Ilmavoimien tulevaisuus

Suomen kannalta tulevan harjoituskoneen valinta voi siis myös riippua osin meille hankittavasta varsinaisesta ensilinjan koneesta. Jos koneita on vähän ja ne ovat kalliita käyttää, sitten harjoituskone on suorituskykyisempi, jotta sillä voidaan tehdä mahdollisimman paljon. Ja vastaavasti toisin päin.

Jos Suomi hankkisi vaikka FA-50-koneen "harjoituskoneeksi", niin se olisi jo kohtuu oleellinen kurmootin.

Voiko siihen siirtyä suoraan Vinkasta/vastaavasta? Vai tarkoittaisiko se suorituskykyisempi suihkuharjoituskone yhden askelman lisäämistä koulutusjärjestelmään PC-21:n tms. muodossa?
 
Voiko siihen siirtyä suoraan Vinkasta/vastaavasta? Vai tarkoittaisiko se suorituskykyisempi suihkuharjoituskone yhden askelman lisäämistä koulutusjärjestelmään PC-21:n tms. muodossa?

En usko, että tarpeen. Esim. F-35 helppo lentää.

Suorituskyky tekee joltain osin lentämisestä helpompaa. Teholla voi kompensoida. Toki, vauhtia on enemmän, mutta ei se taivaalla niin haittaa kuin maantiellä, kunhan lasku on helppo.
 
http://uk.reuters.com/article/uk-germany-defence-jet-idUKKBN0U30PS20151220

"Germany plans to develop a new fighter jet to replace Tornado jets in the long term and it aims to hold initial talks with European partners in 2016 about what features they want in the aircraft, according to a document seen by Reuters on Sunday."

///
Sanoin jo toukokuussa, että mm. Saksa ei koske pitkällä kepilläkään F-35:een, näin tämä itsestään selvyys aikaa vähitellen realisoitua. Typhoonin jälkeen tehdään luonnollisesti uusi kone.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys kuuluu tietenkin, että mitkä ovat harjoituskoneen tehtävät ja siten vaatimukset. Miltä osin sen pitää pystyä simuloimaan hävittäjää? Pystyikö Fouga simuloimaan edes oman aikansa hävittäjiä? Kuinka hyvin Hawk simuloi mach 2 -aikakauden torjuntahävittäjiä? Simuloiko Hawk tyydyttävästi Hornetia, etenkin ottaen huomioon melko vaatimaton avioniikkavarustus (etenkin ennen päivitystä)? Tietenkin koneella pystytään hoitamaan sitä suurempi osa koulutuksesta mitä lähempänä se on sotakalustoa, mutta tässä pitää sitten puntaroida saatujen säästöjen suuruutta suhteessa hankinnan hintaan. Isommissa maissa on perinteisesti ollut erilaisia välityyppejä, mutta muuten kehitys on ollut koko ajan suppeampaa konekirjoa kohti, juurikin kustannussyistä.

Hawkin kauppa tuntuu joka tapauksessa käyvän eikä ole näköpiirissä, että käyttäjät olisivat sitä hylkäämässä, joten en osaa nähdä tyyppiä niin vanhentuneena kuin tässä on annettu ymmärtää. En toki mitenkään kiistä etteikö parempaan tulevaisuudessa pyrittäisi, mutta näkisin kriittisimmät tarpeet mm. avioniikan puolella. Kaartotaisteluharjoitukset ja muut suorituskykykriittiset harjoitukset muodostavat kuitenkin rajatun osan koulutusohjelmasta. Datalinkkien hyödyntäminen, yhteistoiminta, suunnistus- sekä tietenkin yleiset lento- ja taistelutaidot eivät varmasti ole menettämässä merkitystään, päin vastoin. Hawkeihinkin tehtiin ohjaamomodifikaatio juuri sen takia, että se vastaisi paremmin modernia hävittäjää.

