KappastaTiltu uutisoi f-22 tulleen tonttiin tänään. Odotellaan uutisia
Edit:
Mikähän tuli. Onneksi pilotti hyppäsi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
KappastaTiltu uutisoi f-22 tulleen tonttiin tänään. Odotellaan uutisia
Edit:
Jos ensi vuonna julkistetaan, että 60 F-35 valitaan, niin olen tosi huojentunut. Sitten seuraavien hallitusten isänmaallisuus mitataan siinä etteivät ruunaa maavoimia populismipisteiden perässä perumalla HX:n lisärahoituksen.Viranomainen: F-35:n seuraava päivityskierros kallistuu ja myöhästyy -Hankintaohjelma maksaa Yhdysvalloille yli 400 miljardia taalaa
Yksittäisen koneen hinta laskee edelleen, tuotantoerien koko kasvaa.www.uusisuomi.fi
Jos ensi vuonna julkistetaan, että 60 F-35 valitaan, niin olen tosi huojentunut. Sitten seuraavien hallitusten isänmaallisuus mitataan siinä etteivät ruunaa maavoimia populismipisteiden perässä perumalla HX:n lisärahoituksen.
– Satakunnan lennoston komentajan tärkeimpiä töitä on varmistaa, että lennosto pystyy toteuttamaan sille käsketyt HX-hankkeeseen liittyvät tehtävät – hävittäjien testaamisen, vastaanoton ja operatiivisen käyttöönoton – muiden tehtäviensä ohella ja että resurssit riittävät. Pitää tarkkailla henkilöstön hyvinvointia ja jaksamistakin, ettei innostava tulevaisuus vie liikaa mennessään.
– Siinä elementit ovat HX:n käyttöönotto ja ilmataistelukeskuksen tehtäväkentän mahdollinen laajeneminen sekä ohjaajakoulutukset täällä lennostossa yhdessä Ilmavoimien muiden joukko-osastojen kanssa. Uuden kaluston käyttöönottaminen koskettaa lennostossa kaikkia yksiköitä. Meitä odottaa merkittävä osaamisen kehittämisen loikka.
Heikkinen muistuttaa, etteivät uudet hävittäjät tarkoita vain uusia lentokoneita ja niiden aseita, vaan koko järjestelmää, sensoreita, ohjelmistoja, tiedon käsittelyä ja jakamista verkoissa.
– Datan siirtäminen, käsittely ja suojaaminen ovat kovan kehittämisen kohteena hävittäjähankkeen aikana. Iso haaste on Puolustusvoimien muiden järjestelmien liittäminen samoihin tietoverkkoihin. Millaisia tulevat muutospaineet ovat, se selviää, kun päätös hävittäjistä tehdään vuonna 2021. Ensimmäiset koneet saamme vuonna 2025.
Aika merkittävä hinnan nousu. Taitaa olla niin kuin olen arvellutkin, että koneen hintaa lasketaan mutta voitot revitään enenevissä määrin sitten puolipakollisista päivityksistä. Tämä voi olla kompastuskivi F35:n kohdalla mitä tulee HX hankkeeseen koska noiden päivityspakettien hinnoittelun ennustaminen voi olla vaikeaa ja ne voivat nostaa koneiden elinkaari hintaa merkittävästikin. Lisäksi kuten sanoin niin ovat lähes pakollisia toteuttaa. Ilmavoimien normaalista budjetista niitä tuskin maksetaan.Viranomainen: F-35:n seuraava päivityskierros kallistuu ja myöhästyy -Hankintaohjelma maksaa Yhdysvalloille yli 400 miljardia taalaa
Yksittäisen koneen hinta laskee edelleen, tuotantoerien koko kasvaa.www.uusisuomi.fi
Ei tässä sinänsä mitään poikkeavaa ole. Kaikkiin koneisiin tulee päivityksiä ja tilaaja miettii ovatko hintansa väärtejä. Koneet myydään toimivina eikä se miksikään muutu vaikka päivityksiä tulisikin tarjolle. Koneoston yhteydessä kylläkin näihin tulee jo määritykset miltä osin niistä vastaa toimittaja (korjaavat päivitykset) ja miltä osin päivitys on ostajan harkittavissa (uusia ominaisuuksia). Mitään puolipakollista ostoa ei tule tai rahastusautomaattia mutta LM:n avoimeksi revitty hinnoittelu ja tiedotus antaa kuvan kuin tämä koskisi vain F35:sta. Oletan, että toimitus Suomeen olisi osin sidottu samoihin ehtoihin kuin USA:n hallinnolla joka meille koneet myy. Eli maksamme ja päivitämme samoin kuin he. Silloin on vähän jerkkua ikään kuin tilaajan takana kun pääsemme samoihin ehtoihin. Vielä erikseen on päivitykset jotka tulevat tuotantolinjalle. Eli kone kehittyy/muuttuu koko ajan tuotantolinjalla ja joskus ns päivitys sinne voi olla merkittäväkin. Suunnitelmissa oli joskus mm uusi moottori.Aika merkittävä hinnan nousu. Taitaa olla niin kuin olen arvellutkin, että koneen hintaa lasketaan mutta voitot revitään enenevissä määrin sitten puolipakollisista päivityksistä. Tämä voi olla kompastuskivi F35:n kohdalla mitä tulee HX hankkeeseen koska noiden päivityspakettien hinnoittelun ennustaminen voi olla vaikeaa ja ne voivat nostaa koneiden elinkaari hintaa merkittävästikin. Lisäksi kuten sanoin niin ovat lähes pakollisia toteuttaa. Ilmavoimien normaalista budjetista niitä tuskin maksetaan.
