Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mites F-35 + GlobalEye?
Hitaasti ja kalliistihan hävittäjäprojektit etenevät nykyään melkolailla kaikkialla, ei se ole jenkkien yksinoikeus.
Hävittäjän suunnitteluprosessissa kestää nykyään niin kauan että yksi insinööri ehtii urallaan duunata vain yhtä konetta. Tämä tarkoittaa sitä että koneiden parissa puuhailevat pääasiassa ihmiset joilla on vain vähän kokemusta hävittäjäsuunnittelusta. Asiat pitää aina opetella uudestaan mikä entisestään hidastaa prosessia.
Itsestäänselvyydet tajuan itsekin kuten muutkin, eli luultavasti tarjous on tarjous Gripeneille ja tutkakoneille eli tuskin yhtä hanakasti myyvät vain niitä kuin koko pakettia mut kaikestahan voi aina neuvotella. Olis siinä silti Ruotsi ikäänkuin huomioitu edes jotenkin ja tutkakone on tiettu aina parempi kuin jos sitä ei ole. Mut en kul jaksa uskoa tuohon, mutta ainahan voi spekuloida, kukaan ei vaan ole tätä tainnut vielä mainita ääneenHaluatko, että vastaan?
Ensiksi tarvitaan Perämeren pohjukasta se loputon öljylähde.Mites F-35 + GlobalEye?
Onhan tuo scifimäisen sulava silakka. Kyllä ne ranskikset osaa, tai en tiedä paljonko tuossa sitten on Mersua mukana.
.....
TF-X on vertailussa aika mielikuvitukseton tekele, tuollainen pesussa kutistunut F-22.
Itsestäänselvyydet tajuan itsekin kuten muutkin, eli luultavasti tarjous on tarjous Gripeneille ja tutkakoneille eli tuskin yhtä hanakasti myyvät vain niitä kuin koko pakettia mut kaikestahan voi aina neuvotella. Olis siinä silti Ruotsi ikäänkuin huomioitu edes jotenkin ja tutkakone on tiettu aina parempi kuin jos sitä ei ole. Mut en kul jaksa uskoa tuohon, mutta ainahan voi spekuloida, kukaan ei vaan ole tätä tainnut vielä mainita ääneen
Kuka tuohon sitten uskoo? En minä ainakaan!Mikäänhän ei tietenkään estä hankkimasta AEW-konetta kuten GlobalEyeä vaikka valinta osuisi muuhun kuin Gripeniin. Saabin tarjouksessa ääneen sanomaton oletus on että he pystyvät tarjoamaan 64 hävittäjää+2 tutkakonetta kilpailukykyisellä hinnalla muihin verrattuna, jolloin Suomi saisi tutkakoneet ikäänkuin 'kaupan päälle'. Ja sama tietysti pätee Boeingin ja Growlerin kanssa, jne.
Mutta jos jenkkiehdokkaat pystyvät tarjoamaan 64 konetta halvemmalla kuin Saab niin sitten ainakin taloudellisessa mielessä Saabin ehdotukselta putoaa pohja pois, koska Suomihan voisi vain ostaa tutkakoneet erikseen.
Kuka tuohon sitten uskoo? En minä ainakaan!
Kuka tuohon sitten uskoo? En minä ainakaan!
Onko kenelläkään käsitystä Learjettien jäljelläolevasta käyttöiästä? Niillähän on ollut useampaa roolia Global on selkeästi enemmän sidottu tuohon valvontaan. Henkilökuljetusta tai rahtia ei taida sitten niin mennäkään.Poliittisesti se olisi tietenkin vaikea perustella: "Eikö ollut tarkoitus ostaa 64 konetta, nytkö haluatte vielä tutkakoneitakin?" Tässä mielessä Saabin tarjous kuulostaa houkuttelevalta koska siinä tutkakoneet tulisivat ikään kuin osana pakettia. Olen kyllä hiukan tästä innostunut koska olen kannattanut jonkun AEW-koneen tai kopterin hankintaa jo pitkään. Mielestäni sen edestä voisi uhrata muutaman hävittäjänkin hankinnasta. Laskeskelin aikoinaan että kevyemmästä päästä sellaiset voisivat irrota hankkimalla 4-6 hävittäjää vähemmän.
Mutta tietysti Gripenin pitää olla muiltakin osin kustannustehokas. Jos itse kone ei suorita, niin ei sitä GlobalEye pelasta.
Minkähänlaisia nämä ilmavoimien alustavat tarjouspyynnöt ovat olleet. Onko siellä sanottu että 64 konetta+mitä tahansa sitten katsottekin muuta tarvittavan että täytätte vaatimukset, maksaa mitä maksaa. Vai onko siellä kiinteä hinta että tähän pitää mahtua. Onko GlobalEyet muuten tarjottu ihan ikiomaksi vai jonkunmoinen yhteiskäyttö/vuokrasopimus?
Leareillehan tehtiin/tehdään juuri päivitystä, mutta se on enemmän siviilipuolen navigointijuttuja. Siis toki eduksi sotilaspuolellekin. Päivitetyt koneet ovat harmaita.Onko kenelläkään käsitystä Learjettien jäljelläolevasta käyttöiästä? Niillähän on ollut useampaa roolia Global on selkeästi enemmän sidottu tuohon valvontaan. Henkilökuljetusta tai rahtia ei taida sitten niin mennäkään.
