Ilmavoimien tulevaisuus

Talvela

Greatest Leader
Eli ilman vasemmistopuolueiden sekaantumista asiaan, meillä olisi ollut ilmavoimat huomattavasti paremmassa kunnossa varusteltuna muutaman kymmenen vanhahkon hävittäjän sijaan 80 uudella hävittäjällä. Suorastaan maanpetturillista touhua. Ja helvetin iso sääli, että tällaisesta maanpetoksellisesta puolustuksen haittaamisesta Suomessa vasemmistoa ei ole saatu tilille ja pistettyä kahden kovan paikan väliin, joko hylätä puolustuksen haittaamiseen pyrkivä politiikka tai ostrakismi poliittisesta päätöksenteosta.

Voisin sanoa, että noille ajan vasemmistopuolueiden kansanedustajille ja johtajille olisi ollut oikein langettaa elinkautistuomiot maanpetturuudestaan.
No suurimmalla osalla kyse oli tyhmyydestä, nostin vain nämä vanhat virheet kun toiset imeisesti haluaisivat toistaa ne tänä päivänä.

Ja tuossa saa kritiikkiä muutkin kuin poliitikot, suurimmat syylliset olivat puolustusvoimien sisällä, nyt samaa ei sentään ole havaittavissa.
 

Talvela

Greatest Leader
Suurin sabotoija 1938-1939 oli Risto Rytin johtama Suomen Pankki, Ryti ei halunnut Suomen velkaantuvan. Velka oli synti. SDP:llä ei ollut niinkään osutta asiaan. Rytiä ei koskaan asetettu vastuuseen tästä, ehkä hänen katsottiin sovittaneen menneet syntinsä 1944. Valtiovarainministeriö ja Suomen Pankki ovat olleet yleensä maanpuolustusvastaisia, sotavuosia lukuun ottamatta.

Mainittakoon, että Ryti sabotoi myös aktiivisesti Suomen taloutta laman aikana suosimalla kultakantaa, ei toki ilkeyttään vaan tyhmyyttään. Ilman Risto Rytiä Suomi olisi ollut merkittävästi varakkaampi talvisotaan tultaessa, iso osa rahasta olisi valunut maanpuolustukseenkin. USA:sta hankituilla aseilla kenttäarmeija olisi voinut olla lähempänä jatkosodan alun tilannetta.

Risto Ryti oli kallisarvoinen mies - Suomelle.

Lainaus on Jarmo Lindbergin esipuheesta.
 

StmSvejk

Ylipäällikkö
Lainaus on Jarmo Lindbergin esipuheesta.
Jarmo Lindberg ei ole tutkinut asiaa, vaan lainaa tuossa jonkun everstin esitelmää. En nyt sattuneesta syystä pääse Rytin elämäkerran ääreen, mutta siellä avataan Rytin ajatusmaailmaa enemmän. Velka oli syntiä.

Toinen asia puolestaan on, olisiko sieltä USA:sta edes hankittu hävittäjiä vai pommittajia...

EDIT: Eli lähde tuossa on Mattelmäki, Urho (1988), Suomen hävittäjäilmavoimien luoja eversti Richard Lorentz. Karjalan lennoston kilta.
 

magitsu

Respected Leader
Mitähän kaikkea menee leikkuriin? Kovia on puheet tyytyväisyydestä mihin tahansa 20 miljardin kanssa samoilla kymmenillä pysyvään velanottoon ja koronatestit saa muka maksaa miljardin (jopa 180€ per naama).

Sallinette ennakoinnin, tässä tiivistettynä viimeaikainen palstan sisäinen seurapeli ;)
merten.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Talvela

Greatest Leader
Mitähän kaikkea menee leikkuriin? Kovia on puheet tyytyväisyydestä mihin tahansa 20 miljardin kanssa samoilla kymmenillä pysyvään velanottoon ja koronatestit saa muka maksaa miljardin (jopa 180€ per naama).

Sallinette ennakoinnin, tässä tiivistettynä viimeaikainen palstan sisäinen seurapeli ;)
View attachment 39002
Eli nyt tarvitaan PS, Kok, Kesk, KD hallitus pelastamaan tilanne.

