Ilmavoimien tulevaisuus

On halpa. Mutta Venäjä sopii usein kehitysmaiden kanssa asekaupat osin tai kokonaan bilateraalisena tavaranvaihtokauppana (samaan tyyliin kuin Suomen ja NL:n clearing-kauppa) joten ilmoitetut hinnat ei välttämättä vastaa ns. valuuttahintaa.
Indonesialla lisäksi on Flanker-perheen koneita ennestään joten he eivät tarvitse niin isoa infrastruktuuria Su-35:n mukana.

Ja nyt ei tiedetä, että tuliko kaupan päälle myös aseistus. Venäjällä oli aikanaan ainakin tapana myydä kokonaisia kyvykkyyspaketteja, ei yksittäisiä aseita. Esim. Suomen T-55 ja T-72 kaupat Neuvostoliitosta sisälsivät kaiken, mitä tankkipataljoonan pyörittämiseen tarvittiin ml. Uaz ja Zil -huolto ja tukiajoneuvot sekä jopa tankkimiesten henk. koht. aseet (esim. T-55 -lataajan AK-47, muiden pistoolit, jne.).
Eli jos sama logiikka pätee, niin saattaa koneen lisäksi tulla tykötarpeita tuohon 91m euron kappalehintaan. Ja muistetaan, että se on USD ei EUR -hinta. Tämän päivän kurssilla siis yksi SU-35 maksaa 77,7m euroa. Ja jos Suomi tuolla hinnalla ostaisi omat 64 konettansa, niin tulee alle 5mrd euroa, kun budjetiksi meille on sanottu jopa 10mrd euroa, joten kyllä ruskipojan uusimmat koneet aika hyvällä hinta-laatusuhteella nyt kaupan kohteena on.

Varmaan länsikoneista ainoastaan F-16 voisi saada halvemmalla. Eikös Slovakia saanut 14 konetta (F-16 Block 70) suurin piirtein samalla hinnalla kuin nuo Indonesian 11 Su-35:ttä?
 
https://www.baesystems.com/en/feature/the-future-of-combat-air

Sana häive ei esiinny kertaakaan esittelyssä.

"A future combat air system must be able to survive the most challenging combat environments meaning that payload-range, speed and manoeuvrability will be key"
Koska rakenteellista häivettä pidetään jo itsestään selvyytenä kun uutta hävittäjää suunnitellaan nykypäivänä...

Ei puhuttu muuten suihkumoottoristakaan, onkohan se potkurikone tähtimoottorilla?:unsure:
 
Stormbreaker? Ehh..onko lisenssimaksu Marvelille hoidettu?
Heh, itsellekkin tuli heti tuosta mieleen joku Marvelin supersankari tai G.I. Joe ukko, vaikken varsinaisesti aiemmin ollut kuullutkaan, mutta googlatessahan kävi ilmi että tuohan on suoraan Marvelilta: http://marvel.wikia.com/wiki/Stormbreaker

Toisaalta taas nimesiväthän brititkin risteilyohjuksensa Storm Shadowksi, joka on myös G.I. Joe hahmon nimi.
 
http://www.janes.com/article/81766/...fighter-partnership-if-gripen-e-tech-included

"Saab has yet to decide which of the numerous ‘sixth-generation’ platforms that have recently been announced would be best suited to the Swedish company’s requirements, and that all possibilities remain open so long as its Gripen E technology features in any development path. "

“We are talking to everyone at the moment, and we are open to working with everyone,” Hjelm said, adding, “We are already developing the next-generation fighter with our Gripen E, and so we would need ‘E’ technology included in any partnership in which we are involved.”

Saabin hyppääminen Brittien kelkkaan vaatisi varmaan sen, että avioniikka pohjautuu siihen mitä Saab on kehittänyt.
 
