Ilmavoimien tulevaisuus

Yhtä eroa modernin länsimaisen ja modernin itäkaluston välillä huollossa ja logistiikassa kuvastanee se, että Intian ilmavoimat ovat arvelleet pystyvänsä tekemään yhdellä Rafalella kolme kertaa enemmän taistelusuorituksia samassa ajassa kuin yhdellä SU-30MKI:llä.

Puolta pienempi kone on tietysti nopeampi tankata ja kääntää.
Su-30 on hankintahinnaltaan melko edullinen etenkin nykyisen halvan ruplan aikaan, Amurilla tehtyjen 'karvalakkimallien' yksikköhinnaksi on mainittu niinkin alhainen luku kuin $40 miljoonaa. Tosin se on jo poistunut tuotannosta. Halpa hankintahinta on kuitenkin nähtävästi aiheuttanut välistä asiakkaille vauhtisokeutta. Intialla on käytössä yli 230 konetta, ja lopullinen määrä on yli 300. Tämä on todella valtava fliitti tämän luokan konetta, vertailun vuoksi USAFilla on yhteensä noin 220 Strike Eaglea. Noin suuri määrä isoa ja mutkikasta konetta on jo melkoinen kustannusrasite, ja yksi syy miksi Intia yrittää hankkia "halpaa Intiassa tehtyä yksimoottorihävittäjää" on juurikin Su-30:n suuret käyttökustannukset.
 
https://www.flightglobal.com/news/articles/saab-to-establish-us-production-for-t-x-441240/

"In an attempt to shed its foreign brand in the US Air Force trainer replacement competition, Saab will establish manufacturing and production in the United States for its Boeing/Saab T-X advanced trainer aircraft."

Tulee mieleen, miten foorumilla koetettiin vakuutella, ettei Saabilla ole mitään osaa tuossa. Ja jotkut ilmeisesti uskoivatkin sen. Ja nyt Saab on mahdollisesti perustamassa tehdasta Yhdysvaltoihin...
 
Tulee mieleen, miten foorumilla koetettiin vakuutella, ettei Saabilla ole mitään osaa tuossa. Ja jotkut ilmeisesti uskoivatkin sen. Ja nyt Saab on mahdollisesti perustamassa tehdasta Yhdysvaltoihin...
Tuo oli aika odotettu liike. Jos T-X:n voittavat, muuta mahdollisuutta ei taida olla. Kongressille ei ihan helposti myydä konetta josta valmistettaisiin kolmannes muualla.
 
Tuo oli aika odotettu liike. Jos T-X:n voittavat, muuta mahdollisuutta ei taida olla. Kongressille ei ihan helposti myydä konetta josta valmistettaisiin kolmannes muualla.

Eikä siinäkään mitään ihmeellistä ole, siis siinä että alihankintana ostetaan osa tuotannosta muualta. Esimerkkinä vaikka F-35, jonka keskirungon valmistaa Lockheed-Martinin kova kilpailija Northrop Grumman.

https://www.defensetech.org/2012/04/04/pics-of-the-day-the-f-35s-mid-section/
 
Eikä siinäkään mitään ihmeellistä ole, siis siinä että alihankintana ostetaan osa tuotannosta muualta. Esimerkkinä vaikka F-35, jonka keskirungon valmistaa Lockheed-Martinin kova kilpailija Northrop Grumman.

https://www.defensetech.org/2012/04/04/pics-of-the-day-the-f-35s-mid-section/

Ei siinä olekaan mitään kummallista.

Se on sen sijaan kummallista, että tuossa käytettiin ilmaisua "kova kilpailija".

Northrop on nimittäin yhdessä Baen kanssa LM:n yhteistyökumppani F-35-hankkeessa. Oletettavasti tämä oli hyvin tiedossa.

