D
Deleted member 1262
Guest
Hyvää keskustelua on kyllä tullut muutaman päivän hiljaisuuden jälkeen. Keep it up!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei kai näissä nyt niin merkittäviä eroja ole. Tekniikka kenittyy ja tietenkin AESA-tutkissa keilanmuodostus on toteutettu vähän eri tavalla kuin mekaanisissa antenneissa. Mutta jos valvonta-alue on sama niin mitään merkittäviä parannuksia on turha odottaa.
LPI-tutkan havaitseminen on vaikeata..siitähän sen nimi tulee (low probability of interception). Eli jos ei tiedä (ja ei vaikka havaitsisikin) että ohjus on matkalla, niin vaikea sitä on väistää (jos ei havaitse).
CAPTOR-E. Mielestäni tämä on se ainoa oikea tapa lähestyä asiaa. F-35 ja F-22 tätä ei tosin hyödynnä.
AMRAAM palaa lähes savuttomasti, josta saa jonkin näköistä etua.Laukaisut kuitenkin näkyvät todella kauas, samoin kuin jättövana.
Siinä onkin BVR-tappelun tärkein asia. Hyvillä tietoyhteyksillä ja ryhmätyöllä saa ihmeitä aikaan.Kuulemma paras hyöty saavutetaan ryhmätyöskentelyllä
No, näin olikin. Alla hyvä juttu.
http://www.eurofighter.com/news-and...nd-netma-sign-one-billion-euro-radar-contract
Samaa mieltä. Jotkut ovat olleet sitä mieltä, että jenkit ovat ylivoimaisia hävittäjien suunnittelussa ja tutkatekniikassa. Hassua, että Euroopassa ollaan tässä asiassa näin paljon jenkkejä edellä. No, eihän F-22:ssa ole kypärätähtäintä ja IRSTiäkään...
Tuollainen ratkaisu ei sovi häivekoneeseen.
No, näin olikin. Alla hyvä juttu.
http://www.eurofighter.com/news-and...nd-netma-sign-one-billion-euro-radar-contract
Samaa mieltä. Jotkut ovat olleet sitä mieltä, että jenkit ovat ylivoimaisia hävittäjien suunnittelussa ja tutkatekniikassa. Hassua, että Euroopassa ollaan tässä asiassa näin paljon jenkkejä edellä. No, eihän F-22:ssa ole kypärätähtäintä ja IRSTiäkään...
Gripenin canardit eivät liene häiveen kannalta optimaalinen ratkaisu ainakaan nykyisen muotoisina. Koneen RCS on pienehkö johtuen osaltaan myös pienestä koosta.
Koneen vahvin ominaisuus Ilmataistelua ajatellen on mielestäni edistyksellinen (ja jo käytössä oleva) datalinkki. NG on tässä vielä parempi.
P.S. TIDLS on ihan eri luokkaa kuin Link-16...
Kyllähän se tilannetietoisuus on yhtä tärkeää häivekoneessa kuin muissakin. Tämähän vain laajentaa tutkan valvonta volyymiä jota ei välttämättä tarvitse joka tilanteessa hyödyntää.
Et ehkä ymmärtänyt mitä tarkoitin. Häivekoneessa myös sen oma koneen tutkan antennin ja radomin suunnittelulla on suuri merkitys oman koneen tutkaheijasteeseen.
F-35:n tilannetietoisuus tutkan näkemän ulkupuolella sen sijaan varmaan on huippuluokkaa sen muiden sensoreiden vuoksi.
Onko tästä TIDLS jotain faktaa laittaa kun se kerran on niin hyvä! Kaikki tuntuvat sitä mainostavan ja harvalla on mitään hajua mitä se tekee tai miten.
Eikös antennin kaltevuus osaltaan paranna RCS-ominaisuuksia. Tärkein suunta mielestäni on kuitenkin suoraan eteenpäin. Onko tällä vaikutusta radomin muotoon?
F-35 nämä muut sensorit eivät varmaankaan korvaa tutkan ominaisuuksia 100%.
@Mustaruuti Tutkan signaalit kulkevat jotakuinkin valonnopeudella joten ei siinä hirveän pitkään tarvitse tiettyyn suuntaan kuikuilla.
AESA tutkan yksi myyntivalteista on juurikin se, että siinä ei ole liikkuvia osia joten se on halvempi, kevyempi, sekä helpompi huoltaa. Lienevätköhän EU tutkat huonompia kuin jenkkien vastineet?
Et ehkä ymmärtänyt mitä tarkoitin. Häivekoneessa myös sen oma koneen tutkan antennin ja radomin suunnittelulla on suuri merkitys oman koneen tutkaheijasteeseen. Gripen NG ja Typhoon vilkkuvat AESA tutkan tutkanäytöllä satojen kilometrien etäisyydeltä, häivekone taas ei. F-35:n tutkan antenni on muuten kiinteästi radomin sisällä ja sen antennin on tarkoitus kestää koko koneen elinikä. Radomi ei siis ole helposti aukaistava kuten perinteisemmissä koneissa, ja nimenomaan häivesyistä.
F-35:n tilannetietoisuus tutkan näkemän ulkopuolella sen sijaan varmaan on huippuluokkaa sen muiden sensoreiden vuoksi.