Harjoituskone saisi olla lento-ominaisuuksiltaan lähellä hävittäjäkonetta jolloin lento-oppilas oppii heti alussa koneen liikehdinnän rajoja ja oppii käyttämään niitä hyväkseen. Kyse ei ole pelkästä kaartotaistelusta vaan yleensäkin koneen lento- ja liikehtimisalueen hallinnasta. Hawk ei kovin hyvin enää muistuta tältä osin nykyaikaisia hävittäjiä joten sen aika alkaa pikkuhiljaa olla ohi - tietysti lennetään niin kauan kuin kalustosta saadaan järkevästi irti mutta seuraaja tulee olla modernimpi niin Suomessa kuin USAssakin. Tietenkin tietojärjestelmien, avioniikkojen yms. simulointi on yhtä lailla tärkeää, ja helpompi sellaiset järjestelmät on luonnollisesti asentaa uudempaan koneeseen.

Fouga vastasi omana aikanaan lähinnä nykyistä Pilatusta jne. "väliharjoituskonetta". Alkuperäinen tarkoitushan meillä oli Safir-Fouga-MiG-15-MiG-21 -ketju, mutta siinä todettiin MiG-15 melko tarpeettomaksi koska se muistutti enemmän Fougaa kuin MiG-21:stä, ja päätettiin siirtyä suoraan Fougasta MiGiin 2-paikkaisten avulla. Tämä oli aika rohkea ratkaisu mutta osoittautui toimivaksi.

Harjoitushävittäjällä on toki muutakin käyttöä rauhan aikana kuin pelkkä kadettien harjoittelu. Myös laivuepilotit lentävät paljon Hawkilla. Kaikissa harjoittelutehtävissä ei ole tarpeen ensilinjan hävittäjä ja on paljon halvempaa lentää sellaiset tiimat Hawkilla kuin Hornetilla.
 
Oliko tietoa, onko T-X:ään tulossa myös esim. tutka? Ilmeisesti?
"We don't teach how to use a radar in pilot training. So unless industry can get real smart, I don't expect the T-X will come with a radar unless they can do it really smart and don't drive the cost up," (Gen. Robin Rand, head of Air Education and Training Command AETC) said
http://www.defensenews.com/story/defense/2015/02/12/t-x-requirements-air-force-afa/23289555/

Kerrotaan, että vain jos T-X:stä aiotaan tehdä Red Air -komponentti, tarvitaan tutka.

FA-50:ssa (aseistettu KAI T-50) on tutka. Israelilainen Elta EL/M-2032 mechanically scanned pulse Doppler radar. Mahdollinen AESA-päivitys EL/M-2052, sama kuin Block 60 Kfireihin on jo tulossa yhdelle nimeämättömälle asiakkaalle (ilmeisesti Argentiina). https://medium.com/war-is-boring/th...-a-bargain-dogfighter-b39390212b18#.23gi1bifj https://www.flightglobal.com/news/a...egotiations-for-israeli-kfir-fighters-415038/

M-346:sta mainitaan "Optional electronic warfare and data link systems, radar signature reduction kits or multi-mode radar". http://www.aleniaaermacchi.it/produ...stramento/trainer-aircraft-addestratori/m-346
Tässä puhutaan M-346 koelennosta "The aircraft provides the pilot with the same “user experience” as if he was using an APG-80 radar". http://theaviationist.com/2015/04/27/we-flew-the-itaf-m-346/
 
Viimeksi muokattu:
http://www.defensenews.com/story/defense/2015/02/12/t-x-requirements-air-force-afa/23289555/

Kerrotaan, että vain jos T-X:stä aiotaan tehdä Red Air -komponentti, tarvitaan tutka.

