Ilmavoimien tulevaisuus

No nuo onkin loistavia esimerkkejä. Miten vaikka hornet? Ne kasattiin Suomessa. Myöhästyivätkö? Orbiterit ostettiin Israelista myöhässä vuosikaudet. NH-90:t ostettiin Euroopasta. Toimivatko jo 100℅:sti?
 
Ei takaakaan mutta homma on silloin omissa käsissä.

Ei ole. Jos osatoimitukset, dokumentaatio tms. myöhästyy, myöhästyy myös kokoonpano. Ei Suomessakaan hävittäjiä tyhjästä rakenneta.

NH-90:t ostettiin Euroopasta. Toimivatko jo 100℅:sti?

Tuntuu ironiselta, että valitsit esimerkiksi NH90:n, joka todistaa ettei kokoonpano Suomessa takaa mitään eikä asia ole omissa käsissä.
 
No nuo onkin loistavia esimerkkejä. Miten vaikka hornet? Ne kasattiin Suomessa. Myöhästyivätkö? Orbiterit ostettiin Israelista myöhässä vuosikaudet. NH-90:t ostettiin Euroopasta. Toimivatko jo 100℅:sti?

Pahoittelut jos kaikki esimerkit kotimaisesta projektinhallinnan tasosta eivät ole sinulle mieleisiä. Koitetaan jatkossa suodattaa paremmin.

Jos lentävässä kalustossa pysytään niin HN ja NH ovat hyviä esimerkkejä. Samankaltainen toteutus samassa laitoksessa. Silti toinen eteni aikataulussa ja toinen myöhästyi vuosikymmenen.

Ehkä sattumaa mutta eurooppalaisten kumppanien kanssa toteutetut yhteisprojektit ovat viime aikoina olleet katastrofaalisia epäonnistumisia. Ei ole mitään syytä olettaa ettei vastaavaa voisi tapahtua Rafalen kohdalla etenkin kun tulemme varmasti ymppäämään hankittavaan kalustoon joiltain osin kaupantekohetkellä vielä kehitteillä olevaa tekniikkaa.
 
Toimitusvarmuuden osalta pitäisin Gripenin kannalta suurimpana riskinä HX-hankkeen aikataulua, en maata jossa kokoonpanolinja sijaitsee. Jos päätös uudesta koneesta on tarkoitus tehdä 2021 ja toimitusten pitäisi alkaa 2026, ruotsalaisilla ei varaa yhteenkään viivästykseen.
Pidetään peukkuja että ehtivät bileisiin mukaan, on meidän etumme että kilpailu on mahdollisimman kovaa, aivan kuten täälläkin on moneen kertaan todettu.
 
Pahoittelut jos kaikki esimerkit kotimaisesta projektinhallinnan tasosta eivät ole sinulle mieleisiä. Koitetaan jatkossa suodattaa paremmin.

Jos lentävässä kalustossa pysytään niin HN ja NH ovat hyviä esimerkkejä. Samankaltainen toteutus samassa laitoksessa. Silti toinen eteni aikataulussa ja toinen myöhästyi vuosikymmenen.

Ehkä sattumaa mutta eurooppalaisten kumppanien kanssa toteutetut yhteisprojektit ovat viime aikoina olleet katastrofaalisia epäonnistumisia. Ei ole mitään syytä olettaa ettei vastaavaa voisi tapahtua Rafalen kohdalla etenkin kun tulemme varmasti ymppäämään hankittavaan kalustoon joiltain osin kaupantekohetkellä vielä kehitteillä olevaa tekniikkaa.
Jeps. Oppirahat alkaa olla maksettu jo tarpeeksi usein.
Silti kova ero sarjan viimeisellä vrt. protoasteen tuotteella mitä tulee ongelmiin ja myöhästelyihin.
Nykykopterit on muuten jänniä. Tanskan EH-101 (AW101) käytännösä samanlainen susiprojekti kuin NH90.
 
Pahoittelut jos kaikki esimerkit kotimaisesta projektinhallinnan tasosta eivät ole sinulle mieleisiä. Koitetaan jatkossa suodattaa paremmin.

