Ilmavoimien tulevaisuus

Tuossa Sveitsin paperissa kiinnittää huomiota vaatimus partiointikyvystä ja huoltovarmuudesta: neljä konetta koko ajan ilmassa neljän viikon ajan, plus toimintakyky saarroksissa kuuden kuukauden ajan. Sen perusteella sitten tarjoajat mitoittamaan lennoston kokoa.

in times of heightened tension, keep at least four aircraft permanently on patrol for at least four weeks;

enable the protection of air sovereignty for about six months, in addition to in- struction and training, when borders are closed and spare parts supply to and from Switzerland is not assured.
(Toinen linkki samoihin teksteihin: https://www.vbs.admin.ch/content/vb...tteilungen-des-vbs.detail.nsb.html/70209.html)
 
Tuossa Sveitsin paperissa kiinnittää huomiota vaatimus partiointikyvystä ja huoltovarmuudesta: neljä konetta koko ajan ilmassa neljän viikon ajan, plus toimintakyky saarroksissa kuuden kuukauden ajan. Sen perusteella sitten tarjoajat mitoittamaan lennoston kokoa.


(Toinen linkki samoihin teksteihin: https://www.vbs.admin.ch/content/vb...tteilungen-des-vbs.detail.nsb.html/70209.html)

Jos yksi kone kykenee kolmeen lentosuoritteeseen päivässä ja jos lentosuoritteen kesto on kaksi tuntia, niin tuohon riittäisi 16 konetta. Kuukauden mittapuulla kolme lentosuoritetta on ehkä vähän yläkanttiin, joten jos saadaan vain kaksi lentosuoritetta per päivä per kone, niin ilmatilan partiointiin tarvittaisiin 24 konetta. Siihen sitten päälle rynnäkkö- ja tiedustelutehtävien vaatimat lentosuoritteet, niin 30-40 konetta voisi olla haettava määrä? Siihen 5-6 miljardia frangia ja loput rahat ilmatorjuntaan.

Kerran ballististen ohjusten torjuntaa ei edellytetä ilmatorjuntaohjusjärjestelmältä, niin epäilen, että Patriot ei välttämättä ole kovassa huudossa it-puolella. SAMP/T tai David's Sling on nähdäkseni kärkiehdokas.

Mielenkiintoista nähdä, tulevatko kone ja it-järjestelmä samasta maasta. Veikkaan, että eivät tule, paitsi jos ne ovat amerikkalaisia, koska yhden toimittajan varaan laskeminen on riski.
 
Jos vaihtoehdot on sivuuttaminen tai hylätyksi tuleminen niin se sivuuttaminen ei niin kovin surkea vaihtoehto ole, säästyy rahaa ja mainetta.

Väännän vielä rautalangasta satunnaisten lukijoiden varalla jotka eivät ymmärrä mistä kenkä puristaa:
1)Yksikään ostaja ei ole suorittanut suorituskyky-testejä F-35:llä ennen ostopäätöstä, mitä Sveitsi vaatii ja vieläpä omalla maaperällä
2)Yksikään ostaja ei ole etukäteen päässyt lentämään F-35:llä(suorituskykytestejä) ennen ostopäätöstä, vain maksaneet ja koelento-ohjelman mukaista toimintaa, kaksipaikkaista versiota ei ole

Annat ikäänkuin ymmärtää että tuossa olisi jotain outoa ja ennenkuulumatonta?

No, siinä vaiheessa kun Norja, Tanska, Belgia ja Hollanti tilasivat F-16 koneita ei yksikään maista ollut lentänyt koneella metriäkään eikä ollut tehnyt mitää suorituskykytestejä. Ja vaikeaa se olisi ollutkin, kun ensimmäistä F-16 konetta alettiin vasta rakentamaan puoli vuotta noiden maiden tilauksen jälkeen...

Ja melko hyvin on F-16 täyttänyt tehtävänsä noiden maiden ilmavoimissa.

