Ilmavoimien tulevaisuus

Toivottovasti tällä kertaa nähdään Lockheed Martinilta muutakin kuin F-35-simulaattori ja Dassaultilta muutakin kuin Rafale-lippalakki (vaikka hieno lakki onkin). :)
L&M johtaja on sanonut jo 2016 Turun Airshowssa että F-35 lentää suomessa vasta sitten kun/jos suomi tekee kaupat koneesta. Saa nähdä syökö sanansa...
 
Ei lämärillä ole omia koneita, ja toisin kuin Ruotsissa, USAFin päätehtävä ei ole kotimaisten hävittäjävalmistajien myynninedistäjänä toimiminen... ;)
Näin on, mutta suomi ei ole sitoutunut konetyypin kehittämiseen ja laittanut rahojaan siihen penninhyrrää vielä. Tällä tarkoitan myös sitä että ehkä valmistaja (joka omistaa tietyt oikeudet koneen ohjelmistoista, tekniikasta ja kehittämisestä) haluaa että suomi-poika pistää puumerkkinsä pariin paperiin ennenkuin kone huippusalaisine ohjelmistoineen ja järjestelmineen saapuu meidän ihemeteltäväksi. NATO-maakaan emme ole, eikä kumppanuus ole sama asia kuten on jo todettu.

Miksi konetyyppi ei lentänyt viimekesänä suomeen pikavisiitille kun se kävi Ämarissa? Se jos mikä olisiollut suuri myynninedistämismatka mutta tässä on muutakin symboliikkaa takana. Viro on luotettu NATO-maa ja veljesliiton arvostettu jäsen. Suomi taas on se "puoliheimolainen".
 
Näin on, mutta suomi ei ole sitoutunut konetyypin kehittämiseen ja laittanut rahojaan siihen penninhyrrää vielä. Tällä tarkoitan myös sitä että ehkä valmistaja (joka omistaa tietyt oikeudet koneen ohjelmistoista, tekniikasta ja kehittämisestä) haluaa että suomi-poika pistää puumerkkinsä pariin paperiin ennenkuin kone huippusalaisine ohjelmistoineen ja järjestelmineen saapuu meidän ihemeteltäväksi. NATO-maakaan emme ole, eikä kumppanuus ole sama asia kuten on jo todettu.

Miksi konetyyppi ei lentänyt viimekesänä suomeen pikavisiitille kun se kävi Ämarissa? Se jos mikä olisiollut suuri myynninedistämismatka mutta tässä on muutakin symboliikkaa takana. Viro on luotettu NATO-maa ja veljesliiton arvostettu jäsen. Suomi taas on se "puoliheimolainen".

Tai miksi suomalaisia ei kutsuttu tutustumaan koneeseen Ämarissa?
 
Näin on, mutta suomi ei ole sitoutunut konetyypin kehittämiseen ja laittanut rahojaan siihen penninhyrrää vielä. Tällä tarkoitan myös sitä että ehkä valmistaja (joka omistaa tietyt oikeudet koneen ohjelmistoista, tekniikasta ja kehittämisestä) haluaa että suomi-poika pistää puumerkkinsä pariin paperiin ennenkuin kone huippusalaisine ohjelmistoineen ja järjestelmineen saapuu meidän ihemeteltäväksi.

Sillä ei liene juuri väliä tutustuvatko suomalaiset näihin huippusalaisiin järjestelmiin paikan päällä vai Suomessa eikä koneen fyysinen läsnäolo paljastane koneesta mitään erityistä. Suomen erityisaseman pohtimista hedelmällisempää lienee lähteä spekuloinneissa liikkeelle siitä, että F-35:n Euroopan esiintymiset ovat olleet tähän saakka ylipäänsä varsin vähissä, jopa niissä maissa jotka ovat laittaneet siihen rahansa kiinni.
 
Sillä ei liene juuri väliä tutustuvatko suomalaiset näihin huippusalaisiin järjestelmiin paikan päällä vai Suomessa eikä koneen fyysinen läsnäolo paljastane koneesta mitään erityistä. Suomen erityisaseman pohtimista hedelmällisempää lienee lähteä spekuloinneissa liikkeelle siitä, että F-35:n Euroopan esiintymiset ovat olleet tähän saakka ylipäänsä varsin vähissä, jopa niissä maissa jotka ovat laittaneet siihen rahansa kiinni.

Sitten kun asia on ananas meillä, niin F-35 on valmiimpi kuin aiemmin tai nyt. Puolivalmiin tuotteen tuominen testattavaksi aiempien kauppojen yhteydessä ei olisi ollut järkevää. Huomattava osa koneen jo ostaneista on ollut sitoutuneita kehitystyöhön ja sen myötä hankintaan toisin kuin me, jotka olemme ostamassa valmista tuotetta.

Mitä tulee testaamiseen todellisissa olosuhteissa niin nojatuoliasiantuntijuuden näkökulmasta se tuottaisi varsin totuudenmukaista tietoa koneen kuin koneen (= kaikki HX-ehdokkaat) soveltuvuudesta meikäläisiin oloihin ja toimintaympäristöön. Aina voidaan olla vailla ”koeajoa” kotinurkilla ja oma juttunsa on se, toteutuuko sellainen. Osa valmistajista varmaan saattaisi tarttua koukkuun.
 
Sitten kun asia on ananas meillä, niin F-35 on valmiimpi kuin aiemmin tai nyt. Puolivalmiin tuotteen tuominen testattavaksi aiempien kauppojen yhteydessä ei olisi ollut järkevää. Huomattava osa koneen jo ostaneista on ollut sitoutuneita kehitystyöhön ja sen myötä hankintaan toisin kuin me, jotka olemme ostamassa valmista tuotetta.

En nyt ihan hiffaa mistä testaaminen ui keskusteluun. Kysehän oli siitä saataisiinko kone näytökseen (tai edes muuten käymään).
 
Syksyllähän niitä pyhiinvaelletaan kokemaan puolen tusinan Hornetin kanssa Alaskaan asti. Sekä F-22:ia.
Se lentotukialukselle laskeutunut Suomi-pilotti on myös nähnyt F-35:aa riittämiin. Oli esim. yhdessä niistä kuvista näkyvissä taustalla F-35C, jolla oli tukialuskvalifikaatiot menossa juuri kyseisellä aluksella.

Norski F-35 voisi ehkä vierailla 2019-20? Tosin ei se olisi kuin yleisöä kosiskeleva ele. Helpommalla liikkuu olennaiset muutamat ukot ulkomaille. Siellä voivat todeta myös pysyvämpää logistiikkajalanjälkeä yms. eikä vain yhden koneen piipahdusta.
 
En nyt ihan hiffaa mistä testaaminen ui keskusteluun. Kysehän oli siitä saataisiinko kone näytökseen (tai edes muuten käymään).

Laajennus asiaan, my fault (ilmavoimien tulevaisuusketjun aiheeseen kuitenkin liittyen). Näytöksessä käyminen olisi jo sekin huomattavan paljon jotakin - - huomattavassa määrin. HX-kilpailuun näytöslento ei ehkä kuitenkaan vaikuta ratkaisevasti.
 
"Ilmailuhistorian harrastajat ovat kuitenkin jo pitkään tienneet MT-507:n täysin lentokuntoiseksi silmämääräisten arviointien perusteella."

Tulkitsen tämän kuitiksi niiden asiantuntijoiden suuntaan, jotka ovat kehittelemässä milloin mitäkin mielikuvituksellista projektia koska kaikki on helppoa ja halpaa.
 
Back
Top