Keskusta kyllä siunaa HX:n kun saa jatkaa turpeen nostoa, laajat investoinnit huoltovarmuuteen sekä suorat maataloustuet.
 

ajs178

Ylipäällikkö
Koronakriisin aiheuttamasta suojavarusteiden ja hengityskoneiden pulasta näemme, miksi Lockheedin ehdottama eurooppalainen keskusvarasto F-35:n varaosille ei vain voi toimia Suomelle. Nyt kun yritetään hengityssuojaimia ja -koneita Kiinasta ostaa, niin niitä enemmän haluavat tahot menevät setelinippuja heiluttaen vetämään jo sovitut toimitukset välistä tai sitten kuljetusten kauttakulkumaat takavarikoivat tarvikkeet välilaskujen yhteydessä. Näin kävisi F-35:n varaosillekin, jos sotilaallinen kriisi olisi päällä yhtä aikaa monessa maassa
 

magitsu

Respected Leader
Luulisi, että kaikenlaiset hömpötykset kuten oppivelvollisuusiän nosto heitettäisiin roskiin.
Kuntien tehtäviä on pakko karsia, mutta jääneekö vain puheeksi. Vaikea uskoa, että etenisi kovinkaan hyvin. Onhan niitä syöttiläitä yleensä paljon vastustamaan.

Huvittavaa seurata kuinka monet somen vasemmistolaiset esittää kuinka hoitoalan palkkoja pitäisi nostaa. Sympaattista, mutta ei ehkä realismia. Kun tulot romahtavat niin julkisen työntekijät saanee tyytyä siihen, että siellä puolella työpaikka säilyy useammalla kuin yksityisellä. https://yle.fi/uutiset/3-11292509

Lämärillä on kiire kyllä muuttaa tarjoustaan, sillä tuo ajsin mainitsema on taivaan tosi.
 
Viimeksi muokattu:

Talvela

Greatest Leader
Koronakriisin aiheuttamasta suojavarusteiden ja hengityskoneiden pulasta näemme, miksi Lockheedin ehdottama eurooppalainen keskusvarasto F-35:n varaosille ei vain voi toimia Suomelle. Nyt kun yritetään hengityssuojaimia ja -koneita Kiinasta ostaa, niin niitä enemmän haluavat tahot menevät setelinippuja heiluttaen vetämään jo sovitut toimitukset välistä tai sitten kuljetusten kauttakulkumaat takavarikoivat tarvikkeet välilaskujen yhteydessä. Näin kävisi F-35:n varaosillekin, jos sotilaallinen kriisi olisi päällä yhtä aikaa monessa maassa
SH voi ruveta olemaan aika vahvoilla jos nykyisistä kilkkeistä ja aseista suurin osa on kierrätettävissä.
 

tiedotusosasto

Respected Leader
Koronakriisin aiheuttamasta suojavarusteiden ja hengityskoneiden pulasta näemme, miksi Lockheedin ehdottama eurooppalainen keskusvarasto F-35:n varaosille ei vain voi toimia Suomelle. Nyt kun yritetään hengityssuojaimia ja -koneita Kiinasta ostaa, niin niitä enemmän haluavat tahot menevät setelinippuja heiluttaen vetämään jo sovitut toimitukset välistä tai sitten kuljetusten kauttakulkumaat takavarikoivat tarvikkeet välilaskujen yhteydessä. Näin kävisi F-35:n varaosillekin, jos sotilaallinen kriisi olisi päällä yhtä aikaa monessa maassa
Ei me sotaakäyvänä maana paljoa varaosia tilailla. Ne täytyy olla omassa varastossa mitä ylläpitoon on varattava.
 

Protheon_93

Ylipäällikkö
Koronakriisin aiheuttamasta suojavarusteiden ja hengityskoneiden pulasta näemme, miksi Lockheedin ehdottama eurooppalainen keskusvarasto F-35:n varaosille ei vain voi toimia Suomelle. Nyt kun yritetään hengityssuojaimia ja -koneita Kiinasta ostaa, niin niitä enemmän haluavat tahot menevät setelinippuja heiluttaen vetämään jo sovitut toimitukset välistä tai sitten kuljetusten kauttakulkumaat takavarikoivat tarvikkeet välilaskujen yhteydessä. Näin kävisi F-35:n varaosillekin, jos sotilaallinen kriisi olisi päällä yhtä aikaa monessa maassa
Joo. Vaikka kuinka ylivoimainen F-35 onkin, niin ei sillä ylivoimalla mitään tee, jos se ei pääse taivaalle tekemään työtään, koska meillä ei ole omaa kunnollista varaosavarastoa ja muut maat omivat itselleen maaperällään sijaitsevat varaosat valmistautuessaan mahdollisesti puolustamaan itseään Venäjää vastaan.