Tarkemmin ajatellen, termivalinta oli varmasti huolellisesti tehty ja tarkoitus johtaa foorumilaisia harhaan, kuten aikaisemminkin.
 
aiheuttanut välistä asiakkaille vauhtisokeutta. Intialla on käytössä yli 230 konetta, ja lopullinen määrä on yli 300. Tämä on todella valtava fliitti tämän luokan konetta, vertailun vuoksi USAFilla on yhteensä noin 220 Strike Eaglea.
Niin, niin. Intialaiset ovat itse laskeneet, etta saavat Rafale'sta irti suoritteita (per kone) kolme kertaa enemman kuin noista. Ja jottei jaisi pelkaksi laskelmaksi ( niinkuin siina maassa on tapana), tukisopimus takaa laskelmissa kaytetyn tason ensimmaisille 5 vuodelle.
- ja nuo Suhoit eivat sentaan mene edes rikki, niinkuin Mig-29K:t tukialuslaskeutumisissa (kiitoratahavittajastahan se on sovellettu)
 
”Bumerangi”

upload_2017-9-28_9-8-32.webp

Uuden salaisen erikoislentokoneen suunnitelmat ja piirrokset ovat valmistuneet. Air Force Magazine kertoo erittäin salaiseksi luokitellun B-21 Raider -häivepommittajan hankkeen etenemisestä. Ulkonäöltään kone muistuttaa bumerangia. USA:n ilmavoimien tarkoituksena on luoda lentokone, jonka ”jokainen kohde planeetalla on vaarassa”. Ydinaseita kantamaan kykenevän koneen tulee kyetä läpäisemään kaikki ilmapuolustusjärjestelmät. USA haluaa saada ainakin sata kyseistä Northrop Grummanin pitkien etäisyyksien pommittajaa. Sen on määrä olla käytössä vuonna 2025. https://www.verkkouutiset.fi/haivepommittaja-b-21sta-usan-huippuase-jokainen-kohde-planeetalla-vaarassa/

... vai (Ghost) Riders in the sky?
 
Sen on määrä olla käytössä vuonna 2025.

Jos kone on vielä piirustusasteella, niin vaikka F-35:n kaltaista saagaa tästä ei saataisi aikaiseksi niin aika optimistinen tavoite.

Mutta komialta näyttää!
 
Se on sen sijaan kummallista, että tuossa käytettiin ilmaisua "kova kilpailija".

Northrop on nimittäin yhdessä Baen kanssa LM:n yhteistyökumppani F-35-hankkeessa. Oletettavasti tämä oli hyvin tiedossa.

Northrop Grumman on lukemattomien muiden firmojen ohella LockMartin yhteistyökumppani, aivan kuten Saabikin on Boeingin yhteistyökumppani mahdollisessa T-X koneessa. Sekä N-G että Saab molemmat valmistavat keskirungon noihin koneisiin.

Mutta silti ne ovat vain alihankkijoita. Missä pihvi?
 
Mutta silti ne ovat vain alihankkijoita. Missä pihvi?

Edistystä. Nyt siis on päästy siihen vaiheeseen että Saab onkin yhteistyökumppani :)

Jos haluat käyttää ilmaisua vain alihankkija, niin se ei kuitenkaan jälleen tässä tapauksessa päde.

---

Saab sätter hoppet till jätteinvestering i nytt plan
Tillsammans med Boeing har Saab under stort hemlighetsmakeri gjort en jättelik satsning på att ta fram ett nytt skolflygplan.

https://www.svd.se/saab-satter-hoppet-till-jatteinvestering-i-nytt-plan

För Saab är utvecklingen av det nya skolflygplanet, T-X, ett av bolagets genom tiderna största projekt som tidvis sysselsatt 500–600 personer.


Boeing Needed International Help to Build New Training Jet
A decade of layoffs forced the US giant to seek engineering and manufacturing talent from partner Saabhttp://www.defenseone.com/business/...rnational-help-build-new-training-jet/131510/

http://www.defenseone.com/business/...rnational-help-build-new-training-jet/131510/

It seemed so all-American: a U.S. aviation giant unveiling its newest military jet to flashing lights and thumping heavy-metal music. But the sleek twin-tailed T-X — Boeing’s candidate to become the U.S. Air Force’s next pilot trainer — couldn’t have made it to the dolled-up St. Louis hangar without a good deal of international help.

