Kaikkiin päätöksiin liittyy epävarmuutta, mutta tässä ei ole kyse siitä. Ja päätöksiä ei onneksi tehdä täällä.
Heh, et kai sentään ajatellut että ehdotin että täällä tehtäisiin valittavasta koneesta päätös
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kaikkiin päätöksiin liittyy epävarmuutta, mutta tässä ei ole kyse siitä. Ja päätöksiä ei onneksi tehdä täällä.
Toisaalta väittäisin, että aerodynaamisesti ja rakenteellisesti Super Hornet muuttui enemmän ja lisäksi häiveominaisuudet ovat vaatineet oman kehittämisensä. Mutta tämä lienee molemmin puolin silkkaa mutuilua.
Heh, et kai sentään ajatellut että ehdotin että täällä tehtäisiin valittavasta koneesta päätös
Heh, et kai sentään ajatellut että ehdotin että täällä tehtäisiin valittavasta koneesta päätös
Ei sitä tiedä. Eikös se ole yleisesti Gripen-fanien "tiedossa", että valitsemalla JASSM:n ilmavoimat päätti jo ennalta vaikuttaa seuraavan hävittäjän hankintaan? Vaikka sen saisikin integroitua Gripeniin, Rafaleen tai Typhooniin, niin se maksaa hunajaa. Näin ollen on selvää, että ilmavoimat on jäävi tekemään päätöstä, ja näin ollen hankintapäätös täytyy tehdä foorumilla perustuen Bill Sweetmanin ja Mike Hostagen kertomuksiin eri koneista.
/Läppävika
Tällä valinnalla luulisin, että ilmavoimat halusi varmistaa, että seuraavaksi koneeksi hankitaan F-35. Eurooppalainen ohjus, kuten Taurus, ei pakottaisi valintaa F-35:n suuntaan.
Aerodynaamisesti ja rakenteellisesti voisi kuvitella, että molemmat ovat suunnilleen yhtä haastavia. Gripeniinkin on tulossa sen verran lisää kokoa/kapasiteettia. Miten mahtaa "canardit" monimutkaistaa hommaa?
Häiveominaisuudet, no joo, mutta Super Hornetissa merkityksellisin häiveeseen vaikuttava tekijä lienee ilmanottoaukkojen muotoilu uusiksi. Mutta noin muuten:
@Siipimies Tällainenkin teoria JASSM-valinnalle on foorumilla esitetty:
Kaikkien aseiden integrointi kaikkiin lentokoneisiin maksaa. Joissakin koneissa se on halvempaa ja joissakin teknisesti mutkattomampaa. On tietysti hienoa, jos kone voi jo lähtökohtaisesti käyttää kaikkia tai mahdollisimman montaa meillä olevaa asetta, mutta tarvittavat murkulat väännetään kyllä koneisiin. Tämä ei taida ehkä olla se hankintaa etunenässä ohjaava peruste. Itse hankinnan toteutuminen lentokoneina on sen verran kaukana, että katse saattaa siintää myös aseiden osalta horisonttiin. Esim. vanhimpia AMRAAMeja taitaa tuossa vaiheessa jo painaa kihti.
Ehkäpä olisi hyvä huomioida myös se, että nyt hankittu JASSM ei ole tuoreudestaan huolimatta sekään 4eva eli siihenkään ei asejärjestelmänä olla iänkaiken sidoksissa. Voi olla, että meille hankitaan myöhemmin joko JASSM:n evoluutioversioita tai sitten jonkun muun valmistajan tuotteita. Pääasia on, että niitä on riittävästi ja että ne toimivat tarkoitetulla tavalla.
En oikein keksi mitä mieltä vuokrauksessa olisi meille. Tarvitsemme pitkän aikavälin ratkaisun ja siinä vuokraus tulee kalliimmaksi kuin ostaminen.
Toisaalla, Boeing aikoo pitää Super Hornet-tuotantolinjan pystyssä. Ilmeisesti Kuwaitin tilaus on vielä kehissä mutta sitä ei ole tehty, ja kun jenkkilaivasto ei ole luvannut tilata lisäkoneita niin Boeing joutuu vähän riskillä rahoittamaan tuotantoa.
Onko se saanut rahoituksen? Tuotahan on suunniteltu jo vaikka kuinka pitkään, ja myös vielä kehittyneemmästä variantista (EJ270) on ollut puhetta. Mutta se raha...Typhooniin uutta moottoria.uusi Eurojet EJ230 kuluttaa 5% vähemmän polttoainetta kuin nykyinen moottori. Se tuottaa myös 7% enemmän työntövoimaa, mikä tarkoittaa 20% lyhyempää kiitoratatarvetta ja lisää tietysti liikehtimiskykyä.
Enpäs tiiä, Siivet lehden facebookista vaan bongasin tuon tiedon ja videopätkän.Onko se saanut rahoituksen? Tuotahan on suunniteltu jo vaikka kuinka pitkään, ja myös vielä kehittyneemmästä variantista (EJ270) on ollut puhetta. Mutta se raha...
Enpäs tiiä, Siivet lehden facebookista vaan bongasin tuon tiedon ja videopätkän.
En toki. Edelleen vaan ihmettelen voimakkaita mielipiteitä kun tässä vaiheessa on jo julistettava joku kone ehdottomasti muita paremmaksi.
Kaikki ehdokkaathan ovat mielenkiintoisia ja niistä ja etenkin ilmavoimien tarpeista voisi keskustella pitkäänkin. Keskustelu tuppaa vaan menemään siihen, että pari kaveria kinastelee siitä onko maailman siistein kone F-35 vai Gripen.
http://www.ft.com/cms/s/0/3da930d4-58a7-11e5-a28b-50226830d644.html#axzz40Rr6pQ5LVoisin esittää arvion, mikä kone ei ainakaan tule valituksi: Rafale. Jaa miksi?
1. Rafale nyt vain on törkeän kallis ostaa, mikäli Qatarin kaupoista voi mitään päätellä (6,3 miljardia euroa = 24 konetta + koulutus + aseet (+ lahjukset) ). Typhoon, F-35A, Gripen E ja Super Hornet ovat melkoisella varmuudella edullisempia hankittavia.
2. Rafalessa ei ole mitään kovin ihmeellistä suorituskyvyn kannalta. Asekuorma on toki huomattavan suuri Rafalen kokoiselle koneelle, mutta onko sille tarvetta? Täsmäaseet vähentävät tarvetta suurelle asekuormalle, ja ilmasta-maahan tehtävien kannalta F-35A lienee yleisesti ottaen selvästi parempi alusta.
3. Rafalella ei ole minkäänlaista TURPO-valttia. Ranska on kaukainen maa Euroopassa. Ruotsi on läheinen maa Euroopassa. Yhdysvallat on vaikutusvaltainen maa Atlantin takana. Saksa/Britannia(/Italia) ovat suhteellisen kaukaisia, mutta meillä on kuitenkin jonkin verran yhteistä niiden kanssa.