Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos laskettaisiin, että yhteen viholliskoneen pudottamiseen menee 2 x Amraam, niin tippuuhan tuolla jo 350 konetta. Sitten vielä sidewinderit, joita tosin myös Hawkit kantavat kriisiaikana.
Tietääkö kukaan muuten, että ammutaanko aina 2 ohjusta kohteeseen, vai ammutaanko yksi, odotetaan että osuuko ja sitten vasta toinen perään? Noi amraamit vaan ammutaan niin kaukaa että voi odottavan aika käydä pitkäksi, jos pitää odottaa ensimmäisen puikon lentoaika ennen toisen ampumista
Tällaisissa arvioissa kannattaa muistaa, ettei kapasiteetti pudottaa vihollisen koneita ole riippuvainen pelkästä ohjusten lukumäärästä.
-Osa ohjuksia kantavista koneista tuhoutuu jo ennen kuin ne ovat ehtineet ampua kaikki ohjuksensa
-Osa ohjuksista tuhoutuu maassa lentotukikohtiin kohdistuvissa hyökkäyksissä
-Osa ohjuksista ammutaan epä-edullisissa olosuhteissa (pakeneva maali, äärikantama ym.), jolloin testeissä onnistunut "2 ohjusta per pudotus" ei tule toteutumaan
Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Tarkka arviointi on äärimmäisen haastavaa.
Minä sanoisin, että Venäjää vastaan yksi pudotus per neljä varastoitua Amraamia olisi jo erinomainen saavutus. Yksi pudotus viittä tai kuutta ohjusta kohti olisi sekin kohtuullinen saavutus.
Mitä tulee Sidewindereihin, niin veikkaan, että niillä syntyisi suhteellisen pieni osuus kokonaispudotuksista. Tämä ei tarkoita, että Sidewinder olisi jotenkin huono ohjus, mutta sen laukaisemiseksi on päästävä ihan vihollisen lähelle, ja tunnetusti BVR-taistelu on päivän sana. Läheskään jokainen venäläiskoneiden kanssa lähikontaktiin pyrkivä Hornet ja Hawk ei todellakaan tule koskaan pääsemään Sidewinderin laukaisuetäisyydelle.
Hawkin kannalta tilannetta pahentaa vielä omasuojajärjestelmien, sensorien (tutka), datalinkin ja kypärätähtäimen puute. Se on iso ongelma, jos Hawkilla aikoo lentää vihollisen ilmatorjunnan piirissä ja/tai hyökätä muita kuin vanhimpia venäläisiä rynnäkkökoneita ja taisteluhelikoptereita vastaan. Uudemmissa (Su-34, Mi-28 ja modernisoitu Su-24) venäläisvehkeissä kun on ainakin mahdollisuus kypärätähtäimen ja R-73:n käyttöön, ja oikeaa 4. sukupolven hävittäjää vastaan harjoitushävittäjän mahdollisuudet ovat muutenkin aika heikot.
Ne, jotka tietävät, eivät kerro. Toivottavasti ainakaan.
Venäläisillä oli aikanaan taktiikkana ampua kaksi ohjusta per maali, yksi tutkahakuinen ja yksi infrapunahakuinen. Ajatuksena oli ilmeisesti vaikeuttaa ohjusten häirintää. Sopivasti ajoitettuna kahden (tai useamman) ohjuksen laukaisu vaikeuttaa myös onnistuneen väistöliikkeen suorittamista.
Mitä asiaan muuten tulee, niin varmaan ohjuksia pyritään aina ampumaan mieluusti enemmän kuin yksi. Se nimittäin kasvattaa osumatodennäköisyyttä aika kivasti.
http://www.ausairpower.net/APA-Rus-BVR-AAM.html
Eikös nuo ole vähän jokapuolella yhdistetty? Hävittäjät hoitavat myös pommitustehtäviä sekä rynnäköinti tehtäviä...
Heittäisin tähän väliin, että nuo yllä olevat vertailut ovat epäilemättä mielenkiintoisia, mutta loppujenlopuksi sodan lopputuloksen kannalta merkitsee enemmän se, että kuinka paljon ohjuksia lopulta ammutaan pommi- ja rynnäkkökoneita vastaan. Hävittäjien ampuminen merkitsee vähemmän, mutta sinne panostaminen voisi avata mahdollisuuskia jatkon kannalta.
Mielestäni ei. Naapurilla ne todelliset monitoimikoneet ovat lähinnä ne modernisoidut SU-27 variantit ja ne toivottavasti eivät kerkeä hävittäjätehtäviltään pommittelemaan. Ja samalla väittäisin, että suurin kapasiteetti ilmatukeen on noissa varsinaisissa pommittajissa ja rynnäkkökoneissa. Ja ellen väärin arvaa (en rupea kaivelemaan wikipediasta), niin vieläpä siten, että yksittäisen koneen menetys vaikuttaa enemmän siellä rynnäkkö ja pommittaja puolella siihen seuraavan päivän pommisateeseen. Pommittajien kohdalla tämä on toki ilmiselvää, mutta SU24 ja 25:t kantavat myös ihan kiitettävästi aseita. Modernisoidut SU-27:t toki kykenevät kantamaan modernimpia aseita, mutta ne saattavat olla jo loppi siinä vaiheessa, kun parhaita hävittäjiä voi päästää pommituslennoille.
https://www.flightglobal.com/news/a...-flight-test-phase-for-captor-e-on-ty-416564/The Euroradar consortium is closing in on the flight-test phase for its Captor E-Scan active electronically scanned array (AESA) radar, for the Eurofighter Typhoon.
