Ilmavoimien tulevaisuus

Eikö Suomi maksanut merkittävän summan eli jopa kymmeniä miljoonia siitä että Hornetiin aiemmin integroidut asetyypit integroitiin Suomen Horneteihin. Päättelin tuolta pohjalta että helppo ja halpa eivät kulje käsi kädessä.
En löytänyt tuollaisesta mainintaa... MLU1 ja 2 maksoivat paljon mutta pitivät sisällänsä paljon muutoksia toki päivityksiäkin.. Vaikea ajatella että aseen integrointi maksaisi miljoonia puhumattakaan kymmenistä miljoonista per kone jos aseet ovat alunperin NATO standardin mukaisia... Eihän kyse ole muustakuin siitä että kone tunnistaa sen ja voi vaihtaa tietoja... Pitäis olla yhtään sen monimutkaisempaa kuin tulostimen asentaminen tietokoneeseen ;) toki jos ihan uutta asetta integroidaan niin se on kokonaan toinen asia ja uudella tarkoitan sellaista joka on testi vaiheessa...
 
En löytänyt tuollaisesta mainintaa... MLU1 ja 2 maksoivat paljon mutta pitivät sisällänsä paljon muutoksia toki päivityksiäkin.. Vaikea ajatella että aseen integrointi maksaisi miljoonia puhumattakaan kymmenistä miljoonista per kone jos aseet ovat alunperin NATO standardin mukaisia... Eihän kyse ole muustakuin siitä että kone tunnistaa sen ja voi vaihtaa tietoja... Pitäis olla yhtään sen monimutkaisempaa kuin tulostimen asentaminen tietokoneeseen ;) toki jos ihan uutta asetta integroidaan niin se on kokonaan toinen asia ja uudella tarkoitan sellaista joka on testi vaiheessa...

Kyllä se kuitenkin pikkuisen työläämpää on, kuin tuo. Tarvitaan muutakin, kuin pelkästään standardi-ripustin ja tietoliikenne-yhteys
  • Aerodynaaminen testaus voi tuottaa yllätyksiä
  • Miten uutta asetta käytetään ohjaamossa namiskuukkelien ja painikkeiden kautta?
  • Miten tietokoneet osaavat huomioida uuden aseen ominaisuudet ja esittää oikeat laukaisuparametrit?
  • Miten homma toimii verkottuneessa maailmassa?
 
En löytänyt tuollaisesta mainintaa... MLU1 ja 2 maksoivat paljon mutta pitivät sisällänsä paljon muutoksia toki päivityksiäkin.. Vaikea ajatella että aseen integrointi maksaisi miljoonia puhumattakaan kymmenistä miljoonista per kone jos aseet ovat alunperin NATO standardin mukaisia... Eihän kyse ole muustakuin siitä että kone tunnistaa sen ja voi vaihtaa tietoja... Pitäis olla yhtään sen monimutkaisempaa kuin tulostimen asentaminen tietokoneeseen ;) toki jos ihan uutta asetta integroidaan niin se on kokonaan toinen asia ja uudella tarkoitan sellaista joka on testi vaiheessa...

Tällaista uutista varmaan muistelin. JASSM-integrointi Suomen Hornetiin ja hintalappu tuolle osasuoritukselle 34 miljoonaa taalaa.

En ylläty jos joku kohta kertoo että uutisessa on kyse jostain ihan muusta kuin miten minä asian ymmärsin...
 
