Ilmavoimien tulevaisuus

Kiinalainen A-star yhtio esitteli heikäläisten ilmavoimille suunniteltua F-80 ohjusta pari vuotta sitten. Sitä onkin arvuuteltu jotta miksi ohjuksessa on viisi hakupäätä yhden ison sijasta.
15600387149_ab64a47b22_o.jpg


http://www.janes.com/article/53064/beijing-tech-show-highlights-advances-in-chinese-fighter-sensors

Jos siellä on sisällä 5 kyyhkystä ohjaamassa....ns. "pigeon bomb"... :D
 
Onko muuten F-35:ttä tarjottu/myyty yhdellekään ei-nato/muu USA:n puolustussopimusmaille? Onko varmaa, että sitä tarjottaisiin Suomelle? Tarjottiinko F-35:ttä esim. Intialle tai Brasilialle?
 
On sitä tarjottu Intialle: http://www.indiastrategic.in/topstories462.htm

Brasseille LM tarjosi F-16 konetta koska vaatimuksena oli teknologiasiirto. Sveitsille tuskin tarjottiin F-35:sta koska kauppojen todennäköisyys oli olematon.

Ja varmasti F-35 tarjotaan Suomelle, esim. LM:n pressitiedotteita on nyt alettu kääntää suomeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta kuvasta käy hyvin ilmi se mitä puhuin aikaisemmin, eli suorituskyky kärsii. Tuossa on kaksi asiaa
  1. IP-blokki häiritsee tutkaa
  2. IP-blokin suorituskyky itsessään on todennäköisesti onneton.
Niin, sitähän ei otettu käyttöön, mutta mielenkiintoista että sellaista on kuitenkin kehitelty jo. IP-blokin täytyy varmaan olla ohjuksen kärjessä, jotta siitä saadaan maksimaalinen etu, ja että aerodynamiikka on optimaalinen? Siellähän voisi olla tutkan takana IP-blokki joka toimii kuin vanhojen urheiluautojen pop up lamput. :) Tuo Sidewinderin seeker näyttää tosin aika isolta.
 

Ei ole tarjottu Intialle. Tuossa 5 vuotta vanhassa artikkelissa LockMart vain mainostaa että jos Intia valitsee F-16:n niin jossain välissä F-35:kin voisi olla tarjolla. Intialaiset eivät ole useinkaan hirmu innoissaan amerikkalaisista sotatarvikkeista, koska niissä tulee mukana paljon poliittisia kytköksiä ja rajoituksia. Asiaa ei auta historian painolastikaan, kylmän sodan aikanahan jenkit pitivät Intiaa likipitäen vihollismaana.
 
Niin, voihan sitä uskoa vaikka mihin ihmeisiin, vaikka Jeesuksen toiseen tulemiseen tai ihmelaitteiden keksimiseen, muttei ihmeiden ilmaantumiseen kannata perustaa Ilmavoimien hävittäjähankintoja.

Jos Barreli jättäisi epäasiallisen jeesustelun vähemmälle?

Myöskin, selkeästi luit tai ymmärsit toisen kirjoittajan viestin osittain väärin.
 
Kiinalainen A-star yhtio esitteli heikäläisten ilmavoimille suunniteltua F-80 ohjusta pari vuotta sitten. Sitä onkin arvuuteltu jotta miksi ohjuksessa on viisi hakupäätä yhden ison sijasta.
15600387149_ab64a47b22_o.jpg


http://www.janes.com/article/53064/beijing-tech-show-highlights-advances-in-chinese-fighter-sensors

Ei siinä varmaankaan viittä hakupäätä ole, vaan "five flat facet" viittaa viidestä tasomaisesta pikkuruudusta koostuvaan hakupään ikkunaan. Janes.com:n linkissä on kaksiruutuinen IRST, josta sanotaan "EORD-31 IRST uses a unique faceted sensor dome". Yleensähän tuo ip-ohjuksen ikkuna on yhtenäinen puolipallo. Mistral-olkapääohjuksessa on tosin tasapinnoista koostuva kartio. Miksi sitten tuollainen kärki? Tärkein syy lienee puolipallon yliäänialueella onneton aerodynamiikka, jota Iglassa on pyritty parantamaan kärkipiikillä.
 
Viimeksi muokattu:
Laiska kun olen niin en jaksa nyt tehdä tarkempaa selvitystä, joten kysyn teiltä arvon foorumilaiset.

Eikö Kuwaitin pitänyt ostaa Super Horneteja? Kauppahinta taisi olla jossain 3 mrd paikkeilla? Jossain lähteessä jopa mainittiin että neuvottelut Boeingin kanssa olisi vielä keskes ja nyt Eurofighterin kanssa on joku diili. Mikä se tilanne nyt oikeasti on?
 
Eikö Kuwaitin pitänyt ostaa Super Horneteja? Kauppahinta taisi olla jossain 3 mrd paikkeilla? Jossain lähteessä jopa mainittiin että neuvottelut Boeingin kanssa olisi vielä keskes ja nyt Eurofighterin kanssa on joku diili. Mikä se tilanne nyt oikeasti on?

Tarkoitat tätä?

