Ilmavoimien tulevaisuus

WhiskeyTangoFoxtrot?
Väitättekö nyt ihan tosissanne että esimerkiksi koneen "epäsovinnainen" ulkonäkö tai yhteistyökumppanin nimen pois jättäminen koneen kyljestä vaikuttaa millään tavoin sen mahdollisuuksiin tulla tai olla tulematta valituksi? Miten nuo ulkonäköseikat mahtavat olla painotettuna valintakriteereissä ja eivätkö valinnasta päättävät upseerit ja/tai poliitikot osaa etsiä edes Wikipediasta koneen kehityshistoriaa jos menevät noin helppoon...
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos winkistä! Noista kuvista näkeekin tekstit hienosti! Kahdessa ylimmässä amerikkalainen yhteistyökumppani on kirjoitettu ensin ja alapuolelle sitten koneen varsinainen valmistaja. Boeing kokoaa koneen omilla tehtaillaan (Saab toimittaa aiempien viestien kuvien mukaan runkokomponentteja ainakin prototyyppiin) eli kone on eniten made in US of A? Boeingin ja Saabin välillä vallitsee varmasti yhteisymmärrys siitä, että tehdään taktiset ja ei kirjoiteta Saabin nimeä sotkemaan koneen alkuperää. Markkinoinnnillisesti ovela (tm) veto. Amerikkalaiset haluavat ehkä hankkia "omassa maassa tehdyn" koneen?

P.S. Saatoin KAI tietää - tai sitten en. Mutta tulihan se totuus sieltä esille. ;)

Huom. tarkennus. Saab siis on suunnitellut koneen rungon (keski- ja takaosa). Boeingilla on sitten keula ja lärpäkkeet. Saab myös valmisti kahteen ensimmäiseen koneeseen kyseiset möhkäleet valmiiksi, kuten esim. kuvista näki. Ei siis pelkästään komponentteja.

On silti hyvin mahdollista, ehkä jopa todennäköistä, että jos tämä konsortio voittaa kilpailun, niin varsinaisten sarjatuotantokoneiden kokoonpano tapahtuisi jenkeissä. Made in America, ja St. Louisin vajaa kuormitus tilanne...
 
WhiskeyTangoFoxtrot?
Väitättekö nyt ihan tosissanne että esimerkiksi koneen "epäsovinnainen" ulkonäkö tai yhteistyökumppanin nimen pois jättäminen koneen kyljestä vaikuttaa millään tavoin sen mahdollisuuksiin tulla tai olla tulematta valituksi? Miten nuo ulkonäköseikat mahtavat olla painotettuna valintakriteereissä ja eivätkö valinnasta päättävät upseerit ja/tai poliitikot osaa etsiä edes Wikipediasta koneen kehityshistoriaa jos menevät noin helppoon...

Ottamatta kantaa itse provoilevaan kysymykseen millään tavoin, laitetaan esimerkiksi pari tuoreehkoa konetta, jotka hävisivät mm. ulkonäkösyistä. :rolleyes:

USAF_X32B_250.jpg



YF-23_front.jpg
 
On silti hyvin mahdollista, ehkä jopa todennäköistä, että jos tämä konsortio voittaa kilpailun, niin varsinaisten sarjatuotantokoneiden kokoonpano tapahtuisi jenkeissä. Made in America, ja St. Louisin vajaa kuormitus tilanne...
Ei tule ikinä voittamaan jos kokoonpano ei ole Amerikassa.
 
Ei tule ikinä voittamaan jos kokoonpano ei ole Amerikassa.

En yleensä käytä jyrkkiä ilmaisuja tulevaisuuden asioista, joita ei voi tietää varmasti. Mutta juuri noin. "Jopa todennäköistä."

Eli siis kokoonpano on tietysti joka tapauksessa amerikassa. Kuten oli nytkin. Mutta miten paljon Saab toimittaa sinne tavaraa ja miten valmiina, on se kysymys, jota ei voi etukäteen tietää.
 