For all its deep aviation heritage, the Chicago company needed a partner on the T-X bid. A decade of engineering layoffs had left the venerable American firm without the workers needed to add the trainer competition to its existing workload, particularly with the Air Force requiring demonstration aircraft with a relatively quick turnaround. It also needed a way to do it more cheaply than past endeavors.

So the maker of the F-15 Eagle and F/A-18 Super Hornet teamed up with Saab — builder of the Gripen 4.5-generation fighter jet — to develop a T-X candidate. And less than three years after the two firms announced their partnership, they have now unveiled their first two aircraft, which are expected to fly by year’s end. That’s pretty fast for an American defense firm.

While officials from neither company would say just what parts of the plane were developed in Europe, Saab is believed to be manufacturing large portions of it. In June, a large Russian cargo plane believed to be carrying sections of the new aircraft flew from Sweden to the U.S.

...

The T-X program is just part of a growing Boeing-Saab relationship; the two are also collaborating on an artillery version of Boeing’s Small Diameter Bomb. But the trainer effort shows how big American defense firms have difficulty manufacturing new aircraft quickly and must rely on more nimble companies, particularly when budgets are tight.

Now that its first two T-X planes have come together, Boeing appears to be putting an American face on the project. A press release distributed on Tuesday showed Saab’s logo under Boeing’s, but mentioned the Swedish firm only once. In the nearly nine-minute promo video, Saab is not mentioned at all. A photo of the plane being assembled shows a large American flag draped on the plant’s back wall.

Boeing officials say they are not playing down Saab’s role. Boeing spokeswoman Deborah VanNierop noted that Saab President and CEO Håkan Buskhe participated in the rollout ceremony and that other company officials were also on hand.

“Saab is not in a backseat role,” VanNierop said. “This is very much a partnership.”
 
Viimeksi muokattu:
Kumppanuus syntyy tarpeesta saada aikaan jotain sellaista, mikä yksin toteutettuna olisi mahdotonta, hankalaa, liian kallista tai epäkäytännöllistä. Aika monta keskeistä asiaa täytyy olla Boeingin tarvelistalla, että projektikaveriksi otetaan ruotsalainen lentokonevalmistaja.

Asia on pihvi:
Haistan, että ketjussa joillakin foorumisteilla kitkaa aiheuttaa SAAB, joka on heille paskan kemiallinen merkki. Ken lienee näissä tilaaja-tuottaja -malleissa alisteinen vai ollaanko yhtä suurta onnellista perhettä? Siitä väännetään täällä niin ikään.

Se on varmaa, että T-X -kilpailun voittajan rakentaminen väännetään vaikka väkisin jenkkeihin. America first, sano rumppi.
 
Aika monta keskeistä asiaa täytyy olla Boeingin tarvelistalla, että projektikaveriksi otetaan ruotsalainen lentokonevalmistaja.
Vaikka olen kanssasi samaa mielta kaikista muista virkkeista, niin tuohon taytyy sanoa, etta suihkuharjoituskoneiden markkinat ovat sen verran pienet, ja USAF spexi sen verran kova (siis kallis monelle muulle ostajalle), ettei tuossa Boeingin paatoksessa ottaa ruottalainen kaveri kovan riskin - ja vahaisen follow-thru myynnin - projektiin ole mitaan outoa
- tekivathan Mig ja italialaiset toki kovan vastaavan (ei kuitenkaan "tarpeeksi kovan" tahan lahtoon) yhteistyossa, ja sillakin meni ikuisuus lapimurtoon (=Israel; ei mikaan ihan paska/hko/ referenssi!)
 
Vaikka olen kanssasi samaa mielta kaikista muista virkkeista, niin tuohon taytyy sanoa, etta suihkuharjoituskoneiden markkinat ovat sen verran pienet, ja USAF spexi sen verran kova (siis kallis monelle muulle ostajalle), ettei tuossa Boeingin paatoksessa ottaa ruottalainen kaveri kovan riskin - ja vahaisen follow-thru myynnin - projektiin ole mitaan outoa
- tekivathan Mig ja italialaiset toki kovan vastaavan (ei kuitenkaan "tarpeeksi kovan" tahan lahtoon) yhteistyossa, ja sillakin meni ikuisuus lapimurtoon (=Israel; ei mikaan ihan paska/hko/ referenssi!)

