Ilmavoimien tulevaisuus

Boeing on paljastanut Australian ilmavoimille valmistettavan Loyal Wingman ("uskollinen siipimies") droonin prototyypin.

Viralliselta nimeltään Boeing Airpower Teaming System (BATS) on häiveominaisuuksilla varustettu 11,5 metriä pitkä miehittämätön ilma-alus,
jonka tarkoituksena on lentää Australian ilmavoimien F-35, F/A-18 -hävittäjien, Growler -elsokoneen ja E-7A -ilmavalvontakoneiden tukitehtävissä siipimiehenä.

Loyal Wingman voi tiedustella ja partioida emokoneensa puolesta ja taistelukosketuksessa vetää puoleensa vihollisen tulta. Siipimies-droonin toimintaetäisyys on 3700 km.
Toisin kuin droonit yleensä, Loyal Wingman ei toimi kauko-ohjattuna vaan autonomisesti kehittynyttä tekoälyä hyödyntäen.



The-Loyal-Wingman-prototype-1024x578.jpg

 
Wikipedian mukaan Nigerin ilmavoimat operoivat kahta ISTAR-operaatioihin varustettua Cessna-208 Caravania. Millaisia ISTAR-operaatioita noilla voi suorittaa?

Vaikka ja mitä! Irakilaiset kurmottivat noilla Daeshia silloin kun muita koneita ei ollut käytössä. Paljon tuli videokuvaa missä Hellfiret posauttelevat Daeshin teknikaaleja. Asekuorma on tietenkin pieni, kaksi Hellfireä.

ac-208_ir_1470298204.jpg


Daesh ampui yhden alas, väittämän mukaan S-60 -tykillä.
 
Vaikka ja mitä! Irakilaiset kurmottivat noilla Daeshia silloin kun muita koneita ei ollut käytössä. Paljon tuli videokuvaa missä Hellfiret posauttelevat Daeshin teknikaaleja. Asekuorma on tietenkin pieni, kaksi Hellfireä.

Daesh ampui yhden alas, väittämän mukaan S-60 -tykillä.
Asiallista. Hellfireillä voisi kurmottaa Boko Haramia.

Kysymykseksi jäi ISTAR-varustus. Se voi olla toki jotain hyvin maanläheistä equipmentia, mutta kuitenkin. Löytyyköhän siitä jotain tietoa?

Nigerin historiasta löytyy kaksi voitokasta sotaa, joten tekijähenkilöitä selvästi.
 
Ah, jos ajatellaan ihan valvonta- yms. hommia niin ainakin näissä vanhemmissa Combat Caravaneissa on ollut MX-15D-modulaarinen sensorimollukka. Viestintä/linkitys/jne on ollut kai aika karvalakkimallia väkisinkin siksi kun kone on pieni. Northrop Grumman noita Combat Caravaaneja näköjään nykyään markkinoi ja vissiin kauppa käy.

Airforce-technology -saitilla on vanhahko sivu koneesta.
 
CC-208 on käytössä myös Libanonissa, terroristijahdissa. Samaten Super Tucanot. Toimivat kuulemma hyvin paikallisten ilmavoimien komentajan mukaan. Siellä on pudoteltu myös Cougareista 500 kg:n pommeja.
 
Boeing on paljastanut Australian ilmavoimille valmistettavan Loyal Wingman ("uskollinen siipimies") droonin prototyypin.

Viralliselta nimeltään Boeing Airpower Teaming System (BATS) on häiveominaisuuksilla varustettu 11,5 metriä pitkä miehittämätön ilma-alus,
jonka tarkoituksena on lentää Australian ilmavoimien F-35, F/A-18 -hävittäjien, Growler -elsokoneen ja E-7A -ilmavalvontakoneiden tukitehtävissä siipimiehenä.

Loyal Wingman voi tiedustella ja partioida emokoneensa puolesta ja taistelukosketuksessa vetää puoleensa vihollisen tulta. Siipimies-droonin toimintaetäisyys on 3700 km.
Toisin kuin droonit yleensä, Loyal Wingman ei toimi kauko-ohjattuna vaan autonomisesti kehittynyttä tekoälyä hyödyntäen.



Katso liite: 40466


Hmm... kone ei ole kauko-ohjattava, vaan autonominen? Eikös tuo rajoita sen käyttöä aika tavalla? Toisin sanoen se lentää ennalta ohjelmoitua reittiä ja jos kohtaa vihollisen, lähettää siitä dataa muille koneille? Australialle varmasti hyödyllinen, kun voivat laittaa Loyal Wingmanin partioimaan merialueitaan ja tiedustelemaan, jos Kiinan laivat alkavat tulla liian lähelle ilman, että tarvii lähettää miehitettyjä koneita tekemään tuota, ehkä tylsääkin tehtävää (jos kukaan ei liiku missään). Vaikea uskoa, että kone voisi hyökätä autonomisesti kenenkään kimppuun, mutta ehkä aseet laukaistaankin sitten kauko-ohjatusti kuitenkin.
 
