Ilmavoimien tulevaisuus

On nämä läntiset naapurit vaan aika vekkuleita, taitaa olla flygvapnetilla T-X:n RFI:t näpeissä kun oma konevalinta on jo tehty. Tässä ilmavoimien näkemys seuraavan harjoitushävittäjän valintaan:

But Liljegren made clear that other T-X contenders would probably not be an option for the country.

"If Saab-Boeing will not win, we will not take the aircraft that the U.S. Air Force will go for because it doesn’t make sense in that case.” Then it would pursue a less expensive turboprop plane with a glass cockpit, like the Pilatus PC-21, he said."

" Some of [the T-X competitors] are probably too expensive,” Liljegren said, declining to elaborate."

Lähde: http://www.defensenews.com/articles...rainer-jet-but-probably-not-other-t-x-options

Minulla on ollut jo pidempään fiilis, että ruotsin ilmavoimien perimmäinen olemassaolon tarkoitus on pitää Saab leivänsyrjässä kiinni muiden tehtävien ollessa toisarvoisia. Tällaiset uutiset ovat omiaan voimistamaan tuota mielikuvaa. On se loppujen lopuksi kyllä varmaan luojan lykky että meiltä ei omaa teollisuutta löydy.
 
On se loppujen lopuksi kyllä varmaan luojan lykky että meiltä ei omaa teollisuutta löydy.

Rinnakkaisulottuvuudesta lentopostin uutinen:

Ilmavoimat tiedottaa, HX:n voittaja selvillä!

HX-hanke, jolla ilmavoimat hakivat seuraajaa eläköityville Hornet -hävittäjille, on saatu päätökseen. Ilmavoimat ilmoitti valinneensa Tmi JukeBox Designin suunnitteleman ja Patrian valmistaman F-42 Super Majavan seuraavaksi hävittäjäkseen. Ilmavoimat eivät pyytäneet ulkomaisilta kilpailijoilta tarjouksia, koska hallituksen nimittämä asiantuntijatyöryhmä (Erkki Tuomioja ja Paavo Lipponen) totesi ne sopimattomiksi erikoisolosuhteisiimme, tutkittuaan tarkasti niiden teknisiä tietoja Wikipediasta.

Myös Pääministeri Ville Niinistö ilmaisi tyytyväisyytensä ilmavoimien valinnasta: "olen äärettömän onnellinen, että Suomi on edelläkävijä sotilasilmailun kestävässä kehityksessä, olemmehan sataan vuoteen ensimmäinen maa, joka valitsee vanerista rakennetun hävittäjän." Niinistö lähetti myös terveisiä nimettömiä lausuntoja antaneille hävittäjälentäjille, jotka väittivät Super Majavan olevan hengenvaarallinen kuolemanloukku: "Pelolle ei saa antaa sijaa!"

Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Väinö Mursu kirjoitti Facebookissa: "Olen vilpittömän iloinen siitä, että ilmavoimat sai haluamansa koneen, joka satumaisena onnenpotkuna sattui olemaan myös kotimainen vaihtoehto. Olen varma, että F-42 takaa ilmavoimien suorituskyvyn pitkälle tulevaisuuteen."

Ai ei vai? 155 K 98 ja AMV...

Terv. Patria
Eivät onneksi hävittäjiä, ainakaan vielä...
 
Tuossa nyt sen ihmeellisempää ole, kuin että B&S:n T-X kone on reippaasti kilpailijoita halvempi, eli siihen Ruotsissa olisi varaa, kun kyse on harjoituskoneesta. Saab ja Ruotsin ilmavoimat ovat tiiviisti yhteydessä, joten kaikenlaisten speksien kulkeutuminen on aika itsestään selvää, tuskin Boeing sitä kieltää tämän koneen osalta.

Ja sehän se koko B&S projektin idea on ollut, että on tiedetty (valtaosin) kilpailijoiden speksit ja hinnat, eli piirrustuspöydällä on voitu varmistaa, että voitto tulee.
 
Tuossa nyt sen ihmeellisempää ole, kuin että B&S:n T-X kone on reippaasti kilpailijoita halvempi, eli siihen Ruotsissa olisi varaa, kun kyse on harjoituskoneesta. Saab ja Ruotsin ilmavoimat ovat tiiviisti yhteydessä, joten kaikenlaisten speksien kulkeutuminen on aika itsestään selvää, tuskin Boeing sitä kieltää tämän koneen osalta.

Ja sehän se koko B&S projektin idea on ollut, että on tiedetty (valtaosin) kilpailijoiden speksit ja hinnat, eli piirrustuspöydällä on voitu varmistaa, että voitto tulee.
Juu, ja ruotsin ilmavoimat päätyisivät varmasti USAFin valintaan, jos joku kilpureista osoittautuisikin edullisemmaksi... :rolleyes:
 
Juu, ja ruotsin ilmavoimat päätyisivät varmasti USAFin valintaan, jos joku kilpureista osoittautuisikin edullisemmaksi... :rolleyes:

Tuo on epätodennäköistä niillä spekseillä.

