Ilmavoimien tulevaisuus

1. @Mustaruuti Mitä tulee noihin fuel fraction lukuihin, niin mitkä ovat lähteesi? Wikipedia? Valmistajien omat sivut? Kolmannet tahot? Ei sillä, että ne haluaisin välttämättä nähdä, mutta kun puhutaan tällaisista teknisistä yksityiskohdista eikä vaikkapa häiveominaisuuksien tehokkuudesta, niin olisi korrektia liittää lähteet perään, kun vaiva on sen linkityksen verran.

2. Anteeksi, mikä podi??? Ei kai mitään sensoreita nyt tarkoituksella ripusteta tällä vuosituhannella podiin, jos ne voidaan pistää rungon sisään?

3. Tätä asiaa ei kannata katsoa riittää - ei riitä -akselilla. Suuri polttoainekuorma on resurssi, jota voidaan käyttää hyväksi, vaikka äärikantamaa ei tarvittaisikaan. On tunnettu tosiasia, että esimerkiksi matalalento kuluttaa paljon polttoainetta, vaikka ilma-alivoimaisena Suomen pitäisi pystyä ottamaan irti maksimaalinen hyöty tutkahorisontista ja maavälkkeestä. Samaten jälkipolttimen käytölle voi olla tarvetta, jos ajatellaan, että joudumme reagoimaan nopeasti pitkänkin etäisyyden päähän.

1. Sorry, ei valitettavasti ole. Oma exel-analyysi. Mutta ne on helppo laskea itsekin, jos jotakuta kiinnostaa.

2. Nimenomaan. Air-to-ground sensoreita ei kannata roudata mukana A2A tehtävässä. Tai esim. EW/Jamming jne. Ulkoinen podi on erittäin joustava ja uusia ulkoisia podeja voi hankkia/päivittää helposti verrattuna sisäisiä.

3. Hmm, olet siis sanomassa että enemmän on enemmän? OK. Entä implikaatiot?

Se kannattaa huomata, että enemmän ei ole aina sitten paremmin. Suuri sisäinen polttoainetilavuus tarkoittaa sitten paksumpaa ja painavampaa konetta, mitkä lisäävät ilmanvastusta ja heikentävät kantamaa. Kuten tuosta F-35:den kantamasta voi huomata (katso se pidempi viestini), pelkkä suuri sisäinen polttoainekuorma ei välttämättä tee autuaaksi.

Noin yleisesti ottaen tilavuus kasvaa kuutioon ja poikkipinta-ala ja muu vastus paljon vähemmän, joten yleisesti ottaen suuremmat koneet lentävät pidemmälle. Suomen ei kuitenkaan kannata hankkia suurta kaksimoottorista pitkän matkan hävittäjää - niitä ei ole edes kandidaatteina.

Ulkoiset tankit ovat aika käteviä. Niistä otetaan löpö pois ensin ja tarpeen vaatiessa niistä pääsee eroon.
 
Noin yleisesti ottaen tilavuus kasvaa kuutioon ja poikkipinta-ala ja muu vastus paljon vähemmän, joten yleisesti ottaen suuremmat koneet lentävät pidemmälle. Suomen ei kuitenkaan kannata hankkia suurta kaksimoottorista pitkän matkan hävittäjää - niitä ei ole edes kandidaatteina.
Superhornet? Sehän on kandidaattina.
 
Viimeksi muokattu:
2. Nimenomaan. Air-to-ground sensoreita ei kannata roudata mukana A2A tehtävässä. Tai esim. EW/Jamming jne. Ulkoinen podi on erittäin joustava ja uusia ulkoisia podeja voi hankkia/päivittää helposti verrattuna sisäisiä.

Jos sensori ei kykene kuin yhteen tehtävään, niin se ei edusta nykyisyyttä tai varsinkaan tulevaisuutta.

OK, sama sensori ei ole yhtä hyvä/huono kaikessa, mutta jos modulaarisuus kerran on muotia, niin miksi uuteen Gripeniin on asennettu "pysyvästi" ip-sensori ohjaamon etupuolelle? Eihän sillä voi osoittaa savimajaa laser-ohjatulle pommille!