Kyllä se kuitenkin pikkuisen työläämpää on, kuin tuo. Tarvitaan muutakin, kuin pelkästään standardi-ripustin ja tietoliikenne-yhteys
  • Aerodynaaminen testaus voi tuottaa yllätyksiä
  • Miten uutta asetta käytetään ohjaamossa namiskuukkelien ja painikkeiden kautta?
  • Miten tietokoneet osaavat huomioida uuden aseen ominaisuudet ja esittää oikeat laukaisuparametrit?
  • Miten homma toimii verkottuneessa maailmassa?
Tottakai on mutta sitä varten NATO on luonut standardit joita noudattamalla integroinnin pitäisi olla ohjelmisto tasolla yksinkertaista... Ripustimet nyt taitaa muutoinkin olla samanlaiset.. Eli kyse on siitä että koneen tietokone ja aseen tietokone juttelee keskenään ja ymmärtää toisiaan... Kuten sanoin homma on toinen koe vaiheessa olevan aseen kanssa jonka koodi ei ole valmis ja jonka toimivuutta tutkitaan... Me emme itse kehitä ohjuksia ja pommeja niin meillä tuskin on tarvetta integroida keskeneräisiä aseita... Ne kustannukset maksaa joku muu, yleensä ase kehittäjä... Ongelmia syntyy jos varmasti jos jompi kumpi joko ase valmistaja tai kone valmistaja ei halua integroida joitain aseita eikä näin ollen halua tarjota integrointia... Ranskalla on oma vahva aseteollisuus jonka joten sieltä ei integrointi apua varmasti hevillä heltiä... Sen sijaan grippen, typhoon ja amerikkalaiset varmasti haluavat että kaupat ei jää siitä kiinni että vehkeet ei juttele keskenään.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vain näin ääneen ajateltuna, jos suomessa päädyttäisiin väläytettyyn kahden konetyypin ratkaisuun, olisiko konetyypit automaattisesti, kisan kallein ja kisan halvin kone?
 
Tällaista uutista varmaan muistelin. JASSM-integrointi Suomen Hornetiin ja hintalappu tuolle osasuoritukselle 34 miljoonaa taalaa.

En ylläty jos joku kohta kertoo että uutisessa on kyse jostain ihan muusta kuin miten minä asian ymmärsin...
May 31/13: Finland. A $34.2 million contract modification for initial development of the Precision Targeting Module software package brings total funds committed to $39.3 million to provide key items for Finland, upgrade and expand Pike County Operations at the JASSM AUR building, and provide general JASSM systems engineering services. Deliverables for Finland include 1 containerized instrumented JASSM test vehicle, 1 containerized Jettison test vehicle, 2 containerized separation test vehicles, 2 containerized mass simulation vehicles, global positioning systems controlled radiation pattern antennas, 1 weapon support simulator consisting of a system support simulator and transit case assembly, and tooling, along with various forms of support (FA8682-11-D-0155, #0022 modification 04).

Work will be performed at Orlando, FL and Troy, AL, and is expected to be complete by Jan 31/16. USAF Life Cycle Management Center/EBJK at Eglin Air Force Base, FL manages the contract.

Dec 3/12: Integration. Lockheed Martin announces
external.png
a $5.1 million initial contract to support integration of the AGM-158 JASSM onto Finnish Air Force (FiAF) F-18C/D Hornets. It’s the 1st phase of a 6-year software development and aircraft integration support program, with additional contract awards expected for the remaining phases of integration support, missile procurement and post-production support. For convenience and economies of scale, the award aligns with the FY 2012 JASSM Production Lot 10 procurement contract.

Finland becomes the 2nd international customer for JASSM, whose integration will coincide with the FiAF’s F/A-18 Mid-Life Two upgrades. The U.S. Navy will lead the integration effort in coordination with the U.S. Air Force, Lockheed Martin and the FiAF. Integration activities will take place at the Naval Air Warfare Center Weapons Division in China Lake, CA.

Tuossahan tuo on mainittu mitä pitää sisälläsä eli ohjelmisto kehitys ja tuki 5milj taalaa... Ei kovin paha hinta ja siis kaikkiin hornetteihin...
 
