt ase, ettei haluta ottaa mitään riskejä sen joutumisesta Kiinaan tai Venäjälle.

Tuota pohdin, kun niillä kuitenkin vanhempaa lentsikkaa on niin pirusti. Miksi kiire?
 
Tuota pohdin, kun niillä kuitenkin vanhempaa lentsikkaa on niin pirusti. Miksi kiire?

Ehkä juuri siksi. Suurin osa koneista on vanhoja: heillä voi olla edelleen rivissä Jom Kippur-sodan aikaisia koneyksilöitä. Mirage 2000:t alkavat olla 30 vuotta vanhoja, Mirage 5:t ovat 70-luvulta.
Koneiden ikä osaltaan kertoo siitä ettei tiimoja ole kertynyt mitään älytöntä vauhtia.

Vaikka egyptiläiset eivät Meteoria saisikaan, niin Micakin on suuri parannus nykytasoon.
 
Jaa-a vaikea sanoa, senhän näkee vasta kun pyydetään tarjous ja määritetään mitä halutaan. Tämän hetken julkisten tietojen pohjalta F-35 näyttäisi olevan osapuilleen samassa hintaluokassa kuin kilpailijatkin. Siten hinta ei näyttäisi olevan tärkein hankintaan vaikuttava tekijä. Tietty käyttökulut vaikuttaa kanssa. Tärkein kriteeri on se, kuinka hyvä kone on.

Wikipedia mukaan meikäläiset hornetit maksoi 3,16€ miljardia ja uudistuksien kokonaissumma oli 1,625 miljardia. Horneteihin on pantu siis 4,785 miljardia. Koska koneita ostettiin 64 kpl ja kauppasumma oli 3,26 miljardia niin yhden koneen hinnaksi muodostui n. 50 miljoonaa ja uudistuksineen yksi kone on maksanut 75 miljoonaa kpl.

Lisäksi Wikipedia artikkelissa on vielä lause "Horneteiden kappalehinnaksi on 1990-luvulla arviotu tulleen noin 25 000 000 euroa." Jos hinta olisi ollut 25 miljoonaa kpla tällöin koko kauppa olisi ollut vain 1,6 miljardia joten jos tähän artikkeliin on uskominen ja päätelmät menevät oikein niin yhden koneen päälle on ostettu lisäksi toisen koneen hinnan edestä verran aseistusta, varaosia, moottoreita, tarvikkeita ja on myös tarvittu simulaattori jne.

Ilmavoimien arsenaalissa oleva aseistus saattaa tietysti sopia Hornetin seuraajaan. Migien ja Drakeneiden aseistus ei varmaankaan hyödyttänyt horneteja mitenkään?

Jos hommaa haluaa purkaa vielä pidemmälle niin alkuperäisessä kaupassa koneet olivat muistaakseni 9,5 miljardia markkaa. Aseet ja ynnämuut tekivät tuon päälle 4,5 miljardia. Tai tuollaiset summat oli tilausvaltuuksissa. Ensimmäisestä satsista meni joka tapauksessa noin miljardi euroa muuhun kuin itse koneisiin. Näin yhden Hornetin hinnaksi saadaan jokseenkin 35 miljoonaa euroa.
 
Jos hommaa haluaa purkaa vielä pidemmälle niin alkuperäisessä kaupassa koneet olivat muistaakseni 9,5 miljardia markkaa. Aseet ja ynnämuut tekivät tuon päälle 4,5 miljardia. Tai tuollaiset summat oli tilausvaltuuksissa. Ensimmäisestä satsista meni joka tapauksessa noin miljardi euroa muuhun kuin itse koneisiin. Näin yhden Hornetin hinnaksi saadaan jokseenkin 35 miljoonaa euroa.
"Loppujen lopuksi Hornetit maksoivat 3,45 miljardia dollaria"
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kot...ta-miljardilasku-vastakaupat-silti-tekematta/
Eli $53.9 milj. per kone
 
Ja tuo hinta lienee se pelkkä kone - ja moottori tietysti. Laskutavalla voi vaikuttaa mitä suurimmassa määrin lopputulokseen. Mitä se maksaa kun koneeseen hommataan se muu tarpeellinen jotta koneen voi aikuisten oikeesti ottaa käyttöön. Mitäs meidän herhiläiset muuten maksoivat samalla tavalla laskettuna? Ja mitä mahtavat muut koneet maksaa jos kaikkien hinta lasketaan precis samalla tavalla? Kaikki valmistajat välttelevät vertailukelpoisten lukujen antamista. Ehkäpä juuri siksi.

