Ilmavoimien tulevaisuus

Tässä videossa vuosien takaa joku ranskis käy koeistumassa SU-27 ja SU-25 koneita taivaalla. Su-27 ja Mig-29 demoavat kohuttua Pugatsovin Kobraa.
 
Tais kylläkin olla mig-25 ja korkeutta otettiin riittävästi.
No ei tasan ollut! Alussa ukkeli istuu SU-27 kaksipaikkaisessa ja mukana lentää Mig-29. Su-27 tekee kobran useita kertoja ja Mig-29 lentää alta.

Sitten eri pätkää on tämän jälkeen, kun kaveria viedään SU-25 koneessa kovaa ja korkealla. Videolta huomaa kyllä sisältä että ollaan eri koneessa.
 
No ei tasan ollut! Alussa ukkeli istuu SU-27 kaksipaikkaisessa ja mukana lentää Mig-29. Su-27 tekee kobran useita kertoja ja Mig-29 lentää alta.

Sitten eri pätkää on tämän jälkeen, kun kaveria viedään SU-25 koneessa kovaa ja korkealla. Videolta huomaa kyllä sisältä että ollaan eri koneessa.
Meni koneet sekasin, olit oikeassa Mig-25 ei SU-25.
 
B61-12:iin (ja ASMP-A tavallaan myös) liittyen.

Sekä kuun alusta toinen,
 
Eikö nuo kannattaisi jättää reserviin? Taistelunkestävyys tutkilla taitaa olla niin huono, että ei haittaisi ollenkaan, jos niitä olisi myös varalla

Taisivat mainita, että tekniikka on niin vanhaa että menee vaikeaksi pitää käytössä. Vai olikohan, että tekniikka on niin vanhaa että käyttäjät/huoltajat alkaa loppua.
 
Miksi BUK:it, T-72:t ja ML Pohjanmaa eivät ole varastoituna reservissä? Kaikki aiemmat vastaukset edellä olevaan kysymykseen pätevät myös KEVA 78:n kohdalla.

Koska ei (muka) ole varaa varastointiin? Reserviläisille tai Maakuntakomppanioillehan ei tietenkään voida näin hienoja vehkeitä osoittaa, ainoastaan aktiivipuolustusvoimat pystyvät sellaisia halleja ylläpitämään, joissa T-72:t olisivat odottamassa pahaa päivää ja siihen ei ole resursseja. Eli olisiko yhteenvetona kyse aktiivipv:n epäluottamuksesta reserviläisiä kohtaan pohjimmiltaan?
 
Taisivat mainita, että tekniikka on niin vanhaa että menee vaikeaksi pitää käytössä. Vai olikohan, että tekniikka on niin vanhaa että käyttäjät/huoltajat alkaa loppua.

Käyttäjät, ja etenkin huoltajat taitavat löytyä nojatuolikentsujen joukosta. Ja muistaakseni KEVA- tutkat, kuin myös rt:n ikivanhat Raval-/FIKA järjestelmät rakentuivat antiikkisen näyttölaite M85 ympärille, jonka ytimenä taas PDP11 minitietokone, eli aikamoisista museokaluista on kyse, ellei niitä sitten ole matkan varrella rempattu...
 
Koska ei (muka) ole varaa varastointiin? Reserviläisille tai Maakuntakomppanioillehan ei tietenkään voida näin hienoja vehkeitä osoittaa, ainoastaan aktiivipuolustusvoimat pystyvät sellaisia halleja ylläpitämään, joissa T-72:t olisivat odottamassa pahaa päivää ja siihen ei ole resursseja. Eli olisiko yhteenvetona kyse aktiivipv:n epäluottamuksesta reserviläisiä kohtaan pohjimmiltaan?

Ei kyllä ole siitä kyse!
 
KEVA78 oli kytkettynä ilmavalvonnan MRT- ja myöhemmin MST-järjestelmään eli pelkän M85-päätteen varassa ei oltu. Eihän muuten mistään keskitetystä Ilmatilannekuvajärjestelmästä olisi voinut edes haaveilla, koska KEVA78 oli lukumäärällisesti niin merkittävä. Lisäksi järjestelmän erillinen korkeusmittausantenni mahdollisti myös maalin korkeuden määrittämisen.
 
KEVA78 oli kytkettynä ilmavalvonnan MRT- ja myöhemmin MST-järjestelmään eli pelkän M85-päätteen varassa ei oltu. Eihän muuten mistään keskitetystä Ilmatilannekuvajärjestelmästä olisi voinut edes haaveilla, koska KEVA78 oli lukumäärällisesti niin merkittävä. Lisäksi järjestelmän erillinen korkeusmittausantenni mahdollisti myös maalin korkeuden määrittämisen.

Ok!
 
Käyttäjät, ja etenkin huoltajat taitavat löytyä nojatuolikentsujen joukosta. Ja muistaakseni KEVA- tutkat, kuin myös rt:n ikivanhat Raval-/FIKA järjestelmät rakentuivat antiikkisen näyttölaite M85 ympärille, jonka ytimenä taas PDP11 minitietokone, eli aikamoisista museokaluista on kyse, ellei niitä sitten ole matkan varrella rempattu...

Yksi M85 löytynee Ilmavoimamuseolta Ilmavoimien Viestimuseon näyttelystä. Sieltä vaan varaosia hakemaan.
 
Back
Top