Ottamatta kantaa itse provoilevaan kysymykseen millään tavoin, laitetaan esimerkiksi pari tuoreehkoa konetta, jotka hävisivät mm. ulkonäkösyistä. :rolleyes:

USAF_X32B_250.jpg



YF-23_front.jpg
Ulkonäkösyistä? En ylläty jos sinulla ei ole tuohonkaan heittoon lähteitä.
Boeing voisi ruveta yhteistyöhön Patrian kanssa ja nimetä koneen Patria F/A-18E SuperHerhiläiseksi. Kotimaiselta kuulostava ja tutulta näyttävä, varma voitto!!
:facepalm:
 
Ulkonäkösyistä? En ylläty jos sinulla ei ole tuohonkaan heittoon lähteitä.
Boeing voisi ruveta yhteistyöhön Patrian kanssa ja nimetä koneen Patria F/A-18E SuperHerhiläiseksi. Kotimaiselta kuulostava ja tutulta näyttävä, varma voitto!!
:facepalm:

Ei provoileviin kysymyksiin kannata vastata kuin huumorilla ;)

Siihen on monta syytä, miksi X-32 ei valittu. Mutta ulkonäkö oli kolmen tärkeimmän joukossa. :rolleyes:

YF-23 taas oli ihan arvanheittoa, koska molemmat olivat hyviä. Ilmeisesti valinta meni sitten silloisen poliittisen dirikan pöydälle. Ja hän valitsi vähemmän epäsovinnaisen vaihtoehdon. F-22 näytti F-15 stealth-versiolta. Eli juuri siltä, miltä uuden hävittäjän odotettiinkin näyttävän.

F-15_F-22.jpg
 
Kun tuosta T-X:stä on ollut juttua, niin ohessa Saabin TJ:n haastattelu.

Ensimmäiset runsas 3 minuuttia käsittelevät T-X:ää. Loppu vaikutti olevan business-tauhkaa, joten kelasin hyppien lävitse.

 
WhiskeyTangoFoxtrot?
Väitättekö nyt ihan tosissanne että esimerkiksi koneen "epäsovinnainen" ulkonäkö tai yhteistyökumppanin nimen pois jättäminen koneen kyljestä vaikuttaa millään tavoin sen mahdollisuuksiin tulla tai olla tulematta valituksi? Miten nuo ulkonäköseikat mahtavat olla painotettuna valintakriteereissä ja eivätkö valinnasta päättävät upseerit ja/tai poliitikot osaa etsiä edes Wikipediasta koneen kehityshistoriaa jos menevät noin helppoon...

Hmm. Ainakin T-X -hankkeen tarjokkaat vaikuttavat ulkoisesti jokikinen aika "sovinnaisilta" jos niin voi asian ilmaista. Valinnan eri ulottuvuuksiin olemme täällä koto-Soumessa hieman huonoissa lähtökuopissa vastaamaan. Meillä asiat toimivat hieman mutta eivät aivan täysin eri tavalla. Se on kuitenkin aika lailla selvää, että muuta kuin Made in USA -leimalla varustettua konetta on vaikea saada millään läpi heikäläisten hankintaseulasta. Tämän vuoksi kaikilla ulkomaalaisilla valmistajilla on partneri USA:ssa. Olihan se Patriakin Lämärin kanssa kompuksessa vähän aikaa kun AMV:ta yritettiin markkinoida USMC:lle.

Politiikassa mielikuvat ratkaisevat yllättävän monia asioita. Tähänkin hankintaan sisältyy aimo annos lobbausta ja poliittista suhmurointia työvoimapoliittisine näkökantoineen ja siinä kohtaa jopa upseerit ovat tuulen mukana kulkijoita. Tosin monia upseereja tai oikeastaan ex -sellaisia rekrytoidaan puolustusvälineteollisuuden airuiksi puhaltamaan tuulta purjeisiin.

Boeingin tapa markkinoida tuotettaan on, kuten jo aiemmin kirjoitin, ovela veto. Ei muuta. Sillä pyrittäneen erottumaan pahimmiksi koetuista kilpailijoista. Sisäpoliittisesti kaupan mahdollinen meneminen Boeingille voi olla tärkeä linjapäätös.

Onko tässä T-X -saikkinassa täällä foorumilla Boeingin kohdalla nyt huonoa oikeastaan vain se, että sillä on kaverina ruotsalainen Saab ja se, että Saabin nimeä ei ole kirjoitettu prototyypin kylkeen? Onko näillä asioilla enemmän merkitystä kuin sillä, mihin kone itsessään kykenee?
 
