Ilmavoimien tulevaisuus

PC-21/vast ei tuo mitään lisäarvoa siihen mitä voidaan harjoitella vielä halvemmalla lentokalustolla ja simulaattoreilla.

T-7A ja vastaavat tuovat mukanaan suuret nopeudet, korkeudet, g-voimat ja kohtauskulmat, joita ei voida harjoitella simulaattorilla tai PC-21:llä. Samoin ne tuovat kyvyn osallistua samoilla nopeus- ja korkeusalueilla yhteistoimintaan HX-kaluston kanssa.

Operointikustannusten optimi siis olisi hankkia G 120TP/vast ja T-7A/vast. Kokonaisuutta tarkastellen pidän todennäköisenä, että tämä ei ole tuleva ratkaisu.
 
PC-21/vast ei tuo mitään lisäarvoa siihen mitä voidaan harjoitella vielä halvemmalla lentokalustolla ja simulaattoreilla.

T-7A ja vastaavat tuovat mukanaan suuret nopeudet, korkeudet, g-voimat ja kohtauskulmat, joita ei voida harjoitella simulaattorilla tai PC-21:llä. Samoin ne tuovat kyvyn osallistua samoilla nopeus- ja korkeusalueilla yhteistoimintaan HX-kaluston kanssa.

Operointikustannusten optimi siis olisi hankkia G 120TP/vast ja T-7A/vast. Kokonaisuutta tarkastellen pidän todennäköisenä, että tämä ei ole tuleva ratkaisu.

T-7A / T-50 tms olisi kiva, mutta operointikustannuksiltaan kallis vaihtoehto. Tulevaisuuden vaihtoehto saattaa hyvinkin olla simulaattori + PC21/vast -> HX. Lentotuntimäärät niin koulutuksessa kuin HX-piloteilla tulevat laskemaan radikaalisti joka tapauksessa. Uskon, että tässäkin asiassa seuraamme maailman valtavirtaa. Varmaan optimi olisi liittyminen johonkin ylikansalliseen koulutusjärjestelmään, mutta liekö siihen Ilmavoimilla halua?
 
Koneella lentämistä varmasti korvataan simulaattorilla, mutta harjoituskonevaiheessa ero ei tule olemaan iso, koska siellä simulaattoreita hyödynnetään jo täysimääräisesti. Jossain kohtaa on vain pakko hakkia tietty määrä lentokokemusta oikealla lentokoneella. Simulaattorilla ei kyetä tuottamaan samoja psykologisia elementtejä, joita ilma-aluksen päällikkönä oleminen tuottaa ja vaatii. Tai ainakaan vielä järjestelmä ei ole valmis tuottaamaan kuoleman kunnioitusta simulaattorissa, toki sekin olisi mahdollista.

PC-21 on valinta ainoastaan, jos se on paras mihin rahoitus riittää, ei se ole optimi miltään kantilta.
 
Koneella lentämistä varmasti korvataan simulaattorilla, mutta harjoituskonevaiheessa ero ei tule olemaan iso, koska siellä simulaattoreita hyödynnetään jo täysimääräisesti. Jossain kohtaa on vain pakko hakkia tietty määrä lentokokemusta oikealla lentokoneella. Simulaattorilla ei kyetä tuottamaan samoja psykologisia elementtejä, joita ilma-aluksen päällikkönä oleminen tuottaa ja vaatii. Tai ainakaan vielä järjestelmä ei ole valmis tuottaamaan kuoleman kunnioitusta simulaattorissa, toki sekin olisi mahdollista.

PC-21 on valinta ainoastaan, jos se on paras mihin rahoitus riittää, ei se ole optimi miltään kantilta.

Aina on kyse rahasta. Kun Espanja ja Italiakin korvaavat suihkarinsa PC-21:lla (-4G - +8G), vaikea nähdä että Suomi voisi jatkaa eri linjalla. Kuoleman kunnioitus saatanee vähemmilläkin lennoilla. Ruotsi voi olla poikkeus Saabin takia, siinähän olisi sinänsä passeli yhteistyökumppani maantieteellisestikin.
 
Tarkennan vielä, että ei lentämällä ole tarkoitus oppia kuoleman kunnioitusta. Simulaattoriin istuminen ei tuota samaa tunnetilaa, joka vaikuttaa päätöksentekoprosessiin tiukoissa paikoissa, kuin hävittäjän vyöttäminen kiinni selkään.

Mihinkäs Italian 2018 toimitetut M-346:t on häviämässä?
 
Tarkennan vielä, että ei lentämällä ole tarkoitus oppia kuoleman kunnioitusta. Simulaattoriin istuminen ei tuota samaa tunnetilaa, joka vaikuttaa päätöksentekoprosessiin tiukoissa paikoissa, kuin hävittäjän vyöttäminen kiinni selkään.

Mihinkäs Italian 2018 toimitetut M-346:t on häviämässä?

Korjaus: Ranska osti PC-21:siä.
 
Varmaan optimi olisi liittyminen johonkin ylikansalliseen koulutusjärjestelmään, mutta liekö siihen Ilmavoimilla halua?
Tähänhän oli halua, nimittäin siten että oppilaita olisi tullut tänne harjoittelemaan.
Ongelma keski-euroopassahan on ilmatilan ruuhkaisuus, meillä sitä ongelmaa ei ole joten voidaan kehitellä helposti monimuotoisempia harjoituksia.
 
