Ilmavoimien tulevaisuus

Muistuu tästä ketjun viimeaikaisesta Typhoon-Rafale hekumaniasta Intian koneseikkailut, siellä mentiin housun etumus pullottaen suorityskyky edellä, joka tarkoitti automaattisesti kaksimoottorista konetta ja näistä ymmärrettävästi Rafalea. Sitten tarjoilija toi laskun, kävi ilmi, ettei Intialla ole ollenkaan varaa 126 Rafaleen, konemäärää alettiin tiputtaa, alemmas ja alemmas, lopulta jouduttiin luopumaan jopa Intian omasta kokoonpanolinjasta, jonka piti teknologian siirtoineen olla keskeinen tekijä kaupassa ja lukumäärä rojahti 36:een erittäin tiukkojen neuvottelujen päätteeksi. Tätäkään kauppaa ei olisi syntynyt, ellei Intialla olisi ollut tulipalokiire saada uutta modernia kalustoa tulevia sotia varten.

Laatu voi toki korvata määrää, mutta ei ihan kaikissa skenaarioissa, nyt Intialla on käynnissä uusi hankinta, johon vahvistamattomien tietojen mukaan kelpaa vain yksimoottoriset koneet, oppivelat on maksettu. Syytä ymmärtää myös Suomen osalta, että kaksimoottoriset Hornetit olivat enemmän poikkeus, kuin kiveen kirjoitettu uusi normi.
 
Vaikka tämä ei ole Ilmavoimien tulevaisuutta, laitan tämän kevennyksenä:

Ei ole vaikea ihmetellä kavereiden hymyä tuossa kyydissä, itse kusisin hunajaa Spitin kyydissä! :)

Jessus että tuo on kaunis lentokone, onneksi se löytyy kodista tauluun ikuistettuna.....:D
 
Vaikka tämä ei ole Ilmavoimien tulevaisuutta, laitan tämän kevennyksenä:
Ei ole vaikea ihmetellä kavereiden hymyä tuossa kyydissä, itse kusisin hunajaa Spitin kyydissä! :)

Ja kun ottaa huomioon, että minkä tilaisuuden takia he saapuivat paikalle Spitin kyydissä, niin ei tarvitse ihmetellä, että miksi tuo sarja oli niin eeppinen.
 
http://yle.fi/uutiset/3-9327839

"Kysyin hankintaa valmistelevasta puolustusvoimien logistiikkalaitoksesta, miten hyvin kisassa olevien vaihtoehtojen käyttökuluja pystytään vertailemaan. Vastaus tuli nopeasti.
– Lentotuntihinnan laskenta liittyy elinkaarikustannusten laskentaan, mikä tapahtuu tarjousten vertailuvaiheessa vuosina 2019–20, totesi logistiikkalaitoksen varajohtaja, insinööriprikaatikenraali Kari Renko."
 

Äläs jätä tirisevää pihviä pois. :D

Analyysi: Presidentti Koivistolta vinkki 24 vuoden takaa – Turvallisuuspolitiikka ei kuulu mukaan hävittäjähankintaan

snip

Hornet-hankinnan yhteydessä silloinen hallitus ja presidentti Koivisto korostivat, että Hornetit ostettiin, koska niiden suorituskyky ja elinkaaren hinta olivat kohdallaan.

– Me emme ole pyytäneet hävittäjäkaupan päälle mitään turvallisuuspoliittisia lisiä, eikä niitä ole meille tarjottu. Turvallisuuspolitiikka on kokonaan tämän kaupan ulkopuolella oleva asia, Koivisto sanoi Helsingin Sanomille vuonna 1992, kun häneltä kysyttiin hävittäjähankinnan perusteista.

