Hmm. En ainakaan heti miellä, miten tuo tapahtuisi. Eli, miten sensorien fuusioiminen parantaisi tilannetta. Pullonkaula kuitenkin on tutkan keilan ohjauksen päässä (ja sekin on tosi nopea).
AESA-tutka käsittääkseni jo nykyään pystyy jatkuvaan samanaikaiseen lähetykseen ja vastaanottamiseen jatkuvalla taajuusmodulaatiolla.
Niin no, ajatukseni perustui siihen, että kun vastaanottimien määrä lisääntyy (EW-järjestelmän sensorien integraation myötä), niin pystytään kuuntelemaan kaikuja useammista kohteista. En sitten tiedä, miten tuo toimii AESA-tutkan tapauksessa T/R-moduulien myötä, mutta jos yksi moduuli pystyisi valaisemaan useamman kohteen kerralla, niin jotakin hyötyä luulisi olevan.
Puolustusvaliokunnan enemmistö haluaa helpottaa C/D Gripenien vuokraamista maailmalle. Hallitus voisi omalla päätöksellään lisätä määrää niihin maihin, joihin koneita on jo vuokrattu. Nyt tarvitaan valtiopäivien lupa.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3950348.ece
Jaha, ruotsalaiset(kin) saavat sitten herätä kasakan nauruun. [Kasakka]
[/Kasakka] Ihmeellistä kyllä tuo meno Itämeren länsirannikolla, kun käsittääkseni sikäläiset sotilasviranomaiset ovat sanoneet, että he eivät voi luopua yhdestäkään koneesta.
Pitää toivoa, että Hollanti päättää luopua myös ilmavoimista vuoteen 2021 mennessä
Tai Tanska... Tosin konemäärät molemmilla alhaisia.
Niin, tosin tässä on nyt muitakin ongelmia noiden pienien konemäärien lisäksi: koneet ovat tod. näk. alkusarjaa ja jo jonkin aikaa käytettyjä. Lisäksi niille löytyy luultavasti muitakin ottajia, mm. Puola, joka suunnittelee aloittavansa konetoimitusten vastaanoton v. 2022. Hollannilla tai Tanskalla tuskin on kiire päästä tekemään kauppaa Suomen kanssa niin, että aloitamme maksatukset v. 2025.
Bonukseksi vuoteen 2025 mennessä linjastoilta aletaan luultavasti puskemaan parannetulla raudalla varustettua versiota, mitä nuo hypoteettiset Hollanti ja Tanska eivät pysty tarjoamaan. Siinäpä olisi kiva ajatus, että ostettaisiin kahta eri mallia kumpaakin jokunen kymmenen konetta...
No joo, ymmärrän kyllä, että kommenttisi oli kirjoitettu puoliksi huumorilla. Periaatteessa voisi kuitenkin olla ihan realistinen skenaario, että Hollanti myisi osan koneistaan tai supistaisi tilaustaan. 37 konetta on aika paljon tuon kokoiselle maalle, jonka tärkeimmät tehtävät ovat ilmavalvonta ja KV-toiminta. En ihmettelisi supistusta johonkin 16-24 koneen luokkaan. Tosin ylimääräiset koneet tuskin lähtevät kovin halvalla, koska ottajia varmasti riittää, ja jokunen kone on hyvä olla varastossa mahdollisten tappioiden varalta.
@Korsumajuri @intternetsoturi @Mustaruuti
Mitä tulee F-15:n lentotunnin kalleuteen, niin joudun konetyyppiä kohtaan tuntemastani rakkaudesta huolimatta taipumaan samalle kannalle kuin nimimerkki intternetsoturi. Kaksimoottorisuus tai raskaus ei välttämättä ole juuri SE juttu kustannusten kannalta, mutta "ikivanhuus" kylläkin. Vanhan ja käytössä kuluneen rungon ja tekniikan tekohengittäminen ja huoltaminen ei tule halvaksi. Ajatus "saatiin edullisesti" F-15 C/D -hankinnasta Suomeen saa ihoni kananlihalle. Teknisestikin F-15 on hieman vanhentunut, kun se loistaa tutkassa kuin rekka (Hornet loistaa kuin henkilöauto). Jos jonkinlaiseen puolivillaiseen ratkaisuun täytyy ryhtyä, niin halvimmalla päästäneen, kun päivitetään Horneteja. Rautapuolella AESA-tutka ja IRST ovat jo muiden käyttäjien hankinnassa, ja asepuolella D-mallin AMRAAM ja Sidewinderin uusin versio ovat integroitavina. Päälle rungon tekohengitystä jokunen tuhat tuntia, niin Hornetin elinikä pitenee 5-10 vuodella.