Samalla lailla Gripenin tutka on rungon sisällä, vaikka läheskään kaikissa tehtävissä tutkaa ei tarvita; ilmataistelussakin nojataan yleensä ulkopuoliseen maalitietoon (AWACS tai GCI), ja sen tiedon varassa voidaan laukoa jopa Amraameja! Savimajapommituksissa tutkan tarve on vieläkin pienempi. Eikö tutkakin kannattaisi asentaa podiin?

Eli siis, sisäinen sensori on yleisesti ottaen ihan fiksu ratkaisu. Se voi olla mukana silloinkin, kun sitä ei tarvittaisi, mutta keskimäärin hyödyt ylittänevät haitat.

3. Hmm, olet siis sanomassa että enemmän on enemmän? OK. Entä implikaatiot?

Se kannattaa huomata, että enemmän ei ole aina sitten paremmin. Suuri sisäinen polttoainetilavuus tarkoittaa sitten paksumpaa ja painavampaa konetta, mitkä lisäävät ilmanvastusta ja heikentävät kantamaa. Kuten tuosta F-35:den kantamasta voi huomata (katso se pidempi viestini), pelkkä suuri sisäinen polttoainekuorma ei välttämättä tee autuaaksi.

Noin yleisesti ottaen tilavuus kasvaa kuutioon ja poikkipinta-ala ja muu vastus paljon vähemmän, joten yleisesti ottaen suuremmat koneet lentävät pidemmälle. Suomen ei kuitenkaan kannata hankkia suurta kaksimoottorista pitkän matkan hävittäjää - niitä ei ole edes kandidaatteina.

Ulkoiset tankit ovat aika käteviä. Niistä otetaan löpö pois ensin ja tarpeen vaatiessa niistä pääsee eroon.

Ulkoiset tankit ovat osaltaan käteviä, sillä niistä pääsee eroon, toisin kuin muhkeasta rungosta. Osaltaan ne taas kasvattavat ilmanvastusta ja tutkapoikkipinta-alaa suhteessa enemmän, samalla kun kyky rajuun liikehtimiseen heikkenee (koska kiinnityspisteet kestävät rasitusta vain tiettyyn G-lukuun saakka). Millainen vaikutus esimerkiksi toimintamatkaan on sillä, kannetaanko polttoaine rungon sisällä vai ulkona ripustismissa? Entä, jos ajatellaan, että kone ei palaakaan suoraan lähtöpaikkaansa, vaan tankkaa paluumatkalla? Tällainen lienee Suomen oloissa melko realistinen skenaario.

On totta, että sisäistä polttoainekuormaa ei kannata liioitella, sillä muuten koneen fyysinen koko karkaa käsistä, millä on haittapuolensa. Yleisesti ottaen sisäinen polttoainekuorma on kuitenkin hyödyllisempää. Siitä empiirisenä osoituksena toimikoon se, että liki kaikissa moderneissa hävittäjissä on huomattavan suuri sisäinen polttoainekuorma. Polttoainetta ei kanneta ulkoisissa tankeissa ditch-as-you-go tyyliin ja rungon sisällä vain tonnin reserviä. Etenkin amerikkalaisen ja ruotsalaisen koneen kohdatessa on vaikea kääntää sisäistä polttoainekuormaa varsinaisesti amerikkalaisen ongelmaksi raa'an voiman saralla.

Laskuharjoitus (laskuri):

Gripenin tyhjäpaino on 8 000 kg, sisäinen polttoainekuorma 3 400 kg ja moottorin maksimaalinen työntövoima 98 kN (Saab). Teho/paino-suhde ilman polttoainetta on näin ollen 1,249!
F-35A:n tyhjäpaino on 13 200 kg, sisäinen polttoainekuorma 8 400 kg ja moottorin maksimaalinen työntövoima 191 kN (Wikipedia). Teho/paino-suhde ilman polttoainetta on näin ollen 1,475!

Kun mukaan kuvioon ryhdytään lisäämään polttoainetta ja aseita, kasvaa ero entistä enemmän F-35A:n hyödyksi. Kun yllä mainittuihin lukuihin lisätään 2000 kg ase- ja polttoainekuormaa, on Gripenin teho/paino-suhde enää 0,999 ja F-35A:n taas 1,281!

