Ilmavoimien tulevaisuus

Gilmore on aika pahasti pihalla jos ei tiedä F-35:n asekuiluissa kannettavien AMRAAMien määrän olevan tällä hetkellä 4, tulevaisuudessa 6.
Ja voi niitä toki siipiripustimissakin kantaa... Mutta ei annetta taas faktojen häiritä
Katso liite: 11456
Ei eikä häiveen jota ei samaan aikaan ulkoisenkuorman kanssa. Tuo kuusi ohjusta on toki tavoite mutta saa nähdä miten siihen päästään ja varsinkin koska. Toki neljä ohjusta alkaa olemaan aika vähän kun ne voi kaikki joutua ampumaan samaan maaliin.
 
Onko F-35:n asekuiluihin tehty jo kiinnikkeet kolmansille ohjuksille? Jossakin olen nähnyt joskus piirroksia niistä, mutten muista, oliko niitä suunniteltu kansiin vai sinne kuilun pohjalle.
 
Mistä Tällainen tieto on peräisin?
No mistä kuvittelet sen olevan kiinni? Kyse on priorisoinnista, USAF ajattelee tulevansa toimeen 4:llä AMRAAMilla Block 4.4:ään (vuosi 2025) saakka jossa tuo "expanded internal aa carriage" on asialistalla.
Tässä muutama aiheeseen liittyvä kuva:
F-35:n asekuilu jossa 1 AMRAAM ja 4 SDB:tä (tilaa on riittävästi)
image.webp
Havainnekuva F-35:stä kuudella sisäisesti kannetulla AMRAAMilla varustettuna
image.webp
Tässä taasen kuva Block pläänistä jossa tuo "laajennettu sisäisten ilmataisteluohjusten kanto" mainittuna. 4.4:n IOC vuonna 2025.
image.webp
 
https://www.documentcloud.org/documents/3035572-DOT-amp-E-AF-IOC-Memo.html

"...will need support to locate and avoid modem threats, acquire targets, and engage formations of enemy fighter aircraft due to outstanding performance deficiencies and limited weapons carriage available (i.e., two bombs and two air-to-air missiles)"
(ie. = that is)

http://www.pogo.org/straus/issues/weapons/2016/f-35-may-never-be-ready-for-combat.html

"The Air Force’s current configuration can only carry two long range air-to-air missiles (but no dogfighting short-range heat-seeking missiles) and two bombs to attack targets on the ground."

http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/air-force-declares-f-35-stealth-fighter-ready-war-17215

"...the F-35A is currently only cleared to carry two AIM-120C AMRAAM air-to-air missiles..."

http://www.acc.af.mil/News/ArticleD...8/10-questions-on-the-f-35a-lightning-ii.aspx

"Q7: What weapons capability will the F-35 have achieved at IOC?
Q7: The F-35, a 5th generation aircraft, is a survival platform that can detect, track and engage targets in a contested environment. At the time we declare IOC we will focus on three mission sets that will concentration on the number and type of weapons the aircraft can carry. Those weapons include two GBU-31s and two GBU-12s, or two AMRAAMs."

Maalaisjärjellä voisi toki ajatella, että mikäs siinä, pultataan neljä amraamia kun tilaa kerran on, mutta kun kyse on sisäisestä kuilusta ja monilta osin keskeneräisestä prototyypistä niin eipä se heittämällä tapahdukaan.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.documentcloud.org/documents/3035572-DOT-amp-E-AF-IOC-Memo.html

"...will need support to locate and avoid modem threats, acquire targets, and engage formations of enemy fighter aircraft due to outstanding performance deficiencies and limited weapons carriage available (i.e., two bombs and two air-to-air missiles)"
http://www.pogo.org/straus/issues/weapons/2016/f-35-may-never-be-ready-for-combat.html

"The Air Force’s current configuration can only carry two long range air-to-air missiles (but no dogfighting short-range heat-seeking missiles) and two bombs to attack targets on the ground."

http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/air-force-declares-f-35-stealth-fighter-ready-war-17215

"...the F-35A is currently only cleared to carry two AIM-120C AMRAAM air-to-air missiles..."

