Ilmavoimien tulevaisuus

Kuinka kauan hävittäjillä kestää nousta lakikorkeuteen ja kiihdyttää huippunopeuteen, jos kone lähtee paikaltaan kentältä? Paljonko tämä vie polttoainetta ja voidaanko nousu sekä kiihdytys suorittaa jälkipoltolla alusta loppuun?
 
Kuinka kauan hävittäjillä kestää nousta lakikorkeuteen ja kiihdyttää huippunopeuteen, jos kone lähtee paikaltaan kentältä? Paljonko tämä vie polttoainetta ja voidaanko nousu sekä kiihdytys suorittaa jälkipoltolla alusta loppuun?

Riippuu täysin koneesta, kannetusta aseistuksesta ja parista muusta seikasta. Suoria vastauksia en oikein voi antaa, mutta esimerkkejä kyllä. Lisäksi koneen käynnistys tulee myös ottaa huomioon ellei koneita seisoteta syömässä polttoainetta kiitoradalla.

-maailman toistaiseksi nopein hävittäjä, MiG-25 pystyi kiipeämään neljässä minuutissa kiitoradalta 35.000 metrin korkeuteen aseistettuna.

-Polttoaineen kulutuksesta pelkkä lentoonlähtö aseistetulla MiG-21- koneella vei noin 400 litraa polttoainetta, eli käytännössä imi yhden 490-litran lisätankin tyhjäksi.

-Jälkipolttimen käytössä on tiettyjä aikarajoituksia koneesta ja moottorista riippuen, pidemmän jälkipolton käyttö tarkoittaa yleensä nopeampaa huoltosykliä.

-Tavallisesti koneet nousevat tasoittaisesti, ensin kiiveten tietylle korkeudelle, kiihdyttäen tiettyyn nopeuteen vaakatasossa, ja kiiveten taas korkeammalle.

-Lakikorkeuteen ei välttämättä tarvitse tai kannata kiivetä riippuen tilanteesta.

Kylmän sodan aikaisen Puolalaisen lentäjän muistiinpanoista voi saada paremman kuvan jos löytyy kielitaitoa:

https://plus.google.com/photos/108996188516230237446/albums/6053381464278037969


Sen verran mitä itse muistan joskus selvittäneeni oli allaoleva taulukko jossa vasemmalta korkealle on korkeus, kulutettu aika minuuteissa, liikuttu etäisyys kilometreissä eteenpäin MiG-17 koneelle, sekä samat luvut MiG-21 koneelle oikealla. Sivulla 4 on ilmeisesti polttoaineenkulutus sekä optimiteholla että jälkipolttimella taulukoituna.

a61dc48b7bef752e90c83b1c09b647e0.png
 
-maailman toistaiseksi nopein hävittäjä, MiG-25 pystyi kiipeämään neljässä minuutissa kiitoradalta 35.000 metrin korkeuteen aseistettuna.

Aika raju lukema. Yleensä hävittäjäversiolle on aseistettuna annettu lakikorkeudeksi vain hitusen yli 20000m ja tiedusteluversiollekin vain 24000-25000m. Oletko varma ettei tuo ole jonkun prototyypin yksittäisen ennätyslennon lukema?
 
Aika raju lukema. Yleensä hävittäjäversiolle on aseistettuna annettu lakikorkeudeksi vain hitusen yli 20000m ja tiedusteluversiollekin vain 24000-25000m. Oletko varma ettei tuo ole jonkun prototyypin yksittäisen ennätyslennon lukema?

Tai sitten tuossa meni yksiköt sekaisin. Jalkoina tuo 35 000 olisi huomattavasti kätevämpi luku.
 
Yleisesti ottaen luotettavampi kuin mikään ryssä lähde ja lisäksi tuo on helppo tarkistaa. He nimittäin lainaavat tuota intialaista lehteä.

Vanha uutinen jossa lainataan tyypillistä intialaista sensaatiouutista ja vielä joku Foxin "asiantuntija" pyydetty kommentoimaan. Lopputulos on ehkä vähän Magneettimedian yläpuolella muttei paljon.
Koko uutinen "Intia sanoo että PAK-FA on huono" on lähtenyt kiertämään yhdestä raportista jossa arvioitiin ettei koneen tämänhetkinen tutkajärjestelmä ja moottori täytä Intian vaatimuksia. Mikä on aika päivänselvä asia kun kumpikaan ei ole lopullinen versio.
 
Tai sitten tuossa meni yksiköt sekaisin. Jalkoina tuo 35 000 olisi huomattavasti kätevämpi luku.

35 000 metriä on oikein (!) mutta kyse on ennätysprototyypistä E-266. Laivuepalveluksessa oleva MiG-25 hävittäjä ei pääsisi 30 kilometriin vaikka sillä olisi koko päivä käytettävissä - yrityskin olisi hengenvaarallinen.
 
35 000 metriä on oikein (!) mutta kyse on ennätysprototyypistä E-266. Laivuepalveluksessa oleva MiG-25 hävittäjä ei pääsisi 30 kilometriin vaikka sillä olisi koko päivä käytettävissä - yrityskin olisi hengenvaarallinen.