Leikitään, että koneet joutuvat kaartotaisteluun heti nousun jälkeen. Molemmilla on 1000 kg asekuorma, joka koostuu kuudesta Amraamista ja konetykin ammuksista. Kun Gripen tiputtaisi ulkoiset polttoainetankkinsa F-35A:n kantaessa täyttä 8 400 kg polttoainekuormaa, olisi teho/paino-suhde seuraavankaltainen:

Gripen: 0,806
F-35A: 0,862

On totta, että F-35 on silmämääräisesti tarkasteltuna hieman otsakkaampi kuin Gripen. Vaan miten on, kun Gripenistä ripustetaan roikkumaan kuusi ilmataisteluohjusta? Lähestytään Amerikan "Otsaa", eikä ero ole enää kovin suuri. Jos Gripen vielä tarvitsee tehtävänsä suorittamiseksi lisätankin (tai useamman), mentäneen ohikin Amerikan Otsasta.


Lisäksi:

Mikä edes on pitkän matkan hävittäjä? MiG-31?

Kirjoitit aiemmin, että "F-16 on yksi potentiaalinen kandidaatti tälläkin kertaa" - eikö myös F-15 ole kandidaatti, ja sehän on yksi raskaimpia länsimaisia hävittäjiä? Lisäksi harkinnassa on ihan virallisestikin Super Hornet, joka on siinä mielessä pitkän matkan hävittäjä, että Hornetin jalat osoittautuivat liian lyhyiksi US Navylle.


Kommentoin vielä aiemppaan viestiisi, kun tämä jäi häiritsemään:

Mutta, ilmeisesti Gripen NG combat radius (edes-takainen matka) on 1300km + 30 minuuttia partiointia alueella ilmataisteluvarustuksella (6 AA-ohjusta) ja yhdellä lisätankilla.

Eikö tähän pitäisi suhtautua hieman kriittisemmin? Jos amerikkalaisilla on ollut vaikeuksia saavuttaa luvattua toimintasädettä, niin miksi ruotsalaisilla olisi helpompaa? Sen sijaan on helppo keksiä myynninedistämiseen liittyviä syitä, minkä vuoksi Gripenin kykyjä liioiteltaisiin. On helppoa todeta jälkikäteen: "Oho, ei me saavutettukaan esitteessä ilmoitettuja tavoitteita." (Vaikka esitteessä noita numeroita olisikin mainostettu, niin Request for Binding Information vastineissa on voitu antaa vähemmän kunnianhimoisia numeroita.)
 
Eikö tähän pitäisi suhtautua hieman kriittisemmin? Jos amerikkalaisilla on ollut vaikeuksia saavuttaa luvattua toimintasädettä, niin miksi ruotsalaisilla olisi helpompaa? Sen sijaan on helppo keksiä myynninedistämiseen liittyviä syitä, minkä vuoksi Gripenin kykyjä liioiteltaisiin. On helppoa todeta jälkikäteen: "Oho, ei me saavutettukaan esitteessä ilmoitettuja tavoitteita." (Vaikka esitteessä noita numeroita olisikin mainostettu, niin Request for Binding Information vastineissa on voitu antaa vähemmän kunnianhimoisia numeroita.)

Tuo Gripen on pieni ja virtaviivainen kone. Sillä on toisinsanoen paljon pienempi ilmanvastus. Lisäksi sen kookkaat deltasiivet muodostavat pääosan koneen kantavasta pinta-alasta, joka taas kasvattaa koneen nostovoimaa reippaasti ja entisestään vähentää ilmanvastusta suurilla nopeuksilla. Näiden ominaisuuksien ansiosta se kykenee lentämään pidemmälle pienemmällä polttoainelastilla, kuin kömpelöksi suunniteltu F35.
 
Viimeksi muokattu:
Modulaarisuus tarkoittaa myös sujuvaa komponenttien päivitettävyyttä. F-35 ottaa nykyhetkellä täydellä tankilla max 3G:tä turvallisuussyistä.

