Ilmavoimien tulevaisuus

Tässä havainnollistus minkä verran erityisesti Super Hornetin vinoon kiinnitetyt aseripustimet + lasti vaikuttaa lentoprofiiliin.

u9mUnku.png

Y-axis is altitude. X-axis is mach number (speed).
The curves labeled 1 is the Super Hornet with 4 missiles. Curve 3 is 7 missiles and a FLIR. Look at their max speeds at 35 thousand feet.

Mikäli ymmärsin oikein, niin 3 ja 4 lastissa pystyy 35k jalassa lentämään 0.5 mach - 0.9 mach välillä military thrustilla. Ei ole kovin häävi alue.
Kyseessä on siis 2 mottia kuten Engine(s): (2) F414-GE-400 kertoo.
 
Hyvä kysymys, onko realistista odottaa uuden hävittäjän käyttöönotto noin 20 vuoden päästä? Vertaa F35 kehitysaika.
Duoda duoda. Kannattaakohan välttämättä kuitenkaan vetää mitään johtopäätöksiä yhden pitkäksi menneen kehitystyön johdosta? (ja ennenkuin kukaan vetää herneitä nenään niin nyt en tarkoita etteikö f-35:olisi hyvä kone enkä ota kantaa itse koneeseen, Mutta itse koneen kehitystyö on ollut takkuinen niin tilaajan kuin toimittajan osalta.)
Jos esimerkiksi miettii Kiinan j-20 :sen kehittämistä niin jopa länkkärien tiedustelu oli jossain vaiheessa ymmällään projektin etenemisestä. (Ja taaskaan en ota kantaa itse koneen suorituskykyyn.)
 
Duoda duoda. Kannattaakohan välttämättä kuitenkaan vetää mitään johtopäätöksiä yhden pitkäksi menneen kehitystyön johdosta? (ja ennenkuin kukaan vetää herneitä nenään niin nyt en tarkoita etteikö f-35:olisi hyvä kone enkä ota kantaa itse koneeseen, Mutta itse koneen kehitystyö on ollut takkuinen niin tilaajan kuin toimittajan osalta.)
Jos esimerkiksi miettii Kiinan j-20 :sen kehittämistä niin jopa länkkärien tiedustelu oli jossain vaiheessa ymmällään projektin etenemisestä. (Ja taaskaan en ota kantaa itse koneen suorituskykyyn.)
Jos kone tehdään Gripukka-tyylisesti valmiita hyllystä ostettuja palikoita käyttämällä, on se varmasti mahdollista saada suhteellisen nopeasti valmiiksi.

Jos tarkoitus on tehdä ihan oikea sukupolvihyppäys kuudenteen, (tekoäly, variable cycle moottorit, ym ym) silloin rojuja ei tilata kataloogista, vaan ne kehitetään nollista. Silloin on paljon suurempi riski myös siihen, että budjetit ja aikataulut paukkuvat ja lujaa (ihan kuten F-35:llekin on käynyt).
 
Viimeksi muokattu:
Jos kone tehdään Gripukka-tyylisesti valmiita hyllystä ostettuja palikoita käyttämällä, on se varmasti mahdollista saada valmiiksi suhteellisen nopeasti valmiiksi.

Jos tarkoitus on tehdä ihan oikea sukupolvihyppäys kuudenteen, (tekoäly, variable cycle moottorit, ym ym) silloin rojuja ei tilata kataloogista, vaan ne kehitetään nollista. Silloin on paljon suurempi riski myös siihen, että budjetit ja aikataulut paukkuvat ja lujaa (ihan kuten F-35:llekin on käynyt).
Juu en kait millään lailla ole kiistänytkään ettei budjetti ja aikataulu voi venyä, mutta silti ei kannata ennustaa tulevien koneiden aikataulua yhden piiiiiitkäksi ja kalliiksi venähtäneen projektin perusteella.
Vai meinaatko että f-35:sen kehitystyö ja budjetointi oli niin onnistunut että siitä tuli uusi normi tulevillekkin projekteille?
 