FA-50:ssa (aseistettu KAI T-50) on tutka. Israelilainen Elta EL/M-2032 mechanically scanned pulse Doppler radar. Mahdollinen AESA-päivitys EL/M-2052, sama kuin Block 60 Kfireihin on jo tulossa yhdelle nimeämättömälle asiakkaalle (ilmeisesti Argentiina). https://medium.com/war-is-boring/th...-a-bargain-dogfighter-b39390212b18#.23gi1bifj https://www.flightglobal.com/news/a...egotiations-for-israeli-kfir-fighters-415038/

M-346:sta mainitaan "Optional electronic warfare and data link systems, radar signature reduction kits or multi-mode radar". http://www.aleniaaermacchi.it/produ...stramento/trainer-aircraft-addestratori/m-346
Tässä puhutaan M-346 koelennosta "The aircraft provides the pilot with the same “user experience” as if he was using an APG-80 radar". http://theaviationist.com/2015/04/27/we-flew-the-itaf-m-346/

Tutka ja siihen liittyvät asiat tietysti maksavat paljon, mutta tutkan poisjättäminen sitten heikentää kykyä simuloida oikeaa hävittäjää aika paljon.
 
http://uk.reuters.com/article/uk-germany-defence-jet-idUKKBN0U30PS20151220

"Germany plans to develop a new fighter jet to replace Tornado jets in the long term and it aims to hold initial talks with European partners in 2016 about what features they want in the aircraft, according to a document seen by Reuters on Sunday."

///
Sanoin jo toukokuussa, että mm. Saksa ei koske pitkällä kepilläkään F-35:een, näin tämä itsestään selvyys aikaa vähitellen realisoitua. Typhoonin jälkeen tehdään luonnollisesti uusi kone.
Koneiden kehittäminen ja rakentaminen pitäisi olla jotakuinkin jatkuva prosessi jos meinaa pysyä kisassa mukana. Siksi toivoisin että uuden koneen kehittäminen alkaisi mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
 
http://uk.reuters.com/article/uk-germany-defence-jet-idUKKBN0U30PS20151220

"Germany plans to develop a new fighter jet to replace Tornado jets in the long term and it aims to hold initial talks with European partners in 2016 about what features they want in the aircraft, according to a document seen by Reuters on Sunday."
Koneiden kehittäminen ja rakentaminen pitäisi olla jotakuinkin jatkuva prosessi jos meinaa pysyä kisassa mukana. Siksi toivoisin että uuden koneen kehittäminen alkaisi mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
Kone kehitetään ensisijaisesti Saksan omaan käyttöön, joten varsinaista kiirettä sillä ei ole. Harmi vain että Suomen konevalintaa ajatellen se tulee hieman myöhässä. Neukkulan romahtamisen jälkeenhän uusien hävittäjätyyppien kehitys on tyssännyt vähän joka puolella, lähinnä vahvojen venäläisvastineiden puutteeseen. Erittäin mielenkiintoinen projekti on luvassa joka tapauksessa.

Epävirallisia Tornado 2000 kuvia;

Tornado2000-1.jpg

Tornado2000-2.jpg

Tornado2000-3.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Miksi meillä olisi puute jostain Tornadon tapaisesta yhden maan turhakkeesta? Nykyinen tarjonta on monipuolinen, pääosin koestettu ja leveämmillä hartioilla.
Eikai kilpailukykyisiä vaihtoehtoja koskaan ole liikaa? Turhake se ei ole, vaan laatuhävittäjä.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm. Nykyajan tarjonta on mitä on ja niillä mennään toistaiseksi. Jos tuollainen hanke lähtee käyntiin ja toteutuu (paino sanalla jos), niin se voi ehkä olla myös jotain muuta kuin Tornadon kopio? Kun mukaan koetetaan saada paljon porukkaa eri maista niin kompromisseja jouduttaneen varmasti tekemään. Veikkaisin, että sanat häive ja verkottuminen saattavat lukea useissa toivelistoissa?
---
Ymmärsin nuo Tornadon kuvat, joita @Mikoyan laittoi, nostalgiseksi ajatusruuaksi. Näin noita livenä ensi kertaa 80-luvun alussa Saksassa NATOn sotaharjoituksen aikana Hampurin ja Syltin saaren välllä kun britit painelivat alapuolelta ohi noilla. Hetken kuluttua takaa ajavat Luftwaffen Phantomit menivät vinhaa vauhtia perässä. Lukuisa joukko Alpha-Jettejä ja kuljetus yms. koneita pörräsi myös ympärillä joten kalustonäyttely oli kattava.
---
Toteutuessaan hanke tulisi varmaankin kilpailemaan ensisijasesti mm. F-35:n ja jenkkien "6. sukupolven" tuotteiden (FA-XX jne.) kanssa markkinoista? Voisiko olla, että UCAV-koneet (Taraniksen ja nEUROnin jälkeläiset) tulisivat jo suunnittelun lähtöparametreissa täydentämään kykyä?
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsalaisillahan koulutus pyörii pelkästään Saab 105:n ja Gripenin voimin.
Gripenistä on olemassa kaksipaikkainen malli kuten Hornetistakin. Ei pahemmin poikkea suomalaisesta järjestelystä.

