Ilmavoimien tulevaisuus

strategista kumppanuutta (ydinase-sateenvarjoa jne) Rafalen kylkiäisenä.
Intiassa tuo "pelasi" hyvin, heille kun alkoi selkiintya, ettei intialaisesta 2-paikkaisesta PAK-FA versiosta koskaan tule mitaan (siis stealth ydinpommittajaa Kiinaa vastaan).

$750 milj. lisamomenttiin saatiin aseintegraatiota, joka todennakoisesti sisaltaa juuri nuo jutut (koska heilla jo olevista Mirageista saadaan lisa-aseita Rafaleen "nolla"-kustannuksella, senkun vaan ripustaa ne).
- hauska juttu, vertailuna, on etta Venaja tarjosi kaikkia (omia, 1-paikkaisia) PAK-FA kehitysversioitaan Intialle $ 650 kateiskorvausta vastaan. Eli: jatkakaa te, me paastaisiin "kunnialla" eroon projektista, joka toimittaa 12:rolleyes: "tuotanto"versiota:) kayttoon 2020 mennessa.
Tuotanto on ylla lainausmerkeissa, koska kaytettavissa olevalla moottorilla ei paasta lehellekaan sita, mita oli speksattu. Ja uus tulee, kunhan kerkeaa:D
 
Dassault laskee sen varaan että kisan loppumetreillä Ranskan valtio tarjoaa Suomelle kattavaa strategista kumppanuutta (ydinase-sateenvarjoa jne) Rafalen kylkiäisenä.. Fransmannit pelaa ihan eri tasolla :rolleyes:

Voi olla näin. Tai sitten ovat samoilla linjoilla kun Boeing, että eivät näe kansalaiskeskusteluun vaikuttamista kannattavana ja keskittävät vaikuttamisen puolustusvoimiin tai poliittisiin päättäjiin. Boeing yritti aika epätoivoista kansalaisvaikuttamisen kampanjaa Tanskassa, jota ei otettu vastaan mitenkään hyvin. Itse kyllä veikkaan, että kunhan kisa kovenee niin government-to-government vaikuttamisyrityksiä nähdään kaikilta mukana olevilta tarjoajilta, kuten viimeksikin kävi.
 
Voi olla näin. Tai sitten ovat samoilla linjoilla kun Boeing, että eivät näe kansalaiskeskusteluun vaikuttamista kannattavana ja keskittävät vaikuttamisen puolustusvoimiin tai poliittisiin päättäjiin. Boeing yritti aika epätoivoista kansalaisvaikuttamisen kampanjaa Tanskassa, jota ei otettu vastaan mitenkään hyvin. Itse kyllä veikkaan, että kunhan kisa kovenee niin government-to-government vaikuttamisyrityksiä nähdään kaikilta mukana olevilta tarjoajilta, kuten viimeksikin kävi.

Milläköhän Saabin omistajat uhkaavat tällä kertaa? Uudessakaupungissakin tehdään valitettavasti mersuja... :rolleyes:
 
Voi olla näin. Tai sitten ovat samoilla linjoilla kun Boeing, että eivät näe kansalaiskeskusteluun vaikuttamista kannattavana ja keskittävät vaikuttamisen puolustusvoimiin tai poliittisiin päättäjiin. Boeing yritti aika epätoivoista kansalaisvaikuttamisen kampanjaa Tanskassa, jota ei otettu vastaan mitenkään hyvin. Itse kyllä veikkaan, että kunhan kisa kovenee niin government-to-government vaikuttamisyrityksiä nähdään kaikilta mukana olevilta tarjoajilta, kuten viimeksikin kävi.

Agressiivinen markkinointi saattaa kääntyä itseään vastaan. Dassault sai näpeilleen Sarkozyn ollessa presidenttinä ja Ranskan valtion virastojen sooloillessa ohi Dassaultin. Tämän jälkeen markkinointistrategiaa muutettiin, satsattiin vaikuttamiseen kulisseissa ja Rafale meni heti kaupaksi kolmeen maahan.
 