Minulla oli loppuviikosta tilaisuus viettää iltaa muutaman Boeingin sotilaskonepuolella vaikuttavan ihmisen kanssa kuumien ribsien ja kylmän meksikolaisen oluen merkeissä. Olivat varsin yksimielisesti silä kannalla että Suomen kannattaa tässä vaiheessa ehdottomasti hankkia F-35. SH:n elinkaari ensilinjan koneena Suomen edellyttämällä 30 vuoden jänteellä on heidän mukaansa enemmän kuin epävarma. Eurooppalaisia tarjokkaita eivät arvioineet edes kuranteiksi kilpailijoiksi. Otamme huomioon mahdollisuuden että näkemys oli hienokseltaan puolueellinen :D
 
Heh, itsellekkin tuli heti tuosta mieleen joku Marvelin supersankari tai G.I. Joe ukko, vaikken varsinaisesti aiemmin ollut kuullutkaan, mutta googlatessahan kävi ilmi että tuohan on suoraan Marvelilta: http://marvel.wikia.com/wiki/Stormbreaker

Toisaalta taas nimesiväthän brititkin risteilyohjuksensa Storm Shadowksi, joka on myös G.I. Joe hahmon nimi.

Skunk Works on Li'l Abner -sarjakuvan lato, jossa kylän pontikkapannu sijaitsee.

main-qimg-f07effcdd172f6227005743cd30a5c6e


https://www.quora.com/How-did-the-t...cribe-secret-experimental-projects-come-about
 
Aika selvää että ihan puhtaalta pöydältä Britit eivät tätä Tempestiä ole lähteneet kehittämään. siksi yhteneväinen se on 90-luvun BAe Replica konseptin kanssa siiven takareunan muotoa lukuunottamatta:

6d414347b8efcba67651340dc29ccf69.jpg


BAE_replica_3.jpg


Ja hyvä niin, hyvä että Britit lähtevät vetämään konkreettista uutta kehitysprojektia Euroopassa. Muuten täällä jäädään jälkeen aivan liian paljon Yhdysvaltoihin nähden, nytkin on takamatkaa jo hurjasti kirittävänä. Briteillä on osaamista ja resursseja sekä halua käyttää niitä resursseja projektin loppuun viemiseen ihan eri tavalla kuin vaikkapa Saksalla.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.baesystems.com/en/feature/the-future-of-combat-air

"A future combat air system must be able to survive the most challenging combat environments meaning that payload-range, speed and maneuverability will be key"
Hävittäjä lentäväsiipi tyyppisenä ilman canardeja ja ilman pyrstössä olevia korkeusperäsimiä ei oikein täsmää tuon hyvän liikehtimisen kanssa. Ei vaikka olisi korkeussuunnassa suunnattava työntövoima kuten F-22 Raptorissa, eikä edes 3D suunnattavankaan työntövoiman kanssa, mikä on tietysti selvä asia kaikille projektissa mukana oleville firmoille. Tavoitteet lienee tässä vaiheessa tuotekehitystä lähinnä rahoituksen varmistaminen, muttei tuollaiset yksityiskohdat välttämättä sitäkään asiaa helpota.
 
"The Canadian Army’s newest radar system can’t be linked in to NATO’s air defence networks but the military says it won’t cancel the project worth more than $200 million.
The Canadian Army is just now taking delivery of the first Israeli-built radars which are expected to be declared operational by the end of the summer."

"Department of National Defence spokeswoman Jessica Lamirande said Canada did not examine whether the medium range radar system could be integrated into NATO air defence systems as that is not currently a requirement for the Canadian Army."

Kyseessä on Elta, IAI:n (Gabrielin tekijä) tytäryhtiö. Tilaus käsittää 10 tutkaa.

Jännä ettei kiinnosta hintavan tutkajärjestelmän potentiaali kytkeä se osaksi ilmapuolustusta.
Sitä käytettäisiin ilmeisesti vastatykistötutkana. Toisin kuin Tsekki, joka pakitti kiireellä.

https://nationalpost.com/news/canad...-million-cant-be-linked-in-with-nato-networks

10kpl vastatykistötutkaa 243 milliä... liian hapokas paketti meille.
 
