Ilmavoimien tulevaisuus

Australia Set to Have First All 5th Generation Air Force by 2025

https://news.usni.org/2017/05/12/australia-set-first-5th-generation-air-force-2025

Australia aims to be the first all fifth generation air force, integrating the network capabilities of the Lockheed Martin F-35 Lighting II Joint Strike Fighter with its land and sea components, as well as its allies’ and partners’ forces, its air marshal said Thursday in Washington.

Air Marshal Leo Davies added in his address at the Center for Strategic and International Studies, a think tank, that Australia will “have no legacy aircraft after 2025” under its current defense spending guidance.

 
1. Gripenin tutka on fyysisesti pieni (pieni radomi) ja kevyt. Lisäksi sillä on yhtäläisyyksiä Blue Vixeniin.

2. Saab kokee tarpeen tarjota Mk 4 tutkaa. Miksi, jos Mk 3 on jo niin hyvä ja riittävä?

3. Ulkoiset tiedot vihjaavat, että havaintoetäisyys hävittäjää (5 m^2 ?) vastaan ei olisi kovin ihmeellinen, ainoastaan 120 km. Miltä etäisyydeltä kohde saadaan seurantaan? Alle 100 kilometrin päässä? Entä jos se lentää matalalla tai on "häiveempi", vaikka vain puolen neliömetrin luokkaa? Häirinnän vaikutus etäisyyteen?

4. Meteorin kantamasta on ollut erinäköistä tulkintaa. Mutta yleisesti ohjusta on ymmärtääkseni pidetty tässä suhteessa yhtä hyvänä tai parempana kuin uusinta Amraamia (AIM-120D), joka taas asetetaan 180 km luokkaan mm. Wikipediassa.



https://en.wikipedia.org/wiki/PS-05/A

En ole varma, onko Mk.4 jo otettu käyttöön. Mutta jo Mk.3 kantama on käsittääkseni about tuplaten tuo. Saab on kehittänyt tutkaa koko ajan ja juuri Meteoria varten lisättiin paukkuja.

CDtfgooXIAAgMJE1.jpg
 
Jos Australia tosiaan pistää Super Hornetit, Growlerit ym. pihalle jo 2025, niin melko virtaviivaista toimintaa. Mahtaisivatkohan olla kaupan?
 
En ole varma, onko Mk.4 jo otettu käyttöön. Mutta jo Mk.3 kantama on käsittääkseni about tuplaten tuo. Saab on kehittänyt tutkaa koko ajan ja juuri Meteoria varten lisättiin paukkuja.

CDtfgooXIAAgMJE1.jpg
Eikö tässä huskhkitin jutusta lähteneessä keskustelussa ollut nimenomaan kyse tämän hetkisestä kyvystä ja kalustosta? Mk4. taitaa olla Saabin omakustanneprojekti jota ovat tarjonneet Gripen C/D -käyttäjille, mutta kukaan ei ole sitä ymmärtääkseni vielä tilannut?
Mk3.lle taasen annetaan tuo @Huhta mainitsema 120km kantamaksi lähes joka puolella.
 
Eikö tässä huskhkitin jutusta lähteneessä keskustelussa ollut nimenomaan kyse tämän hetkisestä kyvystä ja kalustosta? Mk4. taitaa olla Saabin omakustanneprojekti jota ovat tarjonneet Gripen C/D -käyttäjille, mutta kukaan ei ole sitä ymmärtääkseni vielä tilannut?
Mk3.lle taasen annetaan tuo @Huhta mainitsema 120km kantamaksi lähes joka puolella.

Meinaatko, että tutkan kantama on siis aikaisemmin ollut 65km?
 
Meinaatko, että tutkan kantama on siis aikaisemmin ollut 65km?

Meinaatko, että uuden tutkan kantama hävittäjämaaliin olisi siis yli 200 km? Se olisi varmaan maailmanennätys ja veisi Gripenin pikkututkan AESA-tutkien parempaan kastiin. Mm. Typhoonin Captor-M saavuttaa tiettävästi 185 km etäisyyden hävittäjämaaliin, ja tätä on kai pidetty eräänlaisena huippusaavutuksena luokassa.

65 km olisi ihan realistinen etäisyys Gripenin kokoisen koneen tutkalle. Aika lähellä esim. AN/APG-68:n saavutuksia.
 
Meinaatko, että tutkan kantama on siis aikaisemmin ollut 65km?
Meinaatko itse että sen kantama on hävittäjä -kokoluokan maaliin 240km, ja Mk4. parantaa tuosta vielä 150%? Ei paha, laittaa kyllä IRBIS-E:t ja Captorit häpeään. On ne vaan aika seppiä. Ihme ettei kuitenkaan ole vielä kelvannut kenellekkään...:rolleyes:

"...Jan Qvillberg, head of product area fighter radar and datalink at Saab's Airborne Surveillance Systems/Electronic Defence Systems, said the internally funded project has yet to be taken up by any current Gripen operators. He noted it will probably require a commitment from the Swedish Air Force before any other customers take it up..."

Meinaan että tuo on taas jotain Saabin pseudo-tieteellistä luvuilla leikkimistä. Jos sinulla on tuolle Mk3:lle jonkinlaista parempaa kantamatietoa, tai tietoa Mk4:n tilauksista niin jaa ihmeessä.
 
Viimeksi muokattu:
@Mustaruuti
Eli ymmärsinkö oikein? Nähdäksesi Mk.3 kantama on noin 220-240km ja Mk.4 parantaa tuosta 150%*, eli kantama jossain 350km nurkilla?

