Pahoittelut.
Ei ole sinänsä halua jankata asiassa enempää. Oletan, että lähes kaikki ymmärtävät, että Boeingin ja Saabin yhteistyössä kehittämässä koneessa on ollut jokin rooli myös Saabilla. Mutta, kun näin ilmiselvällä asialla röllätään, niin asia lienee vielä tarpeen oikaista, ettei kenellekään jää mitään väärää käsitystä asiasta.
Koneen sisuskalut ovat ilmeisesti aika samanlaiset kuin Gripen NG:ssä (ratkaisuja ja järjestelmiä hyödynnetään myös T-X ehdokkaassa).
http://www.affarsliv.com/nyheter/har-ar-saabs-andra-nya-flygplan-om4293524.aspx
Här är Saabs andra nya flygplan
22:41 | 16-09-13
Linköping Ett enmotorigt jetplan, med dubbla stjärtvingar. På tisdagen premiärvisades Saab och Boeings nya skolflygplan, T-X, i Saint Louis, USA. Nu återstår om amerikanska flygvapnet kommer att köpa det.
– Det vi har byggt är bakkropp, och mellankropp. Fram till kabin har vi gjort både design och produktion. En komplett bakkropp med system, beskriver Ulf Nilsson, chef för affärsområde Saab Aeronautics i Linköping.
Vid en så kallad roll out – premiärvisning – presenterade tillverkarna faktiskt två plan. Det är ett sätt att visa att man kan tävla med de konkurrenter som redan har färdiga flygplan. Vinner man upphandlingen innebär det ett försprång när kunden slutligen ska designa systemet helt efter sina behov, den så kallade EMD-fasen (engineering, manufacturing, design).
– Det är ingen prototyp, eller en reklamkampanj. Vi har redan byggt två flygplan, färdiga för EMD-fasen. Det reducerar risken för kunden, säger Eddy de la Motte, Saabs verksamhetschef i Saint Louis.
Hur ska ni övertyga US Air Force?
– De har skrivit en specifikation. Vi ska visa kunden att vi klarar det genom att skicka in flygprovdata, bland annat, svarar de la Motte.
Redan i mars 2017 ska offerten vara klar. Planet ska driftsättas 2024, i takt med att det nuvarande skolflygplanet T-38 fasas ut. Det skulle betyda en åtråvärd beställning på 350 skolflygplan med Saabs teknik inbakad, och en nyckel till en global marknad. Att slå sig in på den amerikanska marknaden för militära flygplan hade förmodligen varit otänkbart om inte Saab inlett samarbete med en etablerad tillverkare.
– Vårt T-X är det bästa valet och redo för att utbilda piloter under många generationer framöver, säger Leanne Caret, vd för Boeing Defense i en kommentar
Och så här säger Saabs vd Håkan Buskhe:
– Saab bygger för det amerikanska flygvapnets framtida pilotutbildning. Vi har lyckats ta fram den bästa lösningen tack vare utmärkt samarbete med Boeing och en tydlig strategi.
När ska Saab/Boeings skolflygplan flyga?
– Vi tänker flyga det så fort vi kan, svarar Eddy de la Motte. Vi gör det här med stor kontroll. Vi fortsätter vår uppkörning och vill övertyga oss om att vi har allt under full kontroll.