Erottaako Gripenin äänestä Hornetista ja Hawkista? Viime perjantaina tuli ajettua Vieremän varalaskupaikan läpi.

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Gripenit-tulevat-Savoon-harjoitukseen-myös-valvontakone-Argus/1049319
Gripenit tulevat Savoon - harjoitukseen myös valvontakone Argus
30.09.2017 17:25

Suomen ilmavoimien vuoden pääsotaharjoitukseen osallistuu myös Ruotsin ilmavoimien valvontakone Argus. Nimi tulee Kreikan mytologian hahmosta, jättiläisestä, jolla oli sata valvovaa silmää. Kuva: Förvarsmakten




Ilmavoimien sotaharjoitukseen lokakuussa osallistuu enimmillään jopa yli 60 ilma-alusta eli yli 30 Hornet-hävittäjää Suomesta, 13 Hawk-suihkuharjoituskonetta, maavoimien NH90-helikoptereita sekä Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskoneita.

Siilinjärvelle Karjalan lennoston tukikohtaan harjoitukseen tulee myös Ruotsin ilmavoimien kahdeksan Gripen-hävittäjää. Harjoitusviikolla osallistuu myös Ruotsin valvonta- ja taistelunjohtokone S100D/ASC890Argus.

Pääharjoitusviikolla 9–13. lokakuuta harjoitukseen osallistuu jopa noin 4 500 henkilöä Puolustusvoimien henkilöstöstä, varusmiehistä sekä reserviläisistä.

Harjoituksen pääpaikat ovat Siilinjärven Rissalan, Pirkkalan, Tikkakosken ja Rovaniemen tukikohdat. Lisäksi Ilmavoimat perustaa tilapäiset tukikohdat Oulunsalon, Hallin ja Kokkola-Pietarsaaren pienille lentoasemille.

Yksi tukikohdista on myös Vieremän maantietukikohta Ylä-Savossa kantatie 88:lla. Lisäksi harjoituksen käytössä on Kallaxin lentotukikohta Ruotsissa.

Tukikohtien ympärillä liikkuu harjoitukseen kuuluvia joukkoja myös jalkaisin ja ajoneuvoilla. Heidän koulutukseensa sisältyy myös taisteluharjoituksia.

Lentoja idästä pohjoiseen
Pääharjoitusviikolla toimintaa on ympäri vuorokauden. Lennot ajoitetaan päivittäin kello 8:n ja 23:n välille.

Lentotoimintaa on Kuopion, Lieksan, Kuusamon, Rovaniemen, Sodankylän, Oulunsalon, Ruotsin Kallaxin, Vaasan ja Jyväskylän Tikkakosken välillä sekä Pohjanlahdella.

Kaksi peräkkäistä viikkoa
Ilmavoimien harjoitukset jatkuvat lokakuussa kahden eri viikon ajan peräkkäin.

Harjoitusviikot jakautuvat niin, että ensin ensi viikolla Karjalan lennosto järjestää lentotoimintaharjoituksen, jonka pääpaino on maantietukikohdan käytössä Vieremällä. Harjoitus kulkee nimellä Baana 17 ja se kestää 2.-6. lokakuuta.

Harjoituksen tarkoitus on kouluttaa lentäjiä ja muuta henkilöstä käyttämään tilapäisiä sotilaslentopaikkoja eri olosuhteissa.

Seuraavalla viikolla eli 9. lokakuuta lennot jatkuvat, mutta osana Ilmavoimien ilmaoperaatioharjoitusta, johon osallistuu koko Ilmavoimat.

Ruska 17 -harjoitus on Ilmavoimien vuoden suurin sotaharjoitus.

Ruotsin ilmavoimien osallistuminen Suomen ilmaoperaatioharjoituksiin alkoi viime vuonna, jolloin ruotsalaiset kävivät harjoituksessa osana harjoituksen isäntämaan joukkojen vastaosaston roolissa. Suomen Hornetit tekivät samanlaisen vierailun Ruotsiin.