9 Kesäkuuta -
Kuwait is talking to the Italians regarding a sale of Eurofighters, in a potential $4.5 billion deal comprising between 24 and 28 of the jets. The Kuwait is are looking to replace their F/A-18 Hornet fleet, with a separate $3 billion deal slated for Super Hornets thought to be in the works alongside the Eurofighter negotiations.
http://www.defenseindustrydaily.com...f-both-super-hornets-and-eurofighters-030284/

7 Maaliskuuta -
Reuters reported Wednesday that Boeing is on the cusp of being awarded a more than $3 billion contract for 28 F/A-18E/F Super Hornets, with the potential customer named as Kuwait. The Kuwait is currently operate the older F/A-18 Hornet fighter. The sale, combined with a USN request for a dozen of the aircraft, should be sufficient to maintain the company’s St Louis production lines past their slated 2017 closure
http://www.defenseindustrydaily.com...ghter-between-220-and-300-million-per-030116/
 
Juurikin tuota. Tosin haluaisin kuulla mikä tilanne juuri tällä hetkellä on. Ovatko siis ostamassa kahta eri konetyyppiä vai onko nyt kyse vain neuvotteluista joilla määritetään kumpaa ostetaan.
 
Ovatko siis ostamassa kahta eri konetyyppiä vai onko nyt kyse vain neuvotteluista joilla määritetään kumpaa ostetaan.

Ei tietoa, mutta just vahvensin tuossa ensimmäisessä lainauksessa olevaa, eli jos super hornet diili tehdään niin se on erillinen kauppa.

Kuwait had been expected to make a deal for Boeing's Super Hornet F18s. Sources close to the deal told AFP that some Super Hornets might still be bought as well as the Typhoon planes.
http://www.dw.com/en/kuwait-to-buy-eurofighter-typhoon-warplanes/a-18710353
 
Juurikin tuota. Tosin haluaisin kuulla mikä tilanne juuri tällä hetkellä on. Ovatko siis ostamassa kahta eri konetyyppiä vai onko nyt kyse vain neuvotteluista joilla määritetään kumpaa ostetaan.

CTG:n viestin perusteella, molempia tulisi.

with a separate $3 billion deal slated for Super Hornets thought to be in the works alongside the Eurofighter negotiations.
 
Onko muuten F-35:ttä tarjottu/myyty yhdellekään ei-nato/muu USA:n puolustussopimusmaille? Onko varmaa, että sitä tarjottaisiin Suomelle? Tarjottiinko F-35:ttä esim. Intialle tai Brasilialle?

Tarjotaan Suomelle. Pohjustusta varten oli tuotu simulaattori ja lippalakit Oulun ilmailunäytökseen.
EDIT: Oli unohtua; pätevät ja tarkkasilmäiset markkinointimiehet olivat myös mukana. Ei huono!
 
Onko tutka- ja IP-mallit muuten identtisiä pl. tutka/IP?

Ei kai tuossa nyt mitään ihmeellistä ole, tai erikoisen "ennakkoluulotonta", tuollaisia ohjuksiahan oli jo 50-luvulla:

1088.jpg


Yleensa vaan lämpöhakuisissa ohjuksissa on hakeutumismenetelmän vuoksi lyhyempi käytännön max. kantama, joten tutkahakuiset ohjukset ovat yleensä isompia, lämpöhakuiset pienempiä.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensa vaan lämpöhakuisissa ohjuksissa on hakeutumismenetelmän vuoksi lyhyempi käytännön max. kantama, joten tutkahakuiset ohjukset ovat yleensä isompia, lämpöhakuiset pienempiä.
Niin, onko MICA:n suhteen näin? Sehän olisi kätevää jos olisi yksi ohjuksen runko johon vaan laitetaan haluttu hakupää.
 
Niin, onko MICA:n suhteen näin?.

Sen lämpöhakuisen ohjuksen hakupää ei vaan yleensä voi nähdä kovin kauas, verrattuna siis tutkahakuiseen. Perinteisesti lämpöhakuinen piti yrittää saada lukittumaan maaliinsa ennen laukaisua, ja ohjus saattoi lukittua vaikka aurinkoonkin tai johonkin heijastumaan maasta. Ampumaetäsyydet olivat melko lyhyitä, siis käytännössä. Maali oli syytä pitää tähtäimessä ja toivoa että ohjus lukittuu siihen. Eli pitkä kantama ei olisi kuitenkaan ollut tarpeen.

Nykypäivänä kun IR ohjuksissa on datalinkit ja IIR kennot (ja parhaat voivat lukittua maaliin vasta laukaisun jälkeen) niin periaatteessa nekin voisi ampua kauas, mutta IR ohjukset ovat helppoja harhauttaa tulevaisuudessa, joten uskon että IR ohjukset ovat muutenkin kuolemassa sukupuuttoon.

Sehän olisi kätevää jos olisi yksi ohjuksen runko johon vaan laitetaan haluttu hakupää

No joo. Onhan noita ollut paljonkin käytössä, itänaapurilla useimmista ohjuksista oli olemassa kumpikin versio (AA-2, AA-3, AA-5, AA-6, AA-7, AA-10 ainakin). Yleensä kumpiakin kannettiin mukana ja ne oli tarkoitus ampua pareittain ja yrittää näin saada osumistodennäköisyyttä isommaksi.

Alla kuvassa on F-8 Crusaderin kyljessä kaksi AIM-9 ohjusta, ylempi on lämpöhakuinen AIM-9A, ja alempi puoliaktiivisella tutkahakupäällä varustettu AIM-9C.

Sidewinder_1A%2B1C.jpg


Mutta sen jälkeen kun tutkatekniikka kehittyi niin tuli mahdolliseksi ampua huomattavasti pidemmällekin tutkaohjuksella luotettavasti joten niistä tuli suurempia ja lämpöhakuiset jäivät pienemmiksi.
 
Back
Top