Maalaisjärjellä voisi toki ajatella, että mikäs siinä, pultataan neljä amraamia kun tilaa kerran on, mutta kun kyse on sisäisestä kuilusta ja monilta osin keskeneräisestä prototyypistä niin eipä se heittämällä tapahdukaan.
:facepalm: Kaikissa noissa sun lainauksissa on mukana myös ilmasta maahan aseet...
Kaksi AMRAAMia JA kaksi lentopommia TAI neljä AMRAAMia
Olisiko kuvasta helpompi hahmottaa, ripustimet 5 ja 7 on AA ohjuksilla, ripustimet 4 ja 8 on joko AA ohjuksille TAI pommeille
image.webp
Ja tämä kuva sitten on se mic drop tästä aiheesta:
image.webp
 

Liitteet

  • image.webp
    image.webp
    36.9 KB · Luettu: 0
No mistä kuvittelet sen olevan kiinni? Kyse on priorisoinnista, USAF ajattelee tulevansa toimeen 4:llä AMRAAMilla Block 4.4:ään (vuosi 2025) saakka jossa tuo "expanded internal aa carriage" on asialistalla.
Tässä muutama aiheeseen liittyvä kuva:
F-35:n asekuilu jossa 1 AMRAAM ja 4 SDB:tä (tilaa on riittävästi)
Katso liite: 11457
Havainnekuva F-35:stä kuudella sisäisesti kannetulla AMRAAMilla varustettuna
Katso liite: 11458
Tässä taasen kuva Block pläänistä jossa tuo "laajennettu sisäisten ilmataisteluohjusten kanto" mainittuna. 4.4:n IOC vuonna 2025.
Katso liite: 11459
Lentokone insinööri tai teknikko kun en ole niin sanon ihan mutu pohjalta, että ahtaalta näyttää. Tuonne kuiluun ilman suurempia muutoksia jos meinaa kolme amraamia mahduttaa jotka ainakin kuvassa näyttävät halkaisijaltaan isommilta mitä nuo SMB:t. Vektori kuvia voi kuka tahansa väkertää mutta jos huomioidaan F-35:n tämän hetken ongelmat niin pidän todella optimistisena, että tuonne kuiluun milloinkaan laitetaan kolmea tämän hetken amraamia. Joku tuleva versio voi mennäkin jos sitä saadaan pienennettyä. Lisäksi mikä on jenkkien motivaatio edes tuollaista lähteä rakentamaan kun heidän taktiikkaan tuntuu/näyttää kuuluvan, että legacy koneet toimivat puikko juhtina, häive koneiden osoittaessa maaleja.
 
Lentokone insinööri tai teknikko kun en ole niin sanon ihan mutu pohjalta, että ahtaalta näyttää. Tuonne kuiluun ilman suurempia muutoksia jos meinaa kolme amraamia mahduttaa jotka ainakin kuvassa näyttävät halkaisijaltaan isommilta mitä nuo SMB:t. Vektori kuvia voi kuka tahansa väkertää mutta jos huomioidaan F-35:n tämän hetken ongelmat niin pidän todella optimistisena, että tuonne kuiluun milloinkaan laitetaan kolmea tämän hetken amraamia. Joku tuleva versio voi mennäkin jos sitä saadaan pienennettyä. Lisäksi mikä on jenkkien motivaatio edes tuollaista lähteä rakentamaan kun heidän taktiikkaan tuntuu/näyttää kuuluvan, että legacy koneet toimivat puikko juhtina, häive koneiden osoittaessa maaleja.
Laitoin jo kuvat siitä miten ne on tarkoitus laittaa sinne ja millä aikataululla.
Ps. F-35A:n asekuilu on tilavampi kuin F-22:n. Tutki montako AMRAAMIa sen kuiluissa on.
 