Mutta, ei se Saab-osuus varmastikaan täysin vähäpätöisessä roolissa ole yhtälössä.
 
Raytheon-Saab vahvistettiin voittajaksi mojovassa (1,3 mrd) kilpailussa USAF:n seuraavan sukupolven pitkän kantaman tutkasta.
Aiempi päätös syksyltä 2014. LM valitti ja se johti uusiin tarjouspyyntöihin.

The Raytheon-Saab team will design and build the Three-Dimensional Expeditionary Long-Range Radar (3DELRR), or Three-Dealer, the next generation of long-range radars for the Air Force.

The Raytheon-Saab system is expected to become the Air Force's principal long-range, ground-based radar, replacing its workhorse AN/TPS-75 air search radar. The Marines have also considered buying the new radars to replace its existing radars for ballistic missile defense.

http://www.syracuse.com/business-ne...defense_of_dewitt_for_13b_radar_contract.html

3DELRR solution is a C-band Gallium Nitride (GaN)-based radar. This combination enables warfighters to affordably detect, identify and track a wide variety of objects very accurately at great distances. Additionally, C-band is a relatively uncongested portion of the electromagnetic spectrum, providing our warfighters additional operational flexibility.
http://www.raytheon.com/capabilities/products/3delrr/
 
Viimeksi muokattu:
Sveitsiltä erikoinen pyyntö Suomelle: Yksi Hawk-hävittäjä
http://www.hs.fi/kotimaa/art-200000...-other&share=19945cc962f671b4690c8506857a6887
SVEITSILÄINEN sotilaskoneisiin erikoistunut ilmailumuseo toivoo Suomen lahjoittavan yhden Hawk-suihkuharjoitushävittäjän kokoelmaansa.

Lahjoitusta koskeva kirje saapui puolustusministeriöön maaliskuussa. Harvinaista pyyntöä selvittää paraikaa Pääesikunta, joka on pyytänyt siitä lausunnot Sotamuseolta ja Puolustusvoimien materiaalihuollosta vastaavalta Logistiikkalaitokselta.

LAHJOITUSPYYNNÖN taustalla on Sveitsin ilmavoimien Payernen lentotukikohdan vieressä sijaitseva sotilasilmailumuseo Clin d’Ailes ja sen tukiyhdistys Espace Passion.

Clin d’Ailes ja sen tukiyhdistys ylläpitävät Sveitsin ilmavoimien perinteitä. Museossa on lähes täydellinen kokoelma Sveitsin ilmavoimien käyttämiä suihkukoneita. Vain yksi uupuu eli Hawk-suihkukone.

Sveitsin ilmavoimat käytti Hawk Mk 66 -harjoituskoneita viime vuosikymmenelle saakka. Suomi osti Sveitsistä 18 Hawkia kymmenen vuotta sitten, kun sveitsiläiset luopuivat vähän käytetyistä koneistaan. Hinta oli 41 miljoonaa euroa.

Clin d’Ailesin ja Espace Passionin harmiksi Sveitsin ilmavoimat ei lahjoittanut yhtään käytöstä poistettua Hawkia heidän museoonsa, joten konetta yritetään nyt saada Suomesta. Kuljetuskustannukset sveitsiläiset lupaavat maksaa itse.

SVEITSILÄISET ovat kertomansa mukaan jo vuoden ajan yrittäneet saada yhteyttä Suomen ilmavoimiin. Avuksi he ovat nyt saaneet Suomen puolustusvoimien entisen komentajan, amiraali Juhani Kaskealan, joka on ollut asian tiimoilta yhteydessä Puolustusvoimien nykyiseen komentajaan Jarmo Lindbergiin ja puolustusministeriön kansliapäällikköön Jukka Juustiin.

Kaskeala kertoo, että hän oli ollut viime vuoden lopulla käymässä entisen Sveitsin asevoimien komentajan Christophe Keckeisin luona, kun oli tullut puheeksi, olisiko mitään mahdollisuutta saada Suomesta Hawk-kone sveitsiläiseen museoon.

”Kenraali Keckeis on erittäin suuri Suomen ystävä. Hän on itse Hornet-pilotti ja saman tyyppinen kuin Jarmo Lindberg”, Kaskeala kertoo.

Sveitsiläiset eivät pyydä takaisin sveitsiläistaustaista konetta, koska ne ovat kaikki Suomessa käytössä, vaan heille kelpaa mikä vanha Hawk hyvänsä.

Kaskealan mukaan sveitsiläisten Hawkin hankinta oli Suomelle aikoinaan hinnaltaan ”yksi parhaita diilejä mitä on tehty”.

