Oikeastaan ainoa syy, jonka keksin rajoittavan Hawkin elinkaarta, on virheellinen tieto internetissä. Ehkä arviot Hawkin runkopäivityksestä/peruskorjauksesta olivat virheellisiä?
Ajatusta tukee se, että puolustusvoimat tilasi nyt seitsemään Hawkiin avioniikkapäivityksen. Hinnan ja sanamuodon perusteella siihen ei kuulu peruskorjausta. Saattaako olla, että aiemmin päivitetty yksittäinen 51-mallinen Hawk toimi paitsi lasiohjaamopäivityksen niin myös runkopäivityksen prototyyppinä, ja sittemmin on osoittautunut, ettei se ole puoliksikaan niin hyvä ajatus kuin paperilla?
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,83584.msg988585.html#msg988585
Syitä lienee pääasiassa kolme: raha, raha ja raha. Hinta on miljoonia per kone, joten ei ole järkeä päivittää enempää kuin mihin on tarvetta. Lisäksi osa vanhemmista koneista on väistämättä heikommassa kunnossa, jolloin niiden päivittäminen tulisi kalliimmaksi. Olennaisempi kysymys on minusta, että mihin ilmavoimat tarvitsisi yli 60 koneen Hawk-laivastoa kun budjettirajoitukset tiedetään.
"Ei ole järkeä päivittää enempää kuin mihin on tarvetta."
?
Päättyykö harjoitushävittäjien tarve yhtäkkiä vuonna 2036? Tuskin. Toistaiseksi on investoitu vuoteen 2036 asti, mutta ei harjoitushävittäjien tarve lopu tuolloin. Tarve jatkuu helposti vielä pari vuosikymmentä lisää, ehkä pidempäänkin. Kun julkisten lähteiden perusteella Hawkiin on saatavilla halpoja lentotunteja enemmän kuin toistaiseksi on hankittu, niin miksi niitä ei hankita? Vaihtoehto on säästää nyt hieman ja maksaa myöhemmin satoja miljoonia euroja ylimääräistä, mutta hullu on se, joka kuvittelee rahahanojen olevan 2030-luvulla nykyistä löysemmällä. Mitkä hankinnat ovat nyt niin kriittisiä, että rahaa ei pystytä irrottamaan? Sijoitus kantaisi paitsi tulevaisuudessa realisoituvaa niin myös välitöntä hyötyä, sillä jotakin taisteluarvoa Hawkillakin on. Oletusarvoisestihan meillä tulee sodassa pula ennemmin koneista kuin lentäjistä.
Tietysti lienee periaatteessa mahdollista, että vanhat Hawkit unohdetaan hangaarin perälle odottamaan sopivaa hetkeä päivittää ne. Tämä ei kuitenkaan vaikuta olevan valittu toimintatapa, sillä Hawkien museoiminen on jo aloitettu.
Aikaisemmin Hawkilla oli selkeämpi sodanajan tehtävä ja niillä yritettiin parsia hävittäjälaivastossa olevaa suorituskykyaukkoa. Nyt tehtävä painottuu paljon enemmän koulutukseen joten koneita tarvitaan vähemmän. Lisäksi osa kalustosta lienee jo rungon ja siipien osalta huonossa hapessa. Se teettäisi niin kalliin peruskorjauksen ettei siinä olisi kustannusten takia enää järkeä. Nyt päivitetään kalustoa parhaasta päästä. Kuvaavaa on se että 2kpl Mk66 vaati korvaajaksi 7kpl Mk51. Tuo voi kertoa rungoissa jäljellä olevista lentotunneista jotakin?
Hawkin peruskorjauksella saadaan pari tuhatta lentotuntia lisää, mutta kustannus on luokkaa joitakin miljoonia per kone (
Flightforum). Uusien harjoitushävittäjien ostaminen taas maksaa joitakin kymmeniä miljoonia per kone... On aika laskea, kumpi on halvempi ratkaisu. Vaikka kuinka tuntuisi, että "ihan turhaa satsata 30 vuoden ajaksi", niin sitä ajatusta on käytetty mm. Hornetia hankittaessa ja käytetään Hornetin korvaajaa hankittaessa.
Ok, ylimääräisiä säilytys- ja huoltokuluja voi syntyä siitä, että pyöritetään vaikkapa 50 harjoitushävittäjän laivastoa 30 koneen laivaston sijaan. Ne kulut ovat kuitenkin suhteellisen minimaalisia, kun lentotuntien kokonaismäärä ei muutu. Pitäisi syntyä selvää säästöä verrattuna uuden harjoitushävittäjän hankkimiseen ennenaikaisesti.
En myöskään tiedä yhdenkään upseerin sanoneen sodassa: "Minulla on liikaa harjoitushävittäjiä". Mi-24 ei kysele, mikä kone ampui Sidewinderin, eikä BMP-2 välitä, mikä kone ampui sen katosta läpi konetykillä.