Tutkin, kuvista on mahdotonta päätellä koko eroa. F-22 nyt on fyysisesti aika paljon isompi. Kuilu on ainakin selkeämmän näköinen. Lisäksi F-22:ssa on vielä ne sivukuilut sidewinderille. Kuten sanoin F-35:n kuilu näyttää ahtaalta jo kahdella ohjuksella. Voi olla, että sinne kolmekin mahtuu en tiedä mutta ei ole ihan tämän hetken juttu ja tuskin edes sen kun Suomi koneesta valintaa tekee. On niitä ennenkin sanoja takaisin vedetty ja tavoitteita muutettu eli kuten sanoin en paljon laskisi sen varaan, että sinne kolmea nyky mallin mukaista amraamia mahdutetaan. Toki tulevaisuudessa voi olla mahdollista, että amraam saa ramjetin ja joko pienenee jolloin sinne saattaa hyvinkin sopia se kolme pidemmän kantaman puikkoa.
 
Alla olevasta kuvasta kun katsoo niin ei se allekirjoittaneen silmään ainakaan kovin helpolta näytä tuohon JDAMin tilalle asentaa kahta amraamia josta vertailu on luukussa kiinni.
880c1f1d996ec4b62d8a181da898c6e1.jpg


Tuossa F-22:
wp_07.jpg
 
F-35 Bay Presents Challenges To Weapons
F-35 bay environment raises questions about thermal, acoustic limits of available weapons

Sep 17, 2012Amy Butler | Aviation Week & Space Technology


Developers of the multinational F-35 are finally embarking on a multi-year campaign to demonstrate the single-engine stealthy fighter's ability to dispatch weapons. But uncertainties loom about the impact of internal-carriage requirements on those weapons' effectiveness.

The Lockheed Martin F-35, and the F-22 before it, have introduced a new level of complexity into the air-launched-weapons world by demanding that munitions long anchored on external wing and belly pylons of legacy fighters be carried in small, stealthy internal bays. The Air Force decided decades ago to forgo large payloads—epitomized by the F-15 Strike Eagle—in pursuit of a significantly reduced radar cross section, allowing for fighters to evade air defenses and penetrate into enemy air space.

AW_09_17_2012_3338.jpg

A high-speed engineering camera captures an image of the 1,000-lb. JDAM just after being released from the F-35B during last month's safe-separation test. (Credit: JSF Joint Program Office)
While the F-22 was a step in this direction, the F-35 is expected to carry far more weapon types in its bay, which has a challenging thermal and acoustic environment. Although the bay has not presented developers with conditions beyond the specifications of weapons slated for use in the F-35, engineers acknowledge there is little margin. “We are within about 10-12 degrees in most cases. But it is close” to the design specifications of some weapons, says Charlie Wagner, weapons integrated project team lead for the F-35 Joint Program Office. “It is not that simple, though. Maybe I can get [a weapon] that hot. But can I get it hot for an hour? Or can it be that hot for two days?”

Wagner says experts in the military are studying the potential prolonged and cumulative effects of operating so close to margin for weapons such as the 1,000-lb. GBU-32 Joint Direct Attack Munition (JDAM) and GBU-31 2,000-lb. version. Both ground-attack weapons are slated for early use on the aircraft. A thornier issue, perhaps, will be the environmental impact of the bay on weapons employing more sophisticated electronics, sensors and motors, such as the RaytheonAIM-120C7/D Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile (Amraam) or British AIM-132 Advanced Short-Range Air-to-Air Missile (Asraam). “I don't know if the weapons people know that for sure,” says Wagner. “We are pushing what they designed to. . . . If I'm going to the extreme of what they tested [a weapon] to, they may not have a real good understanding of how that is going to affect the weapon over the next 20 years.”

Operating near or at the margins is not new for the F-35 program, which has suffered problems keeping the F-35B to the required weight. Though the weight issues have been resolved—with roughly 300 lb. of margin now on the aircraft, according to Marine Corps Commandant Gen. James Amos—developers are loath to run into similar problems with the operating margins of weapons in the F-35 bay. This is especially true as the Pentagon faces major funding cuts in the coming years; shortcomings in programs could make them vulnerable for reductions or terminations by Congress.

