Ilmavoimien tulevaisuus

BarrelNut kirjoitti:
Noista Kanadan uutisista täytyy muistaa että vasemmistolainen oppositio yrittää siellä varmaan tälläkin asialla kampittaa konservatiivista hallitusta. Huffington Post on taas äärivasemmistolainen amerikkalainen nettilehti, Arianna Huffingtonin perustama. Arianna on myös demokraattipuolueen ja Obaman suuri tukija.

Äärivasemmistolaisen? Eli kommunistin?
 
BarrelNut kirjoitti:
Noista Kanadan uutisista täytyy muistaa että vasemmistolainen oppositio yrittää siellä varmaan tälläkin asialla kampittaa konservatiivista hallitusta. Huffington Post on taas äärivasemmistolainen amerikkalainen nettilehti, Arianna Huffingtonin perustama. Arianna on myös demokraattipuolueen ja Obaman suuri tukija.

Nythän kyseessä on se, että F-35 valittiin ilman kilpailua jossa sitä olisi verrattu muihin tarjolla oleviin koneisiin.
 
Last edited by a moderator:
Tvälups kirjoitti:
Suomen on nyt ehdottomasti sitouduttava hankkimaan sen 100 F-35 konetta. :rolleyes:
Oletko varma että 100kpl riittää? F-35 vaikuttaa niin hyvältä projektilta, että toivoisi vähän suurempia kappalemääriä. Kerrankin on puristettu paljon laatua halpaan hintaan. Kolmen A:n valtio saa edullisesti lainaa ulkomailta, joten rahoituksesta ei huolta.
 
Jep. Videolla todettiin että vehje on USA:n kenraalien suunnittelema ja heidän mieltymystensä mukaan kyhätty. Ilmankos sen kehitys on niin mielikuvituksellista ja kestää kauan. Mahtaa olla kehitystiimillä stressiä.

Jotenkin tuli mieleen tuo aiempi keskustelu, jossa tivattiin miehistönkuljetusvaunu M2 Bradley käyttömahdollisuuksia. Sekin oli USA:n kenraalien suunnittelema, kesti kauan kehittää ja maksoi paljon suunniteltua enemmän ja kykenee oikeastaan kaikkeen mahdolliseen, mutta kykenee lopulta kuljettamaan taisteluun vain 6 miestä kerralla, vaikka alunperin sen piti kyetä kuljettamaan tuplasti.
 
Last edited by a moderator:
Korsumajuri kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Suomen on nyt ehdottomasti sitouduttava hankkimaan sen 100 F-35 konetta. :rolleyes:
Oletko varma että 100kpl riittää? F-35 vaikuttaa niin hyvältä projektilta, että toivoisi vähän suurempia kappalemääriä. Kerrankin on puristettu paljon laatua halpaan hintaan. Kolmen A:n valtio saa edullisesti lainaa ulkomailta, joten rahoituksesta ei huolta.

Siivet-lehdessähän jo hiljattain esitettiin, että ilmavoimien väheksyminen puolustusrahojen jaossa tulisi viimein lopettaa ja nostaa seuraavan hankinnan myötä konemäärä asialliselle tasolle. Kansantuote kuuluu nousseen sitten hornet-kaupan niin paljon, ettei rahakaan voi olla ongelma.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Mitä asejärjestelmiin tulee, niin eurooppalaisissa hävittäjissä toimivat ihan samat aseet kuin Suomen horneteissa, kylläkin laajemmassa kokonaisuudessa, jota meidän poliitikot eivät hoksanneet idioottimaisissa perusteluissaan mainita.

Joku kustannushan esim. JASSM:n sovittamisesta Rafaleen varmaan syntyisi, mutta ei tuo tosiaan voi olla niin huimaava, että olisi koko hankkeen kannalta ratkaiseva.
 
Hande kirjoitti:
Joku kustannushan esim. JASSM:n sovittamisesta Rafaleen varmaan syntyisi, mutta ei tuo tosiaan voi olla niin huimaava, että olisi koko hankkeen kannalta ratkaiseva.
Kustannukset eivät voi olla kovin merkittäviä. Esim. Espanja hankki Taurus KEPD 350:sia Hornetteihinsa, ja samaa ohjusta kaupitellaan Intian Su-30:siin.
 
