Teräsvilla
Eversti
Voitko avata tätä sisaryritystä? Finnair koitti MD-11 laivastolla pelkkää rahtia, mutta se ei toiminut.
Eikö olis parempi laittaa tankkerit postin alle =D
Eikö olis parempi laittaa tankkerit postin alle =D
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos sitä todellisuudessa olikaan. Finnair ei nähnyt synergiaa viimeksikään, tai ainakaan niin paljon, että se kannattaisi. Ajatus taisi olla lähtöisin Ilmavoimilta.Eli synergia yhteisoperoinnista on jotenkin kadonnut?
Onhan ne kalliita kyllä ja buddy-refueling olisi hyvä kyky ilman muuta. Sehän löytyy SH:n lisäksi Rafalesta.Tankkeridronet on täyttä haaveilua ja äärimmäisen epärealistisia. Noilla hinnoilla tulee edullisemmaksi ostaa Super Horneteja tankkausvarustuksella.
Realistisesti ajatellen, montako ilmatankkausalusta tarvitsisimme? Casojen ilmatankkausversiot eivät järin suuria polttoainekuormia kanna (oliko se about yhden hävittäjän täystankin verran jos sitäkään), joten kannattaisi valita isompi kone siihen tarkoitukseen.
Esim. KC-10, joka voisi helposti tankata kerrallaan pari parvea hävittäjiä. Ja jos yksi olisi huollossa ja kaksi käytössä, niin saataisiin suurinpiirtein jatkuvasti käytössä oleva ilmatankkauskyky.
Ilmatankkausta suunnitellessa ei ole varmaan tarpeellista hävittäjien tapaan varata kahdelle painopisteelle omaa osastoa vaan yhdellä osastolla hoituisi koko maan kattava ilmatankkauskyky.
Onhan ne kalliita kyllä ja buddy-refueling olisi hyvä kyky ilman muuta. Sehän löytyy SH:n lisäksi Rafalesta.
Tosin Saab kauppaa miljardiluokan AEW-koneita "lähes ilmaiseksi", joten sekin on kallista.
Casa on mopo ja sen käyttö lienee vain tukikohtien välinen toiminta sodassa. Olen sitä mieltä että 2-3 A400 kuljetuskonetta tankkausvarustuksella olisi tutkakoneita fiksumpaa, koska niillä saadaan rahtia ja henkilöstöä siirrettyä rauhanaikana. Taktisia kuljetuskoneita voidaan operoida lyhyemmiltä ja pienemmiltä kentiltä kuin matkustajaversioita, jolloin ne eivät ole niin riippuvaisia varsinaisista lentokentistä kriisissä. Toki jo 10 vuotta sitten asiaa on selvitetty ja silloin A330MRTT oli tutkittavana, koska silläkin siirtyy rahtia polttoaineen lisäksi. Kustannuksethan ne homman torppasivat.
Hieman kevyempi ja halvempi vaihtoehto olisi KC-130J monitoimitankkeri. Siihen voisi hankkia myös rullattavan MAFFS-vaahdonkehittimen suuria ja yhä lisääntyviä metsäpaloja ajatellen. Koneeseen saa jos jonkinlaista herkkua ja tietysti voisi ajatella että Rajan DO-212 koneet uusittaisiin C-130J versioilla. Nyt Dornierit eivät pysty muuhun kuin valvontaan ja öljyvahinkojen tarkkailuun. C-130J:n voisi varustaa pintatutkalla ja FLIRillä myös. Näin koneet olisivat rauhanaikanakin monen viranomaisen käytössä.
https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/c130/kc-130j-tanker.html
C-27 Spartan?Hercules lienee turhan kallis lavetti eikä Casaa suurempaa kaksimoottorista taida olla tarjolla.
C-27 Spartan?
Miksei muuten sitä tultu valittua pascacasojen sijaan?
C-27 Spartan?
Miksei muuten sitä tultu valittua pascacasojen sijaan?
Nuo kaksi oli aikanaan vastakkain valintaprosessissa ja C-295M voitti.C-27 Spartan?
Miksei muuten sitä tultu valittua pascacasojen sijaan?
Kumma että Liettualaisilla on varaa.Pikaisen googlauksen perusteella Spartan on tuplasti kalliimpi pelkästään hankintahinnaltaan.
Kaikilla sisäisen turvallisuuden viranomaisilla on ollut jo vuosia sama kuuri. Lisäystä ei ole tullut tai sitten rahoja on palautettu osa ja tehty poliittinen silmänkääntötemppu että nyt lisättiin rahaa.Rajallakin on jonkinmoinen säästökuuri päällä. Tuskin tuollainen käyttömenojen paisuttaminen on mahdollista. Teknisesti houkuttelevia ratkaisuja on maailma pullollaan.
NATOon ei liitytä kuin sodan edessä, piste. Sen tiedät sinäkin.Nämä tutka- ja tankkauskoneet sun muu tilpehööri on edullisin ratkaista kun liitytään NATOon. Pähkinöitä.
Nuo kaksi oli aikanaan vastakkain valintaprosessissa ja C-295M voitti.
Kumma että Liettualaisilla on varaa.
Hyvä kymysys. C-27 ruuma oli tosin suurempi, vaikka kantokyky oli samaa luokkaa. Sen tarvetta ei kuitenkaan ilmeisesti ollut.Miksi ostaa kalliimpi jos se ei jossain suhteessa ole selkeästi parempi?
Hyvä kymysys. C-27 ruuma oli tosin suurempi, vaikka kantokyky oli samaa luokkaa. Sen tarvetta ei kuitenkaan ilmeisesti ollut.
Tarkoitinkin lähinnä kuinka turhaa on tankkauskoneita tai tutkakoneita kampanjoida kun se energia kannattaisi käyttää Nato-lobbaukseen.NATOon ei liitytä kuin sodan edessä, piste. Sen tiedät sinäkin.
NATOon ei liitytä kuin sodan edessä, piste. Sen tiedät sinäkin.
Kaikkea ei kannata tietenkään tuottaa ja hankkia itse mutta taktiset kuljetus / tankkauskoneet antaisivat suomelle mahdollisuuden liittyä esimerkiksi EATC:n organisaatioon, jolloin saatavilla olisi paremmin koneita kuin omat rajalliset resurssit. Pari MRTT:ä tai A400M konetta antaisi jo ihan toisenlaiset kyvyt meille ja hätätilassa olisi kuitenkin ne omat käytössä varmasti.
Tulisi jotain katetta oikeasti Saukin lämpimille lauseille poolingista ja sharingista.
https://eatc-mil.com/en
Nykyinen SAC sopimus on melko heppoinen kun vuosittainen tuntimäärä on ostettuna parin keikan luokkaa C-17 koneilla.
Kukaan ei ole mitään kampanjoinut vaan tämä on keskustelua palstalla. Minunulla sitäpaitsi ei ole muutenkaan energiaa lobata NATOa, vaan jätän sen poliitikkojen käsiin. Ei ole niin paljon tietoa ja ymmärrystä että tietäisin mitä se tarkoittaa.Tarkoitinkin lähinnä kuinka turhaa on tankkauskoneita tai tutkakoneita kampanjoida kun se energia kannattaisi käyttää Nato-lobbaukseen.