As scientists and engineers continue to study these issues, the flight-testing program is moving forward. The first jettison test took place Aug. 8, when a GBU-32 was dropped from BF-03, a short-takeoff-and-vertical-landing F-35B at NAS Patuxent River, Md. The trial was designed only to ensure safe separation, and the weapon was inert. This is the first in a short series of such jettison tests. At least two are slated for next month, including the first drop of a GBU-31 from a conventional-takeoff-and-landing F-35A.

AW_09_17_2012_3337.jpg

An F-35B conducts its first weapons safe-separation test with a clean, 1,000-lb. JDAM drop. (Credit: JSF Joint Program Office)
The F-35 maintained a speed of roughly Mach 0.65 at level flight for the first drop; higher speeds are slated for future demonstrations. However, Wagner notes that it is not urgent to test high bank angles for JDAM drops because, in the field, the F-35 will likely be employed primarily in level flying conditions to maintain the lowest radar cross section possible for ground-attack missions.

Varied angle-of-attack maneuvers will come into play when engineers begin testing the use of Amraam on the F-35. As pilots will want to “fire and forget” their air-attack weapons, they will need to employ them in a much larger flight envelope than the ground-attack munitions.

Unlike the JDAM series, Amraam is powered by a solid-rocket-fuel motor and is dispatched from its position on the door of the F-35 weapon bay. JDAMs are carried on a bomb rack mounted inside the belly.

Initially, developers plan only to demonstrate safe separation of the Amraam, using test bodies lacking a rocket motor. They hope to actually fire an Amraam from the F-35 by the end of January, Wagner says.

Although the three F-35 types share some elements, each weapon model must be tested separately on each fighter version. Those trials will be conducted in parallel, he says. The program prioritizes tests of internal-carriage weapons, as those are required for the Block II and Block III F-35 releases; Block IIB software is what the U.S. Marine Corps will use for declaring initial operational capability (IOC) with its F-35Bs.

The first external weapons will be used in Block III, which is the software version required for IOC for Air Force and Navy models; Block III will be released no earlier than 2017. Introduction of the Boeing GBU-39 Small-Diameter Bomb, a 250-lb. glide weapon, is slated for the Block IV software release at the end of the decade. This weapon was developed by the Air Force specifically to maximize the number of ground targets that the F-35, with its limited internal-bay space, can attack on a single mission; four SDBs can be mounted in place of each JDAM position, allowing for the F-35 and F-22 to each carry eight of the weapons internally. The SDB II, a version incorporating a tri-mode seeker for all-weather, day/night engagements, is now being developed by Raytheon. The first units will be delivered for operational use in 2016 (see p. 61).

The F-35 also is being developed to carry nuclear weapons. Testing of nuclear munitions on the fighter is not slated to begin until after the aircraft development phase is complete.

In the meantime, F-35 developers are sharing the thermal and acoustic data being collected from the bay with the weapon manufacturers. While the bay environment is close to the design specifications of weapons already in the arsenal, the developers hope that sharing this information will help engineers crafting next-generation munitions to design them with those environmental factors in mind, Wagner says.

The Aug. 8 weapon separation test was a major milestone for the Pentagon-led F-35 program. To view a video of it, check out the digital edition of AW&ST on leading tablets and smartphones, orvisit AviationWeek.com/jdamdrop

AW_09_17_2012_3366.jpg

Integrating a number of diverse weapons onto the F-35 will be critical to the stealthy fighter's utility for its global customers. To view an interactive chart of weapons slated for use on the F-35, check out the digital edition of AW&ST on leading tablets and smartphones, or visit AviationWeek.com/jsfweapons

AW_09_17_2012_3377.jpg

F-35BombBay-LockMart.jpg

Credit: Lockheed Martin
 
After latest F-35 setback, time to consider a replacement
ThinkstockPhotos-494386576.jpg

Just when the F-35 Lightning II Joint Strike Fighter project appeared it couldn’t get any worse, it went and did exactly that.