Kyllä meille pitää saada Suomeen ehdottomasti oma keskusvarasto.

Ilman tätä pitäkööt Salama Kakkosensa. Kisassa on muitakin varteenotettavia ehdokkaita, jotka kyllä mielellään antavat siimaa tässä asiassa.
 

magitsu

Respected Leader
F-35 kinkkisyyttä pohtiessa toivottavasti suovat ajatuksen sille, miten jo ennestään valtava USA-riippuvuus aseistuksessa vaikuttaa valmistautumiseen. Nyt on näyttö siitä kuinka pitkälle kriisiapua annetaan, jos se ei ole oman edun mukaista (=ei yhtään ja se sekunda, jota annetaan ostaa maksaakin yhtäkkiä 10x).

Huoltovarmuuskeskuksen osaltakin oli niin maireat puheet kuinka ei lopu suojaväline kesken. Nyt HUSin patu kertoo, että varmuusvarastoista löytyvien miljoonien sijaan esim. kirurginmaskeja menee 4kk:ssa 100 miljoonaa. Taisi olla valmistautumisen laskelmat heikot ennakkoon tai sitten toimintaa valvovilla viranomaisilla/poliitikoilla aivan liian ruusuinen kuva siitä, mihin meidän varautumisen aste riittää.
 

Rannari

Greatest Leader
F-35 kinkkisyyttä pohtiessa toivottavasti suovat ajatuksen sille, miten jo ennestään valtava USA-riippuvuus aseistuksessa vaikuttaa valmistautumiseen. Nyt on näyttö siitä kuinka pitkälle kriisiapua annetaan, jos se ei ole oman edun mukaista (=ei yhtään).
Eikö tuo ole ollut koko ajan selvä asia? USA auttaa meitä tilanteissa joissa se itse hyötyy antamastaan avusta.
 

Talvela

Greatest Leader
Joo. Vaikka kuinka ylivoimainen F-35 onkin, niin ei sillä ylivoimalla mitään tee, jos se ei pääse taivaalle tekemään työtään, koska meillä ei ole omaa kunnollista varaosavarastoa ja muut maat omivat itselleen maaperällään sijaitsevat varaosat valmistautuessaan mahdollisesti puolustamaan itseään Venäjää vastaan.

Kyllä meille pitää saada Suomeen ehdottomasti oma keskusvarasto.

Ilman tätä pitäkööt Salama Kakkosensa. Kisassa on muitakin varteenotettavia ehdokkaita, jotka kyllä mielellään antavat siimaa tässä asiassa.
Boeing voisi suhteillaan heittää tarjouksensa kylkiäisiksi vielä pari KC-10 tankkeria.
 

tutka

Majuri
F-35 kinkkisyyttä pohtiessa toivottavasti suovat ajatuksen sille, miten jo ennestään valtava USA-riippuvuus aseistuksessa vaikuttaa valmistautumiseen. Nyt on näyttö siitä kuinka pitkälle kriisiapua annetaan, jos se ei ole oman edun mukaista (=ei yhtään ja se sekunda, jota annetaan ostaa maksaakin yhtäkkiä 10x).

Huoltovarmuuskeskuksen osaltakin oli niin maireat puheet kuinka ei lopu suojaväline kesken. Nyt HUSin patu kertoo, että varmuusvarastoista löytyvien miljoonien sijaan esim. kirurginmaskeja menee 4kk:ssa 100 miljoonaa. Taisi olla valmistautumisen laskelmat heikot ennakkoon tai sitten toimintaa valvovilla viranomaisilla/poliitikoilla aivan liian ruusuinen kuva siitä, mihin meidän varautumisen aste riittää.
Ollaan kuitenkin oleellisesti paremmassa asemassa kuin monet muut:

“We expected with the free market we would always be able to purchase what we needed,” Mr. Melander said by phone.
“It’s not really a great plan,” Mr. Melander noted. “It’s like saying: ‘I don’t have to have a fire extinguisher. I can run out and buy a fire extinguisher when the fire starts.’ It shows that this free market is only free when everything is fine.”
 

