Ilmavoimien tulevaisuus

USAF päättää seurata Saabin jalanjäljissä. Koetetaan soveltaa ensin F-35 kanssa.

Can software shift safeguard USAF's air dominance?
https://www.flightglobal.com/news/a...oftware-shift-safeguard-usafs-air-dom-440964/

US defence officials say they are now close to fully embracing Silicon Valley’s iterative approach to software and electronics refresh cycles for military aircraft, starting with the Lockheed Martin F-35.

The announcement represents a seismic shift. If executed properly, it could finally break military aviation’s struggle with keeping software and electronics relevant over the decade-plus cycle for developing new airframes and engines.

That is not to suggest the new approach is a panacea. Silicon Valley-style refresh rates work in the relatively benign environment of an Apple iPad, but are not easily reconciled with airworthiness certification. It also would not accelerate the timelines required to design and test aerodynamic and propulsion technology.

But many of the electronics and sensors vital to a modern combat aircraft have no impact on airworthiness. Finding ways to refresh that technology on monthly or even weekly cycles could transform the military’s ability to field a next-generation aircraft on time.
 
SAAB taisi kuitenkin tehdä ainakin jotain oikein.
 
SAAB taisi kuitenkin tehdä ainakin jotain oikein.
Varmasti on, siitä huolimatta sielläkin välillä mennään pitkän kaavan kautta. Ne uutiset eivät vaan usein löydä tietään tänne. Tässä yksi esimerkki:

"For several years Jas Gripen has been drawn with errors that have restricted the use of the fighter aircraft, A problem with the Swedish weapon system is that the pilots' pressured suits are hassling, which has meant that the Armed Forces have imposed restrictions on how high the plane may fly and how hard they may turn. In addition, the data screens for navigation and radar on the aircraft occasionally go out, and sometimes simultaneously - a problem that has lasted for five years."


http://www.dn.se/ekonomi/envisa-tekniska-fel-begransar-gripen/
 
USAF päättää seurata Saabin jalanjäljissä. Koetetaan soveltaa ensin F-35 kanssa.

Can software shift safeguard USAF's air dominance?
https://www.flightglobal.com/news/a...oftware-shift-safeguard-usafs-air-dom-440964/

US defence officials say they are now close to fully embracing Silicon Valley’s iterative approach to software and electronics refresh cycles for military aircraft, starting with the Lockheed Martin F-35.

The announcement represents a seismic shift. If executed properly, it could finally break military aviation’s struggle with keeping software and electronics relevant over the decade-plus cycle for developing new airframes and engines.

That is not to suggest the new approach is a panacea. Silicon Valley-style refresh rates work in the relatively benign environment of an Apple iPad, but are not easily reconciled with airworthiness certification. It also would not accelerate the timelines required to design and test aerodynamic and propulsion technology.

But many of the electronics and sensors vital to a modern combat aircraft have no impact on airworthiness. Finding ways to refresh that technology on monthly or even weekly cycles could transform the military’s ability to field a next-generation aircraft on time.
:rolleyes:

Varmasti on, siitä huolimatta sielläkin välillä mennään pitkän kaavan kautta. Ne uutiset eivät vaan usein löydä tietään tänne. Tässä yksi esimerkki:

"For several years Jas Gripen has been drawn with errors that have restricted the use of the fighter aircraft, A problem with the Swedish weapon system is that the pilots' pressured suits are hassling, which has meant that the Armed Forces have restrictions on how high the plane may fly and how hard they may turn. In addition, the data screens for navigation and radar on the aircraft occasionally go out, and sometimes simultaneously - a problem that has lasted for five years."
C T

http://www.dn.se/ekonomi/envisa-tekniska-fel-begransar-gripen/

Gripen -refleksi? Vai refluksi?
Sekään ei ole täydellinen eikä taatusti F-42. Siinä on ollut vikoja ja matkalla on ollut vaikeuksia.
Tarjolla oleva Gripen E/F on kuitenkin suurelta osin aivan uutta ja matka on alussa, joten ei tuomita vielä. Softapuolen lähestymstavassa on jotain kätevää*, kun jenkeillekin kelpaa. ;)

Edit: * Tietysti jotenkin homolla tavalla, ovathan kyseessä ruotsalaiset, jotka ovat homoja.
 