Lisäksi:

"Testing of operational “dog-fighting” maneuvers showed that the F-35A lacked sufficient energy maneuverability to sustain an energy advantage over fourth generation fighter aircraft. Test pilots flew 17 engagements between an F-35A and an F-16D, which was configured with external fuel tanks that limited the F-16D envelope to 7.0 g’s. The F-35A remained at a distinct energy disadvantage on every engagement. Pitch rates were also problematic, where full aft stick maneuvers would result in less than full permissible g loading (i.e., reaching 6.5 g when limit was 9.0 g), and subsequent rapid loss of energy. The slow pitch rates were observed at slower speeds—in a gun engagement, for example—that restricted the ability of an F-35A pilot to track a target for an engagement."

Gilmoren 2015-raportti lopetti sen testin valkopesun.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa siltä, että keskustelun punainen lanka meinaa unohtua nopeasti. Palautetaan siis mieliin, mistä oli kyse.

Ketjussa esitettiin huoli, että Suomen ilmavoimat pilataan, jos koneeksi valitaan Gripen. Kysyin syitä tähän ja ne olivat.

Pienehkö lentomatka kunnon aseistuksella, pieni koko aiheuttaa ongelmia jos tulevaisuudessa pitää änkeä lisää sensoreita

Ja näihin huoliin vastaus on, ettei noille huolille ole perusteita.

Perustelut
  1. Gripen NG:ssä on 40% enemmän polttoainetta kuin vanhassa Gripenissä. Näin ollen sen toimintamatka on hyvin vertailukelpoinen muihin tarjokkaisiin ja toiminta-aika jopa keskimääräistä parempi
  2. On epätodennäköistä, että minkään koneen sisälle ängettäisiin lisää sensoreita. Gripen NG:ssä on jo nyt erittäin kattava sisäinen sensorivarustus (tutka, IFF, IRST, EW) ja lisäsensoreita ja härpäkkeitä (A2G lasermaalinosoitus, kameratiedustelu, jamming etc) voidaan kantaa ulkoisessa podissa, jonka käyttö ja päivitettävyys ovat paljon joustavampia kuin sisäisen.
 
Koneessa olevat sensorit ovat toki tärkeitä mutta on hyvä muistaa, että me voimme tukeutua myös maalla oleviin sekä muihin mahdollisiin sensoreihin... Pääosa toiminnasta tulee tapahtumaan omalla alueella niin, että alapuolella taistelee omia joukkoja... Sellaiset moskovaan suuntautuvat pommituslennot saa unohtaa samoin kuin muuten vastustajan syvyyteen menevät. Meillä ei riitä vain resurssit sellaiseen lentotoimintaan. On ok, että meillä on kaukolaukaistavia aseita joilla pyritään vihollista hidastamaan. Se minkä näen ongelmaksi on Suomalainen mentaliteetti, että emme halua ärsyttää ketään... Tämä tarkoittaa sitä, että isku tapahtuu aikaisintaan siinä vaiheessa kun vihollinen on aloittanut varsinaiset sota toimet = vähän liian myöhään.

Se vihollisten komento paikkojen etsiminen tuhansien neliökilometrien alueelta on yhtä vaikeaa meille kuin se on vihollisellekin... Jopa vaikeampaa koska meillä nyt on pienemmät resurssit.

Omasta mielestäni meillä tarvitaan ehdottomasti myös määrää mitä tulee ilmavoimien hävittäjä kalustoon ja perustelen tätä puhtaasti sillä, että ilmavoimien päätehtävänä tulee olemaan hävittäjä torjunta ja alueellisen ilmaylivoiman hankkiminen ajallisesti ja paikallisesti niin kuin se on ollut aina. Tämän täyttyminen tarkoittaa sitä, että meillä on oltava riittävästi sellaisia koneita joilla päästään A-A ohjuksen ampuma etäisyydelle, ammutaan ohjus(set) ja poistutaan. Grippen soveltuu tähän ihan hyvin koska se pystyy kuskaamaan tarvittavan määrän ohjuksia, se pystyy toimimaan lähes kentältä kuin kentältä ja sen lentomatka ja aika riittää siihen. Se pystyy toimimaan loistavasti Suomen alueella jossa sen päätehtäväkin on toimia. Me emme vain oikeasti tarvitse tunketumiskykyistä stealh hävittäjää jolla on tarkoitus puhkaista vastustajan ilmatorjunta ja pommittaa se kivikaudelle... Meiltä puuttuu ja tulee puuttumaan koko taustaorganisaatio tuollaisia tehtäviä varten ellemme sitten liittoudu naton tai usan kanssa. Pelkillä koneilla ei vielä kesää tee... Lisäksi meillä tulee olemaan koneita aivan liian vähän että tuollaista rundia tehtäisiin useampaan kertaan.

