Ilmavoimien tulevaisuus

Tällä hetkellä Saksan armeija on hajaannustilassa. Heillä menee vuosia ennenkuin vahingot on korjattu. Sitä ennen heillä tuskin on intoa auttaa muita, kun itsensäkin puolustaminen on vaikeaa.
Toisaalta Saksalla on sodan selvästi uhatessa euroopan tehokkain teollisuus jonka muuttaa suoltamaan sotatarvikkeita. Rauhan aikanahan Saksa on ollut puolustuksensa kanssa pahasti pellolla sen tietää pingviinitkin. Saksa on historiallisesti ollut usein Suomen linjoilla, Ranskalaiset ovat vive la liberte, Englanti suunnittelut auttavansa, Yhdysvallat auttavat jos se auttaa heitä itseään, Ruotsalaiset näkevät meidät erinomaisena muurina jota vähän tilkitä tarvittaessa. Mutta loppupeleissä Suomea puolustaa Suomi. Ja henkilökohtaisesti se on sitten ihan sama onko se USA vai Ranska jolta aseita saisi ostettua, kunhan tässä keskustellaan hypoteettisesti mahdollisuuksista sekä historiaan perustuen että nykytilanteeseen ja eri valtioiden potentiaaleihin sekä mahdollisiin poliittisiin muutoksiin. Kaikki on hyvin niin kauan kunhan joku ei mene lausumaan että mitä jos pyydettäisiin itänaapurilta turvatakuita tms
 
Toisaalta Saksalla on sodan selvästi uhatessa euroopan tehokkain teollisuus jonka muuttaa suoltamaan sotatarvikkeita. Rauhan aikanahan Saksa on ollut puolustuksensa kanssa pahasti pellolla sen tietää pingviinitkin. Saksa on historiallisesti ollut usein Suomen linjoilla, Ranskalaiset ovat vive la liberte, Englanti suunnittelut auttavansa, Yhdysvallat auttavat jos se auttaa heitä itseään, Ruotsalaiset näkevät meidät erinomaisena muurina jota vähän tilkitä tarvittaessa. Mutta loppupeleissä Suomea puolustaa Suomi. Ja henkilökohtaisesti se on sitten ihan sama onko se USA vai Ranska jolta aseita saisi ostettua, kunhan tässä keskustellaan hypoteettisesti mahdollisuuksista sekä historiaan perustuen että nykytilanteeseen ja eri valtioiden potentiaaleihin sekä mahdollisiin poliittisiin muutoksiin. Kaikki on hyvin niin kauan kunhan joku ei mene lausumaan että mitä jos pyydettäisiin itänaapurilta turvatakuita tms
Ammuksia ja varusteita ehkä tuottaa nopeasti mutta aseet alkavat olemaan sen verran teknisiä että tuotannon kasvattaminen vie pitkään ja polkaiseminen pystyyn saattaa olla jopa mahdotonta.
 
Ammuksia ja varusteita ehkä tuottaa nopeasti mutta aseet alkavat olemaan sen verran teknisiä että tuotannon kasvattaminen vie pitkään ja polkaiseminen pystyyn saattaa olla jopa mahdotonta.
Kyllä, tuotannon kasvattaminen tietyn rajan yli lienee hidasta. Sen vuoksi toivon Saksan tiedustelun ja poliittisen johdon olevan hereillä jotta aika riittäisi. Kovin montaa uutta tuotantoa ei välttämättä tarvitse polkaista käyntiin Saksan ollessa kyseessä, valtavia määriä siellä ei ole tuotettu mitään pitkään aikaan mutta pikku hiljaa, juuri sen verran että osaaminen ja tilat säilyvät.
 
