Ilmavoimien tulevaisuus

aj77 kirjoitti:
aj77 kirjoitti:
Ai,en tiedä tuosta Hornetin vs. F-35 lentoaika suhteesta. Se mistä siittä luin taisi olla erittäin punainen julkaisu. Sai kuvan että sopii vain suurvallalle millä näitä koneita on sata valmiina.

Tuo Typhoon juttu meni niin, että yksikään Typhoon ei tullut alas,koska tilanteessa ei ollut kuin yksi kaksipaikkainen Typhoon. Joka kaikessa rauhassa lensi Jenkkien Kalliovuorten yllä harjoituksissa ja sai kaksi Raptoria peräänsä.

Sitten kieputtiin ja brittilentäjien hämmästykseksi Raptorit tulivat alas.

Huhua että myös Greikkalaiset tiputtelivat niitä F-16 koneillansa.

Saksalaiset reteilevät Alaskan harjoituksen jälkeen näin : yesterday, we have had a Raptor salad for lunch

Linkki tuossa. Jos tuosta on roskaa ja omakehua puolet niin silti.

Linkki

[/php]

Tuossa muuten puhuaan että Raptorit eivät pärjää dogfightissa koska menettävät nopeuttaan liikaa nopeissa suunnan muutoksissa,ja tutkassa näkymättömyys on ainoa etu, mutta kun eivät ole tutkassa näkymättömiä ainakaan Typhoonille.

Eli nyky-aika ajoi tulevaisuuden hävittäjän ohitse
 
SJ kirjoitti:
aj77 kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
F35 on varmasti omat hyvät ja huonot puolensa. Huonoihin puoliin kuuluu ehdottomasti posketon hinta joka tekee taistelukestävyydelle aika moisen ongelman. Sillä olettamuksella että apuja eli täydennyksiä ei tule. Se miten homma toimisi vaikka olisimmekin naton jäsen on arvailujen varassa. Todennäköisesti konflikti olisi niin suuri että meille toivotettaisiin onnea ja sanottaisiin että kokeilkaa pärjätä ja pitää puolenne, apuja tulee kun tilanne sen sallii.

Ei ne kilpailijat ole juuri sen halvempia jos edes etäisesti samantasoista suorituskykyä halutaan. Täytyy muistaa, että tuossa koneessa on jo paljon sellaista jota kilpaileviin koneisiin ei saa tai joutuu ostamaan erikseen. Näitä ovat esim. kunnolliset häiveominaisuudet, hyvin kehittynyt AESA-tutka (vasta tulossa moniin kilpailijoihin lisähintaan), maalinosoitinjärjestelmä EOTS sekä seuraavan sukupolven datalinkki (MADL). Kallis se on, mutta niin on varmasti kaikki muutkin kilpailijat. Jopa Gripen NG tulee olemaan kallis kone.

PAK-FA:n hehkutus on naurettavaa kun koneesta ei tiedetä varmasti edes tyhjäpainoa mutkikkaammista asioista puhumattakaan, vaan lähes kaikki "tiedot" ovat puhtaita arvauksia. Myös sen tai minkään muunkaan vasta prototyyppi- tai haaveiluasteella olevan koneen hinnoista ei kyllä voi vielä sanoa kukaan mitään. Kone voi toki olla hyväkin, mutta kukaan ei voi sanoa millään varmuudella sen voittavan esim. F-35:n.

Eikös F-35:n asekuorma ole olematon , ellei käytetä ulkoisia ripustimia ja silloin taas ne kuuluisat häiveominaisuudet katoaa. Huhua kuullut myös lyhyestä toiminta-ajasta, joten tankata pitäisi ilmassa tai maassa jatkuvasti.

Eurofighter puuttuu tästä keskustelusta kokonaan. Se on erillainen kone kuin F-22 mutta kilpailukykyinen sen kanssa. Joku sanoo että jopa parempi,kun yksi sellainen harjoituksissa tiputti kaksi F-22 konetta jotka perään yllätteän ilmestyi. Jenkkien harmiksi ja kaikkein eniten kahden typhoonia lentäneen brittilentäjän hämmästykseksi.