Viimeksi muokattu:
:rolleyes:



Gripen -refleksi? Vai refluksi?
Sekään ei ole täydellinen eikä taatusti F-42. Siinä on ollut vikoja ja matkalla on ollut vaikeuksia.
Tarjolla oleva Gripen E/F on kuitenkin suurelta osin aivan uutta ja matka on alussa, joten ei tuomita vielä. Softapuolen lähestymstavassa on jotain kätevää*, kun jenkeillekin kelpaa. ;)

Edit: * Tietysti jotenkin homolla tavalla, ovathan kyseessä ruotsalaiset, jotka ovat homoja.
Hohhoijaa

Voi kunpa saisi jeuron jokainen kerta kun Lämärin kankeus ja Saabin nopeus ja ketteryys foorumilla mainitaan. Lämärin kankeudesta löytyy kyllä esimerkkejä runsaasti. Tuo oli lähinnä muistutusta siitä, että kuolevaisia tuolta länsinaapuristakin löytyy.
Sen ääneen sanomisella tuntuu olevan refleksi taattu, sitäkö tarkoitit?:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Hohhoijaa

Voi kunpa saisi jeuron joka kerta kun Lämärin kankeus ja Saabin nopeus ja ketteryys foorumilla mainitaan. Lämärin kankeudesta löytyy kyllä esimerkkejä runsaasti. Tuo oli lähinnä muistutusta siitä, että kuolevaisia tuolta länsinaapuristakin löytyy.
Sen ääneen tuntuu olevan refleksi taattu, sitäkö tarkoitit?:rolleyes:

Ei kun sitä vauhtia, millä (vanhasta) Saabista löytyi vikaa... :D

Pullakahvista veikat, että F-35:sta tulee entistäkin kovempi luu, jos softapuoleen saadaan tällä lisävauhtia. Ja se, my dear Watson, on pelkästään hyvä asia myös meidän HX -hankkeemme kannalta. Uutinen on siis hyvä sellainen.
 
Varmasti on, siitä huolimatta sielläkin välillä mennään pitkän kaavan kautta. Ne uutiset eivät vaan usein löydä tietään tänne. Tässä yksi esimerkki:

"For several years Jas Gripen has been drawn with errors that have restricted the use of the fighter aircraft, A problem with the Swedish weapon system is that the pilots' pressured suits are hassling, which has meant that the Armed Forces have imposed restrictions on how high the plane may fly and how hard they may turn. In addition, the data screens for navigation and radar on the aircraft occasionally go out, and sometimes simultaneously - a problem that has lasted for five years."


http://www.dn.se/ekonomi/envisa-tekniska-fel-begransar-gripen/

Aina kun jokin ongelma mainitaan, olisi tärkeää tietää, kuinka usein toistuvasta asiasta on kyse. Varmasti kaikissa koneissa menee silloin tällöin tutka tai jokin näyttö pimeäksi. MTBF, MTBCF jne. ovat tärkeitä lukuja asian vakavuuden ymmärtämisen kannalta.

Huolestuttavalle alueelle mennään, mikäli ongelma johtaa rajoituksiin operatiivisessa käytössä. Mutta onko Gripen-pilottien painepukujen ongelmat tällainen asia vai onko päätetty minimoida riskit tavallisessa harjoitustoiminnassa? Jollakin aikavälillä ongelmia aiheutuu toki siitäkin, jos joitakin asioita ei voida harjoitella täysipainoisesti.
 
Onko tuolle lähdettä? Käsittääkseni onnettomuuskonetta ei ole paljastettu virallisesti.
Ei. Tuon artikkelin pohjalta hiljalleen täsmentyvä hattuvakio. Perustuu lähinnä tässä vaiheessa tietoihin, että kuului sellaiseen yksikköön ja Su-27P oli nähty lentävän siellä alle viikko tapahtuneesta. Mutta onhan siellä F-117 lentänyt myös viime aikoina... aikanaan loput tai voi jäädä pitemmäksikin aikaa hys hysiksi.
 
Ei. Tuon artikkelin pohjalta hiljalleen täsmentyvä hattuvakio. Perustuu lähinnä tässä vaiheessa tietoihin, että kuului sellaiseen yksikköön ja Su-27P oli nähty lentävän siellä alle viikko tapahtuneesta. Mutta onhan siellä F-117 lentänyt myös viime aikoina... aikanaan loput tai voi jäädä pitemmäksikin aikaa hys hysiksi.

Todennäköisesti kyseessä oli säähavaintopallo....
 
http://www.janes.com/article/73987/britecloud-zeroes-in-on-clearance-dsei17d3

"In March this year the system was tested against what the company described as ‘‘a range of realistic ground-based threats’’ in a campaign undertaken in the USA by the RAF’s No. 41 Test and Evaluation Squadron. The platform was a Tornado GR.Mk 4.
More than 80 BriteClouds were launched during the trials, and repeatedly broke the radar lock of the threat system."
 
Back
Top