Sitä en sitten tiedä, miten asiat on tarkoitus järjestää tulevaisuudessa (tilaako Ruotsi lainkaan F-mallia) seuraavan sukupolven Gripenin kanssa. Ainakaan mitään välitöntä ongelmaa tuskin on, kun D-mallin Gripen palvelee varmaankin 2020-luvun jälkipuoliskolle tai pidempään.
Eiköhän se tieto pidä ihan paikkaansa enkä oikein ymmärrä miten tuo on ristiriidassa nykytilanteen kanssa.
Ei pidä! Ei se ole ainakaan siinä määrin yleispätevää, että sitä voitaisiin soveltaa kaikkiin Suomen 51-mallisiin Hawk-yksilöihin, kuten minä alkujaan yritin soveltaa.

1. PV teettää nyt MLU:n seitsemään 51-malliseen Hawkiin. Kustannus on yhteensä 18,6 miljoonaa euroa.
2. Rannari toteaa viestissään näin Laukkasen kirjoihin pohjautuen:
Mk51-versioissa on jäljellä n. 1000 tuntia per kone.
3. Flightforumilla annettu hinta rakennekorjaukselle ja MLU:lle on "n. 4,5-5 miljoonaa euroa/kone", ja lentotunteja piti saada lisää 3000 per kone. Vuoden 2008 marraskuun ja vuoden 2015 marraskuun välinen inflaatio eurolle on ollut 8,69 prosenttia (StatBureau), joten nykyisellään puhutaan pyöreästi 5-5,5 miljoonasta eurosta per kone.

Eli siis, nyt PV sai seitsemän koneen MLU-päivityksellä 7000 Hawk-lentotuntia 18,6 miljoonalla eurolla. Kuitenkin samalla rahalla olisi saatu 9000 lentotuntia, jos olisi tehty rakennepäivitys kolmelle 51-malliselle Hawkille MLU:n lisäksi, ja vielä olisi jäänyt miljoona tai pari taskuun.

Flightforumin tieto ei voi pitää paikkaansa, tai sitten PV tekee asiat tunteella (mitä se ei tee).


Lisäys: Tässä viestiketjussa on myös mainittu, että jotta Hawkilla päästiin/päästään 5000 lentotuntiin, tarvittiin jo rakennekorjauksia. Kun vielä verrataan siihen, että 6000 lentotunnin Hornet saa rakennekorjauksesta vain 2000 lentotuntia lisää (plus toiset 2000, jos runko pistetään vielä toiseen päivitykseen), niin Hawkin 3000 lentotuntia mahdollistava rakennekorjaus kuulostaa utopistiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Tutka ja siihen liittyvät asiat tietysti maksavat paljon, mutta tutkan poisjättäminen sitten heikentää kykyä simuloida oikeaa hävittäjää aika paljon.

