Ilmavoimien tulevaisuus

Anteeksi jos pahoitit mielesi, mutta svenssoni ei kyllä ole ruotsalaisia halventava.

Entinen tyttöystävä esimerkiksi kuului kieliä yliopistossa opiskellessaan svenssonit -nimiseen pohjoismaisten kielten opiskelijoiden ainekerhoon.

Veikkaan että afrikkalaisten kielten opiskelijoiden järjestö ei ole nimeltään neekerit, tai arabian kielen opiskelijoiden järjestö ählämit...

Huomaatko eron?
Sori hymiöt unohtui, tsori siitä :)
 
Hyvä idea, mutta vaadin että palstan perinteitä kunnioittaen vitjojen nimiin mallit väärin.

Ei hääri. Ranskalaisilla ja Saksalaisilla on oma projektinsa. Tuo Tempest on engelmannien oma erillinen projekti. Ainakin vielä, ovat kosiskelleet mm svenssoneita mukaan.
Tietenki ranskikset siihen projektiin tukkeutuu, ne on ytimessä...
 
Mutta mitäs luulette miksi japani haaveilee kyseisestä hävittäjästä? Johtuuko se Kiinan j-20:stä?
Tuntuu vain kummalta kun onhan japanilla jo f-35 ja silti olisivat valmiit ostamaan kalliimman koneen.
Koska tekivät aiemmin kalliin oman version F-16:een pohjautuen. Eikä saaneet myytyä sitä kenellekään.
Motiivi on tietysti oman ilmailuteollisuuden ylläpito.

Oma hanke kaatui vastikään kun tajusivat, ettei kyvyt (rahat) riitä esim. riittävän hyvän AESA-tutkan tekoon.
 
Tietenki ranskikset siihen projektiin tukkeutuu, ne on ytimessä...
En tiiä voin olla taas rasisti fasisti mutta ilmavoimmilla on tulevaisuutta niin kauan kun ei ranskalaisia sotketa siihen. Ranskasta ei voida ottaa mitään muuta kuin yksi panttipataljoona legioonasta :)
 
Jos haluaa häivähdyksen ilmavoimien tulevaisuuteen, kannattaa katsoa mitä veli amerikkalainen testaa X-koneillaan. Trendejä näyttäisi olevan ainakin:

- miehittämättömyys
- hypersoonisuus
- aerodynaamisten ohjainpintojen minimointi
- lähiavaruuteen ylettyminen

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_X-planes

Kannattaa katsoa lista ihan 50-luvulta lähtien, mielenkiintoista miten moni teknologia on sitten joitakin kymmeniä vuosia myöhemmin tullut palveluskäyttöön. Jotkut taasen ovat jääneet tulematta.
 
Nyt nämä uudet häivehävittäjä projektit, joita tulee kuin sieniä sateella, kertoo mielestäni vain sen kuinka vanhentuneita ovat nyt suomelle tarjotut tornado ja eurofighter koneet. Eli jää vain f35 joka on reaalinen vaihtoehto meille tulevaisuuteen kantavana järjestelmänä. BAe ja airbussin uutukaiset epätoivoisesti kehittävät nyt koneita ja kilpailevat kuoliaaksi projektin, ehkäpä jopa oman tulevaisuutensa... Epätoivoista ja todellinen kaupallinen kömmähdys yrittää kaupitella vanhentunutta tyyppiä suomelle ja samalla julkaista uuden projektin suunnitelma..
 
Nyt nämä uudet häivehävittäjä projektit, joita tulee kuin sieniä sateella, kertoo mielestäni vain sen kuinka vanhentuneita ovat nyt suomelle tarjotut tornado ja eurofighter koneet. Eli jää vain f35 joka on reaalinen vaihtoehto meille tulevaisuuteen kantavana järjestelmänä. BAe ja airbussin uutukaiset epätoivoisesti kehittävät nyt koneita ja kilpailevat kuoliaaksi projektin, ehkäpä jopa oman tulevaisuutensa... Epätoivoista ja todellinen kaupallinen kömmähdys yrittää kaupitella vanhentunutta tyyppiä suomelle ja samalla julkaista uuden projektin suunnitelma..
Peugeot 405 täysin sama asia.
 