Toki puolustuspolitiikkaa jo 1990-luvulla yritettiin koplata mukaan. Ruotsalaisen JAS-hävittäjän hävittyä kilpailun Ruotsin silloinen puolustusministeri Anders Björck puhui puolustusyhteistyön vaikeutumisesta. Jo ennen kauppaa Peter Wallenberg – ruotsalaisen rahasuvun ykkösmies – oli sanonut puolustusministeri Elisabeth Rehnille (rkp) vetävänsä sijoituksensa Suomesta, jos ruotsalaishävittäjää ei valita. Hornetin kyytiin Amerikassa päässyt Rehn kertoo asiasta 90-luvun muistelmissaan.

Mirageaan kaupanneet ranskalaiset puolestaan puhuivat EY-jäsenyysneuvottelujen vaikeutumisesta.
 
Nuo muutokset ovat todella pieniä mutta silti niillä on suuri vaikutus. Kuvaa hyvin sitä kuinka hankalaa on silmällä päätellä koneiden liikehtimiskyvystä mitään, siiven koko ei merkitse mitään, ainoastaan siiven tuottama noste, ja siihen vaikuttaa siiven koon lisäksi koko muun hökötyksen aerodynaaminen konfiguraatio.

Muutokset ovat nuo tummanharmaat lisäkkeet siiven etureunassa ja rungossa siiven etupuolella:

Typhoonin teknologiademonstraattorissa eli BAe EAP:ssä oli monimuotoisempi siipi LERXeineen joka vaihdettiin käsittääkseni kustannussyistä yksinkertaisempaan varsinaisessa hävittäjäkoneessa. Ja samalla menetettiin ilmeisen paljon.

Noista lisäyksistä tulee mieleen lähinnä F1:ssä aikoinaan käytetyt "aironhankaimet"...

EAP:n liikehtimiskyky ei ainakaan näytöslennoilla näyttänyt mitenkään ihmeelliseltä verrattuna kasarin huippuhävittäjiin, saati Typhooniin. Mutta ehkä sitä ei sitten revitelty kovin tosissaan, ja onhan Typhoonissa paljon enemmän tehoja.
 
Uusia radioita tulossa. Huomatkaa lukumäärä. Tulevatkohan ylimääräiset kappaleet Hawkeihin, varaosiksi vai käyttöön maissa?

http://www.janes.com/article/66018/us-approves-upgrade-for-finnish-hornets

US approves upgrade for Finnish Hornets
Gareth Jennings, London - IHS Jane's Defence Weekly


The US State Department has approved a possible Foreign Military Sale (FMS) to Finland for USD156 million of equipment and services in support of its ongoing Boeing F/A-18 Hornet mid-life upgrade (MLU) programme.

The approval, which was announced by the US Defense Security Cooperation Agency (DSCA) on 5 December, covers 90 Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio Systems (MIDS-JTRSs), as well as software services and contractor/US government technical support. As noted by the DSCA, the MIDS-JTRSs will improve the survivability and communications connectivity of the Finnish Air Force's legacy Hornet fighters.

Work will be conducted by Raytheon, Lockheed Martin, Boeing, BAE North America, General Electric, Northrop Grumman, Rockwell Collins, ViaSat, and Data Link Solutions.

The Finnish Air Force currently fields 55 single-seat F/A-18C and seven twin-seat F/A-18D aircraft that it received in 1996 and 1995 respectively. When they were first acquired, Finland's Hornets were configured for air defence duties only due to a treaty that was signed between Helsinki and Moscow in Soviet times that prevented the country from operating bomber aircraft. However, by the time the aircraft came into service in 1996 the Soviet Union had ceased to exist, so the treaty was no longer in effect. As such, Finland has been progressively enhancing the capabilities of its F/A-18 fleet with an extensive MLU programme led by Patria.
 
Uusia radioita tulossa. Huomatkaa lukumäärä. Tulevatkohan ylimääräiset kappaleet Hawkeihin, varaosiksi vai käyttöön maissa?

http://www.janes.com/article/66018/us-approves-upgrade-for-finnish-hornets
Jonkisorttista datalinkkiähän on Hawkiin jo pähkäilty tehtäväksi.