Boeing on paljastanut Australian ilmavoimille valmistettavan Loyal Wingman ("uskollinen siipimies") droonin prototyypin.

Viralliselta nimeltään Boeing Airpower Teaming System (BATS) on häiveominaisuuksilla varustettu 11,5 metriä pitkä miehittämätön ilma-alus,
jonka tarkoituksena on lentää Australian ilmavoimien F-35, F/A-18 -hävittäjien, Growler -elsokoneen ja E-7A -ilmavalvontakoneiden tukitehtävissä siipimiehenä.

Loyal Wingman voi tiedustella ja partioida emokoneensa puolesta ja taistelukosketuksessa vetää puoleensa vihollisen tulta. Siipimies-droonin toimintaetäisyys on 3700 km.
Toisin kuin droonit yleensä, Loyal Wingman ei toimi kauko-ohjattuna vaan autonomisesti kehittynyttä tekoälyä hyödyntäen.



Katso liite: 40466


Voisikohan Suomi korvata tällä osittain AWACSin puutetta? Jos nämä maksavat 2m dollaria kappale, niin niitähän voisi olla ilmassa useita kymmeniä samaan aikaan. Voisivat lentää itärajaa pitkin ylös alas ja jakaa tutkakuvaa muille?
 
Hmm... kone ei ole kauko-ohjattava, vaan autonominen? Eikös tuo rajoita sen käyttöä aika tavalla? Toisin sanoen se lentää ennalta ohjelmoitua reittiä ja jos kohtaa vihollisen, lähettää siitä dataa muille koneille? Australialle varmasti hyödyllinen, kun voivat laittaa Loyal Wingmanin partioimaan merialueitaan ja tiedustelemaan, jos Kiinan laivat alkavat tulla liian lähelle ilman, että tarvii lähettää miehitettyjä koneita tekemään tuota, ehkä tylsääkin tehtävää (jos kukaan ei liiku missään). Vaikea uskoa, että kone voisi hyökätä autonomisesti kenenkään kimppuun, mutta ehkä aseet laukaistaankin sitten kauko-ohjatusti kuitenkin.

Sille annetaan käskyjä joita se toteuttaa keinoälyn avustuksella, oletettavasti sille voidaan "opettaa" toivotunlaista toimintaa ja todennäköisesti ottaa ohjaukseenkin Hornetin takapenkiltä.
 
https://yle.fi/uutiset/3-11367395

Ja taas mennään. Puna-YLE jatkaa tuttuun tyyliinsä otsikoimalla Hornet-hävittäjien korvaaminen uusilla hävittäjillä jakaa puolueita – vasemmistoliitto lykkäisi ja supistaisi hankintaa. Miksi ei otsikoitu, että kaikki puolueet kannattavat HX-hankkeen jatkamista lukuunottamatta Vasemmistoliittoa. Sama asia, mutta eri tavalla sanottu.

Mitä mieltä täällä ollaan kommenttipalstalla olevasta kirjoituksesta, joka ehdottaa, että Hornet-kaluston lentotunteja voitaisiin säästää kouluttamalla uusia Hornet-lentäjiä vain joka toinen vuosi ja kouluttamalla niitä vähemmän? Sinänsähän siinä voisi jotain perää olla, että jos Hornet-kalusto on poistumassa, niin ei sille kannata enää viimeisiin vuosiin kouluttaa uusia lentäjiä, vaan mieluummin vaikka pitää olemassa olevat ruodussa pidempään.
 
Ikään kuin Hornet-lentäjästä ei voisi siirtyä F-35 puikkoihin pienellä lisällä. Esimerkkejä on maailmalta useammasta maasta.

Se kommentti on väkisin väännettyjä perusteita sille kun henkilö on päättänyt ensiksi, että Hornetissa pitäisi ehdoin tahdoin pysyä suunniteltua pitempään.

Onhan se kuitenkin kiinnostava kysymys paljon ilmavoimien tarvitsee kouluttaa lentäjiä. Harmi vain, ettei muilla ole oikein edellytyksiä kyseenalaistaa. Sen sijaan PV:n sisällä ymmärtänevät, että palkkameno on niin iso erä, että tarpeettoman väen koulutusta luulisi pikkuhiljaa vähennettävän jos sellaisesta olisi viitteitä. Toisaalta säännöllisin väliajoin ollaan nähty myös pakoa liikelentämiseen, joten "ylimääräisille" on ollut tarvetta.