Tänä vuonna Gripenit osallistuvat ensimmäistä kertaa harjoitukseen harjoittelemalla suomalaisten kanssa yhdessä myös ilmapuolustuksen yhteistä roolia, ei vain vastaosastoa. Suomalaiset osallistuivat vastaavalla tavalla juuri Ruotsin Aurora-harjoitukseen.

Muutoksia liikenteessä
Harjoitusviikot vaikuttavat lähiasukkaiden elämään Savossa niin, että Kuopiosta ei pääse Siilinjärven lentoasemalle normaalia reittiä kolmeen päivään lokakuun puolivälissä. Lentokentäntie on suljettu liikenteeltä 10.–12. lokakuuta sotaharjoituksen vuoksi.

Lentoasemalle menevien on kierrettävä paikalle Jälän kautta eli vanhaa viitostietä ja Siltasalmentietä pitkin. Ajomatkaan kannattaa siksi varata tavallista enemmän aikaa.

Siilinjärvellä harjoituksen aiheuttama katkos liikenteessä on vain kolme päivää, mutta lisäksi Ilmavoimien harjoitus sulkee maantien Vieremällä kahdeksi viikoksi. Iisalmen ja Oulun välinen kantatie 88 katkaistaan liikenteeltä Vieremän maantiekohdan kohdalta jo maanantai-iltana 2. lokakuuta.

Vieremällä tie on poikki maantieliikenteeltä 13. lokakuuta asti.

Paikalla on järjestetty kiertotiet.
 
Sinne se menee noiden kahden väliin ääneltään. Hawk on "kauniin pehmeä" ja Hornetissa on (tarvittaessa) rajua voimaa.

Riippuu vähän miten niillä lennellään. Itse olen havainnut hornetit lentokenttien lähistöllä jostain syystä gripenejä hiljaisemmiksi vaikka toisessa onkin yksi mylly vähemmän. Varmaan johtuu siitä että hornetit hyödyntävät taajamien päällä lennellessä hidaslento-ominaisuuksiaan ja yleensä välttälevät revittelemästä. Aika kesyjä ovat kuitenkin molemmat tornadoihin ja viggeneihin verrattuna.
 
Erottaako Gripenin äänestä Hornetista ja Hawkista? Viime perjantaina tuli ajettua Vieremän varalaskupaikan läpi.

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Gripenit-tulevat-Savoon-harjoitukseen-myös-valvontakone-Argus/1049319

Kyllä erottaa. Ääni on selvästi kovempi kuin Hawkilla ja selvästi heikompi kuin Hornetilla. ;)

Terv. kuullut kaikki kolme saman iltapäivän aikana.

Tarkempaan analyysiin tarvittaneen sitten tottuneempi korva... :oops:

E: Jaha, tietysti avasin tämän lirpakkeen joskus tunteja sitten ja vastasin nyt tunteja myöhemmin tyhjää löpinää aiempien perään päivittämättä sivua välillä...
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Mitä Norjasta ja Israelista olisi tulossa?

Puolustusvoimien logistiikkalaitos on lähettänyt Hornetin seuraajahankkeen asejärjestelmiä ja varusteita koskevan tietopyynnön seitsemän maan hallituksille, jotta nämä voivat välittää sen maansa teollisuudelle. Tietopyynnön vastausten perusteella laaditaan tarjouspyyntö Hornetin seuraajan aseista ja varusteista.


Tietopyyntö on lähetetty Iso-Britannian, Israelin, Norjan, Ranskan, Ruotsin, Saksan ja Yhdysvaltojen hallituksille.


Tulevien hävittäjien aseet ja varusteet hankitaan erillisillä sopimuksilla rinnan lentokonehankinnan kanssa. Tarjouspyynnöt aseista ja varusteista on tarkoitus lähettää keväällä 2018. Päätös hankittavista aseista ja varusteista tehdään osana lentokonetyypin valintapäätöstä.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/36...elvittaa+Hornetien+seuraajien+asejarjestelmia
 
Viimeksi muokattu:
Israelista ELSO-ja taistelunjohtojärjestelmät. Ehken myös huoltoon liittyviä asioita
Nama liittyvat toisiinsa sita kautta, etta ALIS-failit* on Israelille avattu, samoin jotkin interface maaritykset "koneen laheisella" -tasolla, kone yleisesti eika lentokoneena. Talla on omatoimisuuden (kehittaminen, uusien kuormien integrointi) kuin omavaraisuuden (huolto- ja korjaus sodanajan oloissa) kannalta merkitysta.