Jos lentävässä kalustossa pysytään niin HN ja NH ovat hyviä esimerkkejä. Samankaltainen toteutus samassa laitoksessa. Silti toinen eteni aikataulussa ja toinen myöhästyi vuosikymmenen.

Ehkä sattumaa mutta eurooppalaisten kumppanien kanssa toteutetut yhteisprojektit ovat viime aikoina olleet katastrofaalisia epäonnistumisia. Ei ole mitään syytä olettaa ettei vastaavaa voisi tapahtua Rafalen kohdalla etenkin kun tulemme varmasti ymppäämään hankittavaan kalustoon joiltain osin kaupantekohetkellä vielä kehitteillä olevaa tekniikkaa.
Toisaalta nämä euroopan maiden kanssa tehdyt yhteisprojektit esim. NH ovat olleet myös aika pioneeri projekteja. Rafalella on olemassa olevat linjat ja suunnitelmat jotka on valmiiksi hiottu. Toki ei se tarkoita silti etteikö se Suomalainen insinööri voisi kämmätä. Tämä reaktori projekti on kustu huolella mutta sekin ensimmäinen laatuaa. reaktoreita ei joka päivä tehdä. NH.. No se on omanlaisensa projekti johon Suomi lähti keskeneräisenä mukaan.

HN oli taas jenkeissä hiottu valmiiksi ja en yhtään epäile vaikka onnistumisen syynä oli juuri se, että tiedettiin mitä ja miten tehdään.

Toki F-35:n kohdalla tuota riskiä ei ole. Niiden kokoonpanoa ei Suomeen tulisi ja tuskin huoltoakaan. Jokainen voi miettiä sitten niitä riskejä ja kustannuksia kun koneita lennätetään tai rahdataan Italiaan ja moottoreita Turkkiin.
 
Toimitusvarmuuden osalta pitäisin Gripenin kannalta suurimpana riskinä HX-hankkeen aikataulua, en maata jossa kokoonpanolinja sijaitsee. Jos päätös uudesta koneesta on tarkoitus tehdä 2021 ja toimitusten pitäisi alkaa 2026, ruotsalaisilla ei varaa yhteenkään viivästykseen.
Pidetään peukkuja että ehtivät bileisiin mukaan, on meidän etumme että kilpailu on mahdollisimman kovaa, aivan kuten täälläkin on moneen kertaan todettu.
Tuo on totta. Jos hurrit meinaavat ehtiä Suomen kilpailuun tosissaan ja oikeasti mukaan niin sen koneen testaamisen kanssa tulee kiire. NH opetukset ovat sen verran hyvin mielessä, että en usko enkä toivo, että tänne lähdettäisiin mitään proto vaiheessa olevaa hankkimaan.
 
Toisaalta nämä euroopan maiden kanssa tehdyt yhteisprojektit esim. NH ovat olleet myös aika pioneeri projekteja. Rafalella on olemassa olevat linjat ja suunnitelmat jotka on valmiiksi hiottu. Toki ei se tarkoita silti etteikö se Suomalainen insinööri voisi kämmätä. Tämä reaktori projekti on kustu huolella mutta sekin ensimmäinen laatuaa. reaktoreita ei joka päivä tehdä. NH.. No se on omanlaisensa projekti johon Suomi lähti keskeneräisenä mukaan.

HN oli taas jenkeissä hiottu valmiiksi ja en yhtään epäile vaikka onnistumisen syynä oli juuri se, että tiedettiin mitä ja miten tehdään.

Toki F-35:n kohdalla tuota riskiä ei ole. Niiden kokoonpanoa ei Suomeen tulisi ja tuskin huoltoakaan. Jokainen voi miettiä sitten niitä riskejä ja kustannuksia kun koneita lennätetään tai rahdataan Italiaan ja moottoreita Turkkiin.

Keskeneräisen ostaminen näyttäisi nykytiedoin olevan mahdollista lähinnä Gripenin kohdalla. Muut värkit saataneen viidessä vuodessa kohtuuvalmiiksi.