Protheon_93

Ylipäällikkö
Boeing voisi suhteillaan heittää tarjouksensa kylkiäisiksi vielä pari KC-10 tankkeria.
Ja samalla vähän iskeä silmää ja sanoa että Superin valinnalla Finski kyllä saa meiltä edullisella katteella matkustajalentokoneita. Noh Maxin skandaalin jälkeen Finski tosin taitaa pitäytyä mieluusti IlmaBussissa.
 

magitsu

Respected Leader
Ollaan kuitenkin oleellisesti paremmassa asemassa kuin monet muut:
Joo, mutta Kiinasta jo tilattiin suojia 4 lentokoneellista mainittuun 10x hintaan.
Eivät riitä näin laajassa kriisissä oikein mihinkään. Toki varmaan muissa tarvikkeissa kuten ruokatuotannon käynnistämiseen tarvittavissa tarvikkeissa HVK:n tilanne on huomattavasti parempi. Tosin siinäkin auttaa se, että Suomen ruokaomavaraisuus on 80% ja esim. Ruotsissa 40-50%.

Finskillä taitaa olla joutilasta konetta siinä määrin, että vaikka tankkerina toimiminen yllättäen alkanut kiinnostaa. ;)
 

Talvela

Greatest Leader
Ai niitä, jonka valmistus loppui 1987? Vai uutta KC-46, josta vuotaa bensat ja tankkauksessa käytettävä kaukonäkö ei toimi? :ROFLMAO:
Sama KC-10 jonka suorituskyky vastaa kahta KC-46, sama KC-10 jonka kuljetuskyky vastaa C-17, sama KC-10 jonka käyttöiästä on 60% jäljellä.


Why Keep the KC-10?

The KC-10, known as ‘Big Sexy’ by many aircrews, is a workhorse platform that brings several distinctive capabilities to the joint warfighter. Among these are:

High-Volume Refueling – The most unique contribution the KC-10 brings to the joint fight is volume. Launching a single KC-10 provides far more flexibility to any refueling mission because of its longer legs, ability to loiter, and capacity to offload fuel quantities that would require multiple KC-135s or KC-46s. As operations officers and commanders, we lost count of the number of times our KC-10s were supporting a large-scale exercise or senior leader movement where the tanker planners said that the “make or break” refueling was one supported by our units. This was because the offloads required at the critical point could not be accomplished by a KC-135. A primary KC-10 and an additional airborne KC-10 as a backup could easily accomplish a mission which would require at least four KC-135s.

Reach and Deterrence Perhaps the most concerning aspect of KC-10 retirement is the potential effect on strategic, long-range refueling missions. KC-10s provide huge offload capabilities over long distances, and this is particularly critical in the Pacific where there are relatively few long runways and lots of open ocean to traverse. The Nuclear Posture Review cites the strategic importance of long-range bomber assurance and deterrence missions, “including nonstop, round-trip flights from the continental United States to the Korean peninsula,” for which aerial refueling is “crucial” to success. Those massive fuel offloads are the KC-10’s core asset.

Airframe Life KC-10s are still relatively young airframes. Compared with commercial DC-10s, the Extender airframe is still at only about 40 percent of its expected lifespan. This is in stark contrast to KC-135s, some of which have been flying since the 1950s, and are scheduled to fly well beyond a normal lifespan.

Stress on the Force – Requiring multiple tankers to complete missions the KC-10 could accomplish by itself will invariably create employ-to-dwell increases and drive continued decreases in aircrew morale. As tanker squadron commanders, we saw firsthand how the demand for air refueling will always outpace our limited supply and how a high operations tempo has a palpable effect on aircrew morale. In a tanker force that is bleeding talent due to the operational stress and endless refueling requirements, more tanker sorties will have a negative impact on Air Force retention.

Parking This may seem like an odd concern, but limited ramp space could be an operational constraint for large-scale Pacific missions. Any plan requiring KC-10 support could soon require double the number of KC-46s or KC-135s, and there is only so much room to park aircraft at a field. Double the tankers will quickly fill limited ramp space, which is a scarce resource between Hawaii and Japan. Ramp space is also stressing the current tanker bed-down in United States Central Command. Losing a tanker that can carry 356,000 pounds of gas will be a significant planning constraint.

Cargo – The Extender has 27 pallet positions and can carry up to 170,000 pounds of cargo, which is comparable to a C-17. Although it is not normally used in a pure cargo role, the KC-10 can carry its own deployment cargo, freeing up other Transportation Command assets to provide needed lift for the huge wartime logistical requirement.

Simplicity and Economy of Force Smaller tankers require more tails airborne to do the same job. Missions requiring one KC-10 will now require two or even three smaller tankers. Adding tankers to a mission invariably increases complexity of both planning and mission execution. This increases the size and difficulty of both mobility and wartime support missions, thus contradicting two fundamental principles of war.

 
Top