Ilmavoimien tulevaisuus

Totta, suomessa on osaamista, mutta toimittajalta sitä ei näytä löytyvän. Toimittajan kirjoittaman virheellisen otsikon mukaan kyse olisi Hornetin eliniän pidentämisestä, mutta todellisuudessa asialla ei ole lainkaan vaikutusta Hornetien elinikään. Kysehän on korkeintaan moottorin eliniän pidentämisestä,(ja mahdollisesti vain moottorin korkeapaineturbiinin siipien eliniän pidentämisestä ilman vaikutusta edes koko moottorin elinikään). Vaikutusta on siis siihen, kuinka monta moottoria Hornettia kohti tarvitaan koko elinkaaren aikana. Hornetin korvaaja tarvitaan käyttöön siis entisen aikataulun mukaisesti 2025...2030 välisenä aikana, eikä asiaan tule mitään muutoksia joita toimittajan otsikosta voisi päätellä tulevan.
 
Rattaat pyörivät...

http://yle.fi/uutiset/puolustusvoim...ta_havittajahankkeen_kaynnistamisesta/8538544

Puolustusvoimat tiedotti valmistajaehdokkaita hävittäjähankkeen käynnistämisestä
Hankkeen tavoitteena on korvata Hornet-kalusto monitoimihävittäjillä. Puolustusvoimat aikoo tehdä päätöksen hankittavasta konetyypistä vuonna 2021.

Puolustusvoimat on lähettänyt keskiviikkona Britanniaan, Ranskaan, Ruotsiin ja Yhdysvaltoihin kirjeen, jossa tiedotetaan HX-hävittäjähankkeen aloittamisesta.

HX-hankkeen tarkoituksena on korvata vuodesta 2025 alkaen poistuva Hornet-kalusto monitoimihävittäjillä. Puolustusministeriö koordinoi hanketta ja vastaa sen turvallisuus- ja materiaalipoliittisesta ohjauksesta sekä yhteistoiminnasta muun valtionhallinnon kanssa.

Hornetien korvaajaehdokkaat ovat monikansallisena yhteistyönä toteutettu britannialaisen BAE Systemsin myymä Eurofigher, ranskalainen Dassaultin Rafale, ruotsalainen Saabin JAS-39 Gripen sekä yhdysvaltalaiset Lockheed-Martinin F-35 ja F-16 sekä Boeingin F-15 ja F-18.

Puolustusvoimat lähettää HX-hankkeen tietopyynnöt viimeistään maalikuussa 2016. Vastaukset tietopyyntöihin tulee toimittaa Suomeen vuoden 2016 lokakuun loppuun mennessä.

Varsinainen tarjouspyyntö lähetetään keväällä 2018. Puolustusvoimat suunnittelee tekevänsä hankintapäätöksen vuonna 2021.
 
Puolustusvoimilta miljoonatilaus Patria Aviationille – yhtiö nykyaikaistaa Hawk Mk51 -koneita

Puolustusvoimien logistiikkalaitos tilaa seitsemän Hawk Mk51 -suihkuharjoituskoneen avioniikkajärjestelmän muokkauksen Patria Aviation Oy:ltä.

Patria Aviation on jo aiemmin modernisoinut Hawk Mk51A ja Hawk Mk66 -koneiden ohjaamot ja avioniikkajärjestelmät. Nyt seitsemään Hawk Mk51 -koneeseen tehdään samanlaiset muutostyöt.

Tilauksen kokonaishinta on 18,6 miljoonaa euroa. Hankinta tuottaa kotimaiselle lentokoneteollisuudelle noin 50 henkilötyövuotta.

Puolustusvoimien on tarkoitus operoida Suomessa Hawk-suihkuharjoituskoneilla ainakin vuoteen 2036 asti
Yle

http://yle.fi/uutiset/puolustusvoim...htio_nykyaikaistaa_hawk_mk51_-koneita/8538429
 
Puolustusvoimilta miljoonatilaus Patria Aviationille – yhtiö nykyaikaistaa Hawk Mk51 -koneita

Puolustusvoimien logistiikkalaitos tilaa seitsemän Hawk Mk51 -suihkuharjoituskoneen avioniikkajärjestelmän muokkauksen Patria Aviation Oy:ltä.