JSM on se mika lentokoneissin tulee (jakaa joitain komponentteja NSM:n kanssa)
- jos viksuja olisimme, niin myos korvetteihin tulisi sen VLS-versio (mutta siilot eivat varmaan menisi Haminoihin ja huonosti myos kuormurin lavalle)

-----------
* ALIS is the F-35's fleet management system, reducing** the cost of operations ... Pilots plan and debrief missions, and maintenance professionals jne.
** tama tapahtuu keskittamalla; paha haavoittuvuuskohta. Eika se mikaan unelmatilanne ole jos nuo edes-takaisin laheteltavat failit "hakkeroidaan". Esim. release weapon -rivin alla istuu alakomento "self-destruct weapon":)
- Tietysti iltaseltaan aina joku lukee kaikki 8 milj. rivia lapi, varmuuden valttamiseksi
 
Viimeksi muokattu:
Israelilla on herra-isä vaikka mitä ohjuksia ja pommeja ja muita järjestelmiä tarjolla.

Ja ovat todennäköisesti saaneet integroitua omat aseensa ja elektroniikkansa F-35-koneisiinsa siinä vaiheessa, kun HX-koneita alkaa tulla Suomeen. Israelille lähetetty tietopyyntö liittyy aika selkeästi F-35-koneeseen, koska Israelilla ei ole käytössä mitään muita HX-projektin piiriin kuuluvia koneita.
 
Israelilla ei ole käytössä mitään muita HX-projektin piiriin kuuluvia koneita.
Ruotsin vientiluottolaitos myonsi Brasilialle (kun paaeran ehdot oli ensin "erinomaistettu, kaupan uhatessa menna kiville) viela lisaluottoeran, johon ei liitetty normaalia ehtoa, etta se pitaa kayttaa ruotsalaisten kamojen hankintaa.

Siitahan Ruotsin lehdisto repaisi: Herra-isa! Nehan voi ostaa Gripeniin ohjuksia vaikka Israelista! Ja toden totta, Brasilian ja E-Afrikan yhteisesta ohjusprojektista (niita kun alunperin oli tarkoitus Griippunaan ripustaa) ei ole paljoa kuulunut viime aikoina
... kumma juttu, kun;) E-Afrikka on lopettanut Gripeneilla lentamisen (virallinen versio: budjettisyista; blogien versio: hlostopolitiikka on sellaista, etta taidot ovat haviamassa taivaan tuuliin pika-pikaa)
 
http://www.defenceweb.co.za/index.php?option=com_content&view=article&id=45934

"Denel receives contract to integrate A-Darter onto Brazilian Gripens" ( marraskuu 2016 )
Niin tuo tilattiin 2 v myohassa E-Afrikalle ja sitten vuotta myohemmin myos Brasiliaan. Suunnitelmissa oli myos BVR versio (R); mitenkahan sille kavi?

Vaikka Brasilia on tilannut omansa, sen huhutaan myyneen A-Darter ohjuksia myos Pakistanille. Mihinkahan E-Afrikka tarvitsee ohjuksia, jos ei ole varaa lentaa Gripeneita... onko ne mahd. myyty eteenpain?

Ja miksi myyda peitellysti, Brasilian kautta? No, siksi, etta Intiakin on kohteena:
"Several industry sources that ET spoke with confirmed that the Gupta family was actively looking for Indian partners through an entity named Denel Asia that was set up in Hong Kong. At least two Indian business houses had declined to deal with the entity, despite its presence at several defence fora, including the Defence Expo held in Goa in 2016."
- tuo etelaafrikkalainen Gupta-perhehan on Zuman tyorukkanen, ja korruptiojutut ei paljon siita parane. Monta jatko-osaa luvassa, mutta ei niin kauan kuin tutkinnat estetaan
 
Joko, joko?