Siiven muodon ja sivuvakaajien asemoinnin osalta Tempest-konseptissa on myös paljon samaa kuin Boeingin X-32:ssa:

b8d3ebc326b640c1a16d669fde360471.jpg
 
Juu en kait millään lailla ole kiistänytkään ettei budjetti ja aikataulu voi venyä, mutta silti ei kannata ennustaa tulevien koneiden aikataulua yhden piiiiiitkäksi ja kalliiksi venähtäneen projektin perusteella.
Vai meinaatko että f-35:sen kehitystyö ja budjetointi oli niin onnistunut että siitä tuli uusi normi tulevillekkin projekteille?
Tarkoitin ihan sitä mitä kirjoitin:
Jos koneesta ei ole tarkoitus tehdä "tulevana viikonloppuna kaikki komponentit -50%" -häätäjää kengänauhabudjetilla, vaan koneesta koitetaan ihan oikeasti tehdä kovin rassi joka ilmasta löytyy, niin silloin menee a.vitusti rahaa ja b.vitusti aikaa. Myös todennäköisyys siihen että a:ta ja b:tä ei osata arvioida oikein (kehitystyössä tulee poikkeuksetta vastoinkäymisiä) kasvaa eksponentiaalisesti.

Sen perusteella mitä noista havainneprujuista saa irti, nyt on lähdetty tekemään jälkimmäistä (mm uudet moottorit), ei ensimmäistä.
 
Tarkoitin ihan sitä mitä kirjoitin:
Jos koneesta ei ole tarkoitus tehdä "tulevana viikonloppuna kaikki komponentit -50%" -häätäjää kengänauhabudjetilla, vaan koneesta koitetaan ihan oikeasti tehdä kovin rassi joka ilmasta löytyy, niin silloin menee a.vitusti rahaa ja b.vitusti aikaa. Myös todennäköisyys siihen että a:ta ja b:tä ei osata arvioida oikein (kehitystyössä tulee poikkeuksetta vastoinkäymisiä) kasvaa eksponentiaalisesti.

Sen perusteella mitä noista havainneprujuista saa irti, nyt on lähdetty tekemään jälkimmäistä (mm uudet moottorit), ei ensimmäistä.
Tai sitten kehitetään kone jossa käytetään viisaasti hyllytavaraa Ja viisaasti kehitetään uutta ja projekti on johdettu erinomaisesti jolloin päästään maaliin tavoite ajassa ja budjetissa.
Tosin itsekkään en usko että menee näin hienosti mutta toivon ettei kehitystyöstä tule yhtä pitkittynyttä ja kallista kuin f-35:sen kohdalla.
Toivon että totuus löytyisi jostain tuosta puolestavälistä
 
Tai sitten kehitetään kone jossa käytetään viisaasti hyllytavaraa Ja viisaasti kehitetään uutta ja projekti on johdettu erinomaisesti jolloin päästään maaliin tavoite ajassa ja budjetissa.
Tosin itsekkään en usko että menee näin hienosti mutta toivon ettei kehitystyöstä tule yhtä pitkittynyttä ja kallista kuin f-35:sen kohdalla.
Toivon että totuus löytyisi jostain tuosta puolestavälistä
Juu, kaikki on mahdollista ja pidetään peukkuja. Harmi etteivät aloittaneet tuota aikaisemmin, olisi ollut kiva nähdä HX:ssä mukana.:cool:

Jos katsot tätä havainnekuvaa (esim autonomia, droneparvet ja moottorit kaikki uutta teknologiaa)
RS79875_Team-Tempest-Future-Combat-Air-System-concept-infographic-2-lpr.jpg
on aika isot mahkut siihen että kaikki ei mene kuin Strömsössä. Siksi se F-35 vertaus oli mielestäni ihan osuva.
 