Asia on kuumoittava etenkin suhteessa kaksipaikkaisiin, erityisesti Growleriin ja GlobalEyeen. Ne kun vaatisivat lisää työvoimaa. Tosin F-35 on taas sellainen dataimuri, että analyysivoimia pitää palkata rutosti.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmavoimien ohjaajien koulutus ja lentotuntimäärät ovat kaikkein keskeisin osa Ilmavoimien suorituskykyä. Lentotunnit maksavat, palkkamenot ovat niihin nähden täysin merkityksetön kuluerä. Yhdeltäkään nyt koulutuksen aloittavalta ohjaajalta ei lentäminen lopu sen takia, että kalusto vaihtuu. Kyllä nuoret koulutetaan uudelle kalustolle hyvin kohtuullisella panostuksella. Esitetyllä mallilla on pakkoraossa mahdollisuus luoda säästöjä (lentotunnit vähenevät), mutta ei siinä järkeä ole.

Samoin muutama kymmenen Global Eye tai Growler -operaattoria tarkoittaa 1% kasvua Ilmavoimien henkilöstömäärään ja heidän koulutus hoituu suurimmaksi osaksi "siinä sivussa". Jokainen ei kuluta omaa lentotuntiaan. Eli ei taida tämäkään kysymys kuumottaa.
 
Voisikohan Suomi korvata tällä osittain AWACSin puutetta? Jos nämä maksavat 2m dollaria kappale, niin niitähän voisi olla ilmassa useita kymmeniä samaan aikaan. Voisivat lentää itärajaa pitkin ylös alas ja jakaa tutkakuvaa muille?
Onko tuolle 2m joku lähde? Uusi Hawk maksaa noin 20m, en näe mikä tuosta tekisi kertaluokkaa halvemman.
 
Onko tuolle 2m joku lähde? Uusi Hawk maksaa noin 20m, en näe mikä tuosta tekisi kertaluokkaa halvemman.
No eihän se ole tietenkään kuin harras toive tässä vaiheessa. Vielä on aika kaukana myyntituotteesta kun jonkin varhaisen lennätystestiproton ja messu-savivaloksen suurinpiirtein ovat saaneet ajoiksi.

Samoin muutama kymmenen Global Eye tai Growler -operaattoria tarkoittaa 1% kasvua Ilmavoimien henkilöstömäärään ja heidän koulutus hoituu suurimmaksi osaksi "siinä sivussa". Jokainen ei kuluta omaa lentotuntiaan. Eli ei taida tämäkään kysymys kuumottaa.
No joo, eihän ne tosiaan merkittävä lisä ole kun muistaa tarkastella koko henkilöstöä eikä vain koneen sisällä tapahtuvaa henkilöresurssin tuplaantumista. Uusien kykyjen hankkiminen on kuitenkin merkittävä investointi, sillä muuten meillä olisi jo AEW&C.
 
No eihän se ole tietenkään kuin harras toive tässä vaiheessa. Vielä on aika kaukana myyntituotteesta kun jonkin varhaisen lennätystestiproton ja messu-savivaloksen suurinpiirtein ovat saaneet ajoiksi.


No joo, eihän ne tosiaan merkittävä lisä ole kun muistaa tarkastella koko henkilöstöä eikä vain koneen sisällä tapahtuvaa henkilöresurssin tuplaantumista. Uusien kykyjen hankkiminen on kuitenkin merkittävä investointi, sillä muuten meillä olisi jo AEW&C.


Yhdysvaltojen ilmavoimat avasi odotetun "Skyborg"-teknologiaohjelman, jonka tarkoituksena on kehittää tekoälyä hyödyntävien autonomisten droonien perhe.

RN5YKEKMDNCPZBZAVDVAFPNAII.jpg

USAF aikoo antaa useammalle yritykselle 400 miljoonaa dollaria Skyborg-järjestelmän droonien eri versioiden kehittämiseen. Ilmavoimat varaa kuitenkin oikeuden tehdä sopimus vain yhden toimittajan kanssa tai hylätä kaikkien tarjoukset.

Skyborg-ohjelman tarkoituksena on "tutkia, kehittää, demonstroida, integroida ja ottaa käyttöön ilma-alus, sen hyötykuormia ja autonomista teknologiaa, jotka mahdollistaa edulliset ja vallankumoukselliset suorityskyvyt sodankävijälle". Prototyyppien odotetaan valmistuvan 2023.

Yhdysvaltojen ilmavoimien hankinnoista vastaava johtaja Will Roper on verrannut Skyborgia tähtien sodan R2-D2 droidiin, joka auttaa Luke Skywalkeria lentämään X-Wing -hävittäjää. Skyborg hyödyntäisi myös tekoalyä tukiessaan miehitettyjen lentokoneiden pilotteja informaatiovirralla, ja jotka puolestaan voisivat käskyttää drooneja erilaisiin tehtäviin.
Viime vuonna Roper totesi Defense Newsille, että Skyborg-droonit voitaisiin ryhmäyttää Lockheed Martin F-35 ja Boeing F-15EX -hävittäjien pareiksi, joka avaisi mahdollisuudet aivan uudenlaiselle tavalle käydä ilmasotaa.




 
Back
Top