Toinen kysymys on myös, paljonko koneita ilmavoimat kokee tarvitsevansa harjoitteluun. HX:n hankintamäärästä riippuen kuusi-kahdeksan harjoitushävittäjää riittäisi ihan hyvin pilottien koulutukseen, sikäli kuin israelilaisten M-346-hankinnasta voi vetää johtopäätöksiä. Mutta sitten taas, jos koneita tarvitaan myös harjoitusvastustajiksi, tarvittava määrä voi olla hyvinkin 16-20 koneen luokkaa, ja silloin budjetaariset syyt voisivat ohjata valinnan halvimpaan mahdolliseen vaihtoehtoon jopa taistelukyvystä tinkien.
Entäs jos olisikin taistelukone, joka toimisi harjoitushävittäjänä?
Pointti ei olisi ollenkaan mahdoton, jos lentotuntikustannukset olisivat alhaiset. Jos pääkalusto on tämän vuosisadan FWB ja tämä harjoitushävittäjä myös, se muuttaisi lentokoulutustarpeen sisältöä jonkin verran. Nykyisestä lentokoulutuksesta suihkuhävittäjän käsittelyä lienee aika pieni määrä, ja jos uusi harjoitushävittäjäkin osaa lentää kuitenkin lähes itsekseen, suuren osan taktisesta koulutuksesta voi hoitaa yksipaikkaisella koneella.
Jos kone sattuisi olemaan todellisesti halpa lentokustannuksiltaan, tätä voisi harkita. Hawkin lentotuntia arvioidaan 4000-6000€ haarukkaan. Gripenin pitäisi sijoittua jonnekin 7000€ luokkaan täydellä varustuksella. Ostohintaa ja ehkä käyttöhintaa voi tarvittaessa alentaa jättämällä osan kalleimmista laitteista pois osasta koneita. Kyllä veikkaan, että Ruotsi taipuisi tällaiseen nöyryytykseen, jos F-35 olisi voittamassa markkinoita muutenkin.
Eli: väistyvien Hornetien ja Hawkien tilalle sekä F-35 että Gripen. F-35 hoitaa etulinjan sensoritoiminnan ja toisaalta suurempien invaasioiden "tulenjohdon", välissä hiippailevat Gripenit pimeinä ohjuslavetteina ja passiivisina sensoreina. Rauhanajan tusinapartioita voidaan hoitaa halvemmilla koneilla, jos ja kun huomataan F-35:n käyttökulut sen verran kalliiksi, että niistä kannattaa säästellä.
Kaikki ulkopoliittiset kumppanit saadaan tällä tyytyväisiksi, Gripenit kootaan ja ylläpidetään omin voimin, F-35 ylläpitoineen hankitaan sodankäyntipalveluna USA:lta ja globaalilta ALIS-organisaatiolta. Sensoridata ei kuitenkaan ole meidän omaamme, raakadata käy luultavasti NSA-filtterin jalostuksen kautta ennen kuin oma signaalitiedustelumme saa siitä murusiakaan. (Huom. Kanadan maininnat tarpeistaan; he kuvaavat tarvitsevansa koneen, joka osaa jutella NORAD-yhteistyön edellyttämän NSA-järjestelmän kanssa, käyttäen nimenomaan NSA-lyhennettä. Minä luen tuon niin, että raakasensoridatan analyysia hoitaa NSA, ja silloin sitä ei välttämättä jaeta vaikka se meidän ostamalta alustalta kerättäisiinkin.)
Sekä kyvyt että käytön taloudellisuus saadaan molempi-parempi -metodilla. Minä nimittäin en saata nykytiedoilla uskoa, että Suomella olisi varaa operoida ja harjoituttaa 40-60 kpl F-35:ia etulinjan partiokoneina ja ainoana ilmataistelukalustona. Plus että jenkkien vaatimukset top secret -laitteistonsa suojaamisesta voivat nostaa tukikohtakuluja aika paljonkin ja vähentää mahdollisuutta pitää maantieleirejä.