Ilmavoimien tulevaisuus

Mitä jos siinä on pieni tahallinen tai tahaton väärinymmärrys? Eli todellisuudessa puuhataan Stealth koteloita aseille, kuten Super Hornetin kanssa. Rungon sisään ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, ja voidaan sanoa että aseet on stealthisti sisällä.

Tästähän ei ole kuin pieni askel siihen, että kehitetään karvalakkihävittäjälle stealthkotelo. Mahtavat mahdollisuudet upgreidata esim Hawkit stealth-tasolle :D
 
Optimismisesti: Jos 2009 kaupat koskevat vaikka vuoden 2010 toimituksia ollaan heti vuotta lähempänä D-mallin käyttöönottovuotta. Lisäksi sotatuotteen täytyy olla käytännössä valmis reilusti ennen valmiiksi julistamista. Noin 2013 tai alkuvuosi 2014? Eli parhaimmillaan Suomen kaupassa olisi noin 3 vuoden etunoja.

Ja voihan 2009-vuoden kaupat koskea jotain kehitysversiota, jossa on uusi softa&prossu C7 sisällä, jolla veririoidaan yhteensopivuus.
Uskoo ken uskoo....Yhdysvaltain hallitus ei ole FMS-luvissaan maininnut D-version myyntiä Suomeen, eikä lupaa tähän aseversioon ole haettu. Tähän mennessä ainoa maa joka on ollut kiinnostunut julkisesti hankkimaan D-versiota on Australia.
Kerro tuo Ruotsille. Vanhaan Gripukkaan Meteor!
Luulen että Saab modifioi PS-05/A tutkan hieman pidemmälle kuin Suomi päivitti APG-73:n. Iso osa PS-05 tutkan laitteistosta meni täysin uusiksi ohjelmistojen lisäksi.

Julkisesti sanottu APG-73 4/5 päivitys sisälsi ennenkaikkea AIM-120C7 ohjuksen tuen lisäksi muutokset SAR-kyvyn mahdollistamiseksi, jolla parannettiin mm. ilmasta-maahan kykyä. Saabin tutkan päivitys taisi keskittyä melkein täysin ilmasta-ilmaan kykyyn, joka oli todennäköisesti siinä jo aikaisemminkin parempi kuin APG-73:ssa. Päivitetyllä ES-05 tutkalla saadaan esimerkiksi 100% lisäkantama matalalla lentäviin maaleihin.

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2015-04/upgraded-ps-05a-radar-gives-gripen-cd/
 
Uskoo ken uskoo....Yhdysvaltain hallitus ei ole FMS-luvissaan maininnut D-version myyntiä Suomeen, eikä lupaa tähän aseversioon ole haettu. Tähän mennessä ainoa maa joka on ollut kiinnostunut julkisesti hankkimaan D-versiota on Australia.

Luulen että Saab modifioi PS-05/A tutkan hieman pidemmälle kuin Suomi päivitti APG-73:n. Iso osa PS-05 tutkan laitteistosta meni täysin uusiksi ohjelmistojen lisäksi.

Julkisesti sanottu APG-73 4/5 päivitys sisälsi ennenkaikkea AIM-120C7 ohjuksen tuen lisäksi muutokset SAR-kyvyn mahdollistamiseksi, jolla parannettiin mm. ilmasta-maahan kykyä. Saabin tutkan päivitys taisi keskittyä melkein täysin ilmasta-ilmaan kykyyn, joka oli todennäköisesti siinä jo aikaisemminkin parempi kuin APG-73:ssa. Päivitetyllä ES-05 tutkalla saadaan esimerkiksi 100% lisäkantama matalalla lentäviin maaleihin.

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2015-04/upgraded-ps-05a-radar-gives-gripen-cd/
Tästä on taitettu peistä aiemminkin.
Nyt kun asia tuli uudelleen puheeksi, muistin bonganneeni edellisen väännön jälkeen Gripukka-kuskin mietteitä aiheesta:

However, to fully exploit Meteor's performance, the upgrade to JAS 39E is required with significantly more powerful multiplier radar and ability to detect signature aircraft, but also the ability to carry more weapons.

http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2014/03/dags-att-hoja-troskeln-del-2-meteor.html?m=1

Varmasti perus-gripukka Meteorilla on ihan soiva peli, mutta eiköhän tuo E-malli nosta suorituskyvyn vielä pykälää korkeammalle.
 