Muistaakseni F-35:n toiminta-aika oli suurempi kuin Hornettien (ja laivastoversiossa vielä enemmän) ja niihin sisäisiin ripustimiin mahtui kaksi MK-84 pommia JDAM kitillä (en muista mikä GBU tämä oli numeroltaan) ja olikohan, että samalla sai olla ainakin yksi pari Sidewindereitä kyydissä. Muut koneet kantavat saman, ja yleensä vielä AMRAAM parin, mutta veikkaan, että monessa tapauksessa polttoainetta ei jää F-35:n vertaa. Ja F-35:llä on mahdollisuus kuljettaa pommeja yms. ulkoisesti, muilla se on pakollista.

Mitä taas tulee tuohon Typhooniin, niin montakos typhonia sitten putosi samalla, kun kaksi F-22:sta saatiin alas?

Oikeassa olet. F-35:n A- ja C-malleihin menee kaksi 2000 paunan pommia ja 2 ilmataisteluohjusta yhtä aikaa. B-malliin menee kaksi 1000 paunan pommia ja ne kaksi ohjusta. Ilmataisteluvarustuksessa menee nykyisellään 4 ilmataisteluohjusta sisäisesti, mutta tilaa olisi ainakin kuudelle ja se on tarkoitus mahdollistaa tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa esim. 8 SDB-pommia menee sisäisiin aseripustimiin.

Toiminta-aikaa F-35:llä on varmasti riittävästi kun kone kantaa 8400 kg polttoainetta. Hornetissa on n. 5000 kg ja Super Hornetissa n. 6500 kg sisäistä polttoainetta. Eurofighter Typhoonissa ja Dassault Rafalessa on noin 4500-5000 kg polttoainetta sisäisesti. Vaikka F-35 olisi aerodynaamisesti huonompi, niin moottorin pitäisi speksien perusteella olla näitä kilpailijoita parempi kulutuksen osalta (ohivirtausta enemmän, parempi teho/painosuhde, korkeampi turbiinin lämpötila). Tietysti vielä tositilanteessa sen ei tosiaan tarvitse kuljettaa aseita ulkoisesti, mikä on aerodynaamisesti toki parempi. Itse asiassa F-35 kuljettaa sisäisesti enemmän polttoainetta kuin F-14 tai F-15 (F-15E-malli tosin kuskaa enemmän CFT-tankkien ansiosta). Melko varmasti Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, F-16, F/A-18, F-15C tarvitsevat ainakin kaksi isoa tankkia alleen, että pääsevät samaan toiminta-aikaan/matkaan kuin F-35. Tällöin niidenkin kantama asekuorma jää helposti samoihin kuin F-35:n sisäinen asekuorma on.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
aj77 kirjoitti:
aj77 kirjoitti:
Ai,en tiedä tuosta Hornetin vs. F-35 lentoaika suhteesta. Se mistä siittä luin taisi olla erittäin punainen julkaisu. Sai kuvan että sopii vain suurvallalle millä näitä koneita on sata valmiina.

Tuo Typhoon juttu meni niin, että yksikään Typhoon ei tullut alas,koska tilanteessa ei ollut kuin yksi kaksipaikkainen Typhoon. Joka kaikessa rauhassa lensi Jenkkien Kalliovuorten yllä harjoituksissa ja sai kaksi Raptoria peräänsä.

Sitten kieputtiin ja brittilentäjien hämmästykseksi Raptorit tulivat alas.

Huhua että myös Greikkalaiset tiputtelivat niitä F-16 koneillansa.

Saksalaiset reteilevät Alaskan harjoituksen jälkeen näin : yesterday, we have had a Raptor salad for lunch

Linkki tuossa. Jos tuosta on roskaa ja omakehua puolet niin silti.

Linkki

[/php]

Tuossa muuten puhuaan että Raptorit eivät pärjää dogfightissa koska menettävät nopeuttaan liikaa nopeissa suunnan muutoksissa,ja tutkassa näkymättömyys on ainoa etu, mutta kun eivät ole tutkassa näkymättömiä ainakaan Typhoonille.