Niinpä, mutta tuossahan onkin selkeä runko ja muutenkin pyrstöttömän deltasiiven malli. Ei siis lentävä siipi. Pyrstöttömät deltat kuten Mirage 3 ja Draken taas ovat olleet tunnettuja hyvästä hetkellisestä kaartokyvystään (ja surkeasta jatkuvasta kaartokyvystä). Nykyisellä ketterien ohjusten aikakaudella kuitenkin pitkät kaartotaistelut ovat riskialttiita, joten parempi hetkellinen kaartokyky jolla taistelu ajetaan nopeaan ratkaisuun on mielestäni tavoittelemisen arvoinen asia. Myös moottorien kasvanut työntövoima paikkaa siipimallin taipumusta vuotaa energiaa pitkissä kaarroissa.
Niinkö?
Itse olen kyllä ollut ja edellenkin olen siinä käsityksessä että Mirage F1 on paljon parempi kaartaja (jatkuva, hetkellinen, sekä kaartonopeuden muutos) kuin Mirage 3, ja Eurofighter ja Rafale paljon parempia kuin Mirage F1.
En ottanut kantaa siihen tarvitaanko kyseisiä kykyjä ja jos niin missä tilanteissa, vaan ainoastaan siihen mitä nuo kyvyt ovat nykyisin käytössä oleviin verrattuna, siis eurocanardeihin ja Raptoriin, tai venäläisten moderneimpiin sukhoihin. Samalla aerodynaamisella voimalla pyrstöttömän deltasiiven vipuvarsi jää paljon pienemmäksi, mikä hidastaa merkittävästi kaartonopeuden muutoksia, koska koko siiven nostovoima muuttuu eikä vain sen takareunan siivekkeen. Haluat nokkaa alas ja painat takareunan alas, niin nostovoima kasvaa ja kone kaartaa hetkellisesti ylöspäin kun halusit alaspäin. Toki säädettävällä etureunalla asiaa on jossain määrin mahdollista parantaa, muttei läheskään siinä määrin kuin canardilla tai erillisellä pyrstöllä helposti saavutetaan.
Käsittääkseni pyrstöttömällä deltalla saavutetaan pieni ilmanvastus suoraan korkealla lennettäessä, ja siksi hyvä huippunopeus, eikä niinkään ketteryys millään mittarilla.
Jos olisi pakko spekuloida millaiseen se joskus tulevaisuudessa sopisi, niin ehkäpä toimivan laser omasuojajärjestelmän kanssa jopa hävittäjään, kunhan häive on parhaalla mahdollisella tasolla. Menneisyydessä se sopi parhaiten korkealla suoraan lentävien strategisten pommittajien torjuntaan, eli interceptor käyttöön.
 
Tässä havainnollistus minkä verran erityisesti Super Hornetin vinoon kiinnitetyt aseripustimet + lasti vaikuttaa lentoprofiiliin.

Katso liite: 23079



Mikäli ymmärsin oikein, niin 3 ja 4 lastissa pystyy 35k jalassa lentämään 0.5 mach - 0.9 mach välillä military thrustilla. Ei ole kovin häävi alue.
Kyseessä on siis 2 mottia kuten Engine(s): (2) F414-GE-400 kertoo.
Onko se sitten paljonkin häävimpi muilla HX-kandidaateilla?
Tuo oli nimittäin ensimmäinen josta olen nuo tiedot nyt nähnyt. Tosin ehdolla olevassa koneessa on varmaankin jonkin verran tuoreempi moottoriversio, jossa on jonkin verran enemmän työntövoimaa.
 
Tai sitten kehitetään kone jossa käytetään viisaasti hyllytavaraa Ja viisaasti kehitetään uutta ja projekti on johdettu erinomaisesti jolloin päästään maaliin tavoite ajassa ja budjetissa.
Tosin itsekkään en usko että menee näin hienosti mutta toivon ettei kehitystyöstä tule yhtä pitkittynyttä ja kallista kuin f-35:sen kohdalla.
Toivon että totuus löytyisi jostain tuosta puolestavälistä
eheeeiiii.... siellä häärii ransmannit mukana... aika arvioidaan jo alussa päin peffaa, raha ei riitä edes aerodynaamisen nostokeskiön määrittämiseen tosin saattaa riittä tankkiautolliseen ruokajuomia.... Eli vituiksman on taas se antisankari paikalla...
 
Jaksaisko joku innokas tehdä oman threadin tästä Tempestistä? Ois sen arvoinen. Toisen vois värkätä Airbus / Dassault koneesta.
Hyvä idea, mutta vaadin että palstan perinteitä kunnioittaen vitjojen nimiin mallit väärin.
eheeeiiii.... siellä häärii ransmannit mukana... aika arvioidaan jo alussa päin peffaa, raha ei riitä edes aerodynaamisen nostokeskiön määrittämiseen tosin saattaa riittä tankkiautolliseen ruokajuomia.... Eli vituiksman on taas se antisankari paikalla...
Ei hääri. Ranskalaisilla ja Saksalaisilla on oma projektinsa. Tuo Tempest on engelmannien oma erillinen projekti. Ainakin vielä, ovat kosiskelleet mm svenssoneita mukaan.
 