”Sekä Lindbergin että Juustin mielestä tämä olisi loistava homma, jotta saataisiin jollakin tavalla sitä asevelihintaa paikattua antamalle heille yksi Hawk.”

Sveitsin ilmavoimat lentää Hornet-hävittäjillä kuten Suomenkin ilmavoimat. Suomi on myös ostanut Pilatus-yhteyskoneita Sveitsistä.

”Sveitsin kanssa yhteistyö on mennyt loistavasti”, Kaskeala sanoo.

SUOMEN ILMAVOIMILLA on ylijäämä-Hawkeja, koska se on poistanut koneita käytöstä loppuun kulumisen vuoksi.

Ilmavoimissa lentää nyt erilaisista malliversioista modernisoituja Hawkeja 24 kappaletta. Näiden lisäksi on yhä käytössä seitsemän modernisoimatonta niin sanottua ”höyry-Hawkia”, mutta niiden käyttö loppuu tänä vuonna.

Puolustustarvikeyhtiö Patrian tuotantolinjalla on paraikaa modernisointityön alla seitsemän konetta, joista kolme otetaan käyttöön tänä vuonna ja neljä ensi vuonna. Modernisoinnissa uusitaan muun muassa koneiden ohjaamo ja avioniikka eli ilmailuelektroniikka.

SUOMI tilasi ensimmäiset 50 Hawk-konetta 1970-luvun lopulla. Vaikka koneiden pääasiallinen tehtävä on toimia lentokoulutuksessa, on niille varattu myös sodan ajan rooli. Hawkeja voidaan käyttää torjuntatehtävissä rynnäkkökoneita, tiedustelukoneita tai helikoptereita vastaan.

Ilmavoimat on menettänyt vuosikymmenten mittaan lento-onnettomuuksissa 12 konetta. 25 Hawkia on jo ehditty romuttaa, muuttaa muistomerkeiksi tai siirtää muuhun käyttöön. Esimerkiksi virolaiseen ilmailumuseoon on luovutettu yksi kone.

Puolustusvoimilla ei ole suunnitelmia myydä käytöstä poistettuja tai poistuvia koneita siviileille. Koneita aiotaan hyödyntää varaosina.
 
Tuo pyyntö pitäisi olla helppo täyttää. Kaivetaan hallin perältä kälyisin yksilö ja liimataan postimerkki kylkeen.

Ei pitäis tosiaan olla mikään ongelma. Tietty jos koneen pitäis olla lentokelpoinen niin sitten vähän hankalampi. Mk66 sinne ei olla lähettämässä eikä se oikein ole museakonekaan lasiohjaamoineen.

Sveitsin punavalkomaalit vaan pintaan niin kukaan ei huomaa Mk51-66 eroa
 
Tuo pyyntö pitäisi olla helppo täyttää. Kaivetaan hallin perältä kälyisin yksilö ja liimataan postimerkki kylkeen.

"Vastaanottaja maksaa postimaksun" olisi tässä tapauksessa osuvampi. Mutta, eiköhän tämä pyyntö kannattaisi tosiaankin yrittää täyttää. Sen verran voidaan antaa takaisin ja pitää suhteita yllä. ;)

20 vuoden päästä sveitsiläiset voivat saada jopa Mk 66 mallisen Hawkin, kun niistä on luovuttu (ellei ensin menetetä sodassa koko konekantaa tai itsenäisyyttä). Tosin siinä vaiheessa kukaan ei Sveitsissä enää muista Hawkia. :D
 
Nyt tulee ulkomuistista, mutta:

1. Sveitsi osti 20 Hawkia.
2. Yksi koneista tuhoutui onnettomuudessa.
3. Suomi osti Sveitsistä 18 Hawkia.

Mitä tapahtui "puuttuvalle" Mk 66 Hawkille? Onko se jossakin toisessa sveitsiläismuseossa tai portinvartijana?
 
Paitsi jos Sveitsi voittaa tänä iltana Suomen lätkässä - silloin ei Hawkkia heru. :D

No nyt tämäkin este on poistunut, kun Suomi voitti jatkoajalla. :)

Miksiköhän noita Hawkeja ei muuten haluta myydä siviileille? Onko siinä kyse Karjalan Demokraattisen Tasavallan uskottavuudesta tai jotakin? Kysyntää warbirdeille kuitenkin aina on...
 
No nyt tämäkin este on poistunut, kun Suomi voitti jatkoajalla. :)

Miksiköhän noita Hawkeja ei muuten haluta myydä siviileille? Onko siinä kyse Karjalan Demokraattisen Tasavallan uskottavuudesta tai jotakin? Kysyntää warbirdeille kuitenkin aina on...
Hyvä kysymys! Yhdysvaltoihin varmasti sais kaupattua hawkin tai pari.
 
Back
Top