Eli nyky-aika ajoi tulevaisuuden hävittäjän ohitse

No jaa, tuo kohta näyttää selkeästi olevan tuon kirjoittajan oma mielipide pikemminkin kuin mikään fakta. Lisäksi tilanteet olivat puhtaasti WVR-tilanteita, joissa Eurofighterin pitäisikin pärjätä aika hyvin kypärätähtäimen ja ASRAAM-ohjuksen avulla. F-22:ssa kun ei ole kypärätähtäintä ja vain AIM-9M-ohjus ja luottaa kykyynsä ampua AMRAAM:n kaukaa ennenkuin vastapuoli tietää F-22:sta mitään.
 
Lentävä kalusto alkaa olemaan tutkassa näkymätöntä, onko aika vaihtaa akustiseen paikannukseen?

http://www.douglas-self.com/MUSEUM/COMMS/ear/ear.htm
 
Mielenkiintoinen toteamus C5 amraamin kantamasta..eikö C7 kantamaa ole parannettu C5.een verrattuna[/b]

Only someone totally ignorant about fighter aircraft could write something like this.

For starters, the Raptor is, as others have stated, designed primarily for BVR A2A combat. This is not something that the EF-2000 excels at. Thus, the Raptor would easily shoot down the vast majority of EF-2000s it would encounter from a long distance, BVR, with its missiles, while not being detected. As a stealthy fighterplane, it has a huge advantage over the EF-2000.

You wrongly claimed that the Meteor has a longer range than the AIM-120 AMRAAM. That is incorrect. The AIM-120C-5 has a range of over 105 kms; the AIM-120D, a range of over 180 kms; the Meteor, a range of slightly over 100 kms.
There’s also another big difference. The AIM-120C-5 is already in service and the AIM-120D has already entered full production. The Meteor is still in development and won’t enter production (let alone service) until 2013 at the earliest. Given Europe’s (and especially EADS’s) record with defense programs, which is even worse than that of the DOD’s, it’s likely it will be delayed.

http://en.wikipedia.org/wiki/AIM-120_AMRAAM
http://en.wikipedia.org/wiki/Meteor_missile

Fighter aircraft ain’t everything. Missiles also make a big difference. And the AIM-120D makes one heck of a difference.

(While on this subject, I’d also like to remind the Russians that their supposedly “Amraamski” missile, the AA-12 Adder, has a range of 160 kms, over 20 kms shorter than that of the AMRAAM D, and the radar of their current and projected fighters are inferior to that of the F-22.)

But the F-22 is better than the EF-2000 even on its own merits. Not only is it stealthy (and thus much more survivable), it has a better Thrust/Weight ratio, much more powerful engines (giving much better dry and wet thrust), better speed, and better weapons. It is in a class by itself. In a close-range fight, if the EF-2000 pilot can see the F-22 with his own eyes and target his weapons at the F-22, he stands a chance. But the F-22 is unlikely to permit him to come within a close range.

But let the Germans salivate for now, while they still can. In 2016, the PAKFA will enter service, followed 1-3 years later by the J-20, and when they do, they will render every Western fighter other than the F-22 and perhaps the F-35 impotent, irrelevant, and useless. Including your precious EF-2000.
 
Täältä löytyikin jotain tietoa

Skunkworks comprehensive comparison
-------------C-5 vs C-7
Weight: 355lbs vs 335lbs
Damage: 80hp vs 80hp
Blast Radius: 90ft vs 90ft
MAX Range: 80nm vs 110nm (Divide by 2 for typical range)Drag: Factor 4 vs 4
Max Alt.: 100,000ft vs 100,000ft
Below is radar data
RWR Gain: 0.85 vs 0.85
BeamWidth: 0.0785 vs 0.0785
Look Dwn Rng: 0.7 vs 0.7
Beam Dist: 0.8 vs 0.8
Azimuth: 0.959 vs 0.698
SweepTime: 0.209 vs 0.209
LockTime: 3000ms vs 3000ms
ECM Range: 1.1 vs 1.1
 
Kuin pitkä matka on 80nm ja 110nm?? (kilometrissä?) ja mitä diveded in two?
 