Sitten HX:stä pari sanaa:

Olen tässä miettinyt, mitä ominaisuuksia tulevaisuuden (monitoimi)hävittäjässä tarvitaan. Missä suhteessa pitää painottaa koneen omien sensoreiden tehokkuutta, koneen kykyä pysyä vihollisen sensoreiden havaitsemattomissa, koneen kykyä verkottua ja koneen raakaa suorituskykyä (nopeus, supercruise, kiihtyvyys, turn rate jne)? (Hyökkäykselliset ELSO- ja asejärjestelmät ovat nekin yksi tekijä, mutta jätetään ne toistaiseksi sivuun.)


Rajallisten resurssien ja suuren ilmatilan vuoksi voi ajatella, että raaka suorituskyky on Suomelle tärkeää. Torjuntatehtävälle pitää päästä nopeasti 100-200 kilometrin päähän, pohjoisessa jopa kauemmaksi. Lisäksi perillä olisi kiva olla vielä polttoainettakin jäljellä ilmataistelua ja tukikohtaan paluuta varten. Supercruise, kiihtyvyys ja nopeus ovat siis Suomelle merkityksellisiä uutta konetyyppiä valittaessa, miksei myös suuri "fuel fraction".

Sen sijaan en korostaisi raa'an suorituskyvyn merkitystä taistelun tai etenkään näköetäisyydeltä tapahtuvan taistelun vuoksi. Esimerkiksi muutamaa sivua aiemmin postaamistani taulukoista näkee, että amerikkalaishävittäjät liikehtivät merkittävästi alle kolmanneksessa näköetäisyydeltä käydyistä taisteluista. Tämä siis jo 25 vuotta sitten. Samoista taulukoista ilmenee, että yksikään amerikkalaiskone ei myöskään ylittänyt taistelussa 650 solmun nopeutta. Nykyisellään koneissa on kypärätähtäimet ja entistä kehittyneempi BVR-kyky, mikä vähentänee raa'an suorituskyvyn merkitystä taistelussa entisestään.

Koneiden omien sensorien kykyjen kehitys on suorastaan ällistyttävää verrattuna vaikkapa 2. sukupolven hävittäjiin. Huomionarvoista on kuitenkin se, että vaikka Hornet havaitsisi viholliskoneen 100 kilometrin päästä ja voisi periaatteessa hyökätä tuolta etäisyydeltä, se tuskin sitä tekee asejärjestelmien rajoitusten vuoksi. Uudemmissa koneissa sensorien ja aseiden kantaman välinen epäsuhta on vieläkin suurempi. Vaikka koneisiin kehitetään yhä kauempaa vihollisen havaitsevia sensoreita, ei aseissa vastaavia kantama-parannuksia ole välittömässä näköpiirissä: eurooppalaiset ihastelevat Meteoriaan, joka lienee kantamassa vain hieman parempi kuin uusin Amraam, ja Yhdysvalloissa leikitellään Cudalla ja T3:lla, konsepteilla. Kysymysmerkiksi jää lähinnä se, miten ELSO ja häiveteknologiat vaikuttavat sensorien ja aseiden kantaman väliseen epäsuhtaan. Onko niin, että vaikka AESA-tutkalla näkee nykyään useimmat hävittäjämaalit helposti pariin-kolmeensataan kilometriin, niin 20 vuoden kuluttua ei näe enää kuin ehkä 50-100 kilometriin?

Ajattelenkin, että sensoreissa ei pidä keskittyä maksimaaliseen havaintoetäisyyteen tai TR-moduulien laskeskeluun, sillä kaikissa meille tarjottavissa koneissa ne lienevät riittävät. Enemmän tulee keskittyä sensorien häiriönsietokykyyn, monipuolisuuteen (IRST, tutka, RWR jne.) ja fuusioon (sekä edellä mainittujen eri sensorien kesken että eri koneiden kesken). Selviytymiskyvyn kannalta olisi toivottavaa, että sensorit (MAWS) myös mahdollistaisivat mahdollisimman tarkan ennakkovaroituksen lähestyvistä ohjuksista ja muista uhista (ammusilmatorjunta ym.) sekä maalitiedon päivittämisen omalle ohjukselle muutenkin kuin melkein suoraan maalia kohti lentäen, joko ohjuksen ampuvasta koneesta itsestään tai kahden koneen kesken (ampuja "luovuttaa" ohjuksen toisen koneen ohjattavaksi ja kääntyy itse poispäin maalista).