*http://m.aviationweek.com/defense/gripen-radar-upgrade-aimed-sweden-and-exports
claimed performance improvement – up to 150 % range increase, or the ability to detect a target with an RCS of 0.1 square meters at the same range at which the Mk. 3 can see a 4-sq.-meter target – points to the use of multi-hypothesis or track-before-detect algorithms to pull targets out of clutter.

Muoks. Heh!
Netissä liikkuvien arvioiden mukaan F-35:n AN/APG-81:n kantama 1m^2 kokoiseen maaliin on luokkaa 250km. Gripen E:ssä käytettävän Leonardon tutkan vastaavaksi kantamaksi on huhuiltu noin 150km. Jos Mk.3 havaitsee 4m^2 maalin 200km:n matkalta, ja Mk4 havaitsee 0.1m^2 maalin samalta etäisyydeltä (kts boldaus), on se varmasti kaikkien aikojen tehokkain hävittäjätutka, jopa aika isolla marginaalilla...
 
Viimeksi muokattu:
Kreikan ilmavoimat ovat antaneet nimenomaan tuolle V9:lle kantamaksi 59 merimailia (109km) 5m^2 kohteeseen, ja 40 merimailia 1m^2 kohteeseen:
Sivulla 19 http://www.scienpress.com/Upload/JCM/Vol 4_1_9.pdf

Ps. Tuossa wikiartikkelissa näyttäisi olevan defense.pk:n tutka-threadi lähteenä, aika vakuuttavaa.

Kun ottaa huomioon Scramblen Wikin kertoman 33% A-A havaintoetäisyyden paraneman V9-mallissa, niin päästään 79 kilometriin. Siihen nähden jokin 65 kilometriä ei olisi mitenkään mahdoton PS-05/A:n aiemmille versioille. Tekijöinä olivat kuitenkin ruotsalaiset, brittien avustamana, rajallisilla resursseillaan ja tila-/painorajoitteineen. @Mustaruuti

http://webcache.googleusercontent.c...6+&cd=10&hl=en&ct=clnk&gl=fi&client=firefox-b
 
Kun ottaa huomioon Scramblen Wikin kertoman 33% A-A havaintoetäisyyden paraneman V9-mallissa, niin päästään 79 kilometriin. Siihen nähden jokin 65 kilometriä ei olisi mitenkään mahdoton PS-05/A:n aiemmille versioille. Tekijöinä olivat kuitenkin ruotsalaiset, brittien avustamana, rajallisilla resursseillaan ja tila-/painorajoitteineen. @Mustaruuti

http://webcache.googleusercontent.c...6+&cd=10&hl=en&ct=clnk&gl=fi&client=firefox-b

Jep, jo pelkästään tämän takia on aika mahdotonta että Mk.3:n kantama olisi lähellekkään noita mustiksen arvioita:

http://m.aviationweek.com/defense/gripen-radar-upgrade-aimed-sweden-and-exports
claimed performance improvement – up to 150 % range increase, or the ability to detect a target with an RCS of 0.1 square meters at the same range at which the Mk. 3 can see a 4-sq.-meter target – points to the use of multi-hypothesis or track-before-detect algorithms to pull targets out of clutter.
 
Viimeksi muokattu:
Oma teoriani:

IMG_0249.webp

Vasemmanpuoleisen kuvan 2014 Mk.3 tutkan kantama "X" on noin 70km. Päivitetyn 2015 Mk.3:n kantama on 70km+80%= 126km. 2017 vuoden Mk.4:n kantama on 70km+150%= 175km.

Eli vuoden 2014 Mk.3 havaitsee oikeanpuolimmaisessa kuvassa 4m^2 kohteen noin 70 km:n etäisyydeltä, ja 2017 Mk.4 havaitsee 0.1m^2 kohteen noin 70km:n etäisyydeltä.

Tuo on ainoa laskutapa jolla itse saan noihin Saabin antamiin arvoihin mitään järkeä. (Tunnustan kyllä heti kättelyssä että en ole matemaattisesti lahjakas.)

@Mustaruuti , olet itse joskus postannut tällaiset luvut Rafalen AESAlle, ja ne ovat aika hyvin linjassa teoriani havaintoetäisyyksien kanssa

Saab PS/05A Mk.4
(Gylliksen arvaus Saabin kuvien perusteella)

For RCS 0.1 m2 class target: ~ 70 km
For RCS 4.0 m2 class target: ~ 175 km
RBE-2 AESA (Rafale F4, post-2012)

For RCS 0.1 m2 class target: 62~73 km+
For RCS 5.0 m2 class target: 165~195 km+
 
Viimeksi muokattu:
4. Meteorin kantamasta on ollut erinäköistä tulkintaa. Mutta yleisesti ohjusta on ymmärtääkseni pidetty tässä suhteessa yhtä hyvänä tai parempana kuin uusinta Amraamia (AIM-120D), joka taas asetetaan 180 km luokkaan mm. Wikipediassa.
Ei kai se kantama ole se keskeinen tässä, vaan Meteorin ramjetin antama liikehtimiskyky, joka laajentaa no-escape-zone aluetta
 
Palveluskäytössä Ruotsissa jo yli vuoden.
Ihan mielenkiinnosta kun tietoa on huonosti netissä. IOC vai FOC? Montako ohjusta flygvapnetille on tilattu ja montako toimitettu?
Ei kai se kantama ole se keskeinen tässä, vaan Meteorin ramjetin antama liikehtimiskyky, joka laajentaa no-escape-zone aluetta
Josta käytännössä seuraa että se ohjus voidaan laukaista pidemmiltä etäisyyksiltä. Tästä pääsemme takaisin siihen tutkaparadoksiin: Meteor kaipaisi kaverikseen tehokkaampaa tutkaa kuin Gripen C:n Mk.3. Onneksi puute korjataan Gripen E:ssä Leonardon AESA-tutkalla.
 
Back
Top