Tehtäviä ei erotella - molemmat a2g ja a2a hoiduttava samalla lennolla, eli Gripen on tältä osin altavastaajana kevyimpänä
Hankintaan liittyen Suomeen tullaan hankkimaan uutta teknologista osaamista Puolustusvoimien kokonaissuorituskyvyn kehittämiseksi myös muutoin kuin suoraan hankittavaan järjestelmään liittyen. Kyse on tällöin epäsuorasta teollisesta yhteistyöstä, joka kohdistetaan valtioneuvoston periaatepäätöksessä määritetyille kriittisille teknologia-alueille. Näin luodaan kotimaiseen teollisuuteen kriittistä teknologista osaamista alueille, jotka ovat maanpuolustuksen ja valtion turvallisuuden kannalta kriittisiä.
Maanpuolustuksen kannalta kriittiset teknologiat on määritelty valtioneuvoston periaatepäätöksessä ”Suomen puolustuksen teknologisen ja teollisen perustan turvaaminen” (7.4.2016)
1. Johtamisen ja verkostotoiminnan sekä tiedustelun, valvonnan ja maalittamistuen teknologiat
2. Materiaali- ja rakenneteknologiat
3. Moniteknologisten järjestelmien sekä järjestelmähallinnan teknologiat
4. Bioteknologiat ja kemian teknologiat
**
HX-hankkeessa huoltovarmuudella tarkoitetaan taistelujärjestelmän häiriöttömän käytön ja ylläpidon mahdollistamista poikkeusolojen tilanteissa. Käytännössä huoltovarmuus luodaan jo normaaliolojen kunnossapidon ja koulutuksen järjestelyillä kaikilla tasoilla, rakentamalla toiminnan edellyttämät joukot ja niiden koulutus, materiaalivarannot sekä huolto- ja korjauskyvyt normaaliolojen toimintojen pohjalta. Poikkeusolojen kunnossapitojärjestelmän edellyttämän perustan lisäksi normaaliolojen kunnossapitojärjestelmän on oltava mahdollisimman kustannustehokas.
Kunnossapitojärjestelmän on kyettävä pitämään vaadittu määrä hävittäjiä tehtäväkelpoisina ja tuottamaan ilmaoperaatiokyky vaadituissa tukikohdissa. Varautumisessa tämä edellyttää kykyä toimia poikkeusoloissa logistisesti eristetyssä ympäristössä ja kykyä tehdä itsenäisiä lento- ja tehtäväkelpoisuuteen sekä kaluston korjaamiseen ja huoltotoimenpiteisiin liittyviä päätöksiä.
Sotilaallista huoltovarmuutta koskeva vaatimus lähtee siitä, että seuraavat vaatimukset on pystyttävä kansallisesti toteuttamaan:
1. Operoimaan logistisesti eristetyssä tilanteessa huomioiden materiaali- ja informaatiovirrat
2. Nostamaan kaluston käytettävyyttä asetetuissa valmiuden tehostamis- ja kohottamisvaatimuksissa, perustamaan tukikohtia ja hajauttamaan kalustoa
3. Varustamaan tukikohdat tuottamaan vaadittu operaatiotempo
4. Tekemään lentokelpoisuus- ja tehtäväkelpoisuuspäätöksiä
5. Tekemään vika- ja vaurioanalyysejä, korjausarvioita ja korjausten suunnittelua
6. Sovittamaan huoltojärjestelmä toimintaympäristöön ja käyttötapaan
7. Arvioimaan – toimintaympäristön muutokseen liittyvät järjestelmämuutokset (järjestelmäkehitys), – kaluston käytön vaikutukset rakenteen eheyden ja elinkaaren hallintaan, sekä – todellisen ja suunnitellun käyttöprofiilin erosta johtuvien muutosten ja korjausten toteutus.