Patria Aviation on jo aiemmin modernisoinut Hawk Mk51A ja Hawk Mk66 -koneiden ohjaamot ja avioniikkajärjestelmät. Nyt seitsemään Hawk Mk51 -koneeseen tehdään samanlaiset muutostyöt.

Tilauksen kokonaishinta on 18,6 miljoonaa euroa. Hankinta tuottaa kotimaiselle lentokoneteollisuudelle noin 50 henkilötyövuotta.

Puolustusvoimien on tarkoitus operoida Suomessa Hawk-suihkuharjoituskoneilla ainakin vuoteen 2036 asti
Yle

http://yle.fi/uutiset/puolustusvoim...htio_nykyaikaistaa_hawk_mk51_-koneita/8538429
Ja modernisoitujen koneiden kokonaismäärä oli?
 
Näin muistelisin alkuperäistä suunnitelmaa:

Mk66 18 kpl
Mk51A 7 kpl
Mk51 1 kpl

Kaksi Mk66-konetta menetettiin, joten ymmärtäisin jakauman tulevan nyt seuraavasti:

Mk66 16 kpl
Mk51A 7 kpl
Mk51 7 kpl

Btw, RAF käyttää Hawkia maalinhinaukseen, olisiko Suomen vanhemmille Hawkeille sovitteilla mahdollisesti sama rooli?
 
Näin muistelisin alkuperäistä suunnitelmaa:

Mk66 18 kpl
Mk51A 7 kpl
Mk51 1 kpl

Kaksi Mk66-konetta menetettiin, joten ymmärtäisin jakauman tulevan nyt seuraavasti:

Mk66 16 kpl
Mk51A 7 kpl
Mk51 7 kpl

Btw, RAF käyttää Hawkia maalinhinaukseen, olisiko Suomen vanhemmille Hawkeille sovitteilla mahdollisesti sama rooli?
Jos ihan tarkkoja ollaan niin alkuperäinen SUUNNITELMA ei sisältänyt Mk66 ollenkaan.
 
Hornetien korvaajaehdokkaat ovat monikansallisena yhteistyönä toteutettu britannialaisen BAE Systemsin myymä Eurofigher, ranskalainen Dassaultin Rafale, ruotsalainen Saabin JAS-39 Gripen sekä yhdysvaltalaiset Lockheed-Martinin F-35 ja F-16 sekä Boeingin F-15 ja F-18.

Kumman innokkaasti media on valitsemassa ehdokkaita vaikka ensimmäistäkään ehdokasta ei ole oikeasti nimetty. Ainoastaan valmistajat.

Kaksi Mk66-konetta menetettiin, joten ymmärtäisin jakauman tulevan nyt seuraavasti:

Mk66 16 kpl
Mk51A 7 kpl
Mk51 7 kpl

Mk51:tä tulee kahdeksan, koska nuo seitsemän tulevat alun perin tehdyn yhden lisäksi.
 
Kumman innokkaasti media on valitsemassa ehdokkaita vaikka ensimmäistäkään ehdokasta ei ole oikeasti nimetty. Ainoastaan valmistajat.



Mk51:tä tulee kahdeksan, koska nuo seitsemän tulevat alun perin tehdyn yhden lisäksi.

Ei taida ehdokkaita tässä vaiheessa virallisesti edes olla olemassa. Siihen päästään sitten kun on saatu vastauksia tämän aloituskierroksen kyselyihin. Onhan juuri nuo 7 konetyyppiä toki ihan Puolustusministeriön tiedotteessakin yksilöity mahdollisina ehdokkaina joten ei ne ihan tyhjästä ilmestyneet.
 
Mitä arvelette, tullaanko Hawkien jälkeen näkemään koulutusjärjestelmä vastaavassa laajuudessa omana toteutuksena, vai mennäänkö trendikkääseen yhteistoteutukseen kustannussäästöjen nimissä?

Tämän rahoituksestahan ei ole puhuttu vaikka se on toteutettava pian sen jälkeen (2036) kuin Hornetien suorituskyvyn korvaus.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä arvelette, tullaanko Hawkien jälkeen näkemään koulutusjärjestelmä vastaavassa laajuudessa omana toteutuksena, vai mennäänkö trendikkääseen yhteistoteutukseen kustannussäästöjen nimissä?

