@Huhta : onko Taiwanin Mirage käyttökustannuksiltaan = Gripen E/F? Ja kuinka F-35 < Gripen E/F? Eivätkös Gripen E/F:n käyttö- eli operointikustannukset ole tällä hetkellä lähellä nollaa kun ei ole millä operoida? Paperilennokkeihin käytettyjen A4 -arkkien hinta?
Mirage on osoitus siitä, että tietyn painoluokan kone ei automaattisesti ole samaa luokkaa operointikustannuksiltaan kuin muut saman painoluokan koneet. Jos Mirage on pitkälläkin aikavälillä luokkaa kaksi kertaa niin kallis operoida kuin F-16 ja IDF, niin se on huomattava ero, ja osoittaa, että keveys ei automaattisesti korreloi alhaisten operointikustannusten kanssa.
@Mustaruuti taisi arvioida, että F-35 olisi n. 100 % kalliimpi operoida kuin Gripen E. Tämä oletus perustunee (ainakin osittain) siihen, että Gripen E pysyy painoluokkansa mukaisissa operointikustannuksissa, eli jossakin 10 000 euron tienoilla, mikäli peilaamme Hornetiin.
Entä jos Gripenin operointikustannukset ovatkin tuplasti sen, mitä voisi painon perusteella olettaa, kuten Miragen kohdalla on käynyt? Silloin Gripen ja F-35 ovat operointikustannuksiltaan samassa sarjassa, ja sitä myöten F-35 voi hyvinkin olla halvempi.
Voidaan perustellusti esittää epäilys siitä, että Gripen E olisi halvempi operoida kuin F-35, mutta sitä ei voida esittää faktana. Gripenin halpuudesta jää vähintäänkin varteenotettava epäilys.
Minun on nyt pakko käyttää tätä:
Et vain yksinkertaisesti voi poimia jotain lukua jostain, ilman ymmärrystä miksi ja miten se muodostuu ja käyttää sitä sitten perusteena jollekin toiselle asialle. Selitin jo, miksi Miragen lentotuntihinta on korkea. Mirage has not been able to achieve operational availability due to the high cost of parts and components and relevant technical maintenance problems.
Ja Mustaruuti, minä olen yrittänyt kysyä, että mikä takaa sen, ettei Gripenin kanssa käy samalla lailla? Siis, että osat maksavat perkeleesti? Lyödäänkö niiden hinnat lukkoon kaupantekohetkellä seuraavaksi 30 vuodeksi?
Laitetaanpa sitten muutamia tiedettyjä datapointteja
Olen sitten tehnyt oman analyysini (saman tyylisellä logiikalla kuin Jane's) hyödyntäen eri tunnettuja faktoja ja lähteitä, jolla olen arvioinut, että F-35 vertailukelpoinen lukema on noin 100% kalliimpi kuin Gripen.
1. 7 500 on legacy-Gripenille. Kenelläkään ei ole vielä tietoa siitä, mitä Gripen E:n operointi tulee maksamaan. Arvioita, toiveita ym. on esitetty, mutta pitävätkö ne paikkansa? Vain aika näyttää. (Kertoo muuten jotakin
Jane'sin vertailutaidostakin, että he saivat Gripenin lentotunnin hinnaksi 4 700, kun Ruotsin ilmavoimat saavat lentotunnin hinnaksi 7 500...)
2. Tuo Aviation Weekin toinen artikkeli, jossa F-35:n lentotunnin hinnaksi mainitaan 32 000, on toki mielenkiintoinen joiltakin osin (USAF:n legacy-fleetin kulujen liioittelu), mutta onko se uskottava? Tällä alalla riittää syväkurkkua, mutta niin riittää maksettua piilomainontaakin. Mm. Time-lehti on julkaissut USAF:n koneiden operointikustannuksia
sivuillaan (
taulukko, jossa tieto on tarkemmin esitettynä).
Jos USAF:n F-16 ja Suomen ilmavoimien F/A-18 ovat käyttökustannuksiltaan suunnilleen yhtenevät (F-16 ehkä simppelimpi ja kevyempi, mutta fleetin iältä vanhempi kuin F/A-18), niin suomalaisella laskutavalla F-35:n operointi maksaisi silloin jotakin luokkaa 13 000 euroa. Tämä siis perustuen "vääristeltyihin" SAR-lukuihin, joissa F-16 operointi maksoi 78% siitä, mitä F-35.
Jos taas käytetään F-35:lle lukua 32 000 ja Time-lehden taulukosta löytyvää tietoa, että F-16C operointikulut olivat 22 000 dollaria per lentotunti vuonna 2012, niin silloin F-16 operointi maksoi 69 prosenttia siitä, mitä F-35. Tällöin F-35 operointi maksaisi suomalaisella laskutavalla 14 500 euroa.
En yritä väittää, että F-35 olisi halvempi operoida kuin Gripen E. Yritän sen sijaan osoittaa, että asia voi olla niin - tai voi olla olematta. Me emme tiedä vielä varmasti tai edes erityisen luotettavasti, kumpi on halvempi operoida, ja se on erinomainen syy olla toistaiseksi tuomitsematta.