The case study in how not to procure a weapons system has received yet another failing grade. According to a new 48-page report from J. Michael Gilmore, the Pentagon’s director of operational test and evaluation, the version of the F-35 designed for the Marine Corps has not yet demonstrated it is fit to enter combat on its own.

“If in an opposed combat scenario,” Gilmore writes, “the F-35 Block 2B aircraft would need to avoid threat engagement and would require augmentation by other friendly forces.” As reported by Popular Mechanics, the F-35 would require fighter escort because, at high speeds, it can’t actually fire its weapons:

[Gilmore] lists off some of the problems facing…the current version of the F-35 Block 2B, including the fact that the F-35 is unable to deploy weapons or defensive countermeasures while flying at its maximum speed—pilots will need to slow down from the F-35’s max speed of Mach 1.6 to Mach 1.2 or less in order to fire.

Software bugs continue to plague the fighter as well, with 11 out of 12 weapons tested during Block 2B evaluation severely hampered. The software malfunctions, Gilmore writes, “required intervention by the developmental test control team to overcome system deficiencies and ensure a successful event (i.e., acquire and identify the target and engage it with a weapon).

Not only can the F-35 not fire its weapons, but the fighter also has issues with overheating. The F-35’s weapons bay can overheat if the atmospheric temperature exceeds 90 degrees and when the plane is flying at high speeds under 25,000 feet. The way to mitigate the overheating is to open the weapons bay doors. The problem? That compromises the plane’s stealth capabilities, which are its first line of defense.

The Pentagon report also had critiques of the Navy version of the F-35. It said the plane’s current timeline to be ready for full-scale testing by August 2017 is unrealistic. The training simulator originally designed for the plane was scrapped after it was behind schedule and the new one has not yet been authorized. The new recommended target date is now August 2018.

Given these problems and the newly reported ones about the software, it’s probably time for the military to consider the unthinkable: a replacement for the F-35. The military, of course, has no such plans.

The F-35 is a Cold War relic designed to use stealth technology to gain superiority over all enemies, air and ground. The problem with stealth technology is that the Russians and Chinese are on track to beat it. The F-35 would then have to rely on its agility and weapons to win an encounter against an advanced enemy. But the F-35 loses simulated dogfights to older F-16s and cannot see enemies very well at beyond visual range. It is essentially a glorified F-117 stealth bomber.

The National Interest has twice published articles (one in 2014 and one last year, when Canada considered withdrawing from the F-35 program) suggesting replacements for the F-35. The common suggestions are a combination of updated legacy-fleet airframes and foreign airplanes such as the French-made Dassault Rafale and the Swedish-made Saab JAS-39 Gripen. Both articles also recommended ordering more UAVs (Unmanned Aerial Vehicles, aka “drones”) and electronic-warfare-capable aircraft.

The F-35 places American national security at-risk by depleting resources available for other weapons systems and equipment the military needs. It also places American national security at risk by not being about to live up to its “jack-of-all-trades” billing. It’s time for Congress and the Pentagon to begin putting together a plan to replace the F-35 that will save taxpayer money and protect American national security.

http://www.rstreet.org/2016/02/05/after-latest-f-35-setback-time-to-consider-a-replacement/
 
Helpon näköisesti tuo Boeingin trimmaus työkalu tulostuu teollisuusprinterillä. Tätä näemme enemmän tulevaisuudessa. Ehkä jossain vaiheessa myös koko koneen tulostus tulee aiheeksi, kun opimme vaihtamaan tulostusmateriaalit lennossa ja sulauttamaan ne sopivasti yhteen ilman pultteja ja muttereita.

 
After latest F-35 setback, time to consider a replacement/
Eiköhän tällaisella höpöotsikolla varustetut jutut voisi jättää palstalta ulos?

Tuo jo vanhahko DOT&E:n vastapallo, jonka julkaisivat hätäisesti F-35:lle ennätysmäärä asetestejä 1kk:ssa -jutun jälkeen.