Koska olen jo hieman ottanut... siis osaa foorumin keskusteluun ilma-aluksia koskien, lienee paikallaan, että esittelen hieman vaihtoehtoista ratkaisua, joka maksaisi vain vähän nykyistä hävittäjähankinnan toimintatapaa enemmän.
Suomen geopoliittinen tilanne näyttää pahenevan silmissä. Sota vaikuttaa toistaiseksi suhteellisen epätodennäköiseltä, mutta paljon todennäköisemmältä kuin 10 vuotta sitten. On useita tuntemattomia, ja heistä ainoa ei ole Putin ja hänen epätoivoinen yrityksensä pysyä vallassa. Jos pidämmekin Putinia suhteellisen rationaalisena ihmisenä, niin emme todellakaan tiedä, mitä Venäjällä tapahtuu Putinin jälkeen. Toivomme kaikki uutta Jeltsiniä, mutta pahimmillaan vallankahvaan tarttuu joku vielä Putinia vaarallisempi henkilö.
Suomen taloudellinen tilanne ei ole loistava, ei ole ei. Mutta eikö hävittäjähankinta ja kotimaisen teollisuuden osallistuminen siihen ole loistavaa elvytystä? Rehellisyyden nimissä on toki myönnettävä, että joudumme käyttämään velkavipua, mutta niinhän tehtiin Hornettienkin kohdalla. Taloudellisista syistä hävittäjähankinnan perustelu on sisäpoliittisesti hankalaa, mutta vastaavasti tällä hetkellä on osoitettavissa ihan konkreettinen uhka: Venäjä, Venäjä, Venäjä. Viiden vuoden kuluttua kyseistä uhkaa ei välttämättä enää ole, jos Venäjä pysyttelee muutaman vuoden omien rajojensa sisällä.
On todettu, että Suomelle potentiaalisia konemalleja ovat F-35, Gripen E, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon ja F/A-18 Super Hornet. Nykyisellä aikataululla vaikuttaa kuitenkin pahasti siltä, että vaihtoehdoiksi jäävät kaksi ensin mainittua, koska muiden koneiden tuotantolinjastot ovat sulkeutumassa. Entäpä jos parhaan hinta-laatu suhteen tarjoava kone ei olekaan kyseisten kahden koneen joukossa? Asiat pitäisi siis järjestää niin, että testit aloitettaisiin heti, ja sopimus olisi kädessä mahdollisimman pian. Konetoimitukset alkaisivat jo tämän vuosikymmenen lopulla ja päättyisivät joskus 2020-luvun alussa. Joku voisi toki sanoa, että tällä ratkaisulla ruunataan Gripenin mahdollisuudet, koska se on konevaihtoehdoista kehittymättömin. No, se on vahinko, mutta haen konehankinnan aikaistamisella kahta asiaa: mahdollisimman monen oven pitämistä auki (5 (4) konevaihtoehtoa vs. 2 konevaihtoehtoa) ja mahdollisimman suurta järkevästi saavutettavaa suorituskykylisää tässä vaikeassa maailmanajassa.
Aikaistamalla hävittäjähankinnan aikataulua saadaan Suomen ilmavoimien 2020-luvun vahvuuteen suuri "buusti". Hornetteja ei varsinaisesti korvata ennenaikaisesti, vaan ne lennettään loppuun vuosina 2025-2030, kuten nykyisellään on tarkoitus. Etuajassa hankittavat korvaajat taas palvelevat Hornetien rinnalla ja omaksuvat myöhemmin Hornetien tehtävät itselleen, jos turvallisuusympäristössä ei tapahdu mitään radikaalia muutosta pahempaan. Jos tapahtuu, niin siinä tapauksessa Suomessa aletaan tähyilemään kohti ilmavoimien konevahvuuden pysyvää nostamista yli 100 hävittäjän tasolle. Kummassakin tapauksessa ehdotukseni hinta muodostuu varsin kohtuulliseksi: ilmavoimien organisaation ja infrastruktuurin laajennuskulut ja Hornetin korvaajan korvaajan hankinnan aikaistuminen johtuen Hornetin "korvaajan" aikaistetusta käyttöönotosta.
Fantasiaa. Pienellä (edes Kanadalla) ei ole vara operoida kahdella mallilla rinnakkain. Eikä nostaa määrää sataan siirtyessä entistä kalliimpaan sukupolveen.
Asehankintojen näkeminen elvytyksenä jo suoranaisia houreita.