Jos

Vaikka kuva ei anna täyttä oikeutta, on tämä selvästi vantterampi tyttö kuin se aiempi malli. Jonnekin se polttoaine ja muu tavara täytyy saada mahtumaan. Odotellaan, että kone pääsee lentämään. Hankkeen vastustajat haluaisivat varmaankin nähdä samanlaisen laskeutumisen kuin sen ensimmäisen mallin kohdalla. Kolariturvallisuus oli kyllä hyvä, montakohan tähteä Gripen olisi saanut Euroncap -testissä?

F-35 ei ole tainnut vielä tippua taivaalta. Lento-ohjelma on jo lähtökohtaisesti laadittu siten, että tonttiin tulemisen riskit on minimoitu. Jos onnettomuus sattuisi, voisi se olla nykytilanteessa poliittisesti vaikea pala sulattaa. Saattaisi tilauskirjassa sutimiskumilla tulla kiirettä pyyhkiä kosmos-kynän jälkiä... Heittoistuinta ei kevyessä kärpässarjassa ottelevien kannata käyttää, saattaa niskat niksahtaa ja tulla exitus.

Aseiksi ottaisin kumpaiseenkin ja muihin ehdokkaisiin sellaisia, jolla pudottaa vihollisen todennäköisemmin ja mielellään kauempaa. Korkeamman hinnan säästää pienempänä hukkaprosenttina.
 
May 31/13: Finland. A $34.2 million contract modification for initial development of the Precision Targeting Module software package brings total funds committed to $39.3 million to provide key items for Finland, upgrade and expand Pike County Operations at the JASSM AUR building, and provide general JASSM systems engineering services. Deliverables for Finland include 1 containerized instrumented JASSM test vehicle, 1 containerized Jettison test vehicle, 2 containerized separation test vehicles, 2 containerized mass simulation vehicles, global positioning systems controlled radiation pattern antennas, 1 weapon support simulator consisting of a system support simulator and transit case assembly, and tooling, along with various forms of support (FA8682-11-D-0155, #0022 modification 04).

Work will be performed at Orlando, FL and Troy, AL, and is expected to be complete by Jan 31/16. USAF Life Cycle Management Center/EBJK at Eglin Air Force Base, FL manages the contract.

Dec 3/12: Integration. Lockheed Martin announces
external.png
a $5.1 million initial contract to support integration of the AGM-158 JASSM onto Finnish Air Force (FiAF) F-18C/D Hornets. It’s the 1st phase of a 6-year software development and aircraft integration support program, with additional contract awards expected for the remaining phases of integration support, missile procurement and post-production support. For convenience and economies of scale, the award aligns with the FY 2012 JASSM Production Lot 10 procurement contract.

Finland becomes the 2nd international customer for JASSM, whose integration will coincide with the FiAF’s F/A-18 Mid-Life Two upgrades. The U.S. Navy will lead the integration effort in coordination with the U.S. Air Force, Lockheed Martin and the FiAF. Integration activities will take place at the Naval Air Warfare Center Weapons Division in China Lake, CA.

Tuossahan tuo on mainittu mitä pitää sisälläsä eli ohjelmisto kehitys ja tuki 5milj taalaa... Ei kovin paha hinta ja siis kaikkiin hornetteihin...

Kaikki tuo romu siis tarvitaan. Jos ostetaan vain kovat ohjukset ja ohjelmisto niin ei pitkälle pötkitä.

Ja se 34 miljoonaa oli siis noiden listaamiesi lisäksi. Erillinen tilaus 2 viikkoa myöhemmin tehtynä. Tuon jälkeen on vielä tilattu yhdessä Australian kanssa jokseenkin 10 miljoonalla kehitystyötä.

Eli tuollaiset 70 miljoonaa euroa maksoi pelkästään JASSM-ohjuksen integrointi Suomen Horneteihin. Ja ohjusten hinta tuon päälle. Mitä maksaisikaan kokonaan uuden ohjustyypin integrointi?
 