Määrästä päätellen: eiköhän nuo Hawkiin ole, vaikka hitostako tuota tietää, josko suuri pyydetty lukumäärä olisi maskirovkaa?

Jos foorumilaisilla on credentialseja, niin tuossa olisi linkkiä:

http://www.doria.fi/handle/10024/90884
 
Uusia radioita tulossa. Huomatkaa lukumäärä. T

Hiivatti miten kalliita mikäli totta. 1,73 miljoonaa per kappale!

Verratkaapa:
These numbers are derived from a January 2003 contract worth $14 million for 40 MIDS ($350,000 each) for South Korea and an April 2004 contract worth $7.6 million for 32 additional MIDS terminals ($237,500 each) for the United States.
Reportedly, the Finnish government made a request to the U.S. in early 2004 for retrofit kits for the Mid-Life Upgrades of its F-18C/D aircraft. MIDS is suspected to be a part of the MLU of these fighters.
https://www.forecastinternational.com/archive/disp_pdf.cfm?DACH_RECNO=631

10-kertainen kapasiteetti edelliseen verrattuna vaikuttaisi olevan. "MIDS JTRS has a Link 16 throughput of 1.1 MB/sec, which is ten times greater than MIDS-LVT." https://defensesystems.com/microsites/2010-jtrs/mids.aspx

Koska tämä vaikuttaa jokseenkin samalta kuin Talon HATE, niin ehkäpä tämän myötä F-22 Raptor kykenee vihdoin vaihtelemaan rakkauskirjeitä ilmassa Suomi-Hornetin kanssa? :D
https://www.defenseindustrydaily.com/the-wonders-of-link-16-for-less-midslvts-updated-02471/
 
Viimeksi muokattu:
Hiivatti miten kalliita mikäli totta. 1,73 miljoonaa per kappale!

Verratkaapa:


https://www.forecastinternational.com/archive/disp_pdf.cfm?DACH_RECNO=631

10-kertainen kapasiteetti edelliseen verrattuna vaikuttaisi olevan. "MIDS JTRS has a Link 16 throughput of 1.1 MB/sec, which is ten times greater than MIDS-LVT." https://defensesystems.com/microsites/2010-jtrs/mids.aspx

Koska tämä vaikuttaa jokseenkin samalta kuin Talon HATE, niin ehkäpä tämän myötä F-22 Raptor kykenee vihdoin vaihtelemaan rakkauskirjeitä ilmassa Suomi-Hornetin kanssa? :D
https://www.defenseindustrydaily.com/the-wonders-of-link-16-for-less-midslvts-updated-02471/

Ei ole mielestäni kallis... Todella tarpeellinen update on.. Toivottavasti Hawkeihin, koska ne pystyy jatkossa jubaamaan F35 kanssa tilanteesta ja hornetsut pysyy myös "cc.nä mukana" posteissa..
Oivallista!
 
Ettei olisi kyse myös hävittäjätorjunnan maanpinnnalla olevan johtoportaan varustamisesta ko. järjestelmällä, ehkä myös ilmatorjunnan. Hawkeihin tuskin kauheasti tuhlataan.
 
Ettei olisi kyse myös hävittäjätorjunnan maanpinnnalla olevan johtoportaan varustamisesta ko. järjestelmällä, ehkä myös ilmatorjunnan. Hawkeihin tuskin kauheasti tuhlataan.

Hawkissa käyttö voisi selittyä lentokoulutusohjelman tarpeilla, onhan Hawkeja muutoinkin modattu vastaamaan nykyaikaisten hävittäjien piirteitä (lasiohjaamo, lentovarustus).
 
Jos muuten Suomesta haetaan keskeneräisen lentovempeleen hankintaa....niin NH-90 oli kyllä sellainen. Se taas on eri asia kuinka paljon siihen liittyi puolustus-/talouspolitiikkaa.
 
Venäjän toimittajat...:D
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top