Et ole esittänyt mitään laskelmia "kohtuullisesta".
Poistuvissa ei ole nykytiedon pohjalta mitään ilmeistä Sulo Vilenin valintaa, joka saisi jälkikäteen itkemään "menetettyjä säästöjä". Jos olisi, niin eiköhän markkinat yleisemmin tunnistaisi tilanteen ja ostaisi ko. konetta, jolloin tuotanto jatkuisi.
Et ottanut ollenkaan kantaa siihen miten erillaiset valitun konetyypin päivitykset hoituvat tulevina vuosikymmeninä. Mielestäni tämä on se tärkein seikka minkä takia ei pidä valita tuotannosta poistuvaa konetyyppiä. Päivitysten hinta on oleellinen osa elinkaarikustannusajattelua. Poistuvalla konetyypillä hinta nousee tähtitieteelliseksi jos nyt päivityksiä on edes saatavilla elinkaaren loppuosalla. On myös tärkeää varmistaa käytettävyys kriisiaikana. Aikoja sitten tuotannosta poistuneella konetyypillä tilanne ei ole tässä mielessä paras mahdollinen.
Onhan sekin mahdollisuus, että ostetaan kerralla moderni ja suorituskykyinen kone ja käytetään sitä sellaisenaan ja hankintahetkellä tilatuilla aseilla varustettuna seuraavat 20 vuotta. Sitten se luiskataan ja korvataan uudemmalla koneella. Jokaisella lienee oma mielipteensä vaihtoehdon järkevyydestä, mutta esim. 1990-luvun lopulla Amraamein ja kotimaisella datalinkillä varustettuna toimitettu Hornet olisi nähdäkseni varsin kurantti sotakalu yhä tänä päivänä. Myöhemmät päivitykset ja asehankinnat ovat toki tuoneet jonkin verran uusia kykyjä, mutta on vaikea nähdä, että kaikin herkuin vuonna 2020 valmistettu kone tarvitsisi välttämättä päivityksiä 20 vuoden käytön aikana.
Mielestäni ei. Naapurilla ne todelliset monitoimikoneet ovat lähinnä ne modernisoidut SU-27 variantit ja ne toivottavasti eivät kerkeä hävittäjätehtäviltään pommittelemaan. Ja samalla väittäisin, että suurin kapasiteetti ilmatukeen on noissa varsinaisissa pommittajissa ja rynnäkkökoneissa. Ja ellen väärin arvaa (en rupea kaivelemaan wikipediasta), niin vieläpä siten, että yksittäisen koneen menetys vaikuttaa enemmän siellä rynnäkkö ja pommittaja puolella siihen seuraavan päivän pommisateeseen. Pommittajien kohdalla tämä on toki ilmiselvää, mutta SU24 ja 25:t kantavat myös ihan kiitettävästi aseita. Modernisoidut SU-27:t toki kykenevät kantamaan modernimpia aseita, mutta ne saattavat olla jo loppi siinä vaiheessa, kun parhaita hävittäjiä voi päästää pommituslennoille.
Venäjä on tällä hetkellä allekirjoittanut useita hävittäjien toimitussopimuksia. Tavoitteena on hankkia:
92 Su-34:ää
48 Su-35S:ää
200Su30SMs:ää
Olen hyvin tietoinen, että ryssillä on tavoitteita. Mutta niihin ei kannata kiinnittää liikaa huomiota, vaan katsoa paljonko niitä oikeasti on ja paljonko ne niitä oikeasti kykenee tuottamaan. Myöskin ryssien kyky lennättää noita on huomattavan iso kysymysmerkki.
Olen hyvin tietoinen, että ryssillä on tavoitteita. Mutta niihin ei kannata kiinnittää liikaa huomiota, vaan katsoa paljonko niitä oikeasti on ja paljonko ne niitä oikeasti kykenee tuottamaan. Myöskin ryssien kyky lennättää noita on huomattavan iso kysymysmerkki.
Lisäksi on huomioitava ettei Venäjälle ole merkittävää määrää täsmäaseita eikä niitä ole tulossakaan kuin aikaisintaan joskus 2020 -luvulla. Tehokas kone ei yksin riitä mihinkään.
Lisäksi on huomioitava ettei Venäjälle ole merkittävää määrää täsmäaseita eikä niitä ole tulossakaan kuin aikaisintaan joskus 2020 -luvulla. Tehokas kone ei yksin riitä mihinkään.
Myöskään täsmäaseet eivät tule Venäjältä lähiaikoina loppumaan sillä Laser- ja optiikkaohjattuja pommeja on Venäjällä tuotettu sarjana viimeiset 35 vuotta, ja k. pommimallit ovat jokaisen päivitetyn Migin ja Su-mallin yhteensopivia, joskin osa koneista ei kykene kantamaan mukanaan maalinosoituslaitteita
Nuo hankinnat voivat olla muuten erittäin tiukassa tulevaisuudessa. Öljyn hinta tuskin nousee ihan äkkiä.