Viimeksi muokattu:
Eurofighter Typhoon, F-35 Lightning II, nyt britit kehittelevät Tempestiä. WWII ajan nimet muotiuusiokäytössä. Jos uusio Tempestistä tulee edes puoliksi yhtä hyvä kuin edeltäjänsä oli kaunis, niin huikea kone :)

97B9A2CD-25C4-4258-8849-FDFA6E32AAD7.jpeg

Jos tuosta nimeämislogiikasta voidaan mitään mitään päätellä niin BAE Typhoon on tuleva Eurofighter II? Originaali Tempest oli ainakin käytännössä Hawker Typhoonista edelleen kehitetty mark 2.
 
Eurofighter Typhoon, F-35 Lightning II, nyt britit kehittelevät Tempestiä. WWII ajan nimet muotiuusiokäytössä. Jos uusio Tempestistä tulee edes puoliksi yhtä hyvä kuin edeltäjänsä oli kaunis, niin huikea kone :)

Jos tuosta nimeämislogiikasta voidaan mitään mitään päätellä niin BAE Typhoon on tuleva Eurofighter II? Originaali Tempest oli ainakin käytännössä Hawker Typhoonista edelleen kehitetty mark 2.

Mitenkäs tämä uutinen vaikuttaa tähän meneillään olevaan HX projektiin?
 
Mitenkäs tämä uutinen vaikuttaa tähän meneillään olevaan HX projektiin?

En ole asiantuntija, mutta vastaan silti. Tuskin mitenkään, koska eihän tämä 6. sukupolven laitteeksi tituleerattu tulokas ehdi millään millään mukaan? Eihän tuosta ole edes mitään takeita, että koskaan edes päätyy valmiiksi tuotteeksi asti.
 
En ole asiantuntija, mutta vastaan silti. Tuskin mitenkään, koska eihän tämä 6. sukupolven laitteeksi tituleerattu tulokas ehdi millään millään mukaan? Eihän tuosta ole edes mitään takeita, että koskaan edes päätyy valmiiksi tuotteeksi asti.

Tuo ei tietenkään kerkeä, mutta mitä se tarkoittaa EF:n kehityskaarelle ja tuotetuelle? Kannattaako sellaista edes harkita kun ottaa huomioon miten kauan ilmavoimat suunnittelevat käyttävänsä sitä?
 
Tuo ei tietenkään kerkeä, mutta mitä se tarkoittaa EF:n kehityskaarelle ja tuotetuelle? Kannattaako sellaista edes harkita kun ottaa huomioon miten kauan ilmavoimat suunnittelevat käyttävänsä sitä?

Hyvä kysymys, onko realistista odottaa uuden hävittäjän käyttöönotto noin 20 vuoden päästä? Vertaa F35 kehitysaika.
 
Hävittäjä lentäväsiipi tyyppisenä ilman canardeja ja ilman pyrstössä olevia korkeusperäsimiä ei oikein täsmää tuon hyvän liikehtimisen kanssa. Ei vaikka olisi korkeussuunnassa suunnattava työntövoima kuten F-22 Raptorissa, eikä edes 3D suunnattavankaan työntövoiman kanssa, mikä on tietysti selvä asia kaikille projektissa mukana oleville firmoille. Tavoitteet lienee tässä vaiheessa tuotekehitystä lähinnä rahoituksen varmistaminen, muttei tuollaiset yksityiskohdat välttämättä sitäkään asiaa helpota.
Niinpä, mutta tuossahan onkin selkeä runko ja muutenkin pyrstöttömän deltasiiven malli. Ei siis lentävä siipi. Pyrstöttömät deltat kuten Mirage 3 ja Draken taas ovat olleet tunnettuja hyvästä hetkellisestä kaartokyvystään (ja surkeasta jatkuvasta kaartokyvystä). Nykyisellä ketterien ohjusten aikakaudella kuitenkin pitkät kaartotaistelut ovat riskialttiita, joten parempi hetkellinen kaartokyky jolla taistelu ajetaan nopeaan ratkaisuun on mielestäni tavoittelemisen arvoinen asia. Myös moottorien kasvanut työntövoima paikkaa siipimallin taipumusta vuotaa energiaa pitkissä kaarroissa.
 
Back
Top