Verkottuminen on ollut tärkeää oikeastaan aina. Resurssit ovat rajalliset ja ilmatilaa riittää tällä planeetalla. Ratkaisuna on ollut tukeutuminen taistelunjohtoon, jolla koneet saadaan valjastettua tehokkaaseen käyttöön, ja ulkoiseen sensoridataan (aisti-ilmavalvonta, maasijoitteiset tutkat, tutkavalvontalentokoneet jne.), jonka avulla hävittäjä ohjataan maalin lähettyville, josta se pystyy jatkamaan torjuntatehtävää omien sensoriensa varassa. Tämä ulkopuoliseen maalinosoitukseen pohjautuva järjestely ei ole mitenkään poikkeuksellista, vaan myös supervallat harjoittavat sitä. Näkyvin esimerkki on Balkanilla ja Persianlahdella lentäneet Yhdysvaltain/Naton AWACS-tutkavalvonta- ja taistelunjohtolentokoneet. Suomessa verkottumisen merkitys kuitenkin korostuu pienten konemäärien ja suuren ilmatilan vuoksi: meillä ei ole resursseja lentää CAP-tehtäviä jokaisessa karttaruudussa kellon ympäri.

"Uutena" verkottumisen muotona on tullut mukaan koneiden välinen tiedonvaihto. Toki sitä on harjoitettu siitä lähtien, kun koneisiin tuli radiot, mutta nykyiset ja tulevat datalinkit mahdollistavat aivan erilaisen tietojen siirron sekä määrällisesti että laadullisesti. Siinä missä jokin aika sitten datalinkeilläkin siirrettiin lähinnä maalien ja omien koneiden sijaintitietoja, niin nyt mukaan on tulossa mm. koneiden välinen sensorifuusio. Myös tietoturvaan, häirinnänsietoon ja heikkoon havaittavuuteen kiinnitetään enemmän huomiota kuin ennen. Pelkkää hävittäjien välistä kommunikaatiota tärkeämpää tällä saralla on mielestäni se, että huomioidaan verkostokeskeisen sodankäynnin tarpeet myös huomenna ja ylihuomenna. Ei liene kovin kaukaista väittää, että yhtenä päivänä niin panssarivaunu, hävittäjä kuin rannikkojääkäri ovat kaikki osa tätä verkkoa ja vuorovaikutuksessa keskenään. Koneessa pitää siis olla modernit datayhteydet ja ennen kaikkea kasvunvaraa.

Heikkoa havaittavuutta suunnitellaan muuallekin kuin vain kommunikaatioyhteyksiin: stealth - häiveominaisuudet. Koneiden herätettä yritetään pienentää usealla taajuusalueella, perinteisesti tutkia vastaan, nyt enenevässä määrin myös infrapunasensoreita vastaan. Nämä ovat ehkäpä kiistellyimpiä ominaisuuksia hävittäjissä: toiset vannovat niiden nimeen, toiset sanovat, että vähänkin pidemmällä aikajänteellä ELSO on huomattavasti merkittävämpi tekijä vihollisen sensoreilta piiloutumisessa kuin mikään nyt markkinoilla tarjolla oleva häiveteknologia. Totuus lienee jossakin puolimaastossa: tuskin häiveominaisuudet katoavat, niiden kehittämistä vain jatketaan, jotta pysyttäisiin sensorien edellä.