29568d1341587831-comparing-fighter-performance-same-generations-important-factor-war-r-77vaim120.png


R-77 vs AIM-120

20357d.jpg
 
RistoJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
aj77 kirjoitti:
aj77 kirjoitti:
Ai,en tiedä tuosta Hornetin vs. F-35 lentoaika suhteesta. Se mistä siittä luin taisi olla erittäin punainen julkaisu. Sai kuvan että sopii vain suurvallalle millä näitä koneita on sata valmiina.

Tuo Typhoon juttu meni niin, että yksikään Typhoon ei tullut alas,koska tilanteessa ei ollut kuin yksi kaksipaikkainen Typhoon. Joka kaikessa rauhassa lensi Jenkkien Kalliovuorten yllä harjoituksissa ja sai kaksi Raptoria peräänsä.

Sitten kieputtiin ja brittilentäjien hämmästykseksi Raptorit tulivat alas.

Huhua että myös Greikkalaiset tiputtelivat niitä F-16 koneillansa.

Saksalaiset reteilevät Alaskan harjoituksen jälkeen näin : yesterday, we have had a Raptor salad for lunch

Linkki tuossa. Jos tuosta on roskaa ja omakehua puolet niin silti.

Linkki

[/php]

Tuossa muuten puhuaan että Raptorit eivät pärjää dogfightissa koska menettävät nopeuttaan liikaa nopeissa suunnan muutoksissa,ja tutkassa näkymättömyys on ainoa etu, mutta kun eivät ole tutkassa näkymättömiä ainakaan Typhoonille.

Eli nyky-aika ajoi tulevaisuuden hävittäjän ohitse

No jaa, tuo kohta näyttää selkeästi olevan tuon kirjoittajan oma mielipide pikemminkin kuin mikään fakta. Lisäksi tilanteet olivat puhtaasti WVR-tilanteita, joissa Eurofighterin pitäisikin pärjätä aika hyvin kypärätähtäimen ja ASRAAM-ohjuksen avulla. F-22:ssa kun ei ole kypärätähtäintä ja vain AIM-9M-ohjus ja luottaa kykyynsä ampua AMRAAM:n kaukaa ennenkuin vastapuoli tietää F-22:sta mitään.

Jos RistoJ:lla olisi valta rahat ja voima tehdä valinta seuraavassa: tehtäväsi on hankkia 1 tutkajärjestelmä, jonka tulee poimia mahdollisimman luotettavasti kohteet, jotka näkyvät huonosti tutkassa niin mikä on valinta? Tarkoitan maasijoitteista järjestelmää tässä kohtaa.
 
Radar kirjoitti:
Täältä löytyikin jotain tietoa

Skunkworks comprehensive comparison
-------------C-5 vs C-7
Weight: 355lbs vs 335lbs
Damage: 80hp vs 80hp
Blast Radius: 90ft vs 90ft
MAX Range: 80nm vs 110nm (Divide by 2 for typical range)Drag: Factor 4 vs 4
Max Alt.: 100,000ft vs 100,000ft
Below is radar data
RWR Gain: 0.85 vs 0.85
BeamWidth: 0.0785 vs 0.0785
Look Dwn Rng: 0.7 vs 0.7
Beam Dist: 0.8 vs 0.8
Azimuth: 0.959 vs 0.698
SweepTime: 0.209 vs 0.209
LockTime: 3000ms vs 3000ms
ECM Range: 1.1 vs 1.1

Ahem! Uskoakseni käytäntö täällä on ennenkin ollut sellainen, että mikäli tiedoissa mainitaan hitpointit, niin tiedonlähde on irrelevantti.
 
kunnas kirjoitti:
R-77 vs AIM-120

Vastaavia taulukoita on ollut täällä aikaisemminkin, joissa verrataan Amraam A/B malleja noihin muihin ohjuksiin, jotka saattavat (jos eivät ole olemassa vain myyntiesitteissä) olla jopa jo myynnissä. Tuon jälkimmäisen taulukon uskottavuutta syö pahasti se, että siinä koetetaan uskotella, että C-6 -mallin Amraamissa olisi sama kantama kuin B -mallissa.
 