Suhteellisista käsitteistä tietysti puhutaan, mutta mielestäni liioittelet tässä nyt aika paljon. :)

Jos koneissa on nykyaikaiset paikannusjärjestelmät ja edes jonkinlainen harjoitteluun suunniteltu/soveltuva datalinkki, niin uskallan väittää, ettei tutkan puuttumista käytännössä huomaa harjoituskäytössä. Omat ja harjoitusvastustajat on helppo sijoittaa realistisesti kuvitteelliseen tutkakuvaan, kun koneet tietävät omat sijaintinsa melkein metrilleen ja pystyvät jakamaan automaattisesti tämän tiedon keskenään. Lähietäisyydeltä käytävässä kaartotaistelussa saattaa tulla jotain ongelmia saada "tutkalukitus" vastustajaan, mikäli järjestelmien tarkkuus ja päivitysnopeus eivät ole riittävät. Muuten ongelmia tuskin tulee.

Sodan ajan käyttöä ajatellen se tutka olisi kyllä kiva, se on ihan totta. Itse ainakin näkisin tutkan maksavan itsensä takaisin taistelukyvyn muodossa.
 
Gripenistä on olemassa kaksipaikkainen malli kuten Hornetistakin. Ei pahemmin poikkea suomalaisesta järjestelystä.

Se poikkeaa suomalaisesta järjestelystä siinä, että koulutus alkaa 105:llä. Hain tällä nimenomaan sitä, että jos 105:llä pystyy aloittamaan koulutuksen, niin hyppy Hawkista vaikkapa F-35:een ei kuulosta ainakaan pahemmalta.

Sitä en sitten tiedä, miten asiat on tarkoitus järjestää tulevaisuudessa (tilaako Ruotsi lainkaan F-mallia) seuraavan sukupolven Gripenin kanssa. Ainakaan mitään välitöntä ongelmaa tuskin on, kun D-mallin Gripen palvelee varmaankin 2020-luvun jälkipuoliskolle tai pidempään.

Eli siis, nyt PV sai seitsemän koneen MLU-päivityksellä 7000 Hawk-lentotuntia 18,6 miljoonalla eurolla. Kuitenkin samalla rahalla olisi saatu 9000 lentotuntia, jos olisi tehty rakennepäivitys kolmelle 51-malliselle Hawkille MLU:n lisäksi, ja vielä olisi jäänyt miljoona tai pari taskuun.

Flightforumin tieto ei voi pitää paikkaansa, tai sitten PV tekee asiat tunteella (mitä se ei tee).

Ensinnäkin. Saatavilla olevien tietojen mukaan MLU ei sinänsä tuo yhtään lentotuntia lisää, koska koneilla voisi lentää ne tuhat tuntia ilman päivitystäkin jos se katsottaisiin välttämättömäksi. Se, että koneiden käytön jatkaminen ja MLU yhdistyvät, voisi viitata siihen ettei nyt ostettu pelkästään tunteja vaan myös modernisoituja lisäkoneita.

Lisäksi kannattaa muistaa, että päätöstä ei voi pelkistää pelkästään lentotunneiksi. Yhdellä 3000 tunnin Hawkilla ei voi lentää 1 vs 1 -harjoituksia, kahdella 1000 tunnin Hawkilla voi. Ja toinen juttu on se, että julkisuudessa liikkuvat luvut ovat harvemmin vertailukelpoisia. Samoin ilmoitettuihin lentotunteihin voi suhtautua varauksella, ne ovat aina arvioita.
Se on joka tapauksessa varmasti totta, että mikään muuttuja tässä kuviossa ei koske kaikkia yksilöitä kun lentotunneissa on yli tuhannen tunnin eroja.
 
Ensinnäkin. Saatavilla olevien tietojen mukaan MLU ei sinänsä tuo yhtään lentotuntia lisää, koska koneilla voisi lentää ne tuhat tuntia ilman päivitystäkin jos se katsottaisiin välttämättömäksi. Se, että koneiden käytön jatkaminen ja MLU yhdistyvät, voisi viitata siihen ettei nyt ostettu pelkästään tunteja vaan myös modernisoituja lisäkoneita.

