Tämä sivuttain lentäminen on tosiaan taktisesti hyvin tärkeää. Pakfassahan on pienemmät sivututkat sivuille tätä tarkoitusta varten.
Mielestäni ruotsalaiset ovat ratkaisseet tämän asian kuitenkin kerrassaan nerokkaasti Gripen NG:ssä.
- Perinteinen tutka suunnataan eri suuntiin mekaanisesti, kääntelemällä antennia
- AESA-tutka on kiinteä. Tutkakeila suunnataan elektronisesti moduloimalla vierekkäisiä minitutkia.
- Mitä ruotsalaiset ovat tehneet? He ovat yhdistäneet nämä NG:ssä. Kone pystyy kääntämään ensin tutkan vinoon sivulle, kuten perinteisen tutkan. Sen jälkeen AESA ohjaa vielä lisää sivulle. Tulos on, että Gripenin tutka pystyy katsomaan takaviistoon
http://www.stratpost.com/gripen-hardsells-new-aesa-radar-low-cost-for-mmrca
Saab claims this radar to be unique for its ‘Swashplate’, which allows the face of the radar to be swiveled around allowing for radar coverage up to an angle of a hundred degrees, sideways.
“What we have in the Gripen AESA radar is a ‘Swashplate’. What we are doing is we have an AESA on a movable plate so you can rotate the antenna. That gives added capability to the AESA,” says Edvard de la Motte, Campaign Director for Gripen in India.
This apparently allows the aircraft to have radar coverage from an angle of a hundred degrees from the center of the aircraft. “You can basically start looking a little bit backwards. And that gives you a fantastic edge, specifically when you’re doing air to ground, because you can look sideways or in the BVR (Beyond Visual Range) scenarios, where it’s important to be able to track your target,” explains de la Motte, adding, “The Gripen, with the radar would be able to turn a hundred degrees and still have radar lock on the opponent.” The AESA radar is expected to be flown this year.