Itse ajattelen että tuo "romu" on enemmän aseeseen liittyvää kuin alustaan liittyvää... 5milj. Oli integrointi ja loppu on sitä aseeseen liittyvää roinaa joka tulisi alustasta riippumatta... Toki voi olla että ymmärsin väärin
 
Vaikka kuva ei anna täyttä oikeutta, on tämä selvästi vantterampi tyttö kuin se aiempi malli. Jonnekin se polttoaine ja muu tavara täytyy saada mahtumaan. Odotellaan, että kone pääsee lentämään. Hankkeen vastustajat haluaisivat varmaankin nähdä samanlaisen laskeutumisen kuin sen ensimmäisen mallin kohdalla. Kolariturvallisuus oli kyllä hyvä, montakohan tähteä Gripen olisi saanut Euroncap -testissä?

F-35 ei ole tainnut vielä tippua taivaalta. Lento-ohjelma on jo lähtökohtaisesti laadittu siten, että tonttiin tulemisen riskit on minimoitu. Jos onnettomuus sattuisi, voisi se olla nykytilanteessa poliittisesti vaikea pala sulattaa. Saattaisi tilauskirjassa sutimiskumilla tulla kiirettä pyyhkiä kosmos-kynän jälkiä... Heittoistuinta ei kevyessä kärpässarjassa ottelevien kannata käyttää, saattaa niskat niksahtaa ja tulla exitus.

Aseiksi ottaisin kumpaiseenkin ja muihin ehdokkaisiin sellaisia, jolla pudottaa vihollisen todennäköisemmin ja mielellään kauempaa. Korkeamman hinnan säästää pienempänä hukkaprosenttina.

Tuossa näkyy profiiliero, ja miten laskutelinetila on siirretty siipeen ja tehty tilaa polttoaineelle. Vasemmalla siis C, oikealla puolella NG / E

seagripen_3.jpg
 
Tutkapuolella kyllä, mutta Infrapunapuolella tultiin 20 vuotta perässä, kuten siipimies kirjoitti.

Sattuu ja tapahtuu. Neuvostoliiton tilanne infrapunaohjusten puolella oli alkuun tämäntyyppinen:

fa5.jpg

Kuva / Know Your Meme

Sittemmin tilanne parani. Suutarit ovat yleensä epätoivottavia, mutta tässä tapauksessa se oli ilmeisesti suunnaton onnenpotku.

Eli siis, on niitä suurempiakin "capability gap" tapauksia ollut suurvaltojen ohjuskehityksen välillä kuin AIM-9L/M ja R-73 ohjusten välinen epäsuhta.
 
Itse ajattelen että tuo "romu" on enemmän aseeseen liittyvää kuin alustaan liittyvää... 5milj. Oli integrointi ja loppu on sitä aseeseen liittyvää roinaa joka tulisi alustasta riippumatta... Toki voi olla että ymmärsin väärin

Pitäisi tosiaan puhua mieluummin siitä mitä jonkun asetyypin käyttöönotto maksaa. Tulee monenmoista perushankintaa tehtäväksi ja siinä sivussa myös sitä varsinaista integrointia. Kovin hyvin kokonaisuutta ei ole avattu mutta kyllähän kokonaisuudesta näyttäisi hyvinkin puolet olevan sitä integroinnin ydintä.
 
Kaikki tuo romu siis tarvitaan. Jos ostetaan vain kovat ohjukset ja ohjelmisto niin ei pitkälle pötkitä.

Ja se 34 miljoonaa oli siis noiden listaamiesi lisäksi. Erillinen tilaus 2 viikkoa myöhemmin tehtynä. Tuon jälkeen on vielä tilattu yhdessä Australian kanssa jokseenkin 10 miljoonalla kehitystyötä.

Eli tuollaiset 70 miljoonaa euroa maksoi pelkästään JASSM-ohjuksen integrointi Suomen Horneteihin. Ja ohjusten hinta tuon päälle. Mitä maksaisikaan kokonaan uuden ohjustyypin integrointi?