Onko F-35 oikeasti mielekäs hankinta, kun ainakin Ranska, Saksa ja Britannia katsovat Rafalen ja Eurofighterin riittävän hyviksi?
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Tämä mainitsemasi talouselämän artikkeli ei ollut mikään Suomen puolustusministeriön päätös, vain tämän kyseisen lehden oma ehdotus.

Sitäpaitsi tässäkin artikkelissa annetaan sellainen kuva, että ikäänkuin mitään muita konevaihtoehtoja ei olisi hornetin korvaajaksi olemassakaan. Tosiasiassa päätös uuden koneen hankinnasta voitaisiin aivan mainiosti tehdä vaikka heti, mikäli muutkin konevaihtoehdot huomioitaisiin, mutta koska niitä muita vaihtoehtoja ei edes ole harkittu ja F35:den hankinta aikataulu venyy, niin tästä syystä myös hornetin käyttöiän pidentämistä on ehdotettu. Mitä asejärjestelmiin tulee, niin eurooppalaisissa hävittäjissä toimivat ihan samat aseet kuin Suomen horneteissa, kylläkin laajemmassa kokonaisuudessa, jota meidän poliitikot eivät hoksanneet idioottimaisissa perusteluissaan mainita.

Lähinnä noiden kustannusten vuoksi jaoin tuon koska onhan nuo aika poskettomat...
 
Ameriikan maalta kuuluu ilmavoimista semmoista, että miehitetyt lentsikat pysyisivät kalustossa vielä piiiiitkään.

http://www.wired.com/dangerroom/2012/12/secret-drones/

Muutamakinn UAV/UCAV-projekti on laitettu lihoiksi ja kenraalikunta sanoo, notta lentäjiä pitää olla. Että vielä 2030 suunniteltavissa kuudennen sukupolven hävittäjissäkin - F-35:n seuraajissa - on kuski mukana.

Tietty lentokenraaleilla on varmaan omia lehmiä ojassa navettasotalla ja edellisiä sotia sodittavana, mutta silti...
 
Ei tuon artikkelin yleissävy ollut lainkaan sellainen, että "miehitetyt koneet ovat ja pysyvät", vaan kuten artikkelin otsikkokin, "Air Force May Be Developing Stealth Drones in Secret".

When it comes to drones, “retrenchment returns the Air Force to business as usual,” Lt. Col. Lawrence Spinetta and M.L. Cummings wrote in Armed Forces Journal. But that retrenchment could be a cover. It’s very possible that all the Air Force’s recent backtracking on unmanned warplanes applies only to unclassified efforts. It’s feasible, even likely, that Air Force UAV initiatives are thriving within the military’s $35-billion-a-year classified budget.
 
Jos Eurofightereitä joku haikailee, niin voi olla kiire poliittisella päätöksenteolla:

In 2011, Eurofighter’s CEO placed the end of production at 2015, barring a major export win like India or Japan, or a Tranche 3B purchase from the consortium partners. Britain has already said that Tranche 3A will be its last, and barring resale deals that bring in extra cash, austerity measures in Germany, Italy and Spain will make a Tranche 3B buy before 2014 or so very tough.

Olen kyllä itse nähnyt unia Eurofighterin päivitetystä stealth-versiosta, mutta taitaa olla aika hylätä ne haaveet.


Tällä hetkellä mielestäni näyttää siltä, että valinta tehdään Gripen NG:n ja F-35:n välillä. Katsotaan miten käy.
 
Teräsmies kirjoitti:
F-35 lienee paras vaihtoehto jos sen hinta saadaan laskettua alle 100 miljoonan euron.
Toive unta. Kun Suomi ostaa uusia hävittäjiä on niiden hinta 0,3-0,5 miljardia kappale. Sotamateriaalin hinta nousee 7-10 % vuodessa, joten tuokin arvio on luultavasti ylioptimistinen.
 
kunnas kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
F-35 lienee paras vaihtoehto jos sen hinta saadaan laskettua alle 100 miljoonan euron.
Toive unta. Kun Suomi ostaa uusia hävittäjiä on niiden hinta 0,3-0,5 miljardia kappale. Sotamateriaalin hinta nousee 7-10 % vuodessa, joten tuokin arvio on luultavasti ylioptimistinen.