Mitä mahdolliseen F-35:n hankinnan sisältöön tulee niin kokoonpano Suomessa on täysin mahdollista kuten perustasoa laajempi huoltokin. Niillä vain on aina hintalappu ja kotimaisista valmiuksista joutuu maksamaan jotakin.
 
Keskeneräisen ostaminen näyttäisi nykytiedoin olevan mahdollista lähinnä Gripenin kohdalla. Muut värkit saataneen viidessä vuodessa kohtuuvalmiiksi.

Mitä mahdolliseen F-35:n hankinnan sisältöön tulee niin kokoonpano Suomessa on täysin mahdollista kuten perustasoa laajempi huoltokin. Niillä vain on aina hintalappu ja kotimaisista valmiuksista joutuu maksamaan jotakin.
Tuossa voisi olla kutkuttava tilanne tehdä yhteistyötä Norjan, Tanskan ja Brittien kanssa. Koska todennäköisesti helpottaisi myös ainakin pohjoismaiden huoltovarmuusriskiä. Toisaalta tuollaisessa tilanteessa täytyisi varmaankin olla Nato maa tai ainakin jonkinlainen nykyistä laajempi yhteistyö ja avunanto ;) sopimus Jenkkien kanssa.
 
Ilmavoimat ei katso koneen toimintavalmiutta sillä hetkellä kun tilauspaperit allekirjoitetaan, vaan jo testausvaiheessa, joka osaltaan rajaa sitä, minkä valmistajan kanssa käynnistetään yksityiskohtaiset hinta ja muut neuvottelut. Valmistajan pitää 2019-2020 tienoolla esittää jo aika vakuuttavaa teknistä kykyä, sellaista, että kone kelpaisi vaikkapa ilmatilan valvontaan siinä kunnossa Suomelle rauhan aikana. Myös jatkokehityksestä pitää kyetä esittämään uskottavat aikataulut, budjetti ja tekniset raamit, lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

Esim. F-35:n osalta tiedetään, että esim. A-mallin konetykki on toimintavalmis aikaisintaan 2020.
"The most recent program office schedule estimates that gun modifications will not be completed on the IOT&E aircraft until 2020"
 
Rafalessa ja gripenissä on myös ir alueen kamerat jotka voivat havaita ohjuksen.

En kiistä häiveen arvoa mutta ei se ole mikään voittamaton tekijä. Tuollainen aktiivi houkutin on hyvä lisä ja kun huomioidaan ohjusten rajoittunut laskentateho sekä hakupää niin se varmasti toimii ihan hyvin. Myös nykyaikaisia ja tulevia ohjuksia vastaan. Miksei toimisi?
Tiedän kyllä mitä Rafalessa ja Gripenissä on eikä pointti ollut korostaa ohjusten havaitsemista vaan havainnollistaa monitoimi-häivekonetta lentäneiden pilottien kokemuksista ja faktatiedosta joka on jokaisen saatavilla, jonkinlainen kuva siitä mitä etua on häiveen ja modernien elektronisten sensorien sekä avioniikan yhdistämisellä vs. perinteinen ja pimpattu taistelukone=pelkät sensorit.

Rafalen ja Gripenin ohjusvaroitusjärjestelmä ei tee muuta kuin varoittaa ohjuksista, F-35:n EO-DAS /AN/ASQ-237 tarkkailee koneen ympäristöä ja lukitsee sekä seuraa kaikkia koneen ympäristössä lentäviä maaleja sekä tarjoaa asejärjestelmätuen AIM-9X Block II ohjukselle.

En tiedä mitä kaikkea harhautusta on piilotettu F-35:n sisään mutta mikäli siellä EI ole AN/ALE-55 hinattavaa
jammeria, syynä voi olla kaiken herätteen minimointi ettei vastapuolen ELSO-järjestelmät saisi vainua häirinnästä. Tosin F-35:ssä voi hyvin olla kertakäyttöinen aktiiviheite kuten F-22A:ssa.
 
Tiedän kyllä mitä Rafalessa ja Gripenissä on eikä pointti ollut korostaa ohjusten havaitsemista vaan havainnollistaa monitoimi-häivekonetta lentäneiden pilottien kokemuksista ja faktatiedosta joka on jokaisen saatavilla, jonkinlainen kuva siitä mitä etua on häiveen ja modernien elektronisten sensorien sekä avioniikan yhdistämisellä vs. perinteinen ja pimpattu taistelukone=pelkät sensorit.