ELSO-kyvyt on kyllä syytä ottaa huomioon konetta valittaessa. Näkisin kuitenkin, että aktiivisina vastatoimina ne ovat riskialttiimpi tapa yrittää piiloutua kuin passiiviset häiveominaisuudet. Sikäli kuin häiveomiaisuudet toimivat kuten mainospuheissa, ovat ne valtaisa etu. Ne eivät lisää ainoastaan selviytyvyyttä, vaan lisäävät myös taistelutehoa, kun hävittäjät pääsevät puikkelehtimaan ampuma-asemiinsa huomaamatta.


Summa summarum: Tärkeimmät ominaisuudet järestyksessä ovat verkottumiskyky, kyky piiloutua vihollisen sensoreilta (sekä häiveellä että ELSO:lla), koneen omat sensorit ja raaka suorituskyky.
 
Ei minulla ole tuollaista pelkoa Ranskankaan suhteen. Kaikenlaisia ajatusleikkejä voi toki heitellä, mutta historia ei oikein tue tuollaisten ajatusten realistisuutta.

On sanottu, että Ranska kieltäytyi Mistral-toimituksista, koska Puolassa oli tarjolla isommat diilit. Jos Venäjä olisi saanut Mistralit, ranskalaiset olisivat voineet sanoa hyvästit mahdollisuuksilleen. Osoittaa mielestäni hyvin, että Ranska on persompi rahalle kuin diplomatialle.

http://russia-insider.com/en/politi...pping-mistral-saleby-poland-and-balts/ri10225
http://www.upi.com/Business_News/Se...-to-Russia-under-NATO-pressure/4811443808996/
 
@Huhta : hyvä palaaminen ketjun otsikkoon liittyvien olennaisten asioiden pohdintaan. Tuohon loppulistaukseen lisäisin vielä käytettävät asejärjestelmät ja niiden ajanmukaistamisen helppous tulevaisuusaspektia vasten tarkasteltuna. Pitkä ja terävä kynsi raapaisee kauempaa ja kasvunvaraa sellaiselle on työrukkasessa hyvä olla.

---
OT:
No, nämä julki tuodut kuvamateriaalit koneista ovat (vain) mainosvideoita. (Kiitokset linkkauksista @magitsu.) Toki panostamisen aste tässä kertoo omaa tarinaansa siitä, kuinka vakavissaan asiassa ollaan. Näiden videoiden perusteella ei kuitenkaan valita konetta Ilmavoimille. Yleisen mielipiteen muokkaamiseen näillä voi tosin hieman vaikuttaa.

Kaikissa videokoosteissa oli sekä hyvää että huonoa, yksikään ei kuitenkaan ollut erinomainen. Ranskalaisten ja ruotsalaisten tuotoksissa oli nähty eniten vaivaa personoinnssa ja se näkyi lopputuloksessa. Gripen-videon ääninäyttelijän olisin kyllä vaihtanut toiseen. Ottamatta kantaa itse myytäviin tuotteisiin Lockheed-Martinin "me teemme, te ostatte" -asetelma mainosvideossa oli markkinoinnillisesti heikoin esitys muille paitsi niille, jotka tykkäävät palveluiden ulkoistamisesta. Miettikääpä, millainen mainos olisi, jos se olisi tehty samalla formaatilla kuin tämänkertaiset valiot. Muiden valmistajien teemana oli enemmän tai vähemmän tiivis yhteistyö asiakkaan kanssa ja asiakkaan tarpeiden huomioiminen jopa viimeistä piirtoa myöten.

Toimittajamaan luotettavuutta arvioitaessa astutaan välittömästi politiikka-nimiseen ruskeaan läjään. Jos ja kun kärkipoliitikot vaihtuvat, saattavat linjauksetkin kipenen verran muuttua. Esim. Trumpin torvesta saattaa törähtää vallan kummia ja Le Penin samaten. Tämä potentiaalinen muutoksen mahdollisuus, joka koskee tavalla tai toisella kaikkia toimittajamaita, on luonteeltaan ailahtelevainen ja siksi tulevissa aikajaksoissa vaikeasti ennustettava. Hornetien korvaajat hankitaan joka tapauksessa jostain länsilähteestä ja ne ovat lähteistä luotettavimpia ja varmimpia myös jatkoa ajatellen joten tuumaisin, että nou hätä there.
 