Mihin foorumi-optimismi on kadonnut? :p
Täällä on niin ahdasmielinen ilmapiiri, ettei kauneinkaan optimismin kukkanen voi täällä kukkia.

Jos ehdotat, että laitetaan pikkuisen lisäpolttoainetta AMRAAMeihin ja ladataan ne 122 Rakh 89, joita on näköjään 36 kpl ja joiden kertalataus on 40 kpl, eli ns. "harmaassa vaiheessa" voitaisiin ladata 1440 "buustattua" AMRAAMia ja tehdä Horneteilla valehyökkäys Venäjälle, jonka olisi pakko lähettää koneensa torjumaan valehyökkäystämme. Ohjuspilvi pimentäisi taivaan ja pyyhkäisisi Venäjän läntiset ilmavoimat maanpäältä.

Puhumattakaan siitä, että ehdottaisi, että ampuisimme parannellut AMRAAMit ilman ennakkovaroitusta. Tässä ketjussa mainittiin, että Venäjä voisi lähettää Suomea vastaan max. 1200 lentokonetta. Siispä meidän kannattaisi yhdistää raketinheittimen ja it-ohjuksen hyvät puolet, eli ampua massamaisesti ohjuksia, jotka hakeutuvat tutkallaan lentokoneisiin, jotka (mikä kaikkein parasta) eivät ole ehtineet edes nousta ilmaan. HA-HAA! Operaatio Barbarossa vol. II!

Heti joku mälsä on märisemässä, että "AIM-120 ei voi ampua 122 Rakh" (No vittu HALOO, 117mm vs. 122mm) tai "Ne ohjukset tarvii tutkaohjausta" (Nehän ON tutkaohjuksia) tai että "Miten AMRAAM tuhoaa koneen kentälle?" (NO HEI PAHVI! IT-OHJUS ON TEHTY TUHOAMAAN LENTOKONEITA!

Ja loppuun :)
 
No mut mikäs näistä kuulostais taloudelliselta ratkaisulta? Mun mielestä Frankko German projektilla ei kuitenkaan ole merkittävästi suurempaa volyymia "varmassa" asiakaskunnassaan.

Tai jos tälläisestä nojatuoli taloudellisesta vinkkelistä ajattelen F-35 projektia, niin siinähän taisi käydä vähän niin, että kaikille riskiä jakaville kumppaneille luvattiin hieman hiivaa, ja lopputulos tahtoi paisua, vielä uunissa ollessaankin.

Mut se, mitä euro projekteista voisi toivoa, niin olisi sinänsä kaksi selkeästi erillasita konetta, jotteivät ne aivan suin päin kilpailisi keskenään samoista asiakkaista, samoin superlatiivein.

Enpä tiedä, mikä olisi taloudellista. Taloudellisinta ja tarkoituksenmukaisinta olisi todennäköisesti, ettei Britanniaa erotettaisi eurooppalaisesta puolustusyhteistyöstä vain kostona EU-erosta.

Jos Saksa ja Ranska sitten todella haluavat rangaista Britanniaa (huolimatta Britannian ja Ranskan läheisestä puolustusyhteistyöstä), niin siinäkin tapauksessa Britannian pitäisi etsiä suurempia kumppaneita kuin Ruotsi. @Lurker mainitsi toki jo Italian, ja jos se saadaan koplattua yhteen Britannian ja Ruotsin kanssa, niin tilanne toki muuttuu.
 
https://www.reuters.com/article/swi...cks-off-fighter-jet-competition-idUSL8N1U242W
https://www.admin.ch/gov/de/start/dokumentation/medienmitteilungen.msg-id-71511.html

Sveitsi on laittanut viralliset rattaat pyörimään, koelentoja suoritetaan Sveitsissä toukokuusta heinäkuuhun vuonna 2019.
///
Onkin hyvin mielenkiintoista nähdä ilmestyykö F-35 Sveitsin taivaalle, itse arvioisin että ei ilmesty. Sveitsiläistoimittajat kysyivät äskettäin ilmestyykö Gripen E testeihin ja se on vielä Saabin mukaan auki kumpi kone lähtee, siis demostraattori vai testikone.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.reuters.com/article/us-...stealth-fighter-program-sources-idUSKBN1JW0YU

"Northrop Grumman has provided Japan with a menu of technologies it could contribute to the next-generation F-3 fighter project, but not yet made any specific proposals to Japan, the sources said."