Ensimmäisessä olet ihan oikeassa. Viittasinkin siihen, että saadaan lentotunteja modernisoidulla kalustolla. MLU-päivityksen syyt ovat ilmeisestikin ainakin osittain siinä, että Hawkia ei koettu riittävän hyväksi alkuperäisessä asussaan. Julkisuudessahan on kehuttu sitä, kuinka Hawkeilla voidaan nyt MLU:n jälkeen suorittaa osa aiemmin Horneteilla lennetyistä harjoituslennoista, ja kuinka harjoitustoiminta on tehostunut kaluston parantuessa. Sen vuoksi päivitettyjen Hawkien päivittämättä jättäminen ja lentäminen alkuperäisasussaan tuskin oli kovin realistinen vaihtoehto ottaen huomioon, että niillä koneilla tehtävät harjoitukset olisivat sitten olleet rajoittuneempia muiden koneiden ollessa kuitenkin päivitettyjä. Tarkemmin tietämättä epäilen myös, että alkuperäisasuista Hawkia ei ole käytetty uusien ohjaajien koulutukseen enään vuosiin, vaan sitä ovat viime aikoina lentäneet lähinnä kokeneemmat ohjaajat. Tällöin noiden Hawkien lentäminen päivittämättöminä olisi lisännyt kuluja, kun olisi pitänyt ylläpitää koulutus- ja huoltojärjestelmää kahdelle konevariantille (alkuperäisasuinen ja MLU).

Modernisoiduista lisäkoneista en oikein tiedä. Luulisi asioiden tulleen pohdituiksi jo paljon aiemmin eikä vasta kahden 66-mallisen koneen tuhouduttua. Mitä lisäkoneilla edes haettaisiin? Lisää kalustoa taistelukäyttöön (etkö jo todennut, että ei kannata, ennemmin Amraameja)? Pienempiä lentotuntimenetyksiä onnettomuustapauksissa?

En usko, että voimme ohjata Hawk-kalustolle sattuvia onnettomuuksia kovinkaan tehokkaasti 51-mallisille koneille uudempien koneiden säästämiseksi. Jossakin määrin tätä voidaan yrittää, mutta kuinka hyvällä menestyksellä? Veikkaan, että kaikella kalustolla joudutaan lentämään kaikenlaisia harjoituslentoja. Ei se voi mennä niin, että 66-mallisia Hawkeja lennätetään vain sunnuntaisin hyvällä säällä, ja kaikki riskialtis (taitolento, ilmataistelu, matalalento jne.) tehdään vanhemmilla koneilla. Hawkien lentotuntien pääpaino lienee kuitenkin tuossa riskialttiissa puolessa, eivätkä kaikki onnettomuudet ole inhimillisestä virheestä aiheutuvia.
 
Modernisoiduista lisäkoneista en oikein tiedä. Luulisi asioiden tulleen pohdituiksi jo paljon aiemmin eikä vasta kahden 66-mallisen koneen tuhouduttua. Mitä lisäkoneilla edes haettaisiin? Lisää kalustoa taistelukäyttöön (etkö jo todennut, että ei kannata, ennemmin Amraameja)? Pienempiä lentotuntimenetyksiä onnettomuustapauksissa?

Niin, en usko, että Hawkeja päivitettäisiin taistelukäyttöä ajatellen. Taisteluarvo ei ole niin suuri. Jos arvata pitää, niin aiempien säästöjen yhteydessä konemäärä oli vedetty minimiin ja nyt mahdollisuuden tullen otettiin lisäkoneita, niin on hiukan marginaalia konemäärässä.