Toimittajamaan luotettavuutta arvioitaessa astutaan välittömästi politiikka-nimiseen ruskeaan läjään. Jos ja kun kärkipoliitikot vaihtuvat, saattavat linjauksetkin kipenen verran muuttua. Esim. Trumpin torvesta saattaa törähtää vallan kummia ja Le Penin samaten. Tämä potentiaalinen muutoksen mahdollisuus, joka koskee tavalla tai toisella kaikkia toimittajamaita, on luonteeltaan ailahtelevainen ja siksi tulevissa aikajaksoissa vaikeasti ennustettava. Hornetien korvaajat hankitaan joka tapauksessa jostain länsilähteestä ja ne ovat lähteistä luotettavimpia ja varmimpia myös jatkoa ajatellen joten tuumaisin, että nou hätä there.

Lähdettä enemmän painottaisin kykyä pitää koneet lentämässä omin voimin. Suomeksi tämä tarkoittaa riittävää huolto-osaamista ja vuosien varaosavarastoa, ihan kuten Hornetinkin kanssa.

Siinä voivat isommat tehdä mitä lehmänkauppoja lystäävät, kun koneet lentävät kuitenkin seuraavat 5 tai 10 vuotta omin voimin. Jonkin aikaa voi odotella ihan pelkkää tuulen kääntymistäkin ennen kuin joutuu tilaamaan uusia koneita joltakin toiselta toimittajalta.

Vaihtoehtoisesti käytössä oleva kone voidaan yrittää kopioida ("reverse engineering") joko osavalmistusta tai uustuotantoa ajatellen. Jos siihen on kyetty Iranissa (F-14:n osavalmistusta ja F-5:n kloonaus), niin minulla ei ole epäilystäkään siitä, etteikö Suomessa olisi teknistä osaamista vastaavaan. Ai että, ruotsalaiset saisivat haastajan, kun suomalaiset alkaisivat kauppaamaan kopio-Rafaleaan. :cool:
 
Lähdettä enemmän painottaisin kykyä pitää koneet lentämässä omin voimin. Suomeksi tämä tarkoittaa riittävää huolto-osaamista ja vuosien varaosavarastoa, ihan kuten Hornetinkin kanssa.

Siinä voivat isommat tehdä mitä lehmänkauppoja lystäävät, kun koneet lentävät kuitenkin seuraavat 5 tai 10 vuotta omin voimin. Jonkin aikaa voi odotella ihan pelkkää tuulen kääntymistäkin ennen kuin joutuu tilaamaan uusia koneita joltakin toiselta toimittajalta.

Vaihtoehtoisesti käytössä oleva kone voidaan yrittää kopioida ("reverse engineering") joko osavalmistusta tai uustuotantoa ajatellen. Jos siihen on kyetty Iranissa (F-14:n osavalmistusta ja F-5:n kloonaus), niin minulla ei ole epäilystäkään siitä, etteikö Suomessa olisi teknistä osaamista vastaavaan. Ai että, ruotsalaiset saisivat haastajan, kun suomalaiset alkaisivat kauppaamaan kopio-Rafaleaan. :cool:

Toimtuslähteen luotettavuudella tarkoitin uusien koneiden ja koneiden varaosien toimittamiseen liittyvää varmuutta. Kaikki toimittajat pystyvät toimittamaan koneita ja härpäkkeitä, ei niiltä muuten olisi kyselty... Sitä minä vain toimitusvarmuusasialla tarkoitin, kun täällä alettiin melkein kirjoitella lentokoneista vähän kuin kansalliskulttuurisiin ominaispiirteisiin ja historiaan liittyvistä stereotyypisoiduista ominaisuuksista. "Zyldavialaiset eivät ole luotettavia, koska..."

