Huhta
Greatest Leader
Ei ole Typhoon olla sen halvempi. 28 koneen Kuwait dealin hintalappu 28 koneelle on 8 mrd €, eli Typhoon menee vielä kalliimmaksi.
Sopimusta ei ole vielä allekirjoitettu ja verkossa on puhuttu 7-8 miljardista eurosta. Jos Typhoonit maksavat tuon 7 miljardia, niin hinta per kone on 250 miljoonaa euroa, eli vähemmän kuin Rafalella. Uudemmassa uutisessa puhutaan kyllä 8 miljardista, mutta se on arvio, ja kuten totesit, tilauksen sisältö voi vaihdella: "Furthermore, building and construction work for hangers was due to be included in the deal at the Ahmed al-Jaber Air Force base where the aircraft were to be deployed."
Typhoonille löytyy muitakin kauppoja, kuten Oman (2,5 miljardia puntaa (12/2012) = 12 Typhoonia + 8 Hawkia). Minimaalinen inflaatio, Hawkit ja alhainen konemäärä (jopa suhteessa 24 tai 28 koneeseen) huomioiden kuulostaa varsin kohtuulliselta. Tuntemattomia muuttujia, kuten aseistus, toki löytyy aina.
Mm. tämä taulukko on mielenkiintoinen:
http://www.defense-aerospace.com/dae/articles/communiques/FighterCostFinalJuly06.pdf
Lopullista varmuutta Typhoonin ja Rafalen hintaerosta lienee vaikea saavuttaa. Rafale lienee halvempi tuottaa kuin Typhoon, jos Wikipedia-tietoihin (alkuperäislähteinä Saksan/Ranskan viranomaiset) yksikköhinnoista on uskomista. Sitten taas esimerkiksi tuotantomäärät puhuvat rajusti Rafalea vastaan, kun kehityskulut jakautuvat pienen konemäärän kesken - ja tämä vaikuttaa asiakashintoihin. Lisäksi Typhoon nyt vain on myynyt paremmin. Kolmas, kuulopuheeseen pohjautuva seikka on väite, että Typhoonin tuotantokustannuksia on leikattu 20 prosenttia (tälle voi irvailla Kuwaitin lukujen perusteella, mutta mutta...).
Suurin etu Typhooniin nähden on rafalen huippuhyvät käytettävyysluvut, jotka taas Typhoonilla ovat surullisenkuuluisan huonot.
"Käytettävyysluvut" ovat minun silmissäni myytti. Mikä tahansa kone saadaan toimimaan, kunhan mekaanikkoja ja varaosia löytyy. Jos tyyli taas on seuraava, niin ei siitä konetta voi syyttää: "We need these parts here in Afghanistan, umm, this afternoon." Saksa ja Iso-Britannia ovat ongelmissa, kyllä, mutta se kuvastaa enemmän politikointia ja budjetointia kuin koneen huonoutta, sillä Italiassa on ollut toisenlaisia kokemuksia.
Britanniasta:
House of Commons Report reignites concerns over Typhoon Project
The recent Public Accounts Committee report has raised further concerns over the performance of the Typhoon Project citing spares shortages and the lack of a national supply chain. In reality defence funding shortages and poor international contracting arrangements have also contributed. The Committee's proposal to enhance the power of the Senior Responsible Owner for Typhoon would have significant implications for the entire organisation of the Ministry of Defence.
http://www.airliners.net/aviation-forums/military/read.main/134418/
Olen kanssasi samaa mieltä että Rafale tipahtanee pois loppukahinoissa korkean hinnan ja TURPON (tai sen puutteen) takia. Varmaakin Rafalen sidonnaisuus kalliisiin Ranskalaisaseisiin painaa myös vaakakupissa.
Jostakin olemme sentään yhtä mieltä. Tosin aseiden kalleus vaivannee osittain myös Gripeniä (ilmataisteluohjukset (METEOR/IRIS-T) ovat eurooppalaisia ).