Luonnollisestikin on normaalia että jos koneita tilataan kehitysvaiheessa niin niitä ei päästä koelentämään. Mutta se myös tarkoittaa sitä että on mahdollisuus saada uusinta uutta ja kuuminta hottia.
 
Sveitsin speksit seuraavalle hävittäjähankinnalle:

https://www.newsd.admin.ch/newsd/message/attachments/51786.pdf

"As far as possible, the combat aircraft being evaluated should be test flown by Swiss pilots "

Yllätyn jos LM vastaa tarjouspyyntöön, jos vastaa edes RFI:hin.

Ilmeisesti sulta jäi ihan "vahingossa" kertomatta että yllä oleva kohta löytyy kappaleesta "Desirable characteristics", ei suinkaan aikaisemmasta kappaleesta "Mandatory requirements".

Sveitsille riittää että testilennot suoritetaan esim. LM:n testipilottien voimin.
 
Sveitsin hävittäjähankintaan liittyvä lehdistötilaisuus (pääasiassa Saksaksi):

 
Sveitsille riittää että testilennot suoritetaan esim. LM:n testipilottien voimin.

Kone laitetaan lentämään testilento-ohjelman mukaiset lennot ja lennoilla kerätty data analysoidaan itse. Mitä väliä sillä on kuka ne testilennot lopulta lentää? Ihan tyhmänä palloilijana vaan kyselen kun en ihan ymmärrä mikä tässä on se pointti.
 
Desirable characteristics
Once the combat aircraft are operational, flight operations are to be conducted with own operating personnel.

Sveitsille sopii, että koneilla operoivat esim. venäläiset palkkasoturit?

Mitä väliä sillä on kuka ne testilennot lopulta lentää?

Auton ostoa ei kai suositella pelkästään jobbarin suorittaman koeajon perusteella? Liittynee jotenkin Man-machine interfaceen.
 
Viimeksi muokattu:
Desirable characteristics
Auton ostoa ei kai suositella pelkästään jobbarin suorittaman koeajon perusteella? Liittynee jotenkin Man-machine interfaceen.

En edelleenkään tajua. Se jobbarin pilotti laitetaan ajamaan ennalta määritellyt pätkät ennalta määritellyissä olosuhteissa jotta se data voidaan itse analysoida. Ymmärtäisin jos kyse olisi jostain testilennoista simulaattorisssa tai väärennetyistä testituloksista. Ei tässä kait muuten kukaan mistään auton ostosta vanhalle kuskille ole puhunut. Jos vanhan liiton kuskit eivät uudella koneella osaa tai tykkää parhaalla tavalla lentää niin koulutetaan uusia uudesta koulutusputkesta sitä operoimaan (operoinnilla tarkoitetaan myös lentämistä).
 
Auton ostoa ei kai suositella pelkästään jobbarin suorittaman koeajon perusteella? Liittynee jotenkin Man-machine interfaceen.
Niin mikä liittynee? Kuten tuossa edellä todettiin, Sveitsin ilmavoimat eivät pidä välttämättömänä että koneet lennetään kotimaisten lentäjien toimesta.

Montako koelentoa ruotsin, brassien tai Sveitsin ilmavoimat lensivät Gripen E:llä ennen ostopäätöstä?
 
En edelleenkään tajua. Se jobbarin pilotti laitetaan ajamaan ennalta määritellyt pätkät ennalta määritellyissä olosuhteissa jotta se data voidaan itse analysoida. Ymmärtäisin jos kyse olisi jostain testilennoista simulaattorisssa tai väärennetyistä testituloksista. Ei tässä kait muuten kukaan mistään auton ostosta vanhalle kuskille ole puhunut. Jos vanhan liiton kuskit eivät uudella koneella osaa tai tykkää parhaalla tavalla lentää niin koulutetaan uusia uudesta koulutusputkesta sitä operoimaan (operoinnilla tarkoitetaan myös lentämistä).

On monia asioita, joita voi testata vain lentämällä itse. Tämän pitäisi olla aika helppo uskoa? Esim. vaikka tärinän luonne ja vaikutus tai esim. G-vaikutus ja näkyvyyden ja havainnointikyvyn heikentyminen G-kuormituksen alaisena.
 