RistoJ tähän osuvasti aikanaan vastasi:
"Ihanko totta? Laskepa tuo 7-10% hinnannousu vaikka 20 vuodelle. Hinnat olisivat silloin 3,9 - 6,7 kertaiset. Minkä kaluston hinta on noussut tuon verran 20 vuoden aikana? Tuo pitää paikkansa kun vaihdetaan asesukupolvesta toiseen, mutta ei todellakaan ole yleinen aseiden hintojen nousu. Asian voi tarkistaa helposti ihan taskulaskimella. Esim. F-15:n ja F-22:n välinen hinnannousu on suht lähellä tuota 7% vuodessa. Samaten jostain F-18 Hornetista F-35:n hinnannousu on aika lähellä tuota 7% vuodessa jos ajatellaan että Hornetit maksoivat n. 50 miljoonaa euroa kappale 20 vuotta sitten ja F-35 maksaa kenties 3-4 kertaa enemmän kuin Hornet 20 vuotta sitten. Sen sijaan esim. F-16 Block 52ja F-16A:n välillä hinta nousi 20-25 vuoden aikana n. 3-4% vaikka varustelutaso ja suorituskyky nousi hurjasti.

Luin muuten tuossa taannoin erään kotimaisen tekstin aseiden hintojen noususta, joka oli peräisin 80-luvun alusta eli oli kirjoitettu 30 vuotta sitten. Sielläkin mainittiin tuo tismalleen sama 7-10% hinnannousu. Asia ei siis ole mitenkään uusi."
 
Gripen NG:n kokonaiskustannukset eriteltynä 30 vuoden aikana, mikäli ostettaisiin 65 konetta:
>>
Gripen NG cost per flight hour- $10,000 (double the claims of the maker)
Gripen NG cost per flight hour for
65 aircraft for 30 years (300 hours
per airframe per year): $5.85B

Acquisition cost for each Gripen NG ~$100M
Total Acquistion cost, 65 Gripen NGs:
$6.5B

Total appoximate acuisition and operating cost,
65 Gripen NGs for 30 years:
$12.35B
<<

Sen sijaan sama määrä F35:sia 30 vuoden käyttöiän aikana olisi n. 25 miljardia $ (Kanadan ilmoitus). Jos hankitaan 30 konetta, niin hinta on tuolloin 11,54 miljardia $.

65 kpl Gripen NG:itä = 12.35 miljardia $
tai
30 kpl F35 JSF:iä = 11,54 miljardia $
 
Teräsmies kirjoitti:
F-35 lienee paras vaihtoehto jos sen hinta saadaan laskettua alle 100 miljoonan euron.

Niin ja 200% vastakaupat ( 200 sen takia että viimeksi ei tullut..kuin "satiaisia" ).
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Gripen NG:n kokonaiskustannukset eriteltynä 30 vuoden aikana, mikäli ostettaisiin 65 konetta:
>>
Gripen NG cost per flight hour- $10,000 (double the claims of the maker)
Gripen NG cost per flight hour for
65 aircraft for 30 years (300 hours
per airframe per year): $5.85B

Acquisition cost for each Gripen NG ~$100M
Total Acquistion cost, 65 Gripen NGs:
$6.5B

Total appoximate acuisition and operating cost,
65 Gripen NGs for 30 years:
$12.35B
<<

Sen sijaan sama määrä F35:sia 30 vuoden käyttöiän aikana olisi n. 35 miljardia $ (Kanadan ilmoitus). Jos hankitaan 30 konetta, niin hinta on tuolloin 16.15 miljardia $.

65 kpl Gripen NG:itä = 12.35 miljardia $
tai
30 kpl F35 JSF:iä = 16.15 miljardia $

Eikös jossain F-35:n käyttöiäksi lupailtu sotilasaikakausilehdessä jopa 50 vuotta
 
Back
Top