Ilmavoimien tulevaisuus

-vähän käytettyjen koneiden vuokraus (kyseeseen tulisi lähinnä Gripen, ehkä myös vanhemmat Typhoon-mallit). Sopiva malli voisi olla esimerkiksi 30* F-35 hankinta ja 30* Gripen C/D 15-20 vuoden liisauksella, sitten kun soppari loppuu niin hankitaan uusia koneita, tai ei hankita.
Tuon ongelma on se, että taloudellisesti nykyisten Hornetien SLEP voisi olla järkevämpi (varsinkin kun on jo 20v. kokemus) kuin heikompien Gripen C/D hankinta 15 vuodeksi. http://www.janes.com/article/50222/dod-to-award-boeing-slep-contract-for-legacy-hornet-fleet http://www.dodbuzz.com/2015/06/05/admiral-corrosion-damage-on-f-18-hornets-caught-us-by-surprise/ Mutta elinkaaren jatko suljettiin pois jo esiselvityksessä.

Noissa monipaikkatutkissa yms. on varmasti huikeasti mahdollisuuksia. Miettikää miten monenlaista jo pelkästään tämän forumin puitteissa on tullut esille. Esim. JHartikan esille tuoma hajautettu passiivinen SDR-radiokuuntelu doppler-heijastumia hyväksikäyttäen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon ongelma on se, että taloudellisesti nykyisten Hornetien SLEP voisi olla järkevämpi (varsinkin kun on jo 20v. kokemus) kuin heikompien Gripen C/D hankinta 15 vuodeksi. http://www.janes.com/article/50222/dod-to-award-boeing-slep-contract-for-legacy-hornet-fleet http://www.dodbuzz.com/2015/06/05/admiral-corrosion-damage-on-f-18-hornets-caught-us-by-surprise/ Mutta elinkaaren jatko suljettiin pois jo esiselvityksessä.

Noissa monipaikkatutkissa yms. on varmasti huikeasti mahdollisuuksia. Miettikää miten monenlaista jo pelkästään tämän forumin puitteissa on tullut esille. Esim. JHartikan esille tuoma hajautettu passiivinen SDR-radiokuuntelu doppler-heijastumia hyväksikäyttäen.
Olen samaa mieltä Horneteista. Ei ole vähääkään järkeä hankkia samanlaista tai jopa huonompaa hävittäjävarianttia kaikkine oheiskustannuksineen (JAS-39C vs. F-18C) korvaamaan nykyistä. Jos pakko olisi niin mielummin yrittää tekohengittää nykyistä konetta jolle on jo luotuna huolto-ja tukeumisjärjestelmä, koulutettu henkilökunta +lentäjät kalliilla rahalla ja jatkuvalla kehittämisellä. Ainoa keino vanhan JAS-version käytölle olisi kaiken tukitoiminnan+koulutuksen ostaminen ruotsista, silloin vältyttäisiin ainakin osittain kalliilta logistiikkakustannuksilta. Toisen osapuolen/valmistajan yksinoikeus huolto-ja tukijärjestelmiin on kyllä juurikin se mitä PV on pyrkinyt välttämään ja pitää näitä jopa ehdottomana edellytyksenä, ainakin osittain, uuden hävittäjän valinnassa.

Toisaalta hankkimalla vanhoja Gripeneitä 2030-luvun ilmasodankäyntiä varten pistäisimme pallon jalkaamme vaarallisesti koska olisimme luoneet tukijärjestelmän kalliine pilottiohjelmineen 15 vuodelle joten meillä ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin hankkia NG-Gripen. Gripen-järjestelmää ei kannata hankkia vain 15 vuodeksi ja jättää sitten kaiken sattuman varaan. Siihen meillä ei ole rahaa. Jäämeri on todennut että suomella ei ole varaa hankkia hävittäjiä 15 vuoden välein vaan tst-koneen elinkaaren on oltava 25-30 vuotta.

Itse en edes teoriassa näkisi mahdollisuutta tai järkeä vanhan JAS-hävittäjän liisaukselle koska HN-ylläpitokin on todettu taloudellisesti kannattamattomaksi 2020-luvun jälkeen. Käyttäjät käyvät liian vähiin ja jenkeille tuo tietää myös kalliita viimeisiä vuosia C/D-mallin osalta 2030-luvulla. Toisaalta pakko on pakko ja heillä on valuuttaa tuohon, meillä ei.
Kalliin ja ominaisuuksiltaan rajoitettujen Typhoon Tranche 1 tai 2 versioiden hankinta olisi täysin turhaa rahanhaaskausta. Silloin emme saisi monitoimikonetta vaan 2020-luvulla jo vanhentuneen ilmataistelijan jonka järjestelmät eivät tue uusimpia aseita ja tietoverkkoja.