Myyttinen superlentokone on totta, prototyyppi laskeutui salaiselle kentälle
KASPERI SUMMANEN | 02.10.2017 | 23:53

1400596025721-1118x629.jpg


Yhdysvaltojen tulevaisuuden vakoilukone on edennyt alkuvaiheen prototyyppiasteelle.

Ilmailupiireissä on huhuttu jo vuosikausia amerikkalaisen Lockheed Martinin salamyhkäisen Skunk Works -osaston kehittämästä SR-72-vakoilukoneesta.

Amerikkalaisyhtiö vihjaili viimeksi kesäkuussa hankkeen etenemisestä. Nyt Aviation Week paljastaa, että projektiin todennäköisesti liittyvän pienen mittakaavan prototyypin on nähty laskeutuneen Skunk Worksin testikentälle Kalifornian Palmdalessa. Malli oli ilmeisesti miehittämätön. Lockheed Martin on kieltäytynyt kommentoimasta havaintoa.

Popular Mechanicsin mukaan toista SR-72:n koemallia aletaan rakentaa ensi vuonna. Sen on on määrä toimia sekä miehitettynä että miehittämättömänä ja lentää ensi kertaa vuonna 2020. Varsinaisen koneen uskotaan olevan käytössä vuonna 2030.

Tulevaisuuden vakoilukoneen ominaisuuksista on kerrottu julkisuuteen vain vähän. Selvää on ainoastaan se, siitä tulee maailman nopein lentokone. Lockheed Martinin mukaan SR-72 yltää hypersonisiin nopeuksiin ja ylittää selvästi legendaarisen SR-71 Blackbirdin vuosikymmeniä sitten asettamat nopeusennätykset.

Lockheed Martinin 1960-luvulla kehittämä yli kolminkertaista äänennopeutta lentävä Blackbird kantaa vielä toistaiseksi maailman nopeimman lentokoneen titteliä. Vain muutamat rakettikoneet ovat saavuttaneet korkeampia nopeuksia.

– Hypersoniset nopeudet ovat kuin häiveteknologia. Kyse on rajoja rikkovasta teknologiasta, joka mahdollistaa monille alustoille kaksi tai kolme kertaa Blackbirdiä suuremman nopeuden. Salassapitosääntöjen vuoksi voimme paljastaa ainoastaan, että puhumme enemmän kuin viisinkertaisesta äänennopeudesta, Lockheed Martinin ilmailun varapääjohtaja Orlando Carvalho totesi hiljattain.

Yhdysvaltojen ilmavoimat poisti viimeiset Blackbirdit käytöstä vuonna 1998. Niiden jättämä tiedustelutyhjiö on pyritty täyttämään satelliittivalvonnalla ja miehittämättömillä tiedustelulennokeilla. SR-72:n kaltaisen koneen etuna niihin nähden on sen kyky päästä minne tahansa erittäin lyhyellä varoitusajalla. Vakoilukoneiden lentoja ei myöskään voida ennakoida samoin kuin satelliittien ratoja.

https://www.verkkouutiset.fi/usan-m...ta-prototyyppi-laskeutui-salaiselle-kentalle/
 
Aviation Week paljastaa, että projektiin todennäköisesti liittyvän pienen mittakaavan prototyypin on nähty laskeutuneen
buuhh.. (No onneksi Raider'eita on jo nahty taivaalla, tosin niin kaukana, etta mittakaava jai epaselvaksi)

Sitten iso paljastus:
- tuohan sisaltyy jo maaritelmaan (eli ilman sita hype hyperista ei onnistuisi)
Salassapitosääntöjen vuoksi voimme paljastaa ainoastaan, että puhumme enemmän kuin viisinkertaisesta äänennopeudesta, Lockheed Martinin ilmailun varapääjohtaja Orlando Carvalho totesi
 
Sveitsilaiset tietaa muustakin kuin kakikelloista:

"Both aircraft are based on the Swiss Pilatus PC-9. Both the A-29 and AT-6 are stretched and strengthened version of the PC-9
 
Back
Top