Kyky huoltaa koneet itse ja pitää ne lentokuntoisina itse on mielestäni samalla tavalla tärkeä kuin yllä olevassa lainauksessa.
 
Täysin omavaraista toiminnasta ei saada millään, eikä ole tarpeenkaan.
Vuosien omaraisuuttakin pidän todellisuudessa mahdottomana saavuttaa, eikä tilanne helpotu, jos tarkoituksena on hankkia nykyaikainen hävittäjä. Reverse engineer on taas mielestäni jumalattoman kallis vaihtoehto, niin kallis, ettei se ole realistinen.
 
Toimitusvarmuuksiin liittyen on selvää, että kun paska iskee tuulettimeen ei kukaan enää myy omiaan. Tämähän tuli selväksi toisen maailmansodan aikana, jolloin Suomen ja Ruotsin kaltaisten maiden oli hankala ellei mahdoton saada ostettua hävittäjäkoneita ulkomailta. Tämä tilanne mm. synnytti Ruotsiin sen mittavan ilmailuteollisuuden. Nykyaikaan peilaten on selvää, että amerikkalaisen koneen valitseminen edellyttää liittolaisuutta ko. maan kanssa, jotta edes jonkinlainen huolto pelaisi kriisin hetkellä.

Itse olen Gripen-miehiä juurikin logistiikka- ja kustannussyistä. En usko, että Ruotsikaan pystyisi toimittamaan sotatilassa lisää koneita Suomeen, tai edes varaosiakaan. Jos kuitenkin koneiden ja varaosien hankintahinta on edullisempi, voitaisiin niitä ostaa jo lähdössä heti enemmän. Arvelen myös, että ruotsalaisten kanssa on teknologian siirto ja jopa joidenkin varaosien valmistaminen kotimaassa kaikkein helpointa järjestää.

Kuten ylempänä myös todettiin on käyttökustannuksillakin merkitys lopputulokseen. Paremmin koulutettu lentäjä voittaa ja mitä halvempaa lentäminen sitä enemmän on tämä saanut harjoitusta tehtäväänsä.
 
Tämä on hyvin moniulotteinen ongelma. Valinta on joka tapauksessa myönnettyyn rahoitukseen, politiikkaan ja puolustusvoimien tarpeeseen parhaiten soveltuva kompromissi.
 
Täysin omavaraista toiminnasta ei saada millään, eikä ole tarpeenkaan.
Vuosien omaraisuuttakin pidän todellisuudessa mahdottomana saavuttaa, eikä tilanne helpotu, jos tarkoituksena on hankkia nykyaikainen hävittäjä. Reverse engineer on taas mielestäni jumalattoman kallis vaihtoehto, niin kallis, ettei se ole realistinen.

Pitkäaikainen omavaraisuus on todennäköisesti mahdottomuus. Teollisen tulostamisen kehityksen myötä tilanne voi ehkä jonkin verran muuttua, mutta homma on vielä tovin sun toisenkin scifiä käytännön tasolla.

Tärkeää on se, että koneet voidaan huoltaa etenkin kriisiaikana kotimaassa eikä tuhansien kilometrien päässä.

Toisaalta, elämme eräänlaista "ADHD -aikaa", missä vähän kaikesta pureskellaan vain sokerit päältä ja sylkäistään loppu tunkiolle. Ovatko konfliktit nyt ja tulevaisuudessa erilaisia kuin 70v sitten? Tuhatvuotisten valtakuntien sijaan politiikan kielikuvissa maalaillaan kvartaalipilvilinnoja ja ideologian kovana ytimenä on raha ja markkinavoimien hyvinvointi.
 