Toivon todella että tässä hankinnassa voitaisiin hankkia jotain uutena, edes sitten uusia NG Gripeneitä. Lisäksi hävittäjän on oltava OIKEA monitoimi-taistelukone eikä mikään hävittäjän irvikuva tai puolittainen vitsi.

Nämä keskustelut alkavat liikkua siellä tasolla että meidän ilmavoimat siirtyy pian tulevaisuudessa takaisin kohti talvisodan aikaa jolloin ilmavaivoilla oli käytössään kirjava kalusto vanhoja tai vanhenevia konetyyppejä ja niitäkin riittämättömästi. Tämä maksettiin aikanaan koko kansakunnan verellä, rintamalla ja myös sen ulkopuolella. Pitääkö tämäkin virhe toistaa lyhytnäköisellä säästövimmalla?

Minusta meidän suhteellisen pienet ilmavoimat kuten merivoimatkin pitää varustaa ajanmukaisella kalustolla koska silloin meillä on edes laatua. Jos sekä laadusta että määrästä tingitään niin mitä jää käteen? Samanlainen suuntaus tulee olla laadullisesti myös kynnysasejärjestelmien osalta kuten ilmatorjunnan ja panssarintorjunnan kanssa. Vai tuleeko jollekin kuningasajatus hankkia näitäkin järjestelmiä "light-versioina" tai käytettyinä?
Sitäkautta päästäisiinkin kierrättämällä taas yhteen talvisodan ihmeeseen eli polttopullot vaan takaisin panssarintorjuntaan!o_O
 
Kannattaa katsoa vaikka documentti vaikuttaakin vähän oudolta.
Selitetään raptorin ja 35 tarkoitusta ja mihin se on suunniteltu.
35 on suunniteltu pitämään ilmatila itsellään sen jälkeen kun raptorit ovat tuhonneet kriittiset ilmapuolustuksen osat.
Toteavatkin että tulevaisuuden juttu ei ole Stealht vaan informaatio. Steahlt on vain hyvä plussa ja se tuo mm mukanaan paremman ohjattavuuden sekä pitemmän toiminta ajan jne.

Stealth koptereista on myös juttua, mm "itsekorjaus" toiminto jolloin järjestelmä siirtää toimintoja toimiville osille automaattisesti.


 
Viimeksi muokattu:
Minusta meidän suhteellisen pienet ilmavoimat kuten merivoimatkin pitää varustaa ajanmukaisella kalustolla koska silloin meillä on edes laatua. Jos sekä laadusta että määrästä tingitään niin mitä jää käteen? Samanlainen suuntaus tulee olla laadullisesti myös kynnysasejärjestelmien osalta kuten ilmatorjunnan ja panssarintorjunnan kanssa. Vai tuleeko jollekin kuningasajatus hankkia näitäkin järjestelmiä "light-versioina" tai käytettyinä?
Sitäkautta päästäisiinkin kierrättämällä taas yhteen talvisodan ihmeeseen eli polttopullot vaan takaisin panssarintorjuntaan!o_O

Tekninen kommentti. Ei käytetty tarvitse tarkoittaa samaa kuin skeida. Meillä on hyviä esimerkkejä nimenomaan käytettyinä ostetuista kynnysasejärjestelmistä:
  • Leopard 2A6
  • MLRS
  • Stinger
 
Tekninen kommentti. Ei käytetty tarvitse tarkoittaa samaa kuin skeida. Meillä on hyviä esimerkkejä nimenomaan käytettyinä ostetuista kynnysasejärjestelmistä:
  • Leopard 2A6
  • MLRS
  • Stinger
2A4 oli myös käytettyjä, kuten myös T-72.
 
Tekninen kommentti. Ei käytetty tarvitse tarkoittaa samaa kuin skeida. Meillä on hyviä esimerkkejä nimenomaan käytettyinä ostetuista kynnysasejärjestelmistä:
  • Leopard 2A6
  • MLRS
  • Stinger

Luettelemasi laitteet ei sitten mitenkään vertaudu kun verrataan hävittäjiin. Leopard 2A6 on edelleen yksi parhaimpia tstpsvaunuja kun taas Gripen C/D ei todellakaan sitä ole, eikä ole koskaan ollutkaan.
 
Luettelemasi laitteet ei sitten mitenkään vertaudu kun verrataan hävittäjiin. Leopard 2A6 on edelleen yksi parhaimpia tstpsvaunuja kun taas Gripen C/D ei todellakaan sitä ole, eikä ole koskaan ollutkaan.

Kyse oli teknisestä kommentista.

Mutta tiukkaa tulee olemaan rahan kanssa, se on selvä. Saa nähdä, saako PV tässä taiottua kania hatusta. Viimeksi esim. Hornetti saatiin halvalla.
 
Halpa on lievää liioittelua, paremminkin kilpailukykyisellä hinnalla.