Onko tässä T-X -saikkinassa täällä foorumilla Boeingin kohdalla nyt huonoa oikeastaan vain se, että sillä on kaverina ruotsalainen Saab ja se, että Saabin nimeä ei ole kirjoitettu prototyypin kylkeen? Onko näillä asioilla enemmän merkitystä kuin sillä, mihin kone itsessään kykenee?
Joo, tuntuu olevan joillakin kova tarve keksiä selityksiä miksi sitä Saabin logoa ei koneesta löydy. Itse en näe sitä todisteena Saabin osuuden pienuudesta mutta en osaa sitä myöskään miksikään ovelaksi markkinointitempuksikaan mieltää. Kone tullee voittaessaan olemaan niistä maintsemistasi työvoimapoliittisista syistä 100% Made in USA oli se sitten 1% tai 100% Saabin suunnittelema.
Mielestäni se olennaisin asia on kuitenkin vielä mainitsematta: LM:llä on monopoli hävittäjiin ja Northrop sai B-21 Raiderin, viisas raha veikkaa Boeingia/Saabia jo ihan noista syistä. Jos voitto menisi muualle, Boeing mahdollisesti keskittyisi siviiilikoneisiin. Ei ole USAFin intresseissä että seuraavan sukupolven hävittäjän suunnittelu/valmistuskisan voitosta kilpailisi vain kaksi valmistajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Voi pientä grippen, Grippen, Gripen... Ei ole allekirjoittaneen fantasian kohde. Jokaiselle on kuitenkin varmaan selvää mitä konetta tarkoitetaan? Vai mitä.

Kun ihmiset rupeavat hyökkäämään kielioppia vastaan, usein syynä on se että heillä ei ole enään mitään mitä he voivat käyttää vastaanvänkäämiseen, ja homma menee siten vittuiluksi. Suomen kielessä, jos otetaan savon, karjalan ja pohjanmaan murteet yhteen, nimet rupeavat taipumaan muutenkin. Ei sille voi mitään.

Jos asian ymmärtäminen menee kielioppitarkasteluksi niin jossain on hävitty.

Jos Gripen menee vaikeaksi, voihan sitä kutsua Aarnikotkaksi ;)
 
Laitan nyt tähänkin. Komea Japanin F-35 roll-out seremonia. Alkaa kohdasta 21:30. Kohdasta 1h:06m alkaen tulevia näkymiä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä veikkaatte muuten seuraavan koneen tunnuksiksi? Tuleeko vielä värikäs kokardi vai joko Suomessa siirryttäisiin neutraalimpaan runkoon sulautuvampaan väritykseen?
 
Mitä veikkaatte muuten seuraavan koneen tunnuksiksi? Tuleeko vielä värikäs kokardi vai joko Suomessa siirryttäisiin neutraalimpaan runkoon sulautuvampaan väritykseen?

Mikä näissä himmeissä tunnuksissa muuten on syynä? Nykyaikana kun tuo lentokoneen näkeminen ei perustu visaaliseen havainnointiin tai niissä tilanteissa jossa perustuu, niin ei se kokardi varmaankaan ole se syy miksi sen koneen huomaa? Oma mielipide on se, että isompi on kauniimpaa. Eli tuollaiset isot 60-luvun tyyliset merkit vain koneisiin. No jos totta puhutaan, niin kokardi hittoon ja hakaristi kylkeen.
 
Suomenmaassa oli kirjoitusta hävittäjä hankinnasta. Seuraavassa lyhyt referaatti kirjoituksesta:



Hornettien korvaamisen esiselvityksessä sanontaan suoraan, että Hornet-hankinta on tehnyt Yhdysvalloista Suomen tärkeimmän yhteistyökumppanin puolustuskysymyksissä. “Sotilaallisesti liittoutumattomana maana suorituskykyhankkeen kumppanimaan valinnan merkitys on Suomelle erityisen keskeinen”, selvityksessä painotetaan.

