Joojoo se ei ole valmista vielä..no minäkin mietin että onko se RCAF ARC joku uus merkki/lentokone ja että ne ostaa niitä 88 kpl.
Solttusininen tarjoaa ehtymätöntä komiikkaa jokaisessa viestissä
Vihje. Kanada on kaksikielinen maa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joojoo se ei ole valmista vielä..no minäkin mietin että onko se RCAF ARC joku uus merkki/lentokone ja että ne ostaa niitä 88 kpl.
RCAF= Royal Canadian Air ForceJoojoo se ei ole valmista vielä..no minäkin mietin että onko se RCAF ARC joku uus merkki/lentokone ja että ne ostaa niitä 88 kpl.
No mistä mä sen tiesin, en ole asiantuntija...Solttusininen tarjoaa ehtymätöntä komiikkaa jokaisessa viestissä
Vihje. Kanada on kaksikielinen maa.
Google haulla ensimmäinen osuma. https://www.google.fi/search?client...&oe=utf-8&gfe_rd=cr&ei=M2g4WYHQEKKr8wfb9YDQDQNo mistä mä sen tiesin, en ole asiantuntija...
Kyllä painon sitä "RCAF ARC" ja tulin twitter sivulle, mutta en nähny jotain uutta konetta...minä etsin konetta koska luulin sen olevan koneenGoogle haulla ensimmäinen osuma. https://www.google.fi/search?client...&oe=utf-8&gfe_rd=cr&ei=M2g4WYHQEKKr8wfb9YDQDQ
Tästä väännettiin aikanaan ihan tosissaan foorumilla ja olen itse hyvin skeptinen Hawkin käyttämisestä ilmasodankäynnissä nykyään. Kone on harjoitushävittäjä ja ilmataistelun siirtyessä yhä enemmän BVR-tyyppiseen kahinaan, on koneen aseistuksen ja sensorien puute este toteuttaa järkevästi tätä toimintaa.Kolmas kysymys, onko Suomen nykyinen tapa käyttää harjoitushävittäjää apuhävittäjänä relevantti toimintatapa myös tulevaisuudessa? Kuulostaisi aika hasardilta lähteä rynnäkkövarustuksessa olevan monitoimihävittäjän kimppuun ihan vain infrapunaohjukset siivissä, ja etenkin etulinjan lähellä riskien luulisi olevan vielä suuremmat mm. ilmatorjunnan vuoksi.
Tästä väännettiin aikanaan ihan tosissaan foorumilla ja olen itse hyvin skeptinen Hawkin käyttämisestä ilmasodankäynnissä nykyään. Kone on harjoitushävittäjä ja ilmataistelun siirtyessä yhä enemmän BVR-tyyppiseen kahinaan, on koneen aseistuksen ja sensorien puute este toteuttaa järkevästi tätä toimintaa.
Sensorien puutteen lisäksi datalinkkien sekä avioniikan puutteet on myöskin ongelma pilotille luoda itselleen tilannekuvaa ja taktiikkaa. Tässä ollaan pelkästään taistelunjohdosta riippuvaisia ja se ei tosipaikassa yksinään riitä kun koneita alkaa kertymään taivaalle enemmän.
Eri asia sitten on käyttö rajoitetussa ilmasta-maahan toiminnassa mutta siihenkin tarvittaisiiin jotain pidemmälle kantavampaa aseistusta. Toiminta rajoittuisi muutenkin ehkä vain maahanlaskua tekevien joukkojen kurmottamiseen ja helikopterien torjuntaan. Ongelmana tässäkin on se että varsinaisilla hävittäjillä pitää sitoa vastapuolen ilmasuoja (jota aivan varmasti löytyy niin pitkään kun meillä on toimintakykyiset ilmavoimat) samanaikaisesti että Hawkeja ei teurasteta kaikkia heti alkuunsa.
Ongelmat ja puutteet on sitä luokkaa että Hawkeja tuskin nähtäisiin tositoimissa kuin korkeintaan tiedustelussa. Tietääkseni kadettien ilmasta-maahan tykkiammunnatkin Hawkilla lopetettiin 2000-luvun alussa.
KAI FA-50 on myös todennäköisesti aivan liian kallis Hawkien korvaajaksi. Katsotaan nyt miten T-50 pärjää T-X-kisassa. Sen voittajahan on kohtalaisella todennäköisyydellä jossain vaiheessa meidän harjoitushävittäjä. Jos on varaa.