Grippen NG tulee olemaan varmasti ominaisuuksien puolesta mitä tulee sensoreihin ja toimintakykyyn ylipäätään varmasti riittävä sen päätehtävään... Sen elinkaarikin tulee olemaan varmasti riittävän pitkä... Käyttökulujen pitäisi olla huomattavasti matalammat mitä tulee muihin ehdokkaisiin...
 
Liittyen vielä tuohon integroituun podiin. F-35 on ainoa kone, jossa se on.

Linkitin jo tuon artikkelin, jossa kerrottiin, ettei F-35 meinaa saavuttaa ledes lentomatkansa speksattua minimitasoa. Siltä varalta, että ihmiset eivät lukeneet sitä (kuten vaikuttaa), niin on ehkä paikallaan tuoda erikseen esiin, että yksi syy tähän on nimenomaan tuo integroitu podi.

http://defensetech.org/2011/05/13/f-35a-combat-radius-fails-to-meet-minimum-requirement/

Additionally... its stealth targeting pod is causing more drag than expected.

Joku saattaa parkaista, että kyllähän se ulkoinen podikin tai IRST lisää vastusta. Niin lisää, mutta voi hyvin olla, että EOTS lisää enemmän.

Aerodynamiikassa on usein kyse aika pienistä asioista, kuten esim. Golfpallon tutkiskelu voi paljastaa.

Stealthin takia EOTS on jouduttu muotoilemaan aerodynaamisesti erittäin epäedulliseksi. Lisäksi EOTS sijaitsee aerodynaamisesti hyvin kriittisessä paikassa, josta virtaus lähtee koneen rungon alle. On hyvin mahdollista, että EOTS sotkee virtauksen koko rungon alapuolella.


f35_technology_eots.jpg


Vertailuksi alhaisen aerodynaamisen vastuksen Typhoon Pirate.

Eurofighter-Typhoon-251.preview.jpg
 
Liittyen vielä tuohon integroituun podiin. F-35 on ainoa kone, jossa se on.

Käsittääkseni tämä ei pidä paikkaansa. Tai noh, riippuu siitä, lasketaanko vielä kehityksen alla olevat koneet. Toisaalta myös F-35 on de facto yhä kehitysvaiheessa.

J-20

DEoN9Of.jpg


J-31 mockup

15141348063_47b069a8a4_o.jpg


Lisäksi epäilisin, että EOTS:n kaltainen systeemi olisi tulosssa moneen muuhunkin koneeseen. Ainakin myös jenkkien seuraaviin koneisiin.
 
Varmasti on tulossa... Tulevaisuus on yhä varhemmin integroitujen järjestelmien... Siinä on monta etua... Toisaalta ne yleensä maksavat enemmän koska kilpailua ei ole samalla tavalla..
 
Eikö nyt verrata omenoita ja appelsiineja jos vedetään yhtäläisyysmerkit F-35:n ja Typhoonin sensorien välille. Kun ensin mainittu on tarkoitettu myös maamaaleja vastaan niin sen sijoittaminen muualle kuin koneen nokan alle olisi kerrassaan erikoinen ratkaisu.
 
Eikö nyt verrata omenoita ja appelsiineja jos vedetään yhtäläisyysmerkit F-35:n ja Typhoonin sensorien välille. Kun ensin mainittu on tarkoitettu myös maamaaleja vastaan niin sen sijoittaminen muualle kuin koneen nokan alle olisi kerrassaan erikoinen ratkaisu.

Ei siinä vedetty yhtäläisyysmerkkejä. Eikä ylä tai alapuoli ollut se pointti.
 
Vaikuttaa siltä, että keskustelun punainen lanka meinaa unohtua nopeasti. Palautetaan siis mieliin, mistä oli kyse.