En usko, että voimme ohjata Hawk-kalustolle sattuvia onnettomuuksia kovinkaan tehokkaasti 51-mallisille koneille uudempien koneiden säästämiseksi. Jossakin määrin tätä voidaan yrittää, mutta kuinka hyvällä menestyksellä? Veikkaan, että kaikella kalustolla joudutaan lentämään kaikenlaisia harjoituslentoja. Ei se voi mennä niin, että 66-mallisia Hawkeja lennätetään vain sunnuntaisin hyvällä säällä, ja kaikki riskialtis (taitolento, ilmataistelu, matalalento jne.) tehdään vanhemmilla koneilla. Hawkien lentotuntien pääpaino lienee kuitenkin tuossa riskialttiissa puolessa, eivätkä kaikki onnettomuudet ole inhimillisestä virheestä aiheutuvia.

Ei kyse olekaan mistään ohjaamisesta vaan siitä, että varakoneita on käytettävissä ihan normaalin kalustokierron ja onnettomuuksienkin varalta. Jos joku kone putoaa rivistä, niin on reserviä. Ja jälleen jos pitää arvata, niin käyttö painottuu Mk 66:een eikä vanhempien koneiden tunteja syödä samaa tahtia, joten tuntierot saattavat tasoittua ajan myötä.
 
Ei kyse olekaan mistään ohjaamisesta vaan siitä, että varakoneita on käytettävissä ihan normaalin kalustokierron ja onnettomuuksienkin varalta. Jos joku kone putoaa rivistä, niin on reserviä. Ja jälleen jos pitää arvata, niin käyttö painottuu Mk 66:een eikä vanhempien koneiden tunteja syödä samaa tahtia, joten tuntierot saattavat tasoittua ajan myötä.

No jaa. Harjoitushävittäjiä on piakkoin 31 Hawkia, vaikka Horneteja on vain 62. Näyttää paperilla aika paljolta, vaikka laskisikin muutaman koneen tuhoutuvan vuosien varrella. Tosin voit olla oikeassakin. Ehkä noista ylimääräisistä koneista on vielä iloa, kun kaluston vanhetessa käytettävyysprosentilla on tapana laskea. Ja onpahan isompaakin maaliosastoa kansainvälisiin harjoituksiin, jos/kun sellaista päästään isännöimään.

Mitä käyttöön tulee, niin olet varmasti oikeilla linjoilla. Olisi hyvä saavutus, jos Mk 51 koneitakin saataisiin raahattua mukana 2030-luvulle asti, kun viimeiset kai koottiin v. -85. Aika näyttää.
 
Sohvamarsalkan jouluevankeliumi


Kävi käsky silloin itäisillä mailla

Keksi tietäjä Vlad, Krim on heikoilla jäillä

Novorussia alkoi jo mielessä siintää

Donbassissa kun alkoi hän rajoja siirtää

Heräs huoli myös pohjolan perällä

Mitä on mielessä Vlad-sedällä

Millä ihmeellä vois PAK FA:n voittaa

Kun Hornetin jälkeen aika koittaa

Kävi pohtimaan tätä tietäjäin ryhmä

Maanpuolustusnetin, ei ollenkaan tyhmä

Olis tarjolla Ranskasta peli niin soiva

Vaan Ransujen pommien hinta on roima

Typhoonia tarjoo meille Airbussi

Vaan huolena maine ja rahapussi

Ruotsin maalta NG:tä pukkaa

Säästöpossu ei euroja hukkaa

Naapurilta puuttuu turpon voima

Försmaktenilta kadonnut mahti roima

Siksi katseet nyt USA:n maalle

Tarjontaa löytyy ostajalle

Taisteluhaukkaa ja vanhaa Kotkaa

Hornetitkin jo museoon joutaa

Vaan on tarjolla uusi Salama

Stealthit ja DASsit myöskin mukana

Vaan ei ole vielä paketti valmis

Ei taivu kuin Hornet ja kovin on kallis

Kehityspanoksen oltava vankka

Ettei se olis kuin istuva ankka

Adventit, Cudat ja laseripyssyt

Ehkäpä näemme kauppojen synnyt

Kuulkaa siis neuvoja viisaiden

maanpuolustusnetin marsalkoiden

Ei vapise Mustiksen jengin veri

Tälle lämpenee viimein myös Jäämeri
 
Back
Top