Hyvä idea, mutta vaadin että palstan perinteitä kunnioittaen vitjojen nimiin mallit väärin.

Ei hääri. Ranskalaisilla ja Saksalaisilla on oma projektinsa. Tuo Tempest on engelmannien oma erillinen projekti. Ainakin vielä, ovat kosiskelleet mm svenssoneita mukaan.
Ja minä vaadin että palstan linjan mukaan kun ei saa sanoa esim. neekeri tai ählämi yms. Niin sana Svenssonikin kielletään halventavana.
 
Lockheed Martin’s F-22, F-35 hybrid for Japan will cost $177 million per aircraft
16 Jul 2018 ALERT5 from Yomiuri Online

"The Yomiuri Shimbun disclosed that the Lockheed Martin F-22 with F-35 avionics proposal for Japan is being sold at $177 million for each aircraft. An anonymous defense official says while Lockheed’s proposal is most suitable, the price is much higher than the $133 million per aircraft that Tokyo is willing to fork out...."
http://alert5.com/2018/07/17/lockhe...for-japan-will-cost-177-million-per-aircraft/

"In the three plans, the Lockheed draft is outstanding due to stealthiness and flight performance, and the Ministry of Defense has been looking forward from the information gathering stage. However, according to the official proposal Lockheed showed on the 13th, the price per machine was over 20 billion yen, the forecast by the Ministry of Defense, which was considered to be 15 billion yen, and the price of F35 (about 13.1 billion yen) introduced by the sky, Significantly higher than the results. A senior official of the Ministry of Defense says, "It's too expensive, I can not accept it as it is." https://www.yomiuri.co.jp/politics/20180717-OYT1T50017.html
 
Lockheed Martin’s F-22, F-35 hybrid for Japan will cost $177 million per aircraft
16 Jul 2018 ALERT5 from Yomiuri Online

"The Yomiuri Shimbun disclosed that the Lockheed Martin F-22 with F-35 avionics proposal for Japan is being sold at $177 million for each aircraft. An anonymous defense official says while Lockheed’s proposal is most suitable, the price is much higher than the $133 million per aircraft that Tokyo is willing to fork out...."
http://alert5.com/2018/07/17/lockhe...for-japan-will-cost-177-million-per-aircraft/

"In the three plans, the Lockheed draft is outstanding due to stealthiness and flight performance, and the Ministry of Defense has been looking forward from the information gathering stage. However, according to the official proposal Lockheed showed on the 13th, the price per machine was over 20 billion yen, the forecast by the Ministry of Defense, which was considered to be 15 billion yen, and the price of F35 (about 13.1 billion yen) introduced by the sky, Significantly higher than the results. A senior official of the Ministry of Defense says, "It's too expensive, I can not accept it as it is." https://www.yomiuri.co.jp/politics/20180717-OYT1T50017.html
Toivottavasti jaappanilaiset ja LM.pääsisi sopimukseen hinnasta voisi meinaan olla mahdollisesti SUPER HYPER hävittäjä.
Mutta mitäs luulette miksi japani haaveilee kyseisestä hävittäjästä? Johtuuko se Kiinan j-20:stä?
Tuntuu vain kummalta kun onhan japanilla jo f-35 ja silti olisivat valmiit ostamaan kalliimman koneen.
 
Ja minä vaadin että palstan linjan mukaan kun ei saa sanoa esim. neekeri tai ählämi yms. Niin sana Svenssonikin kielletään halventavana.
Anteeksi jos pahoitit mielesi, mutta svenssoni ei kyllä ole ruotsalaisia halventava.

Entinen tyttöystävä esimerkiksi kuului kieliä yliopistossa opiskellessaan svenssonit -nimiseen pohjoismaisten kielten opiskelijoiden ainekerhoon.

Veikkaan että afrikkalaisten kielten opiskelijoiden järjestö ei ole nimeltään neekerit, tai arabian kielen opiskelijoiden järjestö ählämit...

Huomaatko eron?
 
Back
Top