Toimitusvarmuuksiin liittyen on selvää, että kun paska iskee tuulettimeen ei kukaan enää myy omiaan. Tämähän tuli selväksi toisen maailmansodan aikana, jolloin Suomen ja Ruotsin kaltaisten maiden oli hankala ellei mahdoton saada ostettua hävittäjäkoneita ulkomailta. Tämä tilanne mm. synnytti Ruotsiin sen mittavan ilmailuteollisuuden. Nykyaikaan peilaten on selvää, että amerikkalaisen koneen valitseminen edellyttää liittolaisuutta ko. maan kanssa, jotta edes jonkinlainen huolto pelaisi kriisin hetkellä.

Itse olen Gripen-miehiä juurikin logistiikka- ja kustannussyistä. En usko, että Ruotsikaan pystyisi toimittamaan sotatilassa lisää koneita Suomeen, tai edes varaosiakaan. Jos kuitenkin koneiden ja varaosien hankintahinta on edullisempi, voitaisiin niitä ostaa jo lähdössä heti enemmän. Arvelen myös, että ruotsalaisten kanssa on teknologian siirto ja jopa joidenkin varaosien valmistaminen kotimaassa kaikkein helpointa järjestää.

Kuten ylempänä myös todettiin on käyttökustannuksillakin merkitys lopputulokseen. Paremmin koulutettu lentäjä voittaa ja mitä halvempaa lentäminen sitä enemmän on tämä saanut harjoitusta tehtäväänsä.
Näin isoissa kaupoissa turvallisuuspolitiikalla on valtava merkitys, mutta politiikan ennustaminen on täysin arpapeliä hävittäjäkoneen elinkaaren aikajaksolla. Edellisen hankinnan aikaan tilanne oli tavallaan selkeämpi, kun ovet olivat vihdoinkin avoinna länteen. Tietysti tuolloinkin oli valittavan pohjoismainen, eurooppalainen ja atlanttinen ulottuvuus.

Näitä voi pähkäillä loputtomiin, mutta miettikääpä miten vaikuttaisi tulevan konetyypin olosuhteisiin seuraavanlaiset mahdolliset kehityskulut:

Suomi liittyy/ei liity NATO:on,
EU:n yhteinen puolustus vahvistuu/EU hajoaa,
Ruotsi liittyy/ei liity NATO:on ja Gripeniä viedään vain Suomeen/myydään hyvin maailmalle,
USA jatkaa Euroopan turvallisuuden takaamista/kääntyy isolationismiin ja poistuu kokonaan Euroopasta

Jos skenaariot näyttävät liian korkealentoisilta, kannattaa muistaa että viimeiset migit meille ostettiin 1970- ja 80-luvuilla juurikin poliittisista syistä. Tuolloin ei varmasti osattu aavistaa, että vuosikymmenen kuluttua NL on poistunut kartalta ja Suomeen hankitaan amerikkalaisia koneita.
 
Jos kuitenkin koneiden ja varaosien hankintahinta on edullisempi, voitaisiin niitä ostaa jo lähdössä heti enemmän.
Ymmärrän täysin pointtisi. Mutta haluaisin muistuttaa missä maassa me asumme, kun puhutaan puolustusvoimille etukäteen tarpeeksi hankkimisesta, oikeastaan minkään suhteen, ammusten tai aseiden :D
 
Siinä tuppaa käymään sillä tavalla, että jos puolustusvoimat esittää 30 F-35:sta tai 60 Gripeniä, hankitaan 30 Gripeniä..
 
Niin se saattaa olla raha on tiukassa ja kaikki maksaa niin maan pirusti. Sitten kun soppaa hämmennetään sillä että kukaan ei oikein tiedä ja ketään ei oikein kiinnosta mitä tavoitteita pv:lle asetetaan ja vaikka tavoitteet löytyisivätkin niin ei seurata niiden toteutumista... Pv laulaa yhdessä äänessä, että kaikki on hyvin ja suorituskyky erinomainen. Kukaan ei halua kuulla eikä kukaan halua kertoa huonoja uutisia. Sitten ihmetellään kun homma seisoo savi jaloilla ja kaatuu ennemmin tai myöhemmin.
 