Jaa-a vaikea sanoa, senhän näkee vasta kun pyydetään tarjous ja määritetään mitä halutaan. Tämän hetken julkisten tietojen pohjalta F-35 näyttäisi olevan osapuilleen samassa hintaluokassa kuin kilpailijatkin. Siten hinta ei näyttäisi olevan tärkein hankintaan vaikuttava tekijä. Tietty käyttökulut vaikuttaa kanssa. Tärkein kriteeri on se, kuinka hyvä kone on.

Wikipedia mukaan meikäläiset hornetit maksoi 3,16€ miljardia ja uudistuksien kokonaissumma oli 1,625 miljardia. Horneteihin on pantu siis 4,785 miljardia. Koska koneita ostettiin 64 kpl ja kauppasumma oli 3,26 miljardia niin yhden koneen hinnaksi muodostui n. 50 miljoonaa ja uudistuksineen yksi kone on maksanut 75 miljoonaa kpl.

Lisäksi Wikipedia artikkelissa on vielä lause "Horneteiden kappalehinnaksi on 1990-luvulla arviotu tulleen noin 25 000 000 euroa." Jos hinta olisi ollut 25 miljoonaa kpla tällöin koko kauppa olisi ollut vain 1,6 miljardia joten jos tähän artikkeliin on uskominen ja päätelmät menevät oikein niin yhden koneen päälle on ostettu lisäksi toisen koneen hinnan edestä verran aseistusta, varaosia, moottoreita, tarvikkeita ja on myös tarvittu simulaattori jne.

Ilmavoimien arsenaalissa oleva aseistus saattaa tietysti sopia Hornetin seuraajaan. Migien ja Drakeneiden aseistus ei varmaankaan hyödyttänyt horneteja mitenkään?

Jos hommaa haluaa purkaa vielä pidemmälle niin alkuperäisessä kaupassa koneet olivat muistaakseni 9,5 miljardia markkaa. Aseet ja ynnämuut tekivät tuon päälle 4,5 miljardia. Tai tuollaiset summat oli tilausvaltuuksissa. Ensimmäisestä satsista meni joka tapauksessa noin miljardi euroa muuhun kuin itse koneisiin. Näin yhden Hornetin hinnaksi saadaan jokseenkin 35 miljoonaa euroa.

Lentotekniikkaa Hansasta Hornettiin 1918-2008 -kirjasta (s. 396):

Tilausvaltuus 1: 2,1 mrd US dollaria (9,5 mrd mk sopimusajankohdan arvossa) vuosina 1992 - 2000; kaikki lentokoneet, kotimaisen teollisuuden osuus, koulutus- ja käyttöedellytysten luonti sekä hallintomenot.
Tilausvaltuus 2: 0,9 mrd US dollaria (4,42 mrd mk) vuosina 1994 - 2000; osa varustusta, pääosa huoltojärjestelmästä, pääosa tukeutumisjärjestelmästä, pääosa koulutusvälineistä, osa kommunikaatiojärjestelmää ja aseistus, yhteensä 3 mrd US dollaria (13,92 mrd mk).
 
Eli tuo ensimmäinen tilauseräkään ei ollut täysin puhtaasti pelkän koneen hinta vaan siellä on piperryksiä mukana. Aika lähellä kuitenkin.
 
Eli tuo ensimmäinen tilauseräkään ei ollut täysin puhtaasti pelkän koneen hinta vaan siellä on piperryksiä mukana. Aika lähellä kuitenkin.

Näin voi ajatella, joo. Lisäksi, jos yhdytään välimerkkiin, ilmoittamasi Hornetin hinta pitäisi mielestäni olla 36 miljoonaa euroa, mikäli halutaan pyöristää lähimpään miljoonaan. 35 miljoonaa euroa on kuitenkin riittävän lähellä ja hyvä luku muistettavaksi.
 
Näin voi ajatella, joo. Lisäksi, jos yhdytään välimerkkiin, ilmoittamasi Hornetin hinta pitäisi mielestäni olla 36 miljoonaa euroa, mikäli halutaan pyöristää lähimpään miljoonaan. 35 miljoonaa euroa on kuitenkin riittävän lähellä ja hyvä luku muistettavaksi.

Ja täsmälleen oikeaan lukuun pääsemiseksi pitäisi tosiaan selvittää milloin laskuja on oikeasti maksettu ja mikä valuuttakurssi on tuona päivänä ollut. Ihan turhaa hommaa joten tyydytään suuruusluokkaan. MLU2-vaiheen jälkeen se alkuperäinen koneen hinta on joka tapauksessa jo alle puolet kokonaiskuluista..
 
Itse olen käyttänyt Hornet -hankintaan pohjautuen 2/3-osaa ja 1/3-osa periaatetta. Eli itse koneet maksavat noin 2/3-osaa ja muut härpäkkeet 1/3-osa. Horneteilla se meni suurin piirtein 2000 M$ : 64 = 31,25 M$ per kone.