Alla olevasta kuvasta kun katsoo niin ei se allekirjoittaneen silmään ainakaan kovin helpolta näytä tuohon JDAMin tilalle asentaa kahta amraamia josta vertailu on luukussa kiinni.

"Separately, studies into “super-packing” the JSF’s bays to increase the number of weapons carried have come up with a way of loading six Amraam-sized missiles internally, according to the program office. This could be an option for later F-35 capability blocks" Warwick, Graham & Butler, Amy, Aviation Week & Space Technology, 22 Sep 2008 , s. 31.

The Joint Strike Fighter could be upgraded to carry up to six internal AIM-120 AMRAAM Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles, according to a Lockheed Martin executive. "Our spiral development program includes the ability to carry up to six internal AMRAAMs", G. Richard Cathers, senior manager of Lockheed Martin's strategic studies group, told the IQPC Fighter Conference in London on Wednesday. "It's a capability second only to the F-22."

Mitä alempi tarkoittaa:
"A spiral development programme is a number of planned upgrades to be introduced after the platform reaches IOC.
The system is a specially designed double ejector rail for the inboard "ground" hardpoint, allowing 6 AAM's to be carried internally."
 
Viimeksi muokattu:
No ei, vai ollaanko me jo de facto sotilasliitossa Yhdysvaltojen kanssa? Tai rafalea ostaessa Ranskan kanssa tai Brittien&Saksalaisten eurofighteriä ostaessa?

No tilanne on hieman eri jos maailman ainoa supervalta myy meille hävittäjiä kuin jos liittoutumatonta leikkivä naapurimaa sitoo itsensä meihin. Jos ostamme ilmavoimiemme käytännössä koko operatiivisen kaluston Ruotsista on selvää että Ruotsi velvoitetaan myös myymään niihin huoltoa ja varaosia etc. mahdollisen konfliktin aikana. Se taas tarkoittaa de facto liittoutumista kanssamme ja linkittymistä kohtaloomme. Jos idästä joskus Suomeen hyökätään on Ruotsilla tasan 2 vaihtoehtoa joko:

a) Kunnioittaa sopimuksia Suomen kanssa ja antaa tukea Gripeneille sekä esim. myydä niitä meille tarpeen tullen lisää. Näin Ruotsista tulee konfliktin osapuoli ja liittolainen kanssamme.

Tai b) taipua idän painostuksen edessä ja pettää Suomi taas kerran. Liittoutumatonta on turha yrittää leikkiä siinä vaiheessa. Luultavasti jonkinlainen paniikki NATO hakemus lähetetään tällöin Washingtoniin.

Myymällä Gripeneitä Suomeen meidän täytyy olettaa Ruotsin liittoutuvan Suomen kanssa. Riippuu tietysti onko Ruotsilla selkärankaa tositilanteessa.

Tavallaanhan me olemme osaltamme jo sotilasliitossa USAn kanssa, harjoittelemme heidän kanssaan, PV on päivitetty suureksi osaksi NATO yhteensopivaksi, lisäksi kovin moneen ei NATO maahan ei ole Hornetteja edes myyty. Jonkinlainen preferential trading partnership kassakaappisopimus on mitä ilmeisimmin olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
No tilanne on hieman eri jos maailman ainoa supervalta myy meille hävittäjiä kuin jos liittoutumatonta leikkivä naapurimaa sitoo itsensä meihin. Jos ostamme ilmavoimiemme käytännössä koko operatiivisen kaluston Ruotsista on selvää että Ruotsi velvoitetaan myös myymään niihin huoltoa ja varaosia etc. mahdollisen konfliktin aikana. Se taas tarkoittaa de facto liittoutumista kanssamme ja linkittymistä kohtaloomme. Jos idästä joskus Suomeen hyökätään on Ruotsilla tasan 2 vaihtoehtoa joko:

a) Kunnioittaa sopimuksia Suomen kanssa ja antaa tukea Gripeneille sekä esim. myydä niitä meille tarpeen tullen lisää. Näin Ruotsista tulee konfliktin osapuoli ja liittolainen kanssamme.