Tuon Migin protolla on saavutettu todella hulppeita lukemia mutta niitä ei tosiaan pidä sekoittaa laivuekäytössä olleeseen malliin.
 
35 000 metriä on oikein (!) mutta kyse on ennätysprototyypistä E-266. Laivuepalveluksessa oleva MiG-25 hävittäjä ei pääsisi 30 kilometriin vaikka sillä olisi koko päivä käytettävissä - yrityskin olisi hengenvaarallinen.

Onko tuossa kyseessä vaakalennossa otetun nopeuden vetäminen korkeudeksi? Ei kai se oikeasti pystynyt lentämään noin korkealla?
 
Tuon Migin protolla on saavutettu todella hulppeita lukemia mutta niitä ei tosiaan pidä sekoittaa laivuekäytössä olleeseen malliin.

Lähteenä oli the directory of world's weapons vuodelta 96 joten en ihmettele jos on mennyt tavallisessa käytössä ollut, ja ennätystä varten hiotun mallin arvot sekaisin. Kyseessä oli- ja on kuitenkin massiivisien moottoreiden ympärille rakennettu kone joka keskittyi pelkkään raakaan nopeuteen ja korkeuteen joten suorituskyky on vielä nykypäivän hävittäjiäkin kovempi.

Lisäksi koneesta löytyy mm. youtubesta videokuvaa jossa kone lentää parin sadan metrin korkeudella, 30 asteen kulmassa 1900km/h lasissa, n. 00:15 kohdassa.


Vastaava nopeus on about samaa luokkaa kuin modernien hävittäjien maksiminopeus vaakasuorassa lennossa, korkealla ilmassa.

Tosin tuon tason nopeuksilla ei enää 70-luvun jälkeen ole ollut kovin paljoa järkeä, varsinkin kun koneen suunnittelussa jouduttiin karsimaan kaikki muu pois, mukaanlukien aselasti, polttoainetankit ja minkäänlainen liikkumiskyky muuhun suuntaan kuin eteen- ja ylöspäin. 25:n seuraajan, 31:n suorituskyky onkin lähempänä ns. normaalia.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuossa kyseessä vaakalennossa otetun nopeuden vetäminen korkeudeksi? Ei kai se oikeasti pystynyt lentämään noin korkealla?

Ymmärtääkseni juuri näin. "Käytännön lakikorkeus" eli normaalilla nousunopeudella saavutettava lakikorkeus lienee E-266:llakin ainakin 5 kilometriä alempi. Tiedusteluversio päässee noin 23-24 kilometriin operatiivisessa käytössä.
 
Ymmärtääkseni juuri näin. "Käytännön lakikorkeus" eli normaalilla nousunopeudella saavutettava lakikorkeus lienee E-266:llakin ainakin 5 kilometriä alempi. Tiedusteluversio päässee noin 23-24 kilometriin operatiivisessa käytössä.

Ongelmaksi korkealla tulee myös moottorin hapensaanti, tietyn pisteen jälkeen moottorien nopeus alkaa hidastumaan koska moottoriin ei enää tule tarpeeksi happea jolloin koneen nopeus alkaa laskemaan
 
Tuon Migin protolla on saavutettu todella hulppeita lukemia mutta niitä ei tosiaan pidä sekoittaa laivuekäytössä olleeseen malliin.
Juup näitä ennätyskoneitahan on ollut useammastakin konetyypistä, ja kai näillä on vähän tarkoitus elvistellä... Kone kiinni betonipalikkaan ja moottorit kuumaksi... (samanlainen ennätysverio löytyi muistaakseni F15 koneestakin)
http://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Pugachyov#Record_flights

Ei varsinaisesti liity asiaan mutta tulipahan mieleen. jos elämys matkailusta on pulaa, itse en tosin ole kokeillut, joten suositella ei voi.
http://www.incredible-adventures.com/migs/mig31-edge-of-space.html
 
http://aviationweek.com/defense/opinion-saab-and-dassault-strengthen-their-fighter-market-positions

"Saab leaders noted early this month that Gripen’s new jamming suite (AW&ST May 26/June 2, 2014, p. 66) reflects the customer’s requirement to survive inside the “red-bubble” danger zone of the latest surface-to-air missile systems"

Ennestään on tiedetty, että esim. Rafale kykenee lentämään S-300 vaikutuskentässä melko huoletta. Oletettavasti Israelilla on sama tai vielä kehittyneempi EW-kyky.
 
"Montakos kertaa Gripen ja Rafale ovat lentäneet S-300:n vaikutuskentässä?"

Ranskan ja Israelin koneet ovat harjoitelleet Kreikan S-300:lla. Ruotsi tietääkseni ei.
 
Ihan mielenkiintoinen tuo rafalen spectre... Rafale voi olla suomen hävittäjä hankinnassa se villi kortti. Huoltovarmuus tulee olemaan ainakin hyvä eikä se ole menossa minnekään. Ranska ei tule luopumaan omasta hävittäjästä vaan todennäköisesti kehittää sitä edelleen. Grippen on tällähetkellä varmaankin se poliitikoille mieluisin vaihtoehto ja F35 taas ilmavoimille.
 
Back
Top