Ok. Otetaanpas tämä asia nyt perusteellisesti.
Kun ottaa huomioon Scramblen Wikin kertoman 33% A-A havaintoetäisyyden paraneman V9-mallissa, niin päästään 79 kilometriin. Siihen nähden jokin 65 kilometriä ei olisi mitenkään mahdoton PS-05/A:n aiemmille versioille. Tekijöinä olivat kuitenkin ruotsalaiset, brittien avustamana, rajallisilla resursseillaan ja tila-/painorajoitteineen.
@Mustaruuti
Nähdäkseni tähän kiteytyy taustalla oleva ajattelu aika hyvin. Ruotsalaiset eivät osaa mitään, niillä ei ole resursseja ja (vanha) Gripen on pieni kone...
Joten siltä pohjalta syntyy arvio, että Gripenin tutkan kantama on 65 kilometriä. Se ei voi olla 120 km. Tai ainakaan aikaisemmin ole ollut. Nyt ehkä voi olla.
Liitetään tähän kuva, joka auttaa suhteuttamaan näitä kantamia verrattuna muihin hävittäjätutkiin.
Eli, on selvä ajatus, että Gripenin tutka on selkeästi huonompi, kuin mikään muu tutka.
Käydään tämä asia lävitse kolmella tavalla
- Loogisen ajattelun kautta
- Teknisten tietojen kautta
- Suorien todisteiden kautta
1. Looginen ajattelu
Oma teoriani:
Vasemmanpuoleisen kuvan 2014 Mk.3 tutkan kantama "X" on noin 70km. Päivitetyn 2015 Mk.3:n kantama on 70km+80%= 126km. 2017 vuoden Mk.4:n kantama on 70km+150%= 175km.
Jos Meteorin kantama on oletettavasti selkeästi enemmän kuin 120 kilometriä, niin miksi he eivät ole päivittäneet tutkia MK-4 versioon, jolla tuo kantama saataisiin hyödynnettyä? MK-4 ei ole mitenkään hirveän iso ja kallis päivitys.
Looginen ajattelu tuottaa sen lopputuleman, että Mk-3 tutkan kantama on jo tuon tuon 175km luokkaa.
Vastaavasti, 65 kilometriä olisi ollut jo Amraamien kanssa vähän.
2. Tekniset tiedot
Yksi tutkan määrittävistä suorituskykytekijöistä on antennin koko (pinta-ala).
Tässä yksi lähde niille. Ovat käsittääkseni oikean suuntaisia.
https://defence.pk/pdf/threads/jf-17-radar-dome-size.95288/page-2
Järjestin kokojärjestykseen relevantit (mm2)
Eurofighter-----------------~750mm ... 441,786 mm2 (Unconfirmed speculation)
Gripen NG-----------------~700mm ... 384,845 mm2 (Speculated Vixen 1000 Antenna)
F18--------------------------700mm ... 384,845 mm2 (Unconfirmed if Radome or antenna)
Mig35------------------------700mm ... 384,845 mm2 (Zhuk-AE/FGA35 Antenna)
Gripen--------------------~600mm ... 282,745 mm2 (PS-05/A Antenna, Radome will be bigger)
F16---------------------------740x480 ... 278,973 mm2 (Grifo16 elliptical Antenna, Radome will be bigger)
Rafale------------------------550mm ... 237,582 mm2 (circular Radar Antenna)
Kun lisäksi tiedetään, että 'all else being equal', tutkan pinta-alan pitää kymmenkertaistua, jotta tehollinen kantama kaksinkertaistuu, voidaan helposti ymmärtää, ettei noissa ole niin valtavaa eroa, kuin ensin olettaisi. Vanha Gripen ja F-16 ovat hyvin lähellä toisiaan. Mutta Gripen on vähän enemmän kuin F-16.
Jos tarkastellaan F-16, niin joskus ammoisina aikoina sen kantama on ilmeisesti ollut luokkaa 70, sitten 80 ja nyt sitten tuoreempi kantama (33% kasvu) sen 105 kilometriä.
Vastaavasti, Gripenin tutkalle löysin jonkun vanhan tiedon, joka oli 90km
https://defence.pk/pdf/threads/radar-ranges-of-different-fighters.94948/ Tämä on hyvin linjassa F-16 vanhan kantaman kanssa.
Mutta, Gripenin 120 km on mainittu jo vuonna 2009.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=30&t=1029&start=195
Tämä on jälleen hyvin linjassa F-16 kanssa.
Vastaavasti, Typhoonin tutkan kantama on tosiaan jotain siellä 160-180km.
Typhoonin ja Gripenin tutkat ovat sukua keskenään, joten niiden kantamia voi suhteuttaa toisiinsa.
Jos miettii ylläolevia tutkien kokotietoja ja tutka-kaavoja
http://www.radartutorial.eu/01.basics/The Radar Range Equation.en.html, niin jokainen voi pohtia kumpi on uskottavampi lukema Gripenille suhteessa Typhooniin, 65 vai 120 km. Voin kertoa vastauksen - 120 km.
Näin ollen on perusteltua olettaa, että vuonna 2014 Gripenin tutkan kantama oli 120 km ja on siitä kasvanut siten, että kantama olisi Typhoonin kokoluokkaa Mk-3 versiossa. Ehkä jopa aavistuksen parempi.
3. Suorat todisteet
https://hushkit.net/2016/04/24/top-ten-fighter-radars/
Released figures state that Typhoon's Captor can detect fighter-sized targets at 160 km and
large transport planes at over 320 km.
http://www.zone5aviation.com/2017/03/14/flying-the-saab-jas-39-gripen/
After the formation aerobatics, the two aircraft split up to head to separate sections of airspace near Yelahanka, specially designated for demonstration flights during Aero India 2017. There, Hans showcased some of the ‘head down’ capabilities of the Gripen, cycling through various displays on the three multifunction displays and demonstrating the radar in air-to-air and-to-ground modes. Albeit without any first-hand points of comparison,
the air-to-air radar range was singularly impressive. In look-up mode we were able to detect and track airliners flying off the east coast – a range comfortably in excess of 300 km! Hans showed me how to use the throttle grip to slew the cursor on the radar display to select a target and engage it with a mock BVRAAM.
He pointed out that the PS-05 Mk3 radar (current standard fit on all Swedish Air Force Gripens) is already able to take advantage of the MBDA Meteor’s formidable range. Sweden’s fighters were upgraded last year to incorporate the latest MS20 operating software standard, making the Gripen the first combat platform to operationalise the Meteor BVRAAM.