Atlanttinen sotilaallinen yhteistyö ei miellytä kaikkia. Se on silti nykyisin olennainen osa Suomen turvallisuuspolitiikkaa. Hävittäjä hankinnan isoja kysymyksiä on, mitä seuraisi, jos koneet hankitaan jostain muualta.

Päätös hävittäjähankinnasta on seuraavien eduskuntavaalien jälkeisen hallituksen ja eduskunnan edessä vuonna 2021. Silloisen hallituksen ja eduskunnan kokoonpano saattaa vaikuttaa siihen millainen ratkaisu tehdään.

Noin 60 uuden koneen hankinta on jättiprojekti, johon Suomella ei kai olisi oikein enää varaa – ellei kyse olisi niinkin tärkeänä pidetystä asiasta kuin puolustuksen uskottavuudesta.

Koneen valintaa pohditaan neljältä kantilta: suorituskyvyn, teollisen yhteistyön ja huoltovarmuuden, hinnan ja elinkaarikustannusten sekä turvallisuuspoliittisten vaikutusten näkökulmasta. Tärkein on Purasen (Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri evp.) mukaan suorituskyky, mutta myös esimerkiksi huoltovarmuudella on iso merkitys sotilaallisesti liittoutumattomalle maalle.

Puranen muistuttaa, että yksittäiset ominaisuudet eivät ole enään niin ratkaisevia. Kyse on paljolti siitä, kuinka vaikkapa neljän koneen osasto linkittyy maahan ja pystyy jakamaan maalitietoa keskenään toinen toisiaan vahvistaen.

Vaihtoehdoista F-35:m kiinnostavuutta nostaa se, että se edustaa joukon ainoana niin sanottua viidennen sukupolven häiveteknologiaa. Amerikkaiskone näkyy tutkassa muita heikommin. Iso kysymys on kuitenkin, menettääkö ominaisuus merkitystään tulevaisuudessa tutkateknologian kehittyessä, mutta koneen omaisuuksien pysyessä ennallaan. Puranen ei suostu ottamaan asiaan kantaa muuten kuin viittaamalla kotimaiseen osin julkistettuun tutkimukseen asiasta. Siinä todettiin, että nykyaikaisilla erilaisia signaaleja lähettävillä ja tietoa yhdistelevillä monipaikkatutkilla häivekoneet saadaan näkymään jonkin verran entistä paremmin. Myös uuden monitoimihävittäjän varustukseen liittyy pohdittavaa. Hornetteihin on saatu yhdysvalloista erikoisluvalla huippuluokan aseteknologiaa, muun muuassa JASSM-ohjuksia. Niillä on käyttöikää enemmän kuin horneteilla, joista viimeiset poistuvat käytöstä vuonna 2030. Purasen mukaan konekaupan yhteydessä selvitetään, miten järjestelmien sovittaminen uuteen koneeseen onnistuu ja mikä on sen aiheuttama lisäkustannus. Kustannussyistä voi olla järkevämpää hankkia saman tien uusi aseistus ikääntyvän tilalle.

Konekauppaan mahdollisesti koplattavasta teollisuusyhteistyöstä on vasta alustavia hahmotelmia. Entinen vastakauppamalli, jossa Hornet-kauppojen yhteydessä myytiin laivanmoottoreita ja paperikoneita ei Purasen mukaan eurooppalaisen lainsäädännön vastaisena missään tapauksessa enään tule kyseeseen.
 
Mikä näissä himmeissä tunnuksissa muuten on syynä? Nykyaikana kun tuo lentokoneen näkeminen ei perustu visaaliseen havainnointiin tai niissä tilanteissa jossa perustuu, niin ei se kokardi varmaankaan ole se syy miksi sen koneen huomaa? Oma mielipide on se, että isompi on kauniimpaa. Eli tuollaiset isot 60-luvun tyyliset merkit vain koneisiin. No jos totta puhutaan, niin kokardi hittoon ja hakaristi kylkeen.
On ne ainakin omaan silmään jotenkin mukavamman näköisiä kuin sellainen kirkas pallo.
 
Onhan noita värikkäämpiäkin maalauksia, mutta kyllähän tuollaiset häivehenkeä ovat vastaan.

file.php


14p00550_017_c.jpg
 
Back
Top