"The company’s bid would compete with Lockheed Martin proposals that include a hybrid stealth design based on its F-35 Lightning II and F-22 Raptor. "

"For now, it is unclear when Japan will begin F-3 development, as Japanese officials juggle spending priorities and military planners mull designs. Defence officials would like to introduce the aircraft in the mid-2030s to deter Chinese and Russian airspace intrusions. "
 
Britit hankkivat AIM-120D ohjuksia, Tanska kourallisen C7-malleja.

US approves air-to-air missile sales for UK and Denmark

https://www.defensenews.com/digital.../us-approves-amraam-sales-for-uk-and-denmark/

The U.S. State Department has OK’d the potential sale of AIM-120 Advanced Medium Range Air-to-Air Missile variants for the United Kingdom and Denmark.
The U.K. sale comes with an estimated cost of $650 million and covers up to 200 AIM-120D weapons, along with the associated missile containers, support equipment and technical support.
Denmark’s sale is smaller, with a targeted purchase of 28 AIM-120 C-7 weapons, along with associated support and a single AMRAAM spare guidance section, at an estimated cost of $90 million.
 
Gripenille köniin Slovakiassa. F-16 kävi taas kaupaksi.
https://www.defensenews.com/digital...kia-selects-f-16-over-gripen-for-new-fighter/

In a statement on the ministry’s website, Defense Minister Peter Gajdoš said the U.S. jets were selected because they are “state-of-the-art modern machines,” and the ministry statement said the U.S. planes were cheaper according to an analysis done through 2040.
However, the ministry did not put a final pricetag on the F-16 purchase, but Reuters reported that the dollar figure could be 1.1 billion euros ($1.29 billion) for the 14 jets.
“We are pleased Slovakia has selected the F-16 Block 70,” said Lockheed spokesman John Losinger. “This partnership will deliver new capabilities to the Slovak Armed Forces and strengthen Slovakia’s strategic partnership with NATO and the U.S.”
 
Varmasti väärä ketju, onko see halpaa 91 milliä dollaria per kone ?

On halpa. Mutta Venäjä sopii usein kehitysmaiden kanssa asekaupat osin tai kokonaan bilateraalisena tavaranvaihtokauppana (samaan tyyliin kuin Suomen ja NL:n clearing-kauppa) joten ilmoitetut hinnat ei välttämättä vastaa ns. valuuttahintaa.
Indonesialla lisäksi on Flanker-perheen koneita ennestään joten he eivät tarvitse niin isoa infrastruktuuria Su-35:n mukana.
 
Slovakia lienee riisunut aseistuksen minimiin, jotta sai puserrettua hinnan 1,6 miljardiin euroon, kun myyntilupa oli n. 2,5 miljardille eurolle. Mutta voihan se olla järkevää, jos hankkii aseet pikkuerissä myöhemmin tai jos poliittinen tilanne näyttää uhkaavalta.
///
http://aviationweek.com/farnborough...trategy-hints-second-european-fighter-project

"In the coming days, the British government is expected to launch its Combat Air Strategy, a blueprint for a new combat aircraft program. "

https://www.reuters.com/article/bri...generation-fighter-uk-air-chief-idUSL8N1U743D

"Britain wants to maintain a leadership position in fighter jet technology and will not take a subsidiary role to France and Germany as they move ahead on developing a next-generation warplane, the country’s air chief said on Wednesday. "
///
https://www.reuters.com/article/us-...re-air-defense-jets-by-year-end-idUSKBN1K110Q

"Austria plans to decide by year-end which fighter jets to use for its air defense in the future, the defense minister said on Wednesday. "

Varmaan F-16V vs Gripen E kisa.
 
Viimeksi muokattu:
2,3 miljardia euroa lienee Britannian osuus ja muut laittavat omia panoksiaan kiinni. Kaikkihan riippuu jokseenkin kahdesta tekijästä, kustannustehokkuudesta ja suunnittelun tavoitteista. Kuinka paljon pyörää halutaan keksiä uudestaan.
 
Mitähän saa aikaan 2 miljardilla? F-35:ien SDD maksoi 55-60 miljardia.

Prototyypin, tuo 2 miljardia on vain ohjelman ensimmäinen vaihe.
Minulle on vielä vähän epäselvää onko tulossa miehitetty vai miehittämätön lentolaite.

Stormbreaker? Ehh..onko lisenssimaksu Marvelille hoidettu?
 
Back
Top