Nyt nämä uudet häivehävittäjä projektit, joita tulee kuin sieniä sateella, kertoo mielestäni vain sen kuinka vanhentuneita ovat nyt suomelle tarjotut tornado ja eurofighter koneet. Eli jää vain f35 joka on reaalinen vaihtoehto meille tulevaisuuteen kantavana järjestelmänä. BAe ja airbussin uutukaiset epätoivoisesti kehittävät nyt koneita ja kilpailevat kuoliaaksi projektin, ehkäpä jopa oman tulevaisuutensa... Epätoivoista ja todellinen kaupallinen kömmähdys yrittää kaupitella vanhentunutta tyyppiä suomelle ja samalla julkaista uuden projektin suunnitelma..

Sehän on selvä että kauppamies tarjoaa sitä mitä on myytävänä. Tornadoa sentään ei tarjota, sen valmistuskin lopetettiin 20 vuotta sitten. Rafalen / EF:n / Gripen E:n tarjoaminen ei toki ole mikään kaupallinen kömmähdys sillä muuta ei tässä vaiheessa ole kaupata.

Valitettavasti Euroopassa kylmän sodan päätyttyä rahahanat lyötiin kiinni ja 5GEN-kone jäi tekemättä. Nyt sitten koetetaan räpistellä. Ainoa etu mikä Euroopassa on, on etumatka ilmataisteluaseissa.
 
Nyt nämä uudet häivehävittäjä projektit, joita tulee kuin sieniä sateella, kertoo mielestäni vain sen
Kertoo sen, että F-35:sta ei tule uutta F-16:sta, tuotantomäärä jää suunnitellusta ja tuotantolinja suljetaan paljon suunniteltua aikaisemmin.

Kertauksena uusi hävittäjä on suunnitteilla mm.:
-Etelä-Korea
-Turkki
-Japani
-USAF
-USA Navy
-Ranska&Saksa
-Britannia
 
Suunnitteilla. Ekat lentää IOC-vaiheessa ehkä jo 15 vuoden kuluttua?
 
Kertoo sen, että F-35:sta ei tule uutta F-16:sta, tuotantomäärä jää suunnitellusta ja tuotantolinja suljetaan paljon suunniteltua aikaisemmin.
Täällä on taas toiveajattelua nähtävissä. Koeta vain hyväksyä F-35:n liittyviä asioita. Ei kaikkea vastaan tulevaa tietoa voi vääntää päinvastaiseksi.
Noista yksikään ei ole valmis aikoihin (esim. Suomen/Kanadan aikataulun osalta eli 2030 käyttöön) ja osa ehditään myös lakkauttaa telineisiin.
Tulee uusi F-16. Ei enää sitä voi kuvitella korvailtavan jollain fantasialla, vaan tulevilla on jo esim. USAF:n osalta F-15 korvauksen vuoro.

Mukava, että F-35:een ei näytä miehitettyjen kehitys pysähtyvän ja kilpailua näyttäisi olevan jatkossakin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämäkin on linkitetty tänne vaikka kuinka monet kerrat:
https://www.defensenews.com/air/201...ares-to-hash-out-future-fighter-requirements/

"We need to have something by the late 2020s"

https://www.nextbigfuture.com/2017/...-planning-for-the-6th-generation-fighter.html

"Risk reduction began in 2012 so that engine development can start around 2020. An engine is to be ready when fighters are introduced by the Navy in 2028 and the Air Force in 2032. "

http://www.nationaldefensemagazine....looking-to-maintain-air-dominance-on-a-budget

"The Air Force is beginning to explore what a possible new fighter jet would look like, and requested about $295 million in the fiscal year 2018 presidential budget for technologies for a penetrating counter-air capability "

"...instead of … saying we’re going to develop something 30 years from now, we want to say, 'What’s at a technology level or manufacturing level that if we said go, we could get end up with a F-117 like program in a reasonable amount of time and be confident that it will work?'”