Ja jos nykyisin joku härpäke, vaikkapa Rafale C, maksaa 68,8 M€, niin silloin silloin 64 konetta tarvikkeineen olisi noin 6,6 miljardia €. Siitä koneet 4,4 miljardia ja muut tarvikkeet 2,2 miljardia.

Samaa matematiikkaa käyttää ilmeisesti myös Haglund, kun arvioi jossakin haastattelussa Hornettien korvaajien maksavan noin 6-7 miljardia euroa.
 
Itse olen käyttänyt Hornet -hankintaan pohjautuen 2/3-osaa ja 1/3-osa periaatetta. Eli itse koneet maksavat noin 2/3-osaa ja muut härpäkkeet 1/3-osa. Horneteilla se meni suurin piirtein 2000 M$ : 64 = 31,25 M$ per kone.

Ja jos nykyisin joku härpäke, vaikkapa Rafale C, maksaa 68,8 M€, niin silloin silloin 64 konetta tarvikkeineen olisi noin 6,6 miljardia €. Siitä koneet 4,4 miljardia ja muut tarvikkeet 2,2 miljardia.

Samaa matematiikkaa käyttää ilmeisesti myös Haglund, kun arvioi jossakin haastattelussa Hornettien korvaajien maksavan noin 6-7 miljardia euroa.

Onko Carl missään maininnut, että ostettavien koneiden lkm on 64 kpl?
 
En muista puhuiko se kappalemääristä. Mutta varmaankin ensin asetetaan joku budjetti, vaikkapa 6,5 miljardia, ja sitten katsotaan moneenko koneeseen se riittää. Hornettejakin oli alunperin tarkoitus hankkia 67 (60 C + 7 D) mutta kolme C-mallia jouduttiin tiputtamaan hankinnasta pois.

Tuolla summalla (6,5 miljardia) saisi ehkä hikiseen 60 Jassia, 45-50 Rafalea tai 35-40 F-35:sta tai Eurofighteria.

Itse ottaisin noista ehkä Jassit tai Rafut.
 
Hinnat scminnat...

Intian Rafalekauppa on tosiaan ollut vastatuulessa, tarkoitus on hankkia 126 konetta ja hinnan kaikenkaikkiaan arvioidaan ylittävän 20 miljardia dollaria.

http://in.reuters.com/article/2015/01/14/india-france-defence-idINKBN0KN1PM20150114

Ranskalaiset taisivat alunperin laittaa "low ballin" sisään. Mutta silti... Ote linkistäsi.

"The credibility of India (as an arms buyer) is already pretty shaky and it's going to get shakier (if they cancel the Rafale deal)," said Rahul Bedi, a defence analyst at IHS Jane's.
 
Hinnoista sen verran, että noiden hävittäjien todellisia hintoja on todella vaikea haarukoida. Viimeisen 10 vuoden aikana suurin osa (ulkomaille) tehdyistä hävittäjähankinnoista on mennyt Bahrainin, Intian ja Saudi-Arabian kaltaisiin maihin, ja hankinnat ovat sisällöltään olleet äärimmäisen kattavia. Ne on esimerkiksi saattaneet kattaa hävittäjien kaikki huollot ja varaosat koko elinkaaren ajalle. Se on vähän niin kuin kuluttaja ostaisi nyt Skoda Octavian, ja maksaisi samalla kertaa kaikki huollot, korjaukset, vakuutukset yms. seuraavaksi 25 vuodeksi. Kyllä siinä Octavialle voisi kertyä hintaa vähän enemmän kuin listahinta 22 tuhatta ja risat.

Suomessa (ja muissa sivisitysvaltioissa) on Patria Aviationin kaltaisia toimijoita, jotka pystyvät tekemään noita huoltoja ja korjauksia. Se on vähän niin kuin käyttäisi ADHD-korjaamoa merkkiliikkeen sijaan.
 
Perus Intia meininkiä. Juuri vastikään ilmoitettiin että ellei Intian päässä jotain äkkiä tapahdu, niin Boeingin kanssa suunniteltu kopterikauppa (Chinookeja ja Apacheja) kariutuu. Samaten Venäjän kanssa on neuvoteltu fregattikaupasta jo varmaan viisi vuotta...
 
Onko Carl missään maininnut, että ostettavien koneiden lkm on 64 kpl?

Tuskin, mutta lienee turvallinen oletus, että tavoitteena on konemäärän pitäminen osapuilleen ennallaan.

Suomessa (ja muissa sivisitysvaltioissa) on Patria Aviationin kaltaisia toimijoita, jotka pystyvät tekemään noita huoltoja ja korjauksia. Se on vähän niin kuin käyttäisi ADHD-korjaamoa merkkiliikkeen sijaan.

Paitsi, että ei ole mitenkään itsestään selvää, että se tulisi halvemmaksi.
 
Back
Top