Pääsääntöisesti ilmavoimien kalusto on hankittu uutena, käytetyt ovat poikkeus. Riippuu toki siitäkin millä aikajaksolla asiaa tarkastelee.

No, ehkä halpa on liioittelua, mutta ilmeisesti Suomi sai silloin varsin hyvän hinnan. Toivotaan, että tarjoajat laittaisivat nytkin hyviä ehdotuksia.

Jep, pääosin näin. Sattuneesta syystä markkinoilla on aika vähän tarjolla hävittäjiä, jotka on tuoreesti päätetty laittaa kiertoon ;) Einomiehen mainitsemat Typhoonin ekat transsit ja Gripenin C-mallit sinänsä riittäisivät (periaatteessa) vielä tällä hetkellä, mutta vuodesta 2030 eteenpäin vähän heikommin, kun Hornet pitäisi korvata.

Pitää toivoa, että Hollanti päättää luopua myös ilmavoimista vuoteen 2021 mennessä ;) Tai Tanska... Tosin konemäärät molemmilla alhaisia.
 
Ei ole varsinaista tiedustelu (kuvaus) järjestelmää käytössä, mutta LITENING AT soveltuu maakohteiden tarkasteluun ja maalittamiseen.

Onko varma tieto ettei ole varsinaista kuvausjärjestelmää käytössä Hornetille? Satakunnan lennoston Tukilentolaivueen tehtäviin näyttää kuuluvan tiedustelu- ja kuvauslennot. Silloin kun nuo hommat olivat Tiedustelulentolaivueella Luonetjärvellä, sama kamerasäiliö meni MiG-21bis:n ja Hawkin alle. Äkkipäätä tuntuisi hassulta ettei sellaista saisi Hornetiinkin ripustettua. Ehkei sitten kuitenkaan. Muistelen jostain jotain samanlaista lukeneeni tuosta Liteningista. (Onkohan filmille kuvaus sitten niin eilistä päivää ettei noita vanhahkoja vehkeitä käytetä edes Hawkien kanssa? Tai onko Hawkit liian hitaita tuohon vaaralliseen hommaan joten turha treenata jos ei podi kuitenkaan käy Hornetiin?)
 
Onko varma tieto ettei ole varsinaista kuvausjärjestelmää käytössä Hornetille?

On.

Satakunnan lennoston Tukilentolaivueen tehtäviin näyttää kuuluvan tiedustelu- ja kuvauslennot. Silloin kun nuo hommat olivat Tiedustelulentolaivueella Luonetjärvellä, sama kamerasäiliö meni MiG-21bis:n ja Hawkin alle. Äkkipäätä tuntuisi hassulta ettei sellaista saisi Hornetiinkin ripustettua. Ehkei sitten kuitenkaan. Muistelen jostain jotain samanlaista lukeneeni tuosta Liteningista. (Onkohan filmille kuvaus sitten niin eilistä päivää ettei noita vanhahkoja vehkeitä käytetä edes Hawkien kanssa? Tai onko Hawkit liian hitaita tuohon vaaralliseen hommaan joten turha treenata jos ei podi kuitenkaan käy Hornetiin?)

Hävittäjätiedustelu on nykypäivänä turhan vaarallista ja sopii miehittämättömille koneille kuin nenä päähän. Siitä luovuttiin kun Hornetiin siirryttiin. Lisäksi kysymys on tietenkin integraatiokuluista ja siitä miten melko vähälukuista kalustoa parhaiten käytetään. Tukilentolaivueen kuvauslennot tarkoittavat käytännössä Learjetilla suoritettuja kartoituskuvauksia yms. Sitä en voi sulkea pois etteikö Hawkilla voitaisi tehdä lentoja harjoitusmielessä.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Siinä ei varmasti ole mitään valtaisaa ongelmaa jos halutaan roikottaa kamerapodia Hornetin siven tai rungon alla. Ongelman muodostavat kaikki muut tekijät niin kuin @Slammer tuossa edellä luettelee. Etenkin kalliin hävittäjän riskeeraaminen liian riskaabeliin tehtävään joka kuitenkin tuotaa rajallisen hyödyn jne. Vaikka olihan se kuvaussäiliön istuttaminen Migiin Laukkasen kirjojen mukaan jonkinmoinen operaatio sekin.
 
Tekninen kommentti. Ei käytetty tarvitse tarkoittaa samaa kuin skeida. Meillä on hyviä esimerkkejä nimenomaan käytettyinä ostetuista kynnysasejärjestelmistä:
  • Leopard 2A6
  • MLRS
  • Stinger
En ole väittänyt näin joten keksit tämän omasta päästäsi. Ongelma on se että AJANMUKAISIA monitoimihävittäjiä ei vaan tahdo olla kaupan kymmenissä määrin maailmalla kuten maavoimien kalustoa.
Kerro jos löydät!
 
Back
Top