Näistä tehopainosuhteista kun oli viimeksi juttua, kritisoin (turhankin voimakkain sanankääntein) esitettyjä lukuja ja minulta pyydettiin parempia tilalle. Seuraavassa laskelmassa (törkeästi muualta varastettu) koneiden tyhjäpainoon on lisätty 1000kg kuormaa (ilmasta ilmaan ohjukset + tykin ammukset) ja koneiden sisäiset polttoainesäiliöt ovat puolillaan menovettä. Eli luullakseni kuvaavat suhteellisen hyvin koneita DCA -torjuntalennolla siellä jossain:
Eurofighter : 180 kN / [11,000 kg + 2,500 kg + 1,000 kg = 14,500 kg] = 1.2659 -> 1.27
Rafale C F3 : 150 kN / [9,850 kg + 2,350 kg + 1,000 kg = 13,200 kg] = 1.1588 ->1.16
F-35A : 190 kN / [13,149 kg + 4,196 kg + 1,000 kg = 18,345 kg] =1.0560 ->1.06
F/A-18E Super Hornet : 195.8 kN / [14,552 kg + 3,390 kg + 1,000 kg = 18,942 kg] = 1.0541 -> 1.05
Gripen E : 98 kN / [8,000 kg + 1,700 kg + 1,000 kg = 10,700 kg] = 0.9339 -> 0.93
"muoks muutama näppäilyvirhe
Liityn heti ensimmäisenä F-35-kuoroon ja silmittömän raivon vallassa vaadin Gyllistä korjaamaan F-35:n kohdalla tuon arvion, koska muilla pitäisi ilmiselvästi olla enempi polttoainetta tai tankit alla. Huutava vääryys!!!
Mutta joo, nuo antavat hyvin suuntaa kyllä tehopainosuhteista. Uskon tosin, että DCA-tehtävissä tuo kuorma voisi hieman suurempi kun mukaan lasketaan täysi ohjuslasti, ripustimet, ohjuskiskot, pilotti varusteineen ja eväineen, heitteet jne. Tehtävään lähdetään varmaankin mielellään myös täysillä tankeilla ja usein lisäsäiliöillä, koska polttoaineen riittävyys on tositoimiin jouduttaessa tärkeä tekijä, etenkin jos vihollistilanne ei ole täysin tiedossa etukäteen. Tuo tankki puolillaan kuvaa kyllä hyvin tilannetta, jossa lisäsäiliöt on dumpattu pois ja siirrytään rähinävaiheeseen.
Tein ihan kieli poskessa tälläisen laskelman, jossa vastaavat koneet maksimikuormalla ja ilman jälkipoltinta, koska usein käytännön kannalta tehopainosuhde ilman jälkipoltinta voi olla melkein yhtä tärkeä kuin jälkipolttimen kanssa. Arvoissa voi olla heittoa, mutta suunnilleen näin:
Eurofighter : 120 kN / [23,500 kg] = 0.52
Rafale C F3 : 100 kN / [24,500 kg] = 0.42
F-35A : 128,1 kN / [31,800 kg] = 0.41
F/A-18E Super Hornet : 124.6 kN / [29,937 kg] = 0.42
Gripen E : 62,3 kN / [16,500 kg] = 0.38
Noista näkee, että kaikki koneet ovat melkomoisia pommittajia täydellä kuormalla ilman jälkipolttoa, etenkin kun vertaa siihen, että rivakkana tunnetun, mutta kuitenkin ilmataistelumanöövereissä suhteellisen kömpelön Boeing 757:n tehopainosuhde maksimilentoonlähtöpainolla on 0,34. Kaikkine kapsäkkeineen ja evässämpylöineen. Ja tietääkseni ilman jälkipoltinta. Tuo koneiden maksimipaino on toki hyvin teoreettinen esim. F-35:n kohdalla, koska se pelaa ihan eri pakalla kuin muut koneet stealthin ja sisäisten asekuilujen takia. Mutta esim. Gripenin kohdalla tuo maksimipaino tulee yllättävän nopeasti vastaan jos kyydissä on ohjusten ja polttoainesäiliöiden liisäksi maataisteluaseita tai häirintä-/maalitussäiliöitä.