FA ja T välillä on myös TA-50, joka kykenee "light attack munitions" (aim-9, 20mm, mk-82, suu-20, agm-65)
http://www.koreaaero.com/english/product/fixedwing_t-50.asp
FA kykenee myös Jdam ja on nvg, taktinen linkki, rws yms.
Ehdottaisin että käytämme harjoitusvastustajina ruotsalaisia ja norjalaisia. Kaikki voittavat, ja säästyvät nekin rahat kun vuoroin vieraissa lennetään. Tuskin nyt meidän taktiikoita käyttävät meitä vastaan, veikken kumpaankaan maahan tositilanteessa luottaisi.Näen, että pidemmällä aikavälillä olet oikeassa. Vain WVR-etäisyyksillä taistelemaan kykenevä "hävittäjä" ei ole järin relevantti enää 15 tai 20 vuoden kuluttua.
Toistaiseksi olen kuitenkin optimistisempi, kun venäläisillä on käytössään myös vanhempaa rynnäkkökonekalustoa (pääasiallisesti Su-24), jota saatettaisiin tavata kaukanakin omassa syvyydessämme. Samaten Su-25:n tai helikopterin kimppuun saattaisi päästä etulinjan lähelläki vielä toistaiseksi, jos ollaan valmis hyväksymään omia tappioita ja tyydytään hieman heikompaan pudotussuhteeseen.
Hawkin osalta tämä tosiaan on tyhjä arpa, kun ilmasta-maahan toimintaa ei ole harjoiteltu vuosiin ja aseetkin puuttuvat. Pelkällä tykillä ei pitkälle pötkitä.
Hawkin seuraajan osalta? Ehkä hyvinkin, etenkin jos seuraajaan ei saada kunnollista BVR-kykyä, jolloin käyttö rynnäköinnissä voi olla järkevämpää kuin käyttö ilmataistelutehtävissä. Käsittääkseni ainakin Puola suunnittelee jonkinlaista rynnäköintiä M-346 Masterilla.
Hawkien tiedusteluvarustuksesta luovuttiin jo vuosia sitten, joten siinä tehtävässä koneita ei varmasti nähdä. Pl. laskeumantiedustelu samoilla vehkeilä, joita käytettiin joitakin vuosia sitten tuhkakriisin yhteydessä, mutta toivottavasti sille ei tule tarvetta...
"Epätoivoiset" ilmataistelutehtävät lienevät kuitenkin toistaiseksi jopa todennäköisiä, jos tilanne on se pahin mahdollinen "Venäjä vastaan Suomi Yksin". Pakko yrittää jotakin ja katsoa kaikki kortit, vaikka tulos olisi kuinka epävarma.
T-50-varianttien väliset hintaerot tuskin ovat kohtuuttomat. Viitisen vuotta vanhan tiedon mukaan Super Hornetin avioniikka maksaa 9,32 miljoonaa dollaria. Kun jo tavallinen T-50 sisältänee ainakin parin miljoonan edestä avioniikkaa, niin eron kalleimman ja halvimman T-50-variantin välillä pitäisi olla selvästi alle 10 miljoonaa.
Suurin kysymysmerkki tulee mielestäni siinä, paljonko meillä kyetään osoittamaan rahaa Hawkin korvaajan hankintaan ja onko konetyypissä siihen mennessä meidän haluamamme ominaisuudet. Jos nimittäin lähdetään jollakin 500 miljoonan euron budjetilla hankkimaan Hawkin korvaajaa, niin siinä ei tekisi mieli alkaa integroida koneeseen AESA-tutkaa, kypärätähtäintä, Amraamin ja Sidewinderin uusinta painosta sekä omasuojahäirintälähetintä... menee muuten rahat integraatioihin itse koneiden sijaan.
Toinen kysymys on myös, paljonko koneita ilmavoimat kokee tarvitsevansa harjoitteluun. HX:n hankintamäärästä riippuen kuusi-kahdeksan harjoitushävittäjää riittäisi ihan hyvin pilottien koulutukseen, sikäli kuin israelilaisten M-346-hankinnasta voi vetää johtopäätöksiä. Mutta sitten taas, jos koneita tarvitaan myös harjoitusvastustajiksi, tarvittava määrä voi olla hyvinkin 16-20 koneen luokkaa, ja silloin budjetaariset syyt voisivat ohjata valinnan halvimpaan mahdolliseen vaihtoehtoon jopa taistelukyvystä tinkien.
Mutta hyvän aseistuksen FA-50 kantaisi, jos se meille valittaisiin.