No niin, tästä mallia meille suomalaisille! Voi pyrkiä sydän kurkkuun hankintapäätöksen tekijöissä, kun varastoon pitäisi hankkia miljardilla Amraameja...

US approves $1.22bn sale of advanced medium-range air-to-air missiles to Australia


27 April 2016
AIM-120.jpg

The US Defense Security Cooperation Agency (DSCA) has notified Congress of a potential $1.22bn foreign military sale (FMS) of AIM-120D advanced medium-range air-to-air missiles and associated equipment, training, and logistics support to Australia.

Under the deal, the Government of Australia has requested major defence equipment (MDE) comprising of 450 AIM-120D missiles, 34 AIM-120D air vehicles instrumented, six instrumented test vehicles and ten spare AIM-120 Guidance Sections.

Additionally, the contract will cover non-MDE items including containers and weapon system support equipment.

The potential sale will also include spare and repair parts, support and test equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, the US Government and contractor engineering, technical and logistics support services, and other related elements of logistical and programme support.

The proposed sale will improve Australia's security, contributing to US foreign policy and national security goals.

"The proposed sale will improve Australia's security, contributing to US foreign policy and national security goals."
The new acquisition is expected to provide the Royal Australian Air Force with additional air-to-air intercept capability and increase interoperability with the US Air Force.

Additionally, it will increase the number of aircraft available to the RAAF, which currently has F/A-18, E/A-18G and F-35 aircraft in its fleet.

Australia recently requested the sale of GBU-39/B small-diameter bombs 1 (SDB1) as part of potential $172m deal.

The request includes 2,950 SDB1, 50 guided test vehicles (GTV) with GBU-39 (T-1)/B (Inert Fuse).

http://www.airforce-technology.com/...ange-air-to-air-missiles-to-australia-4875545
 
No niin, tästä mallia meille suomalaisille! Voi pyrkiä sydän kurkkuun hankintapäätöksen tekijöissä, kun varastoon pitäisi hankkia miljardilla Amraameja...



http://www.airforce-technology.com/...ange-air-to-air-missiles-to-australia-4875545
Pahasti näyttää siltä, että sodankäynnin yhä teknistyessä itsenäistä puolustusta pystyvät ylläpitämään suurvaltojen lisäksi vain Sveitsin kaltaiset poikkeuksellisen rikkaat valtiot tai valtiot jotka sijaitsevat erityisen turvallisessa paikassa.

Meidän muiden on pakko joko liittoutua tai antautua jonkin suurvallan etupiiriin.
 
Pahasti näyttää siltä, että sodankäynnin yhä teknistyessä itsenäistä puolustusta pystyvät ylläpitämään suurvaltojen lisäksi vain Sveitsin kaltaiset poikkeuksellisen rikkaat valtiot tai valtiot jotka sijaitsevat erityisen turvallisessa paikassa.

Meidän muiden on pakko joko liittoutua tai antautua jonkin suurvallan etupiiriin.

Oletetuksesi on oikea siinä tapauksessa, ettei sotilaalliseen maanpuolustukseen olla valmiita osoittamaan lisää varoja. Itsenäinen puolustus ei ole mahdotonta vielä pitkään aikaan, mutta se tulee vaatimaan kasvavia taloudellisia panostuksia yhteiskunnan kokonaiskakusta.

Suomen asema on tässä suhteessa ongelmallinen. Emme sijaitse erityisen vaarallisessa paikassa, toisin kuin esimerkiksi Israel, jolloin meille ei ole itsestäänselvää panostaa maanpuolustukseen. Miten muuttaa asenneilmapiiriä?
 
Kyllä se alkaa itsepäisimmällekin valjeta, kun kerrotaan totuuksia tuosta idän ihmemaasta naapurissa. Siellä kyllä puntaroidaan useastikin, miten uskottava puolustuksemme on.
 
Back
Top