Ketjussa esitettiin huoli, että Suomen ilmavoimat pilataan, jos koneeksi valitaan Gripen. Kysyin syitä tähän ja ne olivat.



Ja näihin huoliin vastaus on, ettei noille huolille ole perusteita.

Perustelut
  1. Gripen NG:ssä on 40% enemmän polttoainetta kuin vanhassa Gripenissä. Näin ollen sen toimintamatka on hyvin vertailukelpoinen muihin tarjokkaisiin ja toiminta-aika jopa keskimääräistä parempi
  2. On epätodennäköistä, että minkään koneen sisälle ängettäisiin lisää sensoreita. Gripen NG:ssä on jo nyt erittäin kattava sisäinen sensorivarustus (tutka, IFF, IRST, EW) ja lisäsensoreita ja härpäkkeitä (A2G lasermaalinosoitus, kameratiedustelu, jamming etc) voidaan kantaa ulkoisessa podissa, jonka käyttö ja päivitettävyys ovat paljon joustavampia kuin sisäisen.

Gripen NG ei ole lentänyt kertaakaan joten nuo ovat pelkkää markkinointia kuten tuolla ylempänäkin mainittiin.
 
Gripen E/F ei ole tosiaan vielä lentänyt, mutta siitä tulee kipenen verran suurempi kuin aikaisemmista malleista eli sitä ei voi koota vanhoja runkoja päivittämällä. Polttoainetta mahtuu enemmän kyytiin. Laskuteline taitaa olle hieman erilainen kuin aiemmin. Moottoriksi tulee eri moottori kuin C-malliin. Siihen tulee herkkutatin lakin malliin (reiluhko puolipallo) skannaava AESA -tutka ja uusi puolustus/vastatoimijärjestelmä, jossa on myös hinattavia tms. (?) valemaaleja. Ja tässä ei pitäisi olla markkinamiesten löpinää lupauksineen, vaan koneen perusominaisuuksia. Ensimmäisiä runkoja on muistaakseni alettu valmistaa.

Pilaako Gripenin olemassaolo Suomen Ilmavoimat? Ei. Se on vain yksi tarjolla olevista vaihtoehdoista, joista mikään ei ole meille täydellinen (eli "F-42"). Ilmavoimat pohtii ratekiat ja takut sekä realiteetit tulevaisuutta ajatellen ja valitsee tarjokkaista ehdolle parhaat kilpailutettaviksi ja testattaviksi.

Suomen Ilmavoimilla ei olekaan muuta kuin huolia. Rahahuolia.
 
Kunhan se Gripen NG nyt ensin lentäisi.... Sitten asiantuntijat katsovat onko 4.5-sukupolven hävittäjä tarpeeksi hyvä vaihtoehto 5. sukupolven koneelle.
 
Kunhan se Gripen NG nyt ensin lentäisi.... Sitten asiantuntijat katsovat onko 4.5-sukupolven hävittäjä tarpeeksi hyvä vaihtoehto 5. sukupolven koneelle.

5. sukupolven koneita taitaa olla meidän vertailuhaarukassa vain yksi eli F-35. Sekään ei oikein vielä vakuuta valtavasta käytetystä rahasta ja ajasta huolimatta, aikatauluja on taas rukattu myöhemmäksi jos en ole väärin tulkinnut ja tarkoitan sitä, että kone on kaikin puolin oikeasti valmis tekemään aikuisten oikeesti operaatioissa kaikkea sitä mitä pitää ilman händikäppejä eli kykenee siihen, mitä Lämäri on alun perin luvannut. Jos lähtökuopissa olevan uuden Gripenin kehitys käy yhtä sutjakasti, ei ole lainkaan pelkoa sen ehtimisestä mukaan kilpailuun.

E/F on mahdollisesti siinä mielessä helpompi tehdä kuin alun perin, sillä siinä lainataan aika paljon asioita aiemmin tehdystä. Tai sitten ei. Nähtäväksi jää, onnistuuko Saab hankkeessa.
 
Näinhän ne katsovat ja kuten joku jo sanoikin niin ainoa huoli on rahoitus... Ilmavoimat joutuvat jo nyt ilmeisesti tinkimään lentotunneista niin miten sitten jos on vielä kalliimpi lennettävä?