Ei siinä mitään outoa olekaan. Boeingilla oli tarve saada nopea ja edullinen ratkaisu tietyille asioille ja SAABilla varmasti kova halu olla mukana. Asetelma oli yhteistyölle otollinen ja testikoneet lentävät jo, mikä on ihan hyvä saavutus sinänsä. Saa nähdä, kuinka itse kilvassa käy.
 
Saa nähdä, kuinka itse kilvassa käy
Pidan peukkuja. Tuplapyrstothan olivat alunperin McDonnellDouglas -juttuja (meidan suomalaisten "ikioma" koneen valmistaja siihen aikaan).

Boeing on nykyaan "aika lailla tuhmempi" tosin. He myivat kolmisenkymmenta liikennekonetta United'ille 72% alennuksella ja sitten kun Bombardier teki vastaavat kaupat, niin iso ja tuhma Boeing juoksi heti Uncle Sam'in olkapaata vasten nyyhkyttamaan (220%:n o_Otariffihan on laitettu liikkeelle, vaikka nahtavaksi jaa tuleeko se koskaan voimaan)
- jos heittaydyn ironiseksi, niin Britannian ja Kanadan asetilausten peruuntumisen varalta on jo tehty "myynninedistystyota" Korean ja Japanin suuntaan:rolleyes:
- ja (tassa skenaariossa), siina se NATO sitten olisikin:eek:. Ei hjuva ilman Kanadaa ja UK:tia.
 

Ranskassa ilmeisesti ei ole toisten asekauppakumppanien kanssa totuttu ajatukseen, että kansalaisten saamalla mielikuvapommituksella olisi oleellista merkitystä poliitikkojen mielipiteisiin:

Päinvastoin, tiedolle olisi tarvetta välillä enemmänkin kuin sitä on ollut tarjolla. Sekä Huhtanen että Kerkkänen mainitsevat, ettei ranskalaisten Rafalesta ole kuultu paljon mitään.

”Ranskalaisten lobbaus median suuntaan on ollut lähes olematonta. Yritin kysyä sieltä jotakin, mutta sieltä ei edes vastattu yhteydenottopyyntöön”, Kerkkänen kertoo.

Tiedot ranskalaiskoneesta hän on joutunut hankkimaan muista lähteistä.

Dassault Systemsin Rafalea on Suomessa edustanut talvesta lähtien pr-toimisto Rud Pedersen Suomi. Toimistolta vastattiin Journalistin yhteydenottopyyntöön ja kerrottiin Dassaultin olevan aktiivisesti mukana Suomen kilpailussa ja käyvän vuoropuhelua virkamiesten ja päättäjien kanssa.

”Dassaultin yrityspolitiikka on se, että yhtiö ei pidä suurta ja aktiivista profiilia julkisuudessa”, kommentoi puolustustiimiä vetävä partneri Marcus Rantala.
 
Juuri niin kuin tutka yo:ssa sanoo. Aariimmainen esimerkki on sukellusvenekauppa Pakistaniin. Lahjukset maksettiin vuosittain Pakistanin (sotilas)johdolle, Ranskassa vaihtui presidentti, joka laittoi maksut poikki.

Maksun saamattomat rajayttivat bussilastillisen ranskalaisia insinooreja tyomatkalla (Pakistanissa) ja panivat homman Talibaanien piikkiin. Asiaa on tutkittu seka Ranskan etta Luxembourgin (maksujen valitys) paasta toista vuosikymmenta, valmista ei vain synny ja jonkun kuolleen ystava/ kolleega pisti sukellusveneiden kaikki yksityiskohdat "jakeluun" Aasiassa, jotta niita olisi helpompi torjua.
- meinasi menna uusi kauppa Australiaan ojaan noiden paljastusten myota (mika oli kai tarkoituskin)
 
Dassault laskee sen varaan että kisan loppumetreillä Ranskan valtio tarjoaa Suomelle kattavaa strategista kumppanuutta (ydinase-sateenvarjoa jne) Rafalen kylkiäisenä.. Fransmannit pelaa ihan eri tasolla :rolleyes:
 
Back
Top