Entä tarvitanko Learjetin valvontakykyä semmoisenaan enää jatkossa? Joku mainitsi, että tutka mahan alla jo antiikkinen.
Onko kenelläkään käsitystä Learjettien jäljelläolevasta käyttöiästä? Niillähän on ollut useampaa roolia Global on selkeästi enemmän sidottu tuohon valvontaan. Henkilökuljetusta tai rahtia ei taida sitten niin mennäkään.
Entä tarvitanko Learjetin valvontakykyä semmoisenaan enää jatkossa? Joku mainitsi, että tutka mahan alla jo antiikkinen.
Samaan olen päätynyt omissa pohdiskeluissa. Häivekoneen idea katoaa jos se joutuu lentämään tutka päällä. Ideaalitilanteessa se lentää passiivisena siitä erillisen tutkan (esim. AWACS) osoittaman maalin lähelle, ampuu ohjukset niiden optimietäisyydeltä, ja pystyy lopuksi varmistamaan pudotuksen kun vastustaja joutuu puolustuskannalle heti varsinaisen ilmataistelun alussa, jolloin oma vaara on minimoitu. Esim. AMRAAM alkaa olla erittäin vaikea torjuttava jos se päästään laukaisemaan alle 10 mailin päästä, varsinkaan jos vastustaja ei sitä odota (alhainen vauhti, säiliöt kiinni, jne). Naapurin R-27ET olisi melkeimpä ideaaliase tällaiseen käyttöön, koska IR-hakuisena ja pitkän kantaman omaavana kohde ei välttämättä saisi mitään varoitusta ennen ohjuksen osumaa. Häivekone voi hiipiä peräsektoriin huomaamatta, josta IR-ohjus toimii parhaiten.Aivan.
Käsitellään ensin vielä itsestäänselvyydet.
- Eiköhän Saab mielellään myisi nuo minkä tahansa koneen pariksi, vaikka Gripen-kauppaa ei tulisikaan.
- Eikä kyse ole pelkästään F-35:destä. Etua se toisi kaikille hävittäjille
- Se suurin kysymysmerkki on kustannukset. Tähän mennessä noita on pidetty Suomelle liian kalliina. Mahtuvatko ne pakettiin muiden hävittäjien kera?
Sitten ei-itsestäänselvyyksiä, koskien juuri tuota Gripen vs F-35.
Voisi argumentoida jopa, että noista olisi enemmän hyötyä F-35:den kanssa. Kahdesta syystä.
- Vaikka Gripenissäkin on alhainen heräte ja erinomainen EW-järjestelmä, pystyisi F-35 vielä paremmin pysymään näkymättömissä. Vastustaja tietäisi, että tutkakone näkee kaiken, ja sitten jostain vain tulee ohjuksia päin pläsiä. (vertaa aikaisempi tekstini soveltamisesta ilmatorjuntaan). Aika ikävä tilanne lähteä sellaista päin.
- F-35 tarvitsee tuota enemmän kuin Gripen siinä mielessä, että F-35 tutka on asennettu kiinteästi eteenpäin. Gripenin tutka kääntyy ja näkee sivulle. Awacs-tyyppisessä tehtävässä on nimenomaan tärkeää, että pystyy lentämään sivuttain suhteessa uhkaan ja pitämään maalit koko ajan tähtäimessä. F-35 ei tähän samalla tavalla pysty yksin. Toki parven sisällä tapahtuva yhteistyö ja vuorottelu auttaa asiaa (+ eri sensorit), mutta ei kuitenkaan korvaa tätä kykyä. Siksi varsinaisesta Awacs-koneesta olisi ehkä enemmän hyötyä F-35:delle.
Ehkä tykkitaistelut, mutta kun on DAS ja LOAL-kykyiset IP-ohjukset, on F-35:a näköetäisyydelläkin vaikea pala purtavaksi.Niin, F-35 häviää varsinaiset kaartotaistelut naapurin koneille 100-0, muita vaihtoehtoja kuin BVR tai salakavala väijytys ei olekaan.
Siinä on kyse siitä, että Suomi ei ole luovuttanut ilmatilan valvontakuvaansa Natolle eikä mistään yhteensopivuudesta. Yhteensopivuus ei siis ole ongelma. Suomen ilmavalvonnan tutkakuvilla Nato saisi tiedot Venäjän lentoliikenteestä syvälle Venäjän puolelle. Suomi puolestaan ei eroaisi Natomaasta enää muuten kuin 5. puuttumisella ja toisaalta tämän ilmavalvonnan integroinnin mahdollisuudella Venäjä pidetään varpaillaan. Se kun on aina mahdollista tehdä.Tänään oli Aamulehdessä artikkeli, jonka otsikkona Trump voisi estää Suomen Nato-jäsenyyden. Siinä on haastateltu Ranskalaista Nato-selvityksen tekijää. Tekstissä on maininta"Suomen ilmapuolustusjärjestelmä ei ole Nato-yhteensopiva." Hornetithan juttelee Link16:sta. Mistä tässä siiis kysymys? Ilmatilannnekuvasta?