DX-hankinnassa Suomessa suoritetut evaluaatiolennot lensi Gripenin tapauksessa Saabin pilotti. Ihan sen takia, että jos tyyppiin tottumaton lentäjä laitetaan lentämään yksipaikkaisen koneen evaluaatiot, niin siitä tuskin saadaan parasta suorituskykyä irti. Ei tuossa ole siis sinänsä mitään ihmeellistä.
 
Jos kone esim. putoaa ni oma lentäjä voi kertoa et ei se toiminu. Toimittavan lafkan testipilotti ehkä valehtelis.
 
DX-hankinnassa Suomessa suoritetut evaluaatiolennot lensi Gripenin tapauksessa Saabin pilotti. Ihan sen takia, että jos tyyppiin tottumaton lentäjä laitetaan lentämään yksipaikkaisen koneen evaluaatiot, niin siitä tuskin saadaan parasta suorituskykyä irti. Ei tuossa ole siis sinänsä mitään ihmeellistä.
Jaa, no tuo selittää miksi jäi ostamatta. Ei uskallettu kun tärinän vaikutusta mittariston luettavuuteen ei oltu verifioitu.
 
On monia asioita, joita voi testata vain lentämällä itse. Tämän pitäisi olla aika helppo uskoa? Esim. vaikka tärinän luonne ja vaikutus tai esim. G-vaikutus ja näkyvyyden ja havainnointikyvyn heikentyminen G-kuormituksen alaisena.

Kauan kestää kouluttaa testipilotti uudelle konetyypille? Ja mitä se maksaa?
Kun sitten on koulutettu se pilotti, onko hänen pers tuntumansa verrattavissa sen toisen testipilotin tuntemukseen toisessa verrokki koneessa?
Puhumattakaan kuinka paljon koneella täytyy lentää, jotta voi arvioida tärinöitä ja muita esitettyjä ominaisuuksia?

Koskeeko tämä myös kenttähenkilöstöä ja varikolla työskentelevää teknistä henkilöstöä?
 
Mikä noiden kaikkien kysymysten merkitys on?

Ilmavoimista kun on kyse, niin voin sanoa, että kaikki maksaa valtavan paljon. Sellaista se on.

Puhumattakaan kuinka paljon koneella täytyy lentää, jotta voi arvioida tärinöitä ja muita esitettyjä ominaisuuksia?

Yksi hyvin suunniteltu, valmisteltu ja resurssoitu koelento riittänee kertomaan 90%.
 
Saksan ja Ranskan uudessa hävittäjäkehitysprojektissa (Eurofighterin ja Rafalen seuraaja) on pikkuisen kädenvääntöä rooleista:

Airbus, Dassault vie for leadership of Franco-German fighter

https://www.reuters.com/article/us-...ership-of-franco-german-fighter-idUSKBN1D31W0

With the ink barely dry on a deal between France and Germany to develop a new combat jet, Airbus and Dassault are squaring up for leadership of a project that could reshape Europe’s fragmented fighter industry.

.................

On the assumption that the necessary political will is in place, Airbus is offering to drive cooperation with its European partners and to shape this aspect of our common European future,” Dirk Hoke, chief executive of Airbus Defense & Space, wrote in Germany-based defense newsletter Griephan Briefe.

He described his company as “the lead...for a project of this nature.”

Dassault has itself offered to be the “architect” of the Franco-German project and Chief Executive Eric Trappier told Reuters recently that it would be the natural leader due to its experience in building an all-French fighter plane.
 
Jaa, no tuo selittää miksi jäi ostamatta. Ei uskallettu kun tärinän vaikutusta mittariston luettavuuteen ei oltu verifioitu.
Riittäneekö feikki Gripen E:llä (D+E:n avioniikkaa) koelentäminen takapenkillä istuen? ;)
Luulenpa ja sama muihin. Kovin olisi työlästä tyyppikouluttaa joka koneeseen suomalaisohjaaja.
 
Back
Top