Tai b) taipua idän painostuksen edessä ja pettää Suomi taas kerran. Liittoutumatonta on turha yrittää leikkiä siinä vaiheessa. Luultavasti jonkinlainen paniikki NATO hakemus lähetetään tällöin Washingtoniin.

Myymällä Gripeneitä Suomeen meidän täytyy olettaa Ruotsin liittoutuvan Suomen kanssa. Riippuu tietysti onko Ruotsilla selkärankaa tositilanteessa.

Tavallaanhan me olemme osaltamme jo sotilasliitossa USAn kanssa, harjoittelemme heidän kanssaan, PV on päivitetty suureksi osaksi NATO yhteensopivaksi, lisäksi kovin moneen ei NATO maahan ei ole Hornetteja edes myyty. Jonkinlainen preferential trading partnership kassakaappisopimus on mitä ilmeisimmin olemassa.
Aikamoisia mutkat suoraksi johtopäätöksiä vedät. Muista kuitenkin että Ruotsin valtio ei myy, Saab valmistajana myy. Toki vientilupien siunauksella mutta kuitenkin. Sit toiseksi aseita tai materiaalia myymällä konfliktin toiselle osapuolelle EI tee kahdesta maasta liittolaisia.
 
No tilanne on hieman eri jos maailman ainoa supervalta myy meille hävittäjiä kuin jos liittoutumatonta leikkivä naapurimaa sitoo itsensä meihin. Jos ostamme ilmavoimiemme käytännössä koko operatiivisen kaluston Ruotsista on selvää että Ruotsi velvoitetaan myös myymään niihin huoltoa ja varaosia etc. mahdollisen konfliktin aikana. Se taas tarkoittaa de facto liittoutumista kanssamme ja linkittymistä kohtaloomme. Jos idästä joskus Suomeen hyökätään on Ruotsilla tasan 2 vaihtoehtoa joko:

a) Kunnioittaa sopimuksia Suomen kanssa ja antaa tukea Gripeneille sekä esim. myydä niitä meille tarpeen tullen lisää. Näin Ruotsista tulee konfliktin osapuoli ja liittolainen kanssamme.

Tai b) taipua idän painostuksen edessä ja pettää Suomi taas kerran. Liittoutumatonta on turha yrittää leikkiä siinä vaiheessa. Luultavasti jonkinlainen paniikki NATO hakemus lähetetään tällöin Washingtoniin.

Myymällä Gripeneitä Suomeen meidän täytyy olettaa Ruotsin liittoutuvan Suomen kanssa. Riippuu tietysti onko Ruotsilla selkärankaa tositilanteessa.

Tavallaanhan me olemme osaltamme jo sotilasliitossa USAn kanssa, harjoittelemme heidän kanssaan, PV on päivitetty suureksi osaksi NATO yhteensopivaksi, lisäksi kovin moneen ei NATO maahan ei ole Hornetteja edes myyty. Jonkinlainen preferential trading partnership kassakaappisopimus on mitä ilmeisimmin olemassa.
Aika vahvaa yksinkertaistamista. Ollaanko me siis sotilasliitossa Israelin kanssa kun meillä on sikäläiset pst ohjukset ja mini lennokit? Tai saksan kanssa kun on sikäläiset panssarivaunut? Tai mikä parasta Venäjän kanssa kun meillä on vielä sikäläistäkin kalustoa?

F-35 on mielestäni ainoa noista jonka valinta puhtaasti puoltaisi NATOon kuulumista. Voisi olla jopa välttämätöntä, että meillä olisi yhdysvaltojen kanssa kahdenkeskinen puolustussopimus jos ei NATOon haluta. Tällä hetkellä taitaa jokainen maa joka ko. Konetta on hankkinut tai hankkimassa olla joko natossa tai muutoin yhdysvaltojen kanssa sotilaallisesti kimpassa. Koko konsepti vaikuttaa vähän sellaiselta.
 
Back
Top