Suomennettuna tuo voisi tarkoittaa että siihen tehdään muutoksia maalinosoitusta varten (development of the Precision Targeting Module software) ja säteilyyn näyttäisi hakeutuvan (global positioning systems controlled radiation pattern antennas.)

Siis ehkä, menee yli oman ymmärryksen tämä tekninen sanasto.
 
Niin kyllähän jonkin aseen integrointi voi olla hankalampaa kuin toisen... Varsinkin jos vaatii jotain uutta, fyysistä kilkettä ja muutosta matkaan... JASSM on monella mittarilla huippunykyaikainen rynnäkkö ohjus... Pitää varmaan sisällänsä kaikennäköistä sellaista mitä legacy hornetissa ei ole valmiutta ollut vastaanottaa... Varsinkin kun meille vasta hankittiin ilmasta - maahan kykyä...
 
Suomennettuna tuo voisi tarkoittaa että siihen tehdään muutoksia maalinosoitusta varten (development of the Precision Targeting Module software) ja säteilyyn näyttäisi hakeutuvan (global positioning systems controlled radiation pattern antennas.)

Siis ehkä, menee yli oman ymmärryksen tämä tekninen sanasto.

Ja sitä jälkimmäistä 34 miljoonan taalan tilausta ei ole avattu juuri lainkaan. Se lienee joka tapauksessa selvää että huipputekniikkaa ei oteta tuosta vain käyttöön vaan homma vaatii melkomoisen määrän taustavalmisteluja. Lisäksi tietysti aikaa ja rahaa.
 
Ja sitä jälkimmäistä 34 miljoonan taalan tilausta ei ole avattu juuri lainkaan. Se lienee joka tapauksessa selvää että huipputekniikkaa ei oteta tuosta vain käyttöön vaan homma vaatii melkomoisen määrän taustavalmisteluja. Lisäksi tietysti aikaa ja rahaa.

Kyllä tuossa Suomelle jotain ihan spesiaalia on mielestäni tilattu, en vastaavaa ole huomannut Australian tai Puolan kohdalla, voi korjata jos en ole huomannut.
 
Kyllä tuossa Suomelle jotain ihan spesiaalia on mielestäni tilattu, en vastaavaa ole huomannut Australian tai Puolan kohdalla, voi korjata jos en ole huomannut.

Ei ole mitään speciaalia. Kyseessä on asejärjestelmän integraatio. Ohjelmistoa Hornetin tulenjohtojärjestelmään ja välineitä testilentoja varten.
 
Tuossa ehkä paremmin selitetty

Orlando, Fla., Jan. 10, 2014 – Lockheed Martin [NYSE: LMT] received a $13.3 million Foreign Military Sales contract in November from the U.S. Air Force to support additional integration of the Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM) onto the Finnish Air Force F-18C/D aircraft.

This third contract for Finland includes wind tunnel models and test support, software development completion, logistics support and engineering documentation. All work under this contract will be completed by third quarter 2016.

“The additional work that will be performed under this contract is an important step toward preparing for airworthiness activities on the Finnish F-18C/D,” said Bob Adams, international program manager of long-range strike systems at Lockheed Martin Missiles and Fire Control.

The contract follows the $34.2 million June 2013 contract award for test missiles, software development and engineering documentation as well as tooling, process development and equipment for facility expansion. The first contract, awarded in 2012, initiated the six-year integration, production and sustainment effort. The program is a joint effort between the U.S. Navy, U.S. Air Force, Lockheed Martin and the Finnish Air Force.
 
Tutkapuolella kyllä, mutta Infrapunapuolella tultiin 20 vuotta perässä, kuten siipimies kirjoitti.

Ai K-77M on siis infrapunaohjus ja AESA relevanttia IP-ohjustekniikkaa? Noh aina sitä oppii uutta... :rolleyes:
 
Back
Top