Rafalen ja Gripenin ohjusvaroitusjärjestelmä ei tee muuta kuin varoittaa ohjuksista, F-35:n EO-DAS /AN/ASQ-237 tarkkailee koneen ympäristöä ja lukitsee sekä seuraa kaikkia koneen ympäristössä lentäviä maaleja sekä tarjoaa asejärjestelmätuen AIM-9X Block II ohjukselle.

En tiedä mitä kaikkea harhautusta on piilotettu F-35:n sisään mutta mikäli siellä EI ole AN/ALE-55 hinattavaa
jammeria, syynä voi olla kaiken herätteen minimointi ettei vastapuolen ELSO-järjestelmät saisi vainua häirinnästä. Tosin F-35:ssä voi hyvin olla kertakäyttöinen aktiiviheite kuten F-22A:ssa.
Itse asiassa sekä Rafalen että Gripenin järjestelmät voivat aloittaa automaattisesti vastatoimet. Eli kyllä ne tekee muutakin kuin vain varoittavat.
 
USAF päivittää nelisen sataa F-15 konetta. Eaglet saavat mm uuden tutkan, IRSTin, uuden EW-suiten (GaN!) ja kirsikkana kakun päällä ainakin osa koneista kykenee jatkossa kantamaan 16 ilmataisteluohjusta. Ilmeisesti se arsenaalikone-konseptin materialisoituminen pyörähti juuri eteenpäin.
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/176792/us-air-force-to-invest-$12bn-in-f_15-upgrade.html
Mikä on suurin määrä ilmataisteluohjuksia, mitä yksikään amerikkalaiskone on laukaissut yhden lennon aikana sitten Vietnamin sodan? Tuo 16 ohjusta vaikuttaisi hyvältä vastaukselta johonkin NL:n saturaatiohyökkäykseen, mutta onko nykpäivänä mitään tilannetta, jossa noin paljon sälää pitäisi saada kerralla lentämään?
 
Mikä on suurin määrä ilmataisteluohjuksia, mitä yksikään amerikkalaiskone on laukaissut yhden lennon aikana sitten Vietnamin sodan? Tuo 16 ohjusta vaikuttaisi hyvältä vastaukselta johonkin NL:n saturaatiohyökkäykseen, mutta onko nykpäivänä mitään tilannetta, jossa noin paljon sälää pitäisi saada kerralla lentämään?
Ideana on kait käyttää viidennen sukupolven häivekoneita sensoreina ja sitten näitä neljännen sukupolven koneita ohjuslavetteina. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:
image.webp
Muoks mitä tulee tuohon tarpeeseen, Kiinaa pitävät varmaan suurempana uhkana. Ympäristö tullee esimerkiksi mahdollisessa konfliktissa Kiinan ja Taiwanin välillä olemaan ns "maalirikas".
 
Viimeksi muokattu:
Suurella ohjusmäärällä voi kompensoida asioita niin koneiden lukumäärän kuin teknisen suorituskyvyn osalta. Koneesta riippumatta on hyvin vaarallinen tilanne jos vastustajia on yhtä paljon tai enemmän kuin itsellä on BVR-ohjuksia käytettävissä. Alhainen ohjusmäärä(2kpl) on juurikin yksi syy(lukuisista) miksi esim. F-35A:n tulee välttää nykyaikaisten viholliskoneiden kohtaamista(Gilmore memo).
 
Alhainen ohjusmäärä(2kpl) on juurikin yksi syy(lukuisista) miksi esim. F-35A:n tulee välttää nykyaikaisten viholliskoneiden kohtaamista(Gilmore memo).
Gilmore on aika pahasti pihalla jos ei tiedä F-35:n asekuiluissa kannettavien AMRAAMien määrän olevan tällä hetkellä 4, tulevaisuudessa 6.
Ja voi niitä toki siipiripustimissakin kantaa... Mutta ei annetta taas faktojen häiritä
image.webp
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top