**
Suorasta teollisesta yhteistyöstä on kyse silloin, kun ulkomaisen ja kotimaisen teollisuuden yhteistyö liittyy hankittavaan järjestelmään. Yhteistyöllä voidaan varmistaa, että hankinnan kohteena olevaan puolustustarvikkeeseen liittyvä huoltovarmuuskriittinen teknologia ja osaaminen ovat puolustusvoimien käytössä myös kriisin aikana ja siihen verrattavissa poikkeusoloissa. Epäsuora teollinen yhteistyö tarkoittaa yhteistyötä, joka ei suoraan liity puolustusmateriaalin hankinnan kohteeseen.
Epäsuora teollinen yhteistyö on kyseessä silloin, kun yhteistyön kohteena on valtion keskeisten turvallisuusetujen kannalta tärkeän teknologian ja osaamisen siirto Suomeen. Epäsuoran teollisen yhteistyön tulee siten kohdistua maanpuolustuksen kannalta kriittisiin teknologioihin. Epäsuoraa teollista yhteistyötä voivat olla esimerkiksi ohjelmistot, lähdekoodit, kyberturvallisuus, tutkimus, pk-yritysten kansainvälistyminen, kehittyneet materiaalit ja valmistaminen. Teollisella yhteistyöllä haetaan ennen kaikkea pitkäaikaisia kumppanuuksia suomalaisen teollisuuden ja ulkomaisen tarjoajaehdokkaan sekä sen alihankintaketjujen kanssa.
Epäsuora teollinen yhteistyö on kyseessä silloin, kun yhteistyön kohteena on valtion keskeisten turvallisuusetujen kannalta tärkeän teknologian ja osaamisen siirto Suomen puolustus- ja turvallisuusteollisuudelle, puolustushallinnolle, tutkimus- ja tiedeyhteisöille tai yliopistoille ja korkeakouluille. Epäsuoran teollisen yhteistyön suunnittelu kuuluu puolustusministeriön ja Pääesikunnan vastuulle. Epäsuorassa teollisessa yhteistyössä erityistä huomiota kiinnitetään siihen, miten osaaminen ja/tai teknologia liittyy Suomen puolustuksen kannalta ns. kriittisiin suorituskykyihin ja niiden turvaamiseen tarvittavan teknologisen ja teollisen perustan turvaamiseen.
Epäsuoran teollisen yhteistyön on kohdistuttava tarjouspyynnössä määritetyille teknologia-alueille. Vain erityisestä syystä se voi kohdistua jollekin muulle alueelle, mutta myös tällöin yhteistyön avulla turvataan valtion keskeisiä turvallisuusintressejä.
Edelliseen liittyen voisi spekuloida millaisen teknologia/tutkimusjättipotin Lockheed joutuu virittämään kun se ei voi muiden tavoin kaupata kokoonpanoa tai osatuotantoa suututtamatta partnereja.
Varsin mittavaa voisi kyllä odottaa, onneksi kyseessä on iso monialakonserni. Kimurantiksi asian tekee se, että teknologian vastaanottokin vaatii PV:lta ja teollisuudelta kohtuullisen paljon eforttia
Tuota on tullut muutamat kerrat itsekkin mietittyä että mitä ihmettä LM voisi tuosta tarjota suomelle kun kokoonpano ja varaosatuotanto on no-go. Jos pitää olla suoraan koneeseen liittyvää niin ei siinä oikeastaan jää jäljelle kuin se softapuoli tai esim. alis/odin puolen kehitysyhteistyö, joka on tuon laitoksen ehkä arvokkain osakokonaisuus ja jonka kanssa LM:llä tuntuu olevan eniten vaikeuksia.
Kyllähuon suomesta tuohon softapuoleen osaamista ja koodareita löytyisi mutta oma kauhukuva on että se(kin) laitettaisiin tiedon tehtäväksi jolloin voitaisiin heti lisätä sen paskan korjaamisen lisähinnaksi sitten muutama miljardi extraa.