Tämän rahoituksestahan ei ole puhuttu vaikka se on toteutettava pian sen jälkeen (2036) kuin Hornetien suorituskyvyn korvaus.
Oma veikkaus on että pyritään yhteistyöhön mutta se riippuu muista. Tännehän suunniteltiin yhteistä koulutuskeskusta mutta se ei toteutunut. Ehkäpä nyt sitten vois tärpätä, etunahan meillä on ilmatila.
 
Viimeksi muokattu:
Mahdolliseen yhteiseen koulutukseen siirtyminen on kiinni ihan siitä onko sellaista tarjolla. Oma veikkaukseni on, kun tähän mennessäkin on ollut niin vaikeaa. Se voi tietenkin vaikuttaa jos rahoitus vähenee kaikkialla ja on pakko, mutta tämänhetkisessä tilanteessa se ei vaikuta kovin todennäköiseltä.

In other news:
"Nykyisin yhdelläkään asiakkaallamme ei ole tätä järjestelmää [JASSM], mutta ymmärrämme, että se on Suomelle tärkeää. Emme näe, että se olisi ongelma. Olemme tottuneita integroimaan muiden toimittajien järjestelmiä Gripeniin"
http://www.hs.fi/talous/a1450421122667

Eli Saab aikoo ilmeisesti integroida koneeseen sen mitä halutaan. Saa nähdä onko muidenkin pakko.
 
Eli Saab aikoo ilmeisesti integroida koneeseen sen mitä halutaan. Saa nähdä onko muidenkin pakko.
Ei ne integroi mitään*. Kertovat vain, että onnistuu jos maksetaan vähintään 100% kustannuksista.

*Koska integrointi sisältää softatyötä (mm. tehtävän suunnitteluun tarkoitettu ohjelmisto ja itse tehtävän aikainen ohjelmisto) ja ne on maksaneet JASSMin kohdalla Hornetiin sen 50 milliä niin ehei sellaisia kukaan tee vielä olemattomalle käyttäjälle.
 
Viimeksi muokattu:
Paljonkohan nuo erilaisten ja myös uusien asejärjestelmien integroinnit maksavat näihin ennakkoon mainittuihin kilvoittelijoihin ja kuinka hidas/nopea prosessi se kunkin kohdalla on, on asia, joka kiinnostaa varmasti Ilmavoimia.

Kaikki integroivat varmasti mielellään jos vain maksusta sovitaan. Om pappa betalar, tää bisness on alright.
 
Hmm, onpas mielenkiintoinen tämä Hawkin kohtalo!

Mielestäni olisi ollut loogista, että Hawkista olisi luovuttu suunnilleen samaan aikaan Hornetin kanssa. Näin sen takia, että Hawk on ilmeisesti "alitehoinen" harjoitushävittäjäksi, mikäli Hornetin seuraaja on F-35 (Yhdysvalloissa Hawkin tarjoamisesta T-X-ohjelmaan luovuttiin, koska suorituskyky ei riitä). Kun huomioidaan Hawkin ja Hornetin elinkaarien päättymisvuodet (v. 2036 ja v. 2030), niin sekään ei ole realistista, että kaikki F-35-ohjaajat vedettäisiin läpi Hawk/Hornet-koulutusputkesta Hawkin korvaajaa odoteltaessa. Tai no, teoriassa on ehkä mahdollista, että Hawkin rinnalle hankittaisiin jokin modernimpi harjoitushävittäjä aikaistetusti (toimitukset alkaen 2020-luvun lopulla), ja Hawk palvelisi siinä rinnalla vuoteen 2036 asti yksinkertaisemmissa koulutustehtävissä ja harjoitusvastustajana.

Nähtävästi tilanne on nyt kuitenkin se, että Hawk on todettu riittävän hyväksi harjoitushävittäjäksi, oli Hornetin korvaaja sitten mikä kone hyvänsä. Kaikkia 51-mallisia ei kuitenkaan olla päivittämässä, vaan ainoastaan suhteellisen pieni osa (1+7). Herää kysymys, miksi? Mikä estää Hawkilla lentämisen vaikkapa vuoteen 2045 asti?