PC-21 ei korvaa kaikkia Ranskan Alpha Jettejä, ainakaan vielä, vaan täydentää niitä. Sama tilanne on Espanjassa, jossa se korvaa T-35:n ja osan Casa C101:a. LIFT-rooliin jää vielä osa C101:ia ja F-5M. Niiden korvaamisen suhteen on ilmeisesti otettu aikalisä, jossa ensin katsotaan miten PC-21 toimii käytännössä.

Kyllähän PC-21 tarjoaa huomattavasti enemmän koulutuskäytössä kuin mäntämoottoriset koneet, se on suorituskyvyltään lähellä ja avioniikan osalta samalla tasolla kuin suihkuturbiinikoneet, ja on käyttökustannuksiltaan ilmeisen edullinen. Ei se kuitenkaan kaikkeen koulutuskäyttöön ole optimaalinen ratkaisu. Harjoitussuihkukoneilla on myös aika paljon muutakin hyödyllistä käyttöä, esim. DACT-harjoittelussa.

Yhteiseurooppalaista koulutusjärjestelmää on puuhailtu ainakin 90-luvulta asti ja kotomaassakin on ollut siihen kiinnostusta, mutta ei siitä oikein mitään ole tullut. Ja näyttää vähän siltä, että tuskin tuleekaan, ainakaan ihan lähivuosikymmeninä.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi em. mailla on myös runsaasti kaksipaikkaisia versioita päähävittäjistään. En usko että esim PC-21 -> F-35 tulee missään olemaan käytössä...
 
Yhteiseurooppalaista koulutusjärjestelmää on puuhailtu ainakin 90-luvulta asti ja kotomaassakin on ollut siihen kiinnostusta, mutta ei siitä oikein mitään ole tullut. Ja näyttää vähän siltä, että tuskin tuleekaan, ainakaan ihan lähivuosikymmeninä.

Yhteiseurooppalainen lentokoulutusjärjestelmähän on jo olemassa... ENJJPT...
 
Lisäksi em. mailla on myös runsaasti kaksipaikkaisia versioita päähävittäjistään. En usko että esim PC-21 -> F-35 tulee missään olemaan käytössä...

Simutekniikka kehittyy huikeasti, toisaalta onhan aiemminkin hypätty PC-21 tason trainereista (esim. Jet Provost, Fouga Magister) Mach 2 koneisiin joista ei ole ollut kaksipaikkaista harjoitusversiota.
 
Itse uskon kyllä siihen, että Hawkin korvaajaksi tulee harjoitushävittäjä. Jos 25 vuoden tarpeiksi hankimme uudet harjoitushävittäjät, joissa on kaikisssa 10000 lentotunnin edestä elinkaarta, se tarkoittaa 150000 tunnin tarvetta kaiken kaikkiaan, eli 15 harjoitushävittäjää, joka on muutama sata miljoonaa euroa, Kyllä tuo mahtuu rahoituskehyksiin. Ja tuohon päälle voisi laittaa vaikka kolme rikkoutumisvaraa tai option valmistajan kanssa uuden hankkimisesta vanhan rikkoutuneen tilalle.
 
Yhteiseurooppalainen lentokoulutusjärjestelmähän on jo olemassa... ENJJPT...

ENJJPT on Yhdysvaltojen vetämä NATO-projekti. Koulutus tapahtuu Yhdysvalloissa USAF:n kalustolla, eikä aktiivisia osallistujamaita hirveästi ole. Samantyyppinen ohjelma on NFTC Kanadassa.

AEJPT oli eurooppalainen projekti joka oli EURAC:n ajama, jonka yhteydessä Patria koetti saada Kauhavasta yhtä koulutuskeskusta. Hanke tyrehtyi omaan mahdottomuuteensa, kuten yhteiseurooppalaisten hankkeiden on tapana.
 
ENJJPT on Yhdysvaltojen vetämä NATO-projekti. Koulutus tapahtuu Yhdysvalloissa USAF:n kalustolla, eikä aktiivisia osallistujamaita hirveästi ole. Samantyyppinen ohjelma on NFTC Kanadassa.

AEJPT oli eurooppalainen projekti joka oli EURAC:n ajama, jonka yhteydessä Patria koetti saada Kauhavasta yhtä koulutuskeskusta. Hanke tyrehtyi omaan mahdottomuuteensa, kuten yhteiseurooppalaisten hankkeiden on tapana.

ENJJPT:n osanottajamaita on 14, isoimpana Saksa, ei se mikään pikku juttu ole. Nähdäkseni Suomelle olisi fiksuinta liittyä olemassa oleviin, toimivaksi osoittautuneisiin järjestelyihin. Varsinkin kun aika moni F-35 maa osallistuu ENJJPT:n...
 
Viimeksi muokattu:
Simutekniikka kehittyy huikeasti, toisaalta onhan aiemminkin hypätty PC-21 tason trainereista (esim. Jet Provost, Fouga Magister) Mach 2 koneisiin joista ei ole ollut kaksipaikkaista harjoitusversiota.

Onnettomuuslukematkin oli siihen aikaan myös vähän toista kuin nykyään...
Nykyään Hawkiakin pidetään hiukan sopimattomana harjoituskoneeksi koska se ei pysty nykyhävittäjille tyypillisiin korkeiden kohtauskulmien manöövereihin, PC-21:llä lie sama rajoitus.
 
Back
Top