BarrelNut
Kenraali
Ongelmana on että oikeassa maailmassa asiat eivät juurikaan ikinä mene niinkuin niitä suunnitellaan. Esimerkiksi F-14 koneita suunniteltiin massivisen kantaman takaa (~150km) ampuviksi pitkän kantaman ohjuslaveteiksi, mutta jokainen jenkkien tekemä pudotus koneella tehtiin kantamilta joissa kohdekone ja F-14 olivat n. 10 mailin sisällä toisistaan. Sama toistui persianlahden ja balkanin rähinöissä. Vaikka käytetyt ohjukset olivat BVR-mallia, olivat tiputukset tyypillisesti n. 10 mailin sisällä siitäkin huolimatta että vastapuolen kalusto oli huomattavasti vanhempaa, ja lähes parisensataakertaista ylivoimaa vastaan.
No, ensinnäkin laivaston VFX ohjelma, jonka hedelmänä sitten F-14 otettiin käyttöön, oli ohjelma jonka tarkoitus oli korvata F-4 Phantomit, näin ollen koneiden alkuperäiseen käyttötarkoitukseen kuului kyllä myös pommien pudotus ja CAS. F-14 ei kuitenkaan saanut näitä ominaisuuksia kuin vasta myöhemmin uransa aikana päivityksinä. Eli kone oli kyllä tarkoitukseltaan monitoimikone.
Toisekseen, F-22 ja F-35 omaa ihan erilaisen tilannetietoisuuden (ml. maalien tunnistaminen automaattisesti) kuin F-14 tai muut vanhemman sukupolven koneet. Näin nämä koneet pääsevät käyttämään BVR aseiden koko potentiaalin paremmin kuin vanhemmat koneet jolloin ehkä haluttiin visuaalinen tunnistus.
F-22:n kannalta paljon hyödyllisempää jos se voisi niiden Sidewinderien tilalla kantaa AMRAAM:it, mutta sivukuiluihin ei mahdu niin pitkät ohjukset.