Oma käsitykseni on se, että Hawkien päivittäminen on todettu kustannustehokkaaksi ratkaisuksi verrattuna uuden harjoitushävittäjän hankintaan. Älkääkä sanoko, että "valmistajan tuotetuki". Hawk ei tarvitse juuri muuta tukea kuin kuluvia osia, ja niitä voitaneen ostaa varastoon vaikka 30 vuodeksi, jos siltä tuntuu. Oletan ainakin, että osia tulee edelleen linjastoilta, koska en usko, että Suomen ilmavoimat aikovat lentää Hawkia seuraavat 21 vuotta kannibalisoinnin ja ohuen varaosavaraston voimin.

Ok, kenties joissakin koneyksilöissä on jotakin pahaakin vikaa, joka on mahdoton korjata. Julkisuudessa on silti esitetty (vuosia sitten) toive myydä Puolaan Suomen vanhoja 51-mallisia Hawkeja peruskorjattuina ja modernisoituina. Luulisi samojen koneiden olevan tarjolla myös PV:n käyttöön, mutta toistaiseksi niistä vain kahdeksan aiotaan päivittää. Miksi? Mitä minulta jää näkemättä?
 
Mielestäni olisi ollut loogista, että Hawkista olisi luovuttu suunnilleen samaan aikaan Hornetin kanssa. Näin sen takia, että Hawk on ilmeisesti "alitehoinen" harjoitushävittäjäksi, mikäli Hornetin seuraaja on F-35 (Yhdysvalloissa Hawkin tarjoamisesta T-X-ohjelmaan luovuttiin, koska suorituskyky ei riitä). Kun huomioidaan Hawkin ja Hornetin elinkaarien päättymisvuodet (v. 2036 ja v. 2030), niin sekään ei ole realistista, että kaikki F-35-ohjaajat vedettäisiin läpi Hawk/Hornet-koulutusputkesta Hawkin korvaajaa odoteltaessa. Tai no, teoriassa on ehkä mahdollista, että Hawkin rinnalle hankittaisiin jokin modernimpi harjoitushävittäjä aikaistetusti (toimitukset alkaen 2020-luvun lopulla), ja Hawk palvelisi siinä rinnalla vuoteen 2036 asti yksinkertaisemmissa koulutustehtävissä ja harjoitusvastustajana.

Ajatus, että uusi hävittäjä tekisi Hawkista riittämättömän on minusta jo lähtökohtaisesti virheellinen. Jos Hawk oli MiG-21/Draken -> Hornet -hypyn jälkeen edelleen kurantti, en näe miksi HX-hävittäjään siirtyminen muuttaisi tilannetta mihinkään. T-X-ohjelmasta on syytä huomioida, että siellä korvataan T-38, joka on yliäänikone eli USAF haluaa tässä selvästi suorituskykyisempää konetta. Se ei tarkoita, että tällainen kone olisi sopiva suomalaiseen koulutusjärjestelmään, jossa harjoitushävittäjään siirrytään Vinkasta.

Nähtävästi tilanne on nyt kuitenkin se, että Hawk on todettu riittävän hyväksi harjoitushävittäjäksi, oli Hornetin korvaaja sitten mikä kone hyvänsä. Kaikkia 51-mallisia ei kuitenkaan olla päivittämässä, vaan ainoastaan suhteellisen pieni osa (1+7). Herää kysymys, miksi?

Syitä lienee pääasiassa kolme: raha, raha ja raha. Hinta on miljoonia per kone, joten ei ole järkeä päivittää enempää kuin mihin on tarvetta. Lisäksi osa vanhemmista koneista on väistämättä heikommassa kunnossa, jolloin niiden päivittäminen tulisi kalliimmaksi. Olennaisempi kysymys on minusta, että mihin ilmavoimat tarvitsisi yli 60 koneen Hawk-laivastoa kun budjettirajoitukset tiedetään.
 
Aikaisemmin Hawkilla oli selkeämpi sodanajan tehtävä ja niillä yritettiin parsia hävittäjälaivastossa olevaa suorituskykyaukkoa. Nyt tehtävä painottuu paljon enemmän koulutukseen joten koneita tarvitaan vähemmän. Lisäksi osa kalustosta lienee jo rungon ja siipien osalta huonossa hapessa. Se teettäisi niin kalliin peruskorjauksen ettei siinä olisi kustannusten takia enää järkeä. Nyt päivitetään kalustoa parhaasta päästä. Kuvaavaa on se että 2kpl Mk66 vaati korvaajaksi 7kpl Mk51. Tuo voi kertoa rungoissa jäljellä olevista lentotunneista jotakin?
 
Back
Top