Raha ei saisi vaikuttaa turvallisuuteen ja sen tuottamiseen mutta valitettavasti se vaikuttaa... Pv:llä on budjettinsa ja se ei ole kasvamaan päin... Päin vastoin... Kaikkea kivaa pitäisi saada: ilmavoimille hävittäjiä, merivoimille laivoja, maavoimille tykistöä ja muuta kalustoa jota on massa vanhenemassa, kaikille jotain ammuttavaa ja kaikille toiminta tunteja sekä kertausharjoitus päiviä... Puolustus velka on jumalaton ja kasvaa joka vuosi...

Aika moisia kevätjuhla liikkeitä ja sadetansseja tässä vielä saa vedellä ellei uhkakuvat sitten muutu lähitulevaisuudessa rajusti...

Ilmavoimat toki tekee varmasti päätöksen mikä kone hankitaan poliitikkojen asettamien raamien sisällä... F35 on nykyaikaisin mutta vielä monista ongelmista kärsivä hilavitkutin jonka todellisesta tehosta ei ole mitään tietoa... Onko stealth todella niin suuren edun antava kuin annetaan ymmärtää... Grippen olisi poliittisesti helppo vaihtoehto varsinkin jos lupaukset elinkaari kustannuksista pitävät paikkansa.
 
Eikös Suomen F35 hankintaa valmistellut taannehtivasti yksinomaan Kokoomus-merkkisen puolueen kansanedustajat, vaikka kyseinen kone oli vielä tuolloin olemassa pelkkänä prototyyppinä?

Aika erikoista että nyt kun Keskusta, SDP ja Persut ilmaisevat halukkuutensa ostaa mieluummin Gripeneitä, tämänkin palstan F35-fanit ilmoittavat yhtäkkiä olevansa huolestuneita poliitikkojen sekaantumisesta ilmavoimien päätöksentekoon. :rolleyes:

Ketkä valmistelivat? Milloin ja missä? Linkkiä kehiin, please
 
Koneessa olevat sensorit ovat toki tärkeitä mutta on hyvä muistaa, että me voimme tukeutua myös maalla oleviin sekä muihin mahdollisiin sensoreihin...

Joo, me varmaan voimme tukeutua. Olennainen kysymys on, voiko tulevan hävittäjän lentäjäkin tukeutua tiukassa paikassa. Voiko vai ei? Miten varmaa tällainen tieto on, että tulevan hävittäjän lentäjä voi tukeutua maalla oleviin sekä muihin mahdollisiin sensoreihin? Esim. taistelutilanteessa? Entä muissa tilanteissa?

Pääosa toiminnasta tulee tapahtumaan omalla alueella niin, että alapuolella taistelee omia joukkoja... Sellaiset moskovaan suuntautuvat pommituslennot saa unohtaa samoin kuin muuten vastustajan syvyyteen menevät. Meillä ei riitä vain resurssit sellaiseen lentotoimintaan. On ok, että meillä on kaukolaukaistavia aseita joilla pyritään vihollista hidastamaan. Se minkä näen ongelmaksi on Suomalainen mentaliteetti, että emme halua ärsyttää ketään... Tämä tarkoittaa sitä, että isku tapahtuu aikaisintaan siinä vaiheessa kun vihollinen on aloittanut varsinaiset sota toimet = vähän liian myöhään.

Kuka, missä ja milloin esitti ehdotti Moskovan pommitusta?

Siksi vaan kyselen koska nimittäin epäilen, että missään kukaan ei ole tollasta ehdottanut.

Grippen NG tulee olemaan varmasti ominaisuuksien puolesta mitä tulee sensoreihin ja toimintakykyyn ylipäätään varmasti riittävä sen päätehtävään... Sen elinkaarikin tulee olemaan varmasti riittävän pitkä... Käyttökulujen pitäisi olla huomattavasti matalammat mitä tulee muihin ehdokkaisiin...

Noin saattaa hyvinkin olla tai se voi olla esim. todennäköistä. Varmaa se ei ole, kuten sen elinkaaren pituus ei ole varmaa.

Esität omaa arvailua varmana tietona. Sellainen on aika ärsyttävää.
 
Back
Top