Nyt halutaan jotain vikkelällä aikataululla ja kohtuullisella riskillä, mitään uutta F-35 tai F-22 ikuisuusprojektia valtavalla budjetilla ei haluta. Tämä pitää ymmärtää, jotta ymmärtää aikataulutavoitteet.

Ja valmistajilla on luonnollisesti jo suunnittelutyö käynnissä, eivät ne nollasta lähde liikkeelle kun kisa julistetaan käyntiin vaan halutaan esitellä mahdollisimman kypsiä suunnitelmia.
///
B&S T-X kone on malliesimerkki siitä miten nopeasti voidaan nykyaikaisella tietokone-suunnittelulla luoda uusi kone, jossa koko prototyyppi-lentovaihe jätetään pois, ensimmäinen tuotantolinjalta ulos rullaava kone on sarjatuotantokone.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tuo penetrating counter air -vehje on F-22 korvaaja. F-35:n osalta on tiedossa, että se muuttuu torjuntahävittäjäksi varsin pian B-21 ym. myötä. Paitsi niillä, joilla ei ole varaa operoida lukuisia erilaisia.
PCA:lla ei ole mitään tekemistä F-16 tapaisten kansankoneiden kanssa. Siitä tulee pitkäjalkainen B-21:n myötäkulkija.

Asiat ottaa aikansa tai sitten vaatimuksia on muutettava. LM Skunkworksin Babione kertoi äskettäin AIAA-konferenssin esityksessään, että F-35:n testiohjelmaan sisältyi yli 60 tuhatta testiparametria, joita testatessa kului 10 vuotta. Mikäli haluttaisiin lyhentää aikaa, kertoi tarvittavan esim. siirtyä osin simulaatioihin testien sijaan.

Testeissä kestää, kuten myös lobbauksessa ja järjestelyissä tuotannon jakamisen kanssa eri osallistujien kesken. Mitä isompi raha, sitä enemmän tulee hamuajia matkan varrella.
 
Viimeksi muokattu:
"The Canadian Army’s newest radar system can’t be linked in to NATO’s air defence networks but the military says it won’t cancel the project worth more than $200 million.
The Canadian Army is just now taking delivery of the first Israeli-built radars which are expected to be declared operational by the end of the summer."

"Department of National Defence spokeswoman Jessica Lamirande said Canada did not examine whether the medium range radar system could be integrated into NATO air defence systems as that is not currently a requirement for the Canadian Army."

Kyseessä on Elta, IAI:n (Gabrielin tekijä) tytäryhtiö. Tilaus käsittää 10 tutkaa.

Jännä ettei kiinnosta hintavan tutkajärjestelmän potentiaali kytkeä se osaksi ilmapuolustusta.
Sitä käytettäisiin ilmeisesti vastatykistötutkana. Toisin kuin Tsekki, joka pakitti kiireellä.

https://nationalpost.com/news/canad...-million-cant-be-linked-in-with-nato-networks

10kpl vastatykistötutkaa 243 milliä... liian hapokas paketti meille.

No juu mutta varmaan NORAD:iin pystyy kytkemään, jos kyseessä on ilmavalvontatutka...?
 
Epätoivoista ja todellinen kaupallinen kömmähdys yrittää kaupitella vanhentunutta tyyppiä suomelle ja samalla julkaista uuden projektin suunnitelma..
Kyllä siellä ehdokas -koneiden myyjät ovat ihan kartalla ja tietävät, että eivät voi tarjota samaa kuin F35. Mukana kuitenkin kannattaa olla; saa kokemusta erittäin pitkälle jäsennellysta tarjouskilpailusta ja kilpailijoista, tulee liitetyksi tämän päivän huippuhävittäjien viiteryhmään, saa markkinointitukea, on mukana aistimassa mihin suuntaan konkreettisesti ilmavoimia viedään. Panostus ei siis tapahdu vain siksi, että voittaisi Suomen tarjouskilpailun.

Taitavat Gripenilläkin tietää, että ovat jonkilainen täydennys- tai varavaihtoehto. Joka on toki parempi kuin, ettei olisi vaihtoehto lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top