Writing in the Air Force Research Institute’s Air & Space Power Journal, Lt. Col. Christopher Niemi, a former F-22 test pilot who later commanded a frontline squadron of the radar-evading jets, says the Air Force is making a big mistake by buying only the most expensive stealth fighters — namely, the F-22 and the newer F-35.
http://www.wired.com/dangerroom/2012/11/all-stealth-force/

Mutta meidän budjetilla muihin koneisiin ei ole varaa.
 
ctg kirjoitti:
Writing in the Air Force Research Institute’s Air & Space Power Journal, Lt. Col. Christopher Niemi, a former F-22 test pilot who later commanded a frontline squadron of the radar-evading jets, says the Air Force is making a big mistake by buying only the most expensive stealth fighters — namely, the F-22 and the newer F-35.
http://www.wired.com/dangerroom/2012/11/all-stealth-force/

"Niemi?" Mistäkähän miehen perhe on lähtöisin? Mutta mies puhuu kyllä asiaa. A-10 löytää kyllä itselleen työnsarkaa edelleenkin ja ei kuulemma ole erityisen kallis lentää.
 
baikal kirjoitti:
Jos RistoJ:lla olisi valta rahat ja voima tehdä valinta seuraavassa: tehtäväsi on hankkia 1 tutkajärjestelmä, jonka tulee poimia mahdollisimman luotettavasti kohteet, jotka näkyvät huonosti tutkassa niin mikä on valinta? Tarkoitan maasijoitteista järjestelmää tässä kohtaa.

Melko vaikea kysymys. Esim uudet tulevat KEVA-tutkat (eli Thales GroundMaster 403) on ominaisuuksiltaan varsin hyvä. Toki lähes vastaavia löytyy monelta valmistajalta ja käytännössä useampia erilaisia tutkia ja sensoreita (sekä aktiiviset että passiiviset) olisi hyvä olla.
 
RistoJ kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Jos RistoJ:lla olisi valta rahat ja voima tehdä valinta seuraavassa: tehtäväsi on hankkia 1 tutkajärjestelmä, jonka tulee poimia mahdollisimman luotettavasti kohteet, jotka näkyvät huonosti tutkassa niin mikä on valinta? Tarkoitan maasijoitteista järjestelmää tässä kohtaa.

Melko vaikea kysymys. Esim uudet tulevat KEVA-tutkat (eli Thales GroundMaster 403) on ominaisuuksiltaan varsin hyvä. Toki lähes vastaavia löytyy monelta valmistajalta ja käytännössä useampia erilaisia tutkia ja sensoreita (sekä aktiiviset että passiiviset) olisi hyvä olla.

Muutama kritiikin sana keva-tutkista.

1. Miksi niin tehokkaita tutkia hankittiin? Ne ovat samantehoisia kava tutkien kanssa. Sotilastkninen arvio ja ennusteessa 2020 sanotaan ettei kiinteillä ja tehokkailla tutkilla ole selviytymisen mahdollisuuksia sotatilassa.
2. Matalataajuustutkilla olisi havaittu myös tulevat häivekoneet.
 
Valmistajan malli "Projekti 310" koneesta Zhuhai messuilla. Koneen näyttäminen kyseisillä messuilla tarkoittanee sitä, että se on tarkoitettu vientiin.
H8BK1.jpg

lNW3l.jpg
 
kunnas kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Jos RistoJ:lla olisi valta rahat ja voima tehdä valinta seuraavassa: tehtäväsi on hankkia 1 tutkajärjestelmä, jonka tulee poimia mahdollisimman luotettavasti kohteet, jotka näkyvät huonosti tutkassa niin mikä on valinta? Tarkoitan maasijoitteista järjestelmää tässä kohtaa.

Melko vaikea kysymys. Esim uudet tulevat KEVA-tutkat (eli Thales GroundMaster 403) on ominaisuuksiltaan varsin hyvä. Toki lähes vastaavia löytyy monelta valmistajalta ja käytännössä useampia erilaisia tutkia ja sensoreita (sekä aktiiviset että passiiviset) olisi hyvä olla.

Muutama kritiikin sana keva-tutkista.

1. Miksi niin tehokkaita tutkia hankittiin? Ne ovat samantehoisia kava tutkien kanssa. Sotilastkninen arvio ja ennusteessa 2020 sanotaan ettei kiinteillä ja tehokkailla tutkilla ole selviytymisen mahdollisuuksia sotatilassa.
2. Matalataajuustutkilla olisi havaittu myös tulevat häivekoneet.

Olisivatkohan yksinkertaisesti ostaneet tehokkaimman mahdollisen, suhteellisen liikkuvan tutkasysteemin? Ja kompensoihan tuo mittausetäisyys häiveominaisuuksien vaikutusta, joten mitään matalataajuustutkaa ei tarvita.
 
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Jos RistoJ:lla olisi valta rahat ja voima tehdä valinta seuraavassa: tehtäväsi on hankkia 1 tutkajärjestelmä, jonka tulee poimia mahdollisimman luotettavasti kohteet, jotka näkyvät huonosti tutkassa niin mikä on valinta? Tarkoitan maasijoitteista järjestelmää tässä kohtaa.

Melko vaikea kysymys. Esim uudet tulevat KEVA-tutkat (eli Thales GroundMaster 403) on ominaisuuksiltaan varsin hyvä. Toki lähes vastaavia löytyy monelta valmistajalta ja käytännössä useampia erilaisia tutkia ja sensoreita (sekä aktiiviset että passiiviset) olisi hyvä olla.

Muutama kritiikin sana keva-tutkista.

1. Miksi niin tehokkaita tutkia hankittiin? Ne ovat samantehoisia kava tutkien kanssa. Sotilastkninen arvio ja ennusteessa 2020 sanotaan ettei kiinteillä ja tehokkailla tutkilla ole selviytymisen mahdollisuuksia sotatilassa.
2. Matalataajuustutkilla olisi havaittu myös tulevat häivekoneet.

Olisivatkohan yksinkertaisesti ostaneet tehokkaimman mahdollisen, suhteellisen liikkuvan tutkasysteemin? Ja kompensoihan tuo mittausetäisyys häiveominaisuuksien vaikutusta, joten mitään matalataajuustutkaa ei tarvita.

Ja nämä Ground Masterit ovat käytännössä niin liikkuvia, kuin vastaavan kokoluokan tutka voi olla! Minusta erinomainen hankinta nimenomaan kantamansa takia, nyt saadaan 12 tutkaa vanhan KAVA-tutkan kantamalla, mutta liikkuvalla alustalla.

Millainen muuten on näiden Ground Mastereiden lähetysteho vs. KAVA-tutkat?
 
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Jos RistoJ:lla olisi valta rahat ja voima tehdä valinta seuraavassa: tehtäväsi on hankkia 1 tutkajärjestelmä, jonka tulee poimia mahdollisimman luotettavasti kohteet, jotka näkyvät huonosti tutkassa niin mikä on valinta? Tarkoitan maasijoitteista järjestelmää tässä kohtaa.

Melko vaikea kysymys. Esim uudet tulevat KEVA-tutkat (eli Thales GroundMaster 403) on ominaisuuksiltaan varsin hyvä. Toki lähes vastaavia löytyy monelta valmistajalta ja käytännössä useampia erilaisia tutkia ja sensoreita (sekä aktiiviset että passiiviset) olisi hyvä olla.

Muutama kritiikin sana keva-tutkista.

1. Miksi niin tehokkaita tutkia hankittiin? Ne ovat samantehoisia kava tutkien kanssa. Sotilastkninen arvio ja ennusteessa 2020 sanotaan ettei kiinteillä ja tehokkailla tutkilla ole selviytymisen mahdollisuuksia sotatilassa.
2. Matalataajuustutkilla olisi havaittu myös tulevat häivekoneet.

Olisivatkohan yksinkertaisesti ostaneet tehokkaimman mahdollisen, suhteellisen liikkuvan tutkasysteemin? Ja kompensoihan tuo mittausetäisyys häiveominaisuuksien vaikutusta, joten mitään matalataajuustutkaa ei tarvita.

Käsittääkseni kyseessä on kumminkin ajoneuvoalustainen